• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Min första Omega köpte jag hos @ROB-1832 år 2005, det blev en PO 45,5mm. Ligger säkert nån bild på mig och skräpar i arkivet. Var inte lika fotokåt på den tiden när det gäller klockor.

Måste ju uppdatera mig i den här tråden med. Hade för en tid sedan PO 2500 42mm, riktigt bra klocka på alla sätt. Nu till sommaren ville jag ha nån dykare igen och snubblade över denna. Lite ovanligare och tycker den är mer balanserad med sina 43,5 kontra höjden, utan att bli allt för stor som 45,5an. Men visst, det är fortfarande en stor klocka. Precis som jag ville ha. :)
20150702_154446.jpg

Måste ju uppdatera mig i den här tråden med. Hade för en tid sedan PO 2500 42mm, riktigt bra klocka på alla sätt. Nu till sommaren ville jag ha nån dykare igen och snubblade över denna. Lite ovanligare och tycker den är mer balanserad med sina 43,5 kontra höjden, utan att bli allt för stor som 45,5an. Men visst, det är fortfarande en stor klocka. Precis som jag ville ha. :)
20150702_154446.jpg

Jag bara MÅSTE testa en PO GMT! Den är bara så fin!

Jag hade min i ca 6 år. En grym klocka till en mycket bra pris. Jag hade 2500 urverket. Skulle nog köpa tillbaka den om jag fick frågan.

IMG_3823.JPG

Hur är höjd och tyngd på POn kontra SMP? Jag velar mellan en PO och en Diver 300M Chronograf... Gillar tunga och ganska tjocka klockor...

Hur är höjd och tyngd på POn kontra SMP? Jag velar mellan en PO och en Diver 300M Chronograf... Gillar tunga och ganska tjocka klockor...
Beror lite på vilken variant av PO du menar. Den äldre med 2500 verket är mer slim medan den nya modellen med 8500 verket är betydligt tjockare, högre. Sedan finns de i 42 resp 45.5 mm där höjden/tjockleken ökar ännu. Är det PO Chrono du menar kontra SMP Chrono?

Beror lite på vilken variant av PO du menar. Den äldre med 2500 verket är mer slim medan den nya modellen med 8500 verket är betydligt tjockare, högre. Sedan finns de i 42 resp 45.5 mm där höjden/tjockleken ökar ännu. Är det PO Chrono du menar kontra SMP Chrono?
Nä, det är en ny PO (ej Chrono) sannolikt 42mm kontra SMP Chrono...

PO är lite tyngre o större så gå för den :)
Okej, har du några data? Idagsläget har jag en Oris dykare som jag haft snart 15år - en klocka jag är mkt nöjd med - när jag nu har börjat spana efter dykare nr2 - så har jag tittat på Omega. Har en kompis som har en SMP men jag tycker den känns (förlåt nu blir jag säkert arkebuserad) "billig" på handleden i jämförelse med min Oris. Tycker det skulle vara trist att köpa en klocka för 40tkr och få den känslan...

Ni som har en PO och är mera kunniga än jag - vad är det som gör POn så populär? (förutom att den är snygg - för det kan jag ju se själv)

Okej, har du några data? Idagsläget har jag en Oris dykare som jag haft snart 15år - en klocka jag är mkt nöjd med - när jag nu har börjat spana efter dykare nr2 - så har jag tittat på Omega. Har en kompis som har en SMP men jag tycker den känns (förlåt nu blir jag säkert arkebuserad) "billig" på handleden i jämförelse med min Oris. Tycker det skulle vara trist att köpa en klocka för 40tkr och få den känslan...

Ni som har en PO och är mera kunniga än jag - vad är det som gör POn så populär? (förutom att den är snygg - för det kan jag ju se själv)
Bästa är att gå till AD o prova så får du själv avgöra hur den känns på handleden

Senast ändrad:
Jag har haft Omega PO8500 45,5mm, PO2500 42mm samt PO8500 42mm - i den ordningen.
Av alla dessa bars utan tvekan PO2500 skönast. Fortfarande betydligt tyngre och "gedignare" känsla än SMP.
Hade satsat på PO8500 42mm dock även fast jag nästan kan tycka 2500 ser lite mer klassisk ut. Detta då det är svårt att hitta en nyservad 2500 till ett rimligt pris. Brukar inte skilja sig många tusenlappar mot 8500. Nytt stabilt urverk och slippa servicebehov ett bra antal år framöver.

Vad som gör PO så populär för mig och som gör så att jag alltid går tillbaka till PO efter massa flippande är att PO är helt magnifikt. Blev helt kär i klockan i samband med Daniel Craigs Bond.
Jag älskar att klockan är elegant men ändå biffig och att den bär med mycket historia. Den har en helt underbart vacker urtavla och bezel. Länken är riktigt snygg och maskulin även om jag hade önskat mikrojusteringsmöjligheter.
Köp nu Bottenviken!

Jag har haft Omega PO8500 45,5mm, PO2500 42mm samt PO8500 42mm - i den ordningen.
Av alla dessa bars utan tvekan PO2500 skönast. Fortfarande betydligt tyngre och "gedignare" känsla än SMP.
Hade satsat på PO8500 42mm dock även fast jag nästan kan tycka 2500 ser lite mer klassisk ut. Detta då det är svårt att hitta en nyservad 2500 till ett rimligt pris. Brukar inte skilja sig många tusenlappar mot 8500. Nytt stabilt urverk och slippa servicebehov ett bra antal år framöver.

Vad som gör PO så populär för mig och som gör så att jag alltid går tillbaka till PO efter massa flippande är att PO är helt magnifikt. Blev helt kär i klockan i samband med Daniel Craigs Bond.
Jag älskar att klockan är elegant men ändå biffig och att den bär med mycket historia. Den har en helt underbart vacker urtavla och bezel. Länken är riktigt snygg och maskulin även om jag hade önskat mikrojusteringsmöjligheter.
Köp nu Bottenviken!
Tack @Parabellum efter din beskrivning ligger POn 42mm överst på min lista. Det trista är att jag har ett 70tal mil till en vettig AD och 40tkr känns i mesta laget utan att ha klämt och känt - så jag får försöka behärska mig till hösten då jag får göra en kläm och känn resta till vår fina huvudstad...

Tack @Parabellum efter din beskrivning ligger POn 42mm överst på min lista. Det trista är att jag har ett 70tal mil till en vettig AD och 40tkr känns i mesta laget utan att ha klämt och känt - så jag får försöka behärska mig till hösten då jag får göra en kläm och känn resta till vår fina huvudstad...
Såg att du var från Västerbotten, skickar ett PM. Kanske går att ordna en kläm på 42mm 8500...

Prövade titan igår. Klockan är kanonfin, men länken får det att kännas så jävla skitbilligt så det bara funkar inte. Fan, varför finns inte den blå liquidmetal-bezeln och tavlan på en stålvariant?

image.jpg
Eftersom det inte finns någon AD eller någon ordentlig urhandel där jag bor så har jag inte ens klämt och känt på ett par "riktiga" klockor förrän idag..

Men idag blev det äntligen en liten road trip med en god vän som av en ren slump kläckte ur sig för inte alls så länge sedan att han också börjat få klockdille. Efter att ha läst en hel del kommentarer om att PO XL:en skulle vara enorm så var jag minst sagt livrädd för att det skulle se helt fel ut på handleden. Inte så att jag väger in mig under flugvikt precis, men jag är verkligen inget klassiskt dörrvaktsmaterial heller om vi säger så.

Som två barn efter ett långdraget godisförbud har vi gottat oss rejält och hunnit klämma rejält på DJ, Milgauss, en och en annan Sub idag. Och tids nog under förmiddagen blev det äntligen dags att se hur XL:en skulle förvandla handleden till en sparris. Men inte då! I alla fall inte i mina ögon medan vissa av er kanske ser ut som matadoren i Ferdinand och sitter där med hårtussar mellan fingrarna.

Skön tyngd, ser inte ut som en snusdosa i proportion till handleden och aldrig en enda gång har kronan försökt tränga in i handryggen. Visst för att det var en PO2500 som stod på dagens inköpslista och inte 8500 men så fasligt mycket större tyckte jag inte 8500 kändes.

Kanske är det för tidigt för att ropa hej än gällande storleken då jag bara har ägt denna sedan lunch idag, men är jag nöjd eller är jag nöjd? :)

Edit: Fasen vad text det råkade bli då..

Senast ändrad:
Min första riktiga klocka va en av de äldre PO men gjorde mig av med en då den hade varit på service efter att verket packade ihop. Gillade den men blev så besviken när den dog och fick veta att 2500-verken (förutom C-varianten?) är trouble waiting to happen.

Prövade titan igår. Klockan är kanonfin, men länken får det att kännas så jävla skitbilligt så det bara funkar inte. Fan, varför finns inte den blå liquidmetal-bezeln och tavlan på en stålvariant?
Ja vikten i titan gör ju lite avsaknad i tyngd men, jag hade titanen ett tag o måste nog säga att just den lätta vikten gör att hela klockan upplevs o känns mindre men ändå som en rejäl dykare.

Var inne och klämde på denna fantastiska klocka idag. Ni som haft den orangea ett tag. Tröttnat på den? Jag är lite rädd att man till och med tröttnar på den med orange siffror. Kanske fegt?

Hej alla klockälskare.
Precis nyreggad i detta forum och har fått mycket inspiration och kunskap från era inlägg, som också bidrog till att min första "riktiga" klocka blev en PO .
Bifogar därför en bild på mitt nyförvärv, som dessutom blir min första post.
Modell PO: 2209.50.00 (42mm)
Det klickade vid första ögonkastet.
2015-10-16 12.53.08.jpg

Tillbaka
Topp