• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Är väl same same som siffrorna på subdials? 🤔
Möjligen, men är så tydligt på date-versionen.
Valde mellan Dual Time och den med datum när jag köpte DT för många år sedan, men funkade inte för mig 🤔

Är nog bara mig det är fel på, men tycker det ser hemskt ut.

39AE5CC4-6936-4EE0-B05C-694EE8D2A882.jpeg
27E29ED0-2F05-411F-8EAE-3E6783466EF4.jpeg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Möjligen, men är så tydligt på date-versionen.
Valde mellan Dual Time och den med datum när jag köpte DT för många år sedan, men funkade inte för mig 🤔

Är nog bara mig det är fel på, men tycker det ser hemskt ut.

39AE5CC4-6936-4EE0-B05C-694EE8D2A882.jpeg
27E29ED0-2F05-411F-8EAE-3E6783466EF4.jpeg
Det låter som att du håller på att göra slut med VC…det är inte du, det är jag 😂
 

Chrisse

Pandion
2-Faktor
LOL tuggummiautomaten, Luareatos händer är sjukt välgjorda också kan jag påstå herre.
Ångrar jag sålde min Laureato, men kommer köpa åter nu när den går ned i pris. Mkt fin klocka för pengen, och snyggt datum också 😁

Med det sagt är ju Overseas en brutalt fin klocka, men nöjd med den jag har idag.
 

RobHK

Basic
Är väl same same som siffrorna på subdials? 🤔

Ja jag tror vi diskuterat detta tidigare, och så är det. Däremot kan jag hålla med om att det varit snyggare med en färgmatchad datumskiva åtminstone på vissa av Chrono modellerna som den bruna ovan. På 4500v känns den vita ändå OK då det matchar med markeringen för klockan 9. Men på Chronon blir det liksom inte rätt. Modellen jag stör mig minst på detta är silver tavlan där vit tavla faktiskt matchar. Tyvärr gillar jag inte silver Chronon särskilt mycket, tvåa är då svarta jag har, då man redan har kontrast svart/vitt(silver) i resterande del av tavlan och en vit datum-tavla känns helt OK - jag föredrar varken svart eller vit tavla här. På blå samt brun Chrono tycker jag det blir trist med vit datum-tavla det borde varit färgmatchat så som AP gör.
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Möjligen, men är så tydligt på date-versionen.
Valde mellan Dual Time och den med datum när jag köpte DT för många år sedan, men funkade inte för mig 🤔

Är nog bara mig det är fel på, men tycker det ser hemskt ut.

39AE5CC4-6936-4EE0-B05C-694EE8D2A882.jpeg
27E29ED0-2F05-411F-8EAE-3E6783466EF4.jpeg
Intressant hur man funkar ändå, självklart är devil in the dettails på klockor men jag har rundat internet 3x vad det gäller bilder och filmer på just denna modell och ALRDIG reflekterat över just typsnittet :D Vit barkgrund osv, absolut men inte typsnittet. Och då tillhör jag skaran som sålt klockor pga att jag stört mig på någon text på baklocket eller fel nyans på index osv. hahah vad är det för FEL på oss :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Möjligen, men är så tydligt på date-versionen.
Valde mellan Dual Time och den med datum när jag köpte DT för många år sedan, men funkade inte för mig 🤔

Är nog bara mig det är fel på, men tycker det ser hemskt ut.

39AE5CC4-6936-4EE0-B05C-694EE8D2A882.jpeg
27E29ED0-2F05-411F-8EAE-3E6783466EF4.jpeg
Tycker typsnittet passar tavla/visare. Snarade så att tavla och visare är alldeles för sminkade/uppklädda/klassiska för att passa boett/klock-typen
 

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Tycker typsnittet passar tavla/visare. Snarade så att tavla och visare är alldeles för sminkade/uppklädda/klassiska för att passa boett/klock-typen
Är nog mest att jag stör mig på det estetiska, ser i mina ögon inte bra ut. På en Seiko 5 eller invicta, men inte en klocka i den prisklassen. Men smaken är ju som den är, lite olika. Så nog jag som har underlig smak helt enkelt.
 
Senast ändrad:

RobHK

Basic
Är nog mest att jag stör mig på det estetiska, ser i mina ögon inte bra ut. På ej Seiko 5 eller invicta, men inte en klocka i den prisklassen. Men smaken är ju som den är, lite olika. Så nog jag som har underlig smak helt enkelt.
Det är väl helt OK och hela poängen precis som med allt annat. Rätt trist om alla tyckte exakt lika om klockor, eller tjejer osv..

Jag tycker RM ser ut som en påse skit, trots att de är så dyra.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Skönt att se att samtliga tre nuvarande vc overseas 4500v säljs under list igen. Verkar lista mellan 275-300k beroende på om man slår valutaväxling från pund eller euro.
Nu finns det till och med blåa på c24 från 266k. ☺️
Äntligen är marknaden på väg åt rätt håll för fattiglappar som en själv.
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Skönt att se att samtliga tre nuvarande vc overseas 4500v säljs under list igen. Verkar lista mellan 275-300k beroende på om man slår valutaväxling från pund eller euro.
Nu finns det till och med blåa på c24 från 266k. ☺️
Äntligen är marknaden på väg åt rätt håll för fattiglappar som en själv.
Jag håller mig generellt undan spekulationstrådar osv men det här gör mig genuint glad. Äntligen lite reality check
 

RobHK

Basic
Tycker också det är en positiv utveckling att klockorna inte springer iväg och blir omöjliga att köpa. Troligen kom den blåa ner så fort då det känns som det producerats större volymer av den blåa. Dags för VC att sluta med en färg och släppa en grön, då det är nya hype färgen :D
 

R.Capac

Guld
2-Faktor
Skönt att se att samtliga tre nuvarande vc overseas 4500v säljs under list igen. Verkar lista mellan 275-300k beroende på om man slår valutaväxling från pund eller euro.
Nu finns det till och med blåa på c24 från 266k. ☺️
Äntligen är marknaden på väg åt rätt håll för fattiglappar som en själv.
Jag har funderingar kring priserna som nämns ovan. En Overseas 4500v listar 235k hos Nymans och en Dual Time 7900v listar 285k. Är dessa priser på hemsidan knas eller är det något jag missar? Hittar ingen ny eller beg. för den delen till dessa priser på c24. Har 7900v blå som min exitklocka och graal och tänker att det kan vara dags att ställa sig på kö :).

1671174160599.png
1671174053181.png
 

Chrisse

Pandion
2-Faktor
Jag har funderingar kring priserna som nämns ovan. En Overseas 4500v listar 235k hos Nymans och en Dual Time 7900v listar 285k. Är dessa priser på hemsidan knas eller är det något jag missar? Hittar ingen ny eller beg. för den delen till dessa priser på c24. Har 7900v blå som min exitklocka och graal och tänker att det kan vara dags att ställa sig på kö :).

1671174160599.png
1671174053181.png
När jag köpte min 7900 i början 2020, då listade den 255-ish om jag minns rätt. Fick lite rabatt, men inget revolutionerande. Är en skön klocka, en av de få jag ångrar jag sålt.

D41A9D3B-262C-47A1-9C8A-527CCC368E71.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har funderingar kring priserna som nämns ovan. En Overseas 4500v listar 235k hos Nymans och en Dual Time 7900v listar 285k. Är dessa priser på hemsidan knas eller är det något jag missar? Hittar ingen ny eller beg. för den delen till dessa priser på c24. Har 7900v blå som min exitklocka och graal och tänker att det kan vara dags att ställa sig på kö :).

1671174160599.png
1671174053181.png
Nymans priser är inte uppdaterade på hemsidan. Har varit minst en prishöjning sedan dess och den höjningen skedde lagom till sommaren i år om jag inte minns fel.
Både blå 4500v och 7900v är exklusiv för vacherons egna butiker. (enligt deras egna hemsida).
Priser i euro och pund och vad som är butiksexklusivt går att se på deras sida.

Edit: Blå 4500v finns det sju stycken av på c24 för under 300k, dock ingen i eu än.
 
Senast ändrad:

Alexander

Silver
2-Faktor
Nymans priser är inte uppdaterade på hemsidan. Har varit minst en prishöjning sedan dess och den höjningen skedde lagom till sommaren i år om jag inte minns fel.
Både 4500v och 7900v är exklusiv för vacherons egna butiker. (enligt deras egna hemsida).
Priser i euro och pund och vad som är butiksexklusivt går att se på deras sida
Är det inte endast blå som är exklusiva för deras butiker eller har man ändrat?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
@R.Capac
7900v listar 31,3k euro = 341k
Alt. 26,2k pund = 331k.
Billigaste blå i Europa ligger på 400k
Alt 347k (Japan) så strax över listpris.☺️

Oavsett stor skillnad sett till bara ett par månader sen. Om bara kronan hade varit stark så hade det varit jäkligt tacksamt.
 

carlmartin

Guld
2-Faktor
Är det inte endast blå som är exklusiva för deras butiker eller har man ändrat?
Detta har jag fått bekräftat från VC Paris. Men det verkar inte helt 100%-igt för även blå 56 ska vara boutique modell nuförtiden men den har Nymans haft inne relativt nyligen så man ska nog ta det med en liten nypa salt.


Gällande priset så är list för 4500V 25500EUR i EU.
Om vi leker med tanken på att de svenska priserna sätts med liknande kurs som Lange där saxonia thin kostar 21400EUR i EU och 234K på Nymans så skulle VC OS ligga på 25500*10.93=knappt 280K i sverige. Låter ganska rimligt imo.

Apropå Nymans priser på hemsidan så kostar ovan nämnda Lange 163K där vilket är åtminstone två prishöjningar och något år bakåt i tiden.

@Luckyluciano @R.Capac
 
Topp