• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 969 62.0%
  • Nej

Röster: 594 38.0%

• Totala väljare
    1,563
Rolex är ju alltid Rolex men där tycker iaf jag de gär sig bäst på länk (om man pratar sub/gmt iaf) och det blir lite för mycket guld för min smak på den typen av klocka. Omegorna däremot är vassare på gummi/läder än länk när de är gula. Högst subjektivt naturligtvis.

Antar att man får vara beredd på att ta en smäll även om man köper beg men om man kalkylerar med 15% drop eller så så borde man ju kunna testa t.ex. denna ett tag.
https://www.chrono24.se/omega/omega-seamaster-aqua-terra-41-mm-22052412103001--id14807680.htm
Med tanke på att den billigaste jag kan hitta av förra modellen ligger på bara 8K mindre
https://www.chrono24.se/omega/omega-seamaster-aqua-terra-150m-co-axial-42-mm--id3181914.htm

Sen dyker ju PO upp här på K&S med jämna mellanrum. Är förmodligen det mest prisvärda. Och kränga i EU om man ångrar sig.
https://klocksnack.se/threads/omega-planet-ocean-18k-guld.73487/

Helvete nu tändes en gnista här också...
Håller med, Rolex gör sig bäst på länk!
Drömmen är ju en helgulds-sub men det är utanför min klockbudget tyvärr.

Exakt den annonsen på den ATn kikade jag också på!
Den är riktigt trevlig med blå tavla och på gummi :) lite billigare än SMPn också

Edit: sorry för jag spann iväg lite offtopic

Den är fin men som du säger är den nog lite för dyr. Dock den där PO:n i guld som länkades till av @carlm var riktigt nice och känns ju mer prisvärd :)
Den annonsen har ju några år på nacken så priset är nog inte helt aktuellt längre! Sen föredrar jag nytt eller nästan nytt åtminstone :)

Mycket nöjd med denna. Tidigare ägt äldre smps. Inget fel på dem men denna känns grymt stadig kvalitetsmässigt. Med coaxialverket känns den svårslagen i prisklassen.
IMG_20200821_184220.jpg

Äsch då. Jag är ju av den sorten som inte gillar att stödja gråhandel... Du borde gått in till valfri auktoriserad handlare, förhandlat fram ett bra pris och gått ut med den på handleden.

Jag köpte min av en auktoriserad handlare och gick ut med den samma dag jag bestämde mig för den. Ingen väntetid eller annat tjafs. Kul att kunna stödja lokal handel också.

Äsch då. Jag är ju av den sorten som inte gillar att stödja gråhandel... Du borde gått in till valfri auktoriserad handlare, förhandlat fram ett bra pris och gått ut med den på handleden.

Jag köpte min av en auktoriserad handlare och gick ut med den samma dag jag bestämde mig för den. Ingen väntetid eller annat tjafs. Kul att kunna stödja lokal handel också.
Visst, fint att stödja lokala. Men faktum är väl att de som stöttar de lokala allra mest är väl gråhandlarna? Att den typen av verksamhet ens existerar är pga ad´s själva. Såklart skönt att slippa väntetid, men mig gör det inget att vänta. Får man fråga vad du fick betala?

Visst, fint att stödja lokala. Men faktum är väl att de som stöttar de lokala allra mest är väl gråhandlarna? Att den typen av verksamhet ens existerar är pga ad´s själva. Såklart skönt att slippa väntetid, men mig gör det inget att vänta. Får man fråga vad du fick betala?
Jag vågar inte svara på auktoriserade handlares relation till gråhandlare, inte alla som gör handel med gråhandlare. Det är en fuffens marknad i alla fall. Många vanliga handlare klarar sig utan att sälja till gråhandlare. Finns mycket girighet och skumrask där..
Jag har en väldigt bra relation där jag handlade min klocka så jag fick ett väldigt schysst pris. Vill inte vara mer specifik än så :)

Priset du får en Seamaster Diver för hos uret.se kan du nog förhandla dig till hos AD. Åtminstone väldigt nära det.

Jag vågar inte svara på auktoriserade handlares relation till gråhandlare, inte alla som gör handel med gråhandlare. Det är en fuffens marknad i alla fall. Många vanliga handlare klarar sig utan att sälja till gråhandlare. Finns mycket girighet och skumrask där..
Jag har en väldigt bra relation där jag handlade min klocka så jag fick ett väldigt schysst pris. Vill inte vara mer specifik än så :)

Inte för att vara otrevlig, men om du har en speciell relation med en AD och därmed kan få till ett trevligare pris än gemene man är det inte så konstigt då att personer som inte har denna relationen med AD:s går till gråhandlare? Även om det är ett accepterat faktum, här på KS, att det går att pruta på Omega klockor X-procent så kanske folk tycker att det är lättare att beställa hos en gråhandlare där de får ett bättre pris utan att behöva ta den diskussionen med en säljare?

Inte för att vara otrevlig, men om du har en speciell relation med en AD och därmed kan få till ett trevligare pris än gemene man är det inte så konstigt då att personer som inte har denna relationen med AD:s går till gråhandlare? Även om det är ett accepterat faktum, här på KS, att det går att pruta på Omega klockor X-procent så kanske folk tycker att det är lättare att beställa hos en gråhandlare där de får ett bättre pris utan att behöva ta den diskussionen med en säljare?
Det går att pruta hos alla handlare, oavsett om du har en relation eller inte. Jag får uppfattningen att de flesta inte ens tar det till diskussion, utan kollar på prislappen och går hem och beställer hem det på internet. Spelar man med öppna kort och säger att man vill ha klockan, har sett vad de kostar på andra ställen och kan göra affär omgående är de sällan omöjliga.

Vad du kan få för pris har jag ingen aning om. Låter som du inte ens varit inne hos någon och diskuterat pris.
Stämmer bra, med ca 2 timmar till närmaste AD så är en inte bara att "knalla in" för mig. Men som sagt, om jag, utan relation till ad, kan förvänta mig att betala ungefär vad uret.se tar, så handlar det nästan om 10k besparing att köpa via gråis på c24. Det är för mycket pengar för mig att "ge bort".

AD:s göder tyvärr den gråa marknaden då de har ett försäljningskrav på sig från Omega. Finner det besynnerligt att detta kan fortgå år efter år trots att det är känt. Om man får gissa fritt så antar jag att Omega helt enkelt har höjt priserna för mycket under dom senaste åren. En priskorrigering nedåt hade säkerligen löst problemet men då skulle troligtvis varumärket ta stryk.

https://www.chrono24.com/magazine/what-is-the-gray-market-and-how-does-it-work-p_58606/

Stämmer bra, med ca 2 timmar till närmaste AD så är en inte bara att "knalla in" för mig. Men som sagt, om jag, utan relation till ad, kan förvänta mig att betala ungefär vad uret.se tar, så handlar det nästan om 10k besparing att köpa via gråis på c24. Det är för mycket pengar för mig att "ge bort".
Ja då kan jag förstå dig, då är det inte lätt att bara knalla in och diskutera pris.
Tycker bara generellt att gråhandel är skumrask och gillar inte att stödja det. Men förstår såklart att man vill spara in pengar på sitt köp.

Det går att pruta hos alla handlare, oavsett om du har en relation eller inte. Jag får uppfattningen att de flesta inte ens tar det till diskussion, utan kollar på prislappen och går hem och beställer hem det på internet. Spelar man med öppna kort och säger att man vill ha klockan, har sett vad de kostar på andra ställen och kan göra affär omgående är de sällan omöjliga.

Tror att detta är nötens kärna, finner det själv olustigt att pruta så jag drar mig oftast till försäljare som redan har bra priser.

AD:s göder tyvärr den gråa marknaden då de har ett försäljningskrav på sig från Omega. Finner det besynnerligt att detta kan fortgå år efter år trots att det är känt. Om man får gissa fritt så antar jag att Omega helt enkelt har höjt priserna för mycket under dom senaste åren. En priskorrigering nedåt hade säkerligen löst problemet men då skulle troligtvis varumärket ta stryk.

https://www.chrono24.com/magazine/what-is-the-gray-market-and-how-does-it-work-p_58606/
Det är vissa ADs som gör det, långt ifrån alla. Jag tycker också att det är ett problem såklart. Klockbranschen förstör för sig själv till slut :)

Det är vissa ADs som gör det, långt ifrån alla. Jag tycker också att det är ett problem såklart. Klockbranschen förstör för sig själv till slut :)

Om jag får klara klarspråk så tycker jag att Omega beter sig riktigt korkat gällande detta. Visst att dom önskar uppnå samma status som Rolex men när dom uppenbarligen inte är där så upplever jag det som väldigt konstigt att genomföra flera prishöjningar samtidigt som produkter läcker ut till gråhandlare till reapris :(

Tillbaka
Topp