• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

1D112805-1835-4F1B-9893-936B460316A2.jpeg

En i farten på den nya...
Den är riktigt bra! Vad har den för höjd? Lust att ladda upp lite bilder i profil?

Mitt första inlägg här och hoppas att det i framtiden ska bli fler fast då med bilder.
Kommer i helgen springa in och testa den vanliga Overseas på 41mm men undrar om någon har testat dam modellen på 37mm och kan berätta hur den bärs? Bärs den som en dj 36mm? Större, mindre?

What's your opinion on a 47450 with the titanium bezel VS. AP 26120st?

I really had my eye on the AP but the lack of a seconds hand really bothered me when I saw one in person. The 47450 is essentially the same JLC base movement and is a good candidate, the only thing holding me back still is knowing the itch for an AP will still be there (and bite later on...)

41107316_266893187288685_914826700283496160_n.jpg

(picture stolen from the web)

Mitt första inlägg här och hoppas att det i framtiden ska bli fler fast då med bilder.
Kommer i helgen springa in och testa den vanliga Overseas på 41mm men undrar om någon har testat dam modellen på 37mm och kan berätta hur den bärs? Bärs den som en dj 36mm? Större, mindre?
Har för mig jag testade i vintras och tyckte den kändes pluttig. Tog inte ens en bild.

Aha så pass illa :facepalm: hur stora handleder har du så man får någon referens punkt?
16,5 :D Beror väl mest på vilken form man har på handleden och hur man vill att den ska sitta/se ut. Väldigt fina klockor men på overseas kändes det som jag hamnade mellan storlekarna. 41 blev för stor istället.

16,5 :D Beror väl mest på vilken form man har på handleden och hur man vill att den ska sitta/se ut. Väldigt fina klockor men på overseas kändes det som jag hamnade mellan storlekarna. 41 blev för stor istället.
Okej, då har jag lite större (19,5) så 41mm kanske inte borde vara några problem för mig :D
Synd för det är riktigt fina klockor men AP har väl en Royal Oak på 39mm som kanske borde funka för dig?
AP i VC tråden, sorry för OT :confused:

Senast ändrad:
Okej, då har jag lite större (19,5) så 41mm kanske inte borde vara några problem för mig :D
Synd för det är riktigt fina klockor men AP har väl en Royal Oak på 39mm som kanske borde funka för dig?
AP i VC tråden, sorry för OT :confused:
Då blir nog 41an perfekt :) Har testat 15300 i butik men det klickade inte. Overseas ultra thin i 40mm och vitguld däremot, det vore nåt det :hungry:

Då blir nog 41an perfekt :) Har testat 15300 i butik men det klickade inte. Overseas ultra thin i 40mm och vitguld däremot, det vore nåt det :hungry:
Okej, aa vitgulden :cigar: Tyvärr växer inte pengar på träd där jag bor så ekonomin tillåter tyvärr inte det :(
@Träff Om Jag inte minns galet har @P-vakten en 42042! Inte helt utan att lustarna väcks till liv när man ser bilderna :woot:
 fyfan nu vart jag avundsjuk, lusterna kommer smygandes nu :p:p

@Träff Om Jag inte minns galet har @P-vakten en 42042! Inte helt utan att lustarna väcks till liv när man ser bilderna :woot:

Okej, aa vitgulden :cigar: Tyvärr växer inte pengar på träd där jag bor så ekonomin tillåter tyvärr inte det :(

fyfan nu vart jag avundsjuk, lusterna kommer smygandes nu :p:p
Helt rätt, jag hade en Overseas 42042 37mm. Tyvärr finns det inte kvar. Men lever, vad jag förstått det som vidare på forumet.

Denna är så jävla bra! Vad tyckte du om den? Har en stående flik med C24 uppe :rolleyes: Ligger och drömmer om en helguldare, känns så mycket coolare än en Day-Date till en överkomlig prisskillnad. Du har/har ju haft båda, hur tycker du de jämförs på armen?
Jag tycker att det var en riktigt rolig klocka och finishen var gedigen. Vem blir inte hård av att rotorn är i 22k guld och graverad, även fast baklocket är stängt? Storleken är väldigt bra och klockan är väldigt slimmad med en höjd på 9mm, en bra WR på stabila 150m samt en sexig guilloche tavla. Vad kan man mer begära av en sportklocka?

Länken... Tyvärr är det där klockan faller i mina ögon. Det är en fulsnygg länk som inte smalnar av. Den blir helt enkelt för bred.

Att jämför en 42042 med en day-date är svårt, det är två helt olika klockor och olika look. Vacheronen är en toolwatch, luxurysteel watch, och en Day-Date är alltid gjord ädelmetall och är något mer elegantare. I mina ögon är Day-Date vinnaren.
450A166F-FBC7-4235-B4ED-E4E9A4B093E8.jpeg
8FD779FA-5561-419B-8F06-34A866939A26.jpeg
715CEFDB-C40C-40C1-9597-D79F85171143.jpeg
14DA4AEF-9C44-4F3E-A4C6-7D91AE1D2C4B.jpeg

Senast ändrad:
Jag tycker att var en riktigt rolig klocka och finishen var gedigen. Vem blir inte hård av att rotorn är i 22k guld och graverad, även fast baklocket är stängt? Storleken är väldigt bra och klockan är väldigt slimmad med sitt höjd på 9mm har en bra WR på stabila 150m samt en sexig guilloche tavla. Vad kan man mer begära av en sportklocka?

Länken... Tyvärr är det där klockan faller i mina ögon. Det är en fulsnygg länk som inte smalnar av. Den blir helt enkelt för bred.

Att jämför en 42042 med en day-date är svårt, det är två helt olika klockor och olika look. Vacheronen är en toolwatch, luxurysteel watch, och en Day-Date är alltid gjord ädelmetall och är något mer elegantare. I mina ögon är Day-Date vinnaren.
450A166F-FBC7-4235-B4ED-E4E9A4B093E8.jpeg
8FD779FA-5561-419B-8F06-34A866939A26.jpeg
715CEFDB-C40C-40C1-9597-D79F85171143.jpeg
14DA4AEF-9C44-4F3E-A4C6-7D91AE1D2C4B.jpeg
Är det bara själva utseendet du inte gillar på länken eller är det även hur den sitter? Att länken inte är den snyggaste kan jag leva men något jag inte kan leva med är om den är oskön.
Edit: hur skulle du säga att den bärs jämfört med xplorer 1?

Senast ändrad:
Tack @P-vakten för ett utförligt svar! Håller med om att DD är elegantare. En 42042 i guld hade jag så gärna velat testa, känns helt optimalt i mina ögon! Skulle mycket väl kunna vara något att köpa i present till själv själv vid lämpligt tillfälle.

Edit: plockade bort mitt Rolex-dravel, hör ju inte hemma här. Viva la VC

Senast ändrad:
Är det bara själva utseendet du inte gillar på länken eller är det även hur den sitter? Att länken inte är den snyggaste kan jag leva men något jag inte kan leva med är om den är oskön.
Jag gillar att länken är integrerad, det ser visuellt riktigt bra ut. Men den blir för bred runt handleden vilket resulterar att länken sitter rätt dåligt. Jag har även för mig att jag störde mig på att jag aldrig fick den att sitta perfekt iform av storlek. Antingen var den för stor eller satt tight. Kanske vara mina sjuka handleder också, 16,5cm. Skulle den nya maltese länken suttit på skulle denna referens varit en jackpot.

Jag pingar in @bbits som även han har en VC med gamla länken. Vad är ditt utlåtande?

Jag gillar att länken är integrerad, det ser visuellt riktigt bra ut. Men den blir för bred runt handleden vilket resulterar att länken sitter rätt dåligt. Jag har även för mig att jag störde mig på att jag aldrig fick den att sitta perfekt iform av storlek. Antingen var den för stor eller satt tight. Kanske vara mina sjuka handleder också, 16,5cm. Skulle den nya maltese länken suttit på skulle denna referens varit en jackpot.

Jag pingar in @bbits som även han har en VC med gamla länken. Vad är ditt utlåtande?

Jag tycker länken sitter fint på mina skogshuggarhandleder ( 16 cm.... :angel: ). Vet inte om det är exakt samma länk som på 42042 då min 49140 är 39 mm. Den är ju bredare än vid spännet än tex en 5-siffrig sub (min närmaste referensklocka) men hade den varit smalare hade den ju inte kunnat ha ett så snyggt lås...

Jag har läst att någon medlem med håriga armar har upplevt att denna länk "nyper" i håren, men det är inget jag upplevt. Håller dock helt klart med om att malteserlänken på senare modeller är snyggare

Jag tycker länken sitter fint på mina skogshuggarhandleder ( 16 cm.... :angel: ). Vet inte om det är exakt samma länk som på 42042 då min 49140 är 39 mm. Den är ju bredare än vid spännet än tex en 5-siffrig sub (min närmaste referensklocka) men hade den varit smalare hade den ju inte kunnat ha ett så snyggt lås...

Jag har läst att någon medlem med håriga armar har upplevt att denna länk "nyper" i håren, men det är inget jag upplevt. Håller dock helt klart med om att malteserlänken på senare modeller är snyggare
Tack för utförliga och givande svar @P-vakten och @bbits vet dock inte om det vart lättare eller svårare att komma fram till vilken jag vill ha :banghead::banghead:
Tur att jag är helt befriad från hår på mina armar då...
Kan inte bara någon säga åt mig vilken jag ska köpa så är den perfekt sen? :):)

Tillbaka
Topp