• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.1%
  • Nej

    Röster: 581 37.9%

  • Totala väljare
    1,533

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Helt klart så har Tooligheten med dykningen att göra i denna klockas fall. Men som dykare så kan jag säga att länk inte är lika optimalt som gummiband. Då handleden ändrar storlek under dykets gång så är det väldigt jobbigt när länken antingen blir för tight eller lös så man måste justera den under dyket. Mycket bättre med gummi där det har stretch och kan anpassa sig av sig självt under dyket! :) Så jag tror att denna länk nästan bara är för att vara snygg och inte för praktiken tbh

Tack för den kunskapen ang dykning med klockor:) Kul att lära sig ngt nytt. Tudor Pelagos har en fjädermekanism i låset som borde passa ypperligt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har tyckt äldre bondlänkar varit väldigt sköna och inte haft några problem med jämna 20mm runtom men länken till den nya modellen känns för klumpig och tung, på länk väger hela klockan in runt 30g mer än 2254.50. Tack o lov har dom tagit fram ett gummi som jag gillar skarpt, då får man en kanonklocka rakt igenom! Skippa länken och köp klockan på gummi tycker jag. Blir lite billigare så, då kan man ju gå på en tvåton också för ett inte så blodigt merpris.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jo absolut, men ingen länk som inte kan justeras automatiskt är värdelöst. Därför väljer jag gummi ist. Men som du säger så används nog inte många för dykning men jag personligen använder mina dykarklockor för det och tycker det fungerar bra och är lite nöjet med att ha dem!
Ja, och gummit greppar bättre mot neoprenhandskarna. Man vill ju ogärna att klockan glider av när neoprenet oressas ihop av ökat tryck.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har tyckt äldre bondlänkar varit väldigt sköna och inte haft några problem med jämna 20mm runtom men länken till den nya modellen känns för klumpig och tung, på länk väger hela klockan in runt 30g mer än 2254.50. Tack o lov har dom tagit fram ett gummi som jag gillar skarpt, då får man en kanonklocka rakt igenom! Skippa länken och köp klockan på gummi tycker jag. Blir lite billigare så, då kan man ju gå på en tvåton också för ett inte så blodigt merpris.
Jag tycker den gamla länken är störtskön. Mjuk och följsam, aldrig obekväm. Utseendemässigt lite so-so, fast på en 2531.80 så är det lixom en del av paketet. Det är klart att en smalare länk ger ett stiligare intryck.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Har tyckt äldre bondlänkar varit väldigt sköna och inte haft några problem med jämna 20mm runtom men länken till den nya modellen känns för klumpig och tung, på länk väger hela klockan in runt 30g mer än 2254.50. Tack o lov har dom tagit fram ett gummi som jag gillar skarpt, då får man en kanonklocka rakt igenom! Skippa länken och köp klockan på gummi tycker jag. Blir lite billigare så, då kan man ju gå på en tvåton också för ett inte så blodigt merpris.

Läste lite för snabbt ditt inlägg först och trodde att du skrev "bonnlänk" och kunde förstå vad du menade:D
Gummi är trevligt att bryta av med men länk är det iaf vad jag använder mest och trivs bäst med. Ska nog förresten skaffa ett 20mm gummi till 2254.50:) Tänkte spontant direkt på @Feskarn som säljer gummin som på bild ser fina ut. Några andra tips som skulle passa?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Läste lite för snabbt ditt inlägg först och trodde att du skrev "bonnlänk" och kunde förstå vad du menade:D
Gummi är trevligt att bryta av med men länk är det iaf vad jag använder mest och trivs bäst med. Ska nog förresten skaffa ett 20mm gummi till 2254.50:) Tänkte spontant direkt på @Feskarn som säljer gummin som på bild ser fina ut. Några andra tips som skulle passa?
Jag pratar om två olika klockor här. Länken till 2254.50 är sjukt skön! Bästa jag upplevt. Vad jag än provar i bandväg så åker länken tillbaka ganska omgående så det ger jag upp nu, länken blir permanentad på den. Sen har vi den vänstra som kom in i början av augusti. Fick med både gummi och länk. Körde gummit ett par veckor innan jag tog mig tid att skruva på länken och sätta på den. Tyckte inte om det och gummit åkte tillbaka efter några dagar. Har egentligen inget mot dess utseende men det kändes klumpigt och hela klockan blev i tyngsta laget. Gummit hade lite skum känsla initialt och hade gärna sett ett viklås men man vänjer sig och nu diggar jag det skarpt.
14F77143-16E7-453C-B079-FEF423275794.jpeg
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Jag pratar om två olika klockor här. Länken till 2254.50 är sjukt skön! Bästa jag upplevt. Vad jag än provar i bandväg så åker länken tillbaka ganska omgående så det ger jag upp nu, länken blir permanentad på den. Sen har vi den vänstra som kom in i början av augusti. Fick med både gummi och länk. Körde gummit ett par veckor innan jag tog mig tid att skruva på länken och sätta på den. Tyckte inte om det och gummit åkte tillbaka efter några dagar. Har egentligen inget mot dess utseende men det kändes klumpigt och hela klockan blev i tyngsta laget. Gummit hade lite skum känsla initialt och hade gärna sett ett viklås men man vänjer sig och nu diggar jag det skarpt.
14F77143-16E7-453C-B079-FEF423275794.jpeg

Jag förstod från början vad du menade och tycker att det är trist att länken inte är bra på nya smpn. Gummi är som sagt bra men skulle inte köpa den här typen av klocka utan länk. (Jag har ägt den nya i ca 24 timmar och modellen innan i ngn månad.)
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
AD194D01-7DE5-460B-B836-A8039F346167.png
Ägt min i snart 2 år och är supernöjd! Aldrig gillat modellen innan min med aluminiumbezeln och vågorna , men har svängt totalt!! Finns det någon charmigare klocka/beater än än lagom sliten seamaster med solblekt blå vridring?? Dreglar till alla fina bilder i denna tråden och går nästan i tankarna att byta ut min mot en äldre modell..?!? Inte klokt vad ens smak förändras kontinuerligt inom klockvärlden! :confused:
 

gab

KS Explorers Club
AD194D01-7DE5-460B-B836-A8039F346167.png
Ägt min i snart 2 år och är supernöjd! Aldrig gillat modellen innan min med aluminiumbezeln och vågorna , men har svängt totalt!! Finns det någon charmigare klocka/beater än än lagom sliten seamaster med solblekt blå vridring?? Dreglar till alla fina bilder i denna tråden och går nästan i tankarna att byta ut min mot en äldre modell..?!? Inte klokt vad ens smak förändras kontinuerligt inom klockvärlden! :confused:

Onekligen charmigt med alu insert!
EDC461A7-E1F6-4FCD-A076-24CA7614706C.jpeg
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Vet inte om man egentligen får lägga ut en blänkare här, men gjort det på Köp tråden och inte fått något napp...
Jag letar efter en Omega 2264.50 på den avsmalnande länken, så om nån vill kränga iväg sin får ni gärna höra av er! :)
Slänger med en bild på min 2220.80 för att det inte bara ska vara irrelevant :)
74662512_425113394855035_1632376976571644470_n.jpg
 
Topp