• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börjar bli sugen på nytt och stötte på en JLC master control från ca -95. Okänd service historik, säljs av kaplan.

Kommer på länk, utifrån bilderna tycker jag mig se en del hairlines. Är 26tkr ett rimligt pris?

59D4B7F9-D0DC-4C7D-B799-AD25A68388C3.png

https://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1427803

Tacksam för hjälp!

Börjar bli sugen på nytt och stötte på en JLC master control från ca -95. Okänd service historik, säljs av kaplan.

Kommer på länk, utifrån bilderna tycker jag mig se en del hairlines. Är 26tkr ett rimligt pris?

59D4B7F9-D0DC-4C7D-B799-AD25A68388C3.png

https://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1427803

Tacksam för hjälp!
Okänd service historik på ett ur som är 20 år gammalt är alltid en chansning. Jlc är rätt dyra att serva så räkna med att en eventuellt närstående service kan kosta nästan lika mycket som klockan kostade i inköp.

Runt 30. Turnograph (som inte är 6-ifrig) är ju inte särkilt fager och vad jag vet verkar den inte särkilt eftertraktad.
Utseendet är ju en smaksak, personligen tycker jag att den är snyggare än de sexsiffriga + att man slipper risken med färgsläpp på Bezeln.

Jag tror att det mer är så att folk inte vet om den generellt. Stött på folk som älskar Rolex som inte vet om dess existens. Ser ytters få postas utanför Vintage och även med Vintage så känns det som att vi är fem pers som rockar ToG.

Du kan också ha rätt. Det verkar tyvärr svårt att få en bra uppskattning då den är relativt ovanlig och marknaden också kan anses lite nischad. En DJ för 30 då anser jag att en ovanligare klocka med vitguldsbezel ligger över. Iofs så pratar vi inte råvarupriser direkt när det är klockor så det kan vara irrelevant :)

Så du menar att han ska räkna med ~26k för en service?
Jag får nog pudla med att jag inte vet vad det kostar att serva en modern jlc, tänker bara på den jlc som @MOL skickade ner till moderlandet där servicen gick på 24k.

https://klocksnack.se/threads/farfa...jaeger-le-coultre-memovox.58297/#post-1500704

Det var visserligen en lite större service och vintage, borde rimligen bli billigare om den kan utföras på hemmaplan. Dock kan det vara värt att kolla upp vad en normalservice av modellen brukar kosta innan köp, för att undvika en tråkig överraskning.

Jag får nog pudla med att jag inte vet vad det kostar att serva en modern jlc, tänker bara på den jlc som @MOL skickade ner till moderlandet där servicen gick på 24k.

https://klocksnack.se/threads/farfa...jaeger-le-coultre-memovox.58297/#post-1500704

Det var visserligen en lite större service och vintage, borde rimligen bli billigare om den kan utföras på hemmaplan. Dock kan det vara värt att kolla upp vad en normalservice av modellen brukar kosta innan köp, för att undvika en tråkig överraskning.

Jag ska kolla upp mer exakt vilket behov som finns och vad Nymans skulle ta för service men enl Stelah i JLC-tråden bör en service ligga på runt 6tkr om inget större behöver göras. Det är ju ett relativt enkelt urverk med bara datum som komplikation.

Uppskattar ändå varningen för dyr service. Har inte vågat mig in på något äldre klockor tidigare och det är bra att bli uppmärksammad på möjliga fallgropar.

Om man antar att servicen ligger på 6tkr känns det som en rimlig summa med 32tkr (26tkr + 6tkr) för en master control med länk från -95?

Jag ska kolla upp mer exakt vilket behov som finns och vad Nymans skulle ta för service men enl Stelah i JLC-tråden bör en service ligga på runt 6tkr om inget större behöver göras. Det är ju ett relativt enkelt urverk med bara datum som komplikation.

Uppskattar ändå varningen för dyr service. Har inte vågat mig in på något äldre klockor tidigare och det är bra att bli uppmärksammad på möjliga fallgropar.

Om man antar att servicen ligger på 6tkr känns det som en rimlig summa med 32tkr (26tkr + 6tkr) för en master control med länk från -95?
En grundregel är att du ska räkna med några extra kronor för servicen, så slipper du bli besviken om något utöver grund behöver göras. Priset tycker jag låter helt okej :)

*Lade till fler bilder*
20180327_133438.jpg
20180327_133459.jpg
20180327_133433.jpg
20180327_133644.jpg
Har en länk som blir liggande.
En A-serie TT länk, 62523HC
End links 455
20180326_210415-01.jpeg

Rätt stretchig.
Vad kan man få för en sådan?
*Lade till fler bilder*

Senast ändrad:

Det var ju en översyn baserad på en bruten tavelpelare som ledde till det ena och det andra bla visare och nya kronor samt ett försök att bättra en en boett med polerade bandhorn. Ny lume följde på köpet Hade inte gjort om det om man säger så, klockan blev “perfekt” men tappade sin känsla. En ren service borde gå för 3-5 av seriös uris på hemmaplan tycker jag.

Vad är rimligt för en använd Patek aquanaut från 2016? Fullset.

Känns som priserna gått upp på sistone. Någon som har en uppfattning?

Vad är ett rimligt pris på en Speedmaster 005 inköpt i december hos Rob? Med tanke på decemberrabatten på 20% (25%?).

Spelar väl ingen roll vad inköpspriset var. .005: or verkar gå för 30-31 tkr för de lite nyare. :)
Mja vill ju hellre köpa en helt ny om det inte skiljer ngt i pris. Så egentligen är jag väl mest nyfiken på vad en Speedy kostade i dec hos Rob, om det är värt att vänta och köpa en ny 006 eller man ska slå till på en begagnad 005.

Mja vill ju hellre köpa en helt ny om det inte skiljer ngt i pris. Så egentligen är jag väl mest nyfiken på vad en Speedy kostade i dec hos Rob, om det är värt att vänta och köpa en ny 006 eller man ska slå till på en begagnad 005.
Då förstår jag. Fick för mig att du hade en du ville sälja. Vet inte var jag fick det ifrån. :)

Senast ändrad:
Vad är ett rimligt pris för en GS Snowflake fullset från 2012? Sen så undrar jag om man bör prisa in en service efter 6 år?

Hej! Vad kan man tänkas få för en Datejust 116238? Uttagen 2010-08 som den på bild. Givetvis Fullset!

Bilagor

• 8DA3F7FE-C6E8-45E3-95AC-C89FFCEDBA5A.png
    8DA3F7FE-C6E8-45E3-95AC-C89FFCEDBA5A.png
    141.5 KB · Visningar: 4
Jag har sett flera annonser på sista tiden där man hävdar att service är gjort precis nyligen (2017 tex) men att det saknas papper på det. Så kort tid efter en service borde man väl hålla koll på pappren? Precis som att man borde se till att få papper om man ändå gör en service? Varför gör man så?
Det är ju riskabelt att köpa en klocka med oklar servicehistorik även om det är av en good guy.

Tillbaka
Topp