• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror folket om en Rolex 1601 Wideboy från '72 med orginallänk och båda i mycket bra skick?
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Vilken färg på wideboy tavla? Rätt visare?

Bra skick kan ju betyda allt från nos/opolerad till repfri och tokpolerad,

Bilder hjälper till
Oh jag glömde av... här kommer lite bilder!
20190317215501_AE182848-01.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_20190320_151649_560.jpg
    IMG_20190320_151649_560.jpg
    79.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_20190316_101608_492.jpg
    IMG_20190316_101608_492.jpg
    151.4 KB · Visningar: 5
  • 20190317215408_AE182846-01.jpeg
    20190317215408_AE182846-01.jpeg
    56.7 KB · Visningar: 8
Hej alla!
Jag börjar fundera på att låta min Speedmaster Professional hitta en ny vårdare, men frågan är ju vad som är ett vettigt pris att begära för den. Jag är andra ägaren på den, den är tydligen från 1986 och förste ägaren fick den i examensgåva men använde den mer eller mindre aldrig. Jag köpte den av honom för ganska exakt sex år sedan och har varit väldigt rädd om den.
Den har ingen känd servicehistorik mer än att jag lät en urmakare byta till ett nytt original hesalitglas för några år sen. Jag tycker den är i ett väldigt gott skick, dras upp mjukt och fint, gångreserv på drygt 48 timmar och "saktar sig" ca 8 sekunder per dygn. Kronograffunktionen fungerar som den ska och den "nollas perfekt mot klockan 12".
Jag har den röda originalasken som klockan ursprungligen kom i.
Vad tror ni alla är ett vettigt pris att begära för den?
/Rikard
 

Bilagor

  • IMG_2723.JPG
    IMG_2723.JPG
    190.8 KB · Visningar: 5
  • IMG_4304.jpg
    IMG_4304.jpg
    253.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_4305.jpg
    IMG_4305.jpg
    219.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_4303.jpg
    IMG_4303.jpg
    179.4 KB · Visningar: 3

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Hej alla!
Jag börjar fundera på att låta min Speedmaster Professional hitta en ny vårdare, men frågan är ju vad som är ett vettigt pris att begära för den. Jag är andra ägaren på den, den är tydligen från 1986 och förste ägaren fick den i examensgåva men använde den mer eller mindre aldrig. Jag köpte den av honom för ganska exakt sex år sedan och har varit väldigt rädd om den.
Den har ingen känd servicehistorik mer än att jag lät en urmakare byta till ett nytt original hesalitglas för några år sen. Jag tycker den är i ett väldigt gott skick, dras upp mjukt och fint, gångreserv på drygt 48 timmar och "saktar sig" ca 8 sekunder per dygn. Kronograffunktionen fungerar som den ska och den "nollas perfekt mot klockan 12".
Jag har den röda originalasken som klockan ursprungligen kom i.
Vad tror ni alla är ett vettigt pris att begära för den?
/Rikard
- Har du länken och några fler saker till den? Cert, instruktionsbok osv.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Vad är rimligt för en oanvänd Sjöö Sandström 019078 (32 mm) med tillhörande box och dokumentation. Tack på förhand!

D139888C-375F-4461-B4A1-DCEEEB3B9FE8.jpeg
 
Helt klart udda. Han skulle ringa mig från AD för coachning men missade det samtalet. Lika bra för hade väl blivit något tråkigt säkert kort då. Han la 188k på den vilket känns i saltaste laget för en DJ.
Uuuhh det är bara typ 30 less än när jag plockade ut min present. En yg DayDate 36 på länk. Iofs inga diamanter då, men å andra sidan så gick den klockan att använda till vardags (utan basketlinnen eller tandsmycken och tunga klackringar)
Men har man pengar så kan det kanske vara kul med ett "fuck you" till hela klockvärldens "det är det här alla vill ha nu. Jo, du också."

Mvh
 

daniel32

Omega
Tjena,

Är sugen på kanske köpa en Seiko SBDC053 ink länk som säljaren köpte för 2150kr, klockan sälj fullset för 8000kr, den är 6 månader gammal och har några swirls/lines (nomalanvänd).

Är 8000 ett rimligt pris?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena,

Är sugen på kanske köpa en Seiko SBDC053 ink länk som säljaren köpte för 2150kr, klockan sälj fullset för 8000kr, den är 6 månader gammal och har några swirls/lines (nomalanvänd).

Är 8000 ett rimligt pris?
Bättre kan han.
Jag sålde en med länk och gummi, knappt en hairline alls, för 6500 om jag minns rätt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är relativt ny i "klock comunity" och eftersom jag är ganska okunnig tog jag hjälp här, mem enligt säljaren sa han att priset på denna modell har gått upp i pris :/, stämmer det?
Det vet jag inte men har svårt att tro det. Jag vet att 6500 inkl länk och gummi var ett bra pris dock.
Men 7000-7500 känns väl rimligt.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Vad skulle du säga är rimligt utan länk? Jag tycker egentligen inte om att ha länk under varma tider så jag kanske skaffar länk till vintern om det är så
Det har nyligen sålts några här på forumet utan länk för 5 till 5.5k
https://klocksnack.se/threads/seiko-sbdc053-eh-vafan-vi-kör-på-5000.108154/
https://klocksnack.se/threads/seiko-sbdc053-nu-sänkt-till-5200-kr-inkl-frakt.106795/
https://klocksnack.se/threads/seiko-sbdc053-toppskick-5500.104243/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bakelit insert och boxar/cert drar ju upp priset men polerade luggar och jubilelänken är tyvärr inte så populära

Håller med om 25-30 k
Jag sålde precis en 79260p med den attraktiva pandatavlan för 28k. Med box o cert men med Tudors jubilee länk.
Modellen finns i ganska många utföranden mer än Tiger/pre-tiger så priserna ovan är lite väl generella och i mitt tycke lite för högt satta. Skulle säga att spannet nog är från 20k upp till 35k, kanske 40 om allt stämmer och skicket är fantastiskt. Pratar vi 79180 är det så klart andra priser. Följande innebär högre pris:
Bakelit bezel (79260) är mest attraktivt följt av stålbezel (79280) billigast är vämed vridring (79270).
P Modellen med polerade bandhorn är billigare än de tidiga med borstade bandhorn.
Oysterlänk är dyrare än Tudors jubilee
Klockor med Tudor original rem med endlinks är billigare än jubilee länk.
"porslinstavlor" är dyrast följt av panda och reverse pandatavlor som alla är rätt lika vintage daytonatavlorna. Sedan finns det en uppsjö av andra tavlor där vissa är rätt oattraktiva/knasiga.
Klockor med rolexkrona är dyrare än de med Tudorsköld på kronan. (typiskt tidiga klockor med Original krona, dessa har typisk oyster).
Och så klart som skrevs ovan så är en "tiger" billigare än exakt likadan klocka utan "tiger"
Jag instämmer till fullo med dig. Utförlig genomgång av olika modeller. Det är rätt stort spann i priserna berodde på utförande. Mitt intervall avsåg klockorna bra skick med tillbehör.
Hallå grabbar, en rättelse bara. Inlägget i en 79260 är i aluminium och inte bakelit. Backelit var en tidig plastvariant (tänk riktigt gamla snurrtelefoner och reservoarpennor) som hade nackdelen att den var väldigt spröd och skör. Rolex/Tudor använde mycket riktigt bakelit i vridningarna men övergav det på sextiotalet till förmån mot betydligt tåligare aluminium.
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/resources/ceramic-vs-steel-bezels-pros-and-cons-2.html

Bakelit;
FA2FD53E-891D-4AFA-A4E9-C2E205D2AD29.jpeg
5E9DFBC1-4070-4BFC-92C2-2639847802DB.jpeg


Mina Chronos (aluminium på vänstra)
FBFC47AC-D34C-4BC7-8F3B-B9589AB81D79.jpeg
 
Senast ändrad:

poormans

Rolex
Samlingsnamnet på glasringen till bla 79160 och 79260 är bakelit sen att det inte är bakelit är alla nog rätt medvetna om

Blir dock lite fel och visa en 79280 och 79270 då de modellerna har helt andra glasringar
 

oystercase

Cartier
Samlingsnamnet på glasringen till bla 79160 och 79260 är bakelit sen att det inte är bakelit är alla nog rätt medvetna om

Blir dock lite fel och visa en 79280 och 79270 då de modellerna har helt andra glasringar

@Rozzy Faktum är att Rolex aldrig någonsin använt Bakelit för sina bezels. Bakelit är brunt och ogenomskinligt. Tillsätter man kimrök blir det svart, vilket var poppis under typ 30 talet. Någon tyckte gamla daytonabezels var gamla och av plast och myntade begreppet bakelite bezel... Lite som att kalla explorer 2 för Steve McQueen. Coolt men fel.

Ännu vimsigare är det när de kallar gamla gmt 6542 bezels för bakelit. Då dessa är genomskinliga kan det på sin höjd vara någon annan typ av fenolharts. Mer troligt är nog att de är gjorda av akryl precis som glasen. Radioaktivitet i radiumet bryter dock ned polymerbindningrana så materialet blir sprött och faller isär, vilket antagligen är anledningen till att någon även här dragit paralleller till spröd bakelit.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@Rozzy Faktum är att Rolex aldrig någonsin använt Bakelit för sina bezels. Bakelit är brunt och ogenomskinligt. Tillsätter man kimrök blir det svart, vilket var poppis under typ 30 talet. Någon tyckte gamla daytonabezels var gamla och av plast och myntade begreppet bakelite bezel... Lite som att kalla explorer 2 för Steve McQueen. Coolt men fel.

Ännu vimsigare är det när de kallar gamla gmt 6542 bezels för bakelit. Då dessa är genomskinliga kan det på sin höjd vara någon annan typ av fenolharts. Mer troligt är nog att de är gjorda av akryl precis som glasen. Radioaktivitet i radiumet bryter dock ned polymerbindningrana så materialet blir sprött och faller isär, vilket antagligen är anledningen till att någon även här dragit paralleller till spröd bakelit.
Som sagt, din 79260 hade inte inlägg i bakelit utan aluminium ;)
 
Topp