• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2025

God morgon
IMG_3503.jpeg

VAB-veckan börjar gå mot sitt slut och orken hos 4YO har återkommit. Då vankas det utflykt och hårt ställda krav på lunch. Allt enligt ISO 12345 2020:01. För er som inte är invigda så innebär det:

Förvärmd mattermos, vattentemperatur 70 C°, 11 minuter.
Dafgårds delikatessköttbullar delade på mitten efter 6 minuters stekning, därefter ytterligare 7 minuter på snittytan på låg temp.
Pastaskruvar.
31 gram ketchup av rätt fabrikat per portion.

1000013225.jpg

1000013222.jpg

1000013223.jpg

VAB-veckan börjar gå mot sitt slut och orken hos 4YO har återkommit. Då vankas det utflykt och hårt ställda krav på lunch. Allt enligt ISO 12345 2020:01. För er som inte är invigda så innebär det:

Förvärmd mattermos, vattentemperatur 70 C°, 11 minuter.
Dafgårds delikatessköttbullar delade på mitten efter 6 minuters stekning, därefter ytterligare 7 minuter på snittytan på låg temp.
Pastaskruvar.
31 gram ketchup av rätt fabrikat per portion.

1000013225.jpg

1000013222.jpg

1000013223.jpg
Blev hungrig trots att jag nyligen åt frukost. köttbullar och pastaskruvar är underskattat!

Checkar in dag 6 från köksfönstret! Drömde att det kräksnöade inatt med resultatet att mitt pooltak rasade in 😱
Men det ser tack och lov endast ut att varit just en dröm 😥
IMG_8900.jpeg
Haha, det är nog mina bilder i tråden som jagar dig i dina drömmar. Så här ser det ut nu på morgonen när man kollar ut. 138cm och fortsätter fylla på.
1000044719.jpg
1000044725.jpg

Med det sagt så är det check-in dag 6 med Meteoriten. Katten som heter Lumi (snö på finska) ville också vara med ☄️
1000044721.jpg

Ja, då var det den sjätte dagen och dags för "skapelsens krona", "kronan på verket", eller kanske mer riktigt i detta sammanhang, "kronan till verket". Klockans krona utgör ju nämligen en direkt kommunikationslinje mellan urverket och klockans bärare. Genom kronan kan vi ställa visarna i önskad position, ändra dag och datum, justera en andra tidszon, allt beroende på klockans komplikationer. För mekaniska urverk är kronan dessutom en sort navelsträng som i ett av sina lägen kan roteras och därigenom lagra energi i urverkets fjäder vilket sedan driver detta. Fantastiskt!

Kronan på min OWG-klocka är egentligen inget att yvas över. Den är osignerad och tämligen normal i sitt utförande med en räfflad kant för att underlätta manövreringen av denna. Boetten saknar kronskydd och kronan är heller inte skruvad, helt i sin ordning på en klocka av denna typ. Skänk nu kronan på din klocka en tanke och lägg gärna upp en bild av den i tråden under dagen. Hur obetydlig kronan än kan se ut så fyller den ju en viktig funktion och är därför värd att uppmärksammas och hyllas.

IMG_7462.jpeg
IMG_7463.jpeg
IMG_7464.jpeg
IMG_7465.jpeg

Senast ändrad:
IMG_1149.jpeg

Hittat ett nytt sätt att hänga upp ringis om man inte vill ha den på fingret. Konstaterar även efter en okulärbesiktning att klockan saknar krona. En klocka utan krona, är det verkligen en riktig klocka? Intar skyddsställning under köksbordet och inväntar era kommentarer.
jag skulle säga att det är fortfarande en klocka, trots att den saknar krona. Finns fler exempel på klockor som saknar krona ju :)

Tillbaka
Topp