• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej forumet!

Två frågor.
-När ni uppskattar andrahandspriser, utgår ni då från vad man bör få på tex detta forum eller hur resonerar ni?
-När ni själva säljer, använder ni ibland internationella forum eller håller ni er i sverige/ skandinavien?

Sen förstår jag givetvis att vissa klockor är så pass eftertraktade och sällsynta att de per se blir aktuella för den internationella marknaden.
Även tycker jag mig kunna se hur vissa märken och/ eller modeller är iskalla i vissa delar av världen men populära i andra, vilket styr priserna nationellt.

Men som sagt, hur resonerar ni kring mina två frågor ovan?

MVH/Carl

Jag har under en tid varit på jakt efter en Datejust och har nu kommit i kontakt med en kille som ska sälja sin. Skulle därför behöva lite hjälp med värdering av klockan :)
Det är en Rolex 116234 Datejust, utplockad 2007 (en ägare), servad en gång men oklart om det finns intyg. Enligt säljaren ska den vara sparsamt använd de senaste åren.
Lägger upp några bilder som jag fått från säljaren. Vad kan klockan vara värd idag?

Tack för ett grymt forum!

Mvh,
Christoffer

Bilagor

• 20181127_233515_resized.jpg
    20181127_233515_resized.jpg
    127.9 KB · Visningar: 1
  • 20181127_233702_resized.jpg
    20181127_233702_resized.jpg
    216.4 KB · Visningar: 1
  • 20181127_233724_resized.jpg
    20181127_233724_resized.jpg
    185.1 KB · Visningar: 1
  • 20181127_233752_resized.jpg
    20181127_233752_resized.jpg
    222.1 KB · Visningar: 1
  • 20181127_233801_resized.jpg
    20181127_233801_resized.jpg
    180.1 KB · Visningar: 1
Jag har under en tid varit på jakt efter en Datejust och har nu kommit i kontakt med en kille som ska sälja sin. Skulle därför behöva lite hjälp med värdering av klockan :)
Det är en Rolex 116234 Datejust, utplockad 2007 (en ägare), servad en gång men oklart om det finns intyg. Enligt säljaren ska den vara sparsamt använd de senaste åren.
Lägger upp några bilder som jag fått från säljaren. Vad kan klockan vara värd idag?

Mvh,
Christoffer
Om fullset och dokumentation på service en bit under 60k.
Jag sålde nyligen en likadan konfiguration uttagen 2018 nästan oanvänd i nyskick för 63k här på forumet som referens :)

• Like
Reactions: cvk
Hej forumet!

Två frågor.
-När ni uppskattar andrahandspriser, utgår ni då från vad man bör få på tex detta forum eller hur resonerar ni?
-När ni själva säljer, använder ni ibland internationella forum eller håller ni er i sverige/ skandinavien?

Sen förstår jag givetvis att vissa klockor är så pass eftertraktade och sällsynta att de per se blir aktuella för den internationella marknaden.
Även tycker jag mig kunna se hur vissa märken och/ eller modeller är iskalla i vissa delar av världen men populära i andra, vilket styr priserna nationellt.

Men som sagt, hur resonerar ni kring mina två frågor ovan?

MVH/Carl
Priserna är generellt väldigt bra här på KS och ligger ofta i underkant mot vad de annars går för internationellt. Prissättning diskuteras till och från då folk inte blir av med vissa klockor hur mycket de än sänker men man måste samtidigt förstå att KS eller ens hela Sverige för den delen är en extremt liten marknad. Som du säger så finns det vissa märken som är iskalla här på KS men säljs direkt på internationella forum och vice versa men jag tror att många drar sig för att sälja internationellt då det ändå innebär en del extrajobb, större risker osv. och då kanske man nöjer sig med lite mindre för en snabb och smidig inrikesaffär.

Slutsats: annonsera och sälj internationellt om du vill få maximalt betalt, håll dig till KS för snabba och smidiga affärer. Det finns så klart undantag men generellt kan man säga att det fungerar så.

Mvh,
Christoffer

Hej
Jag håller med hejsam. En bit under 60K, kanske närmre 50k.
Klockan är inte helt ovanlig och runt 60k finns det gott om nyare objekt med alla papper etc.
MVH/Carl

• Like
Reactions: cvk
Sökt en del kring värdering av Rolex GMT Master 2, 16710. stor skillnad mellan en från 1995 och 1993. Finns det några generella principer eller värderingar/priser per år? Vad är skillnaden mellan en från 93 jämfört med 95?

Tycker personligen att 70 är rimligt för 116233. Låg en i princip oanvänd sen 2017 fast med jubilee för det på blocket förra veckan. Jubilee är som sagt betydligt mer eftertraktat. Där med tycker jag inte priset är världens ocker men långt ifrån ett bra pris som @lazy kallar det. 65-70 hade varit något att kalla ett bra pris

Nymans är allt annat än generösa i sina erbjudanden måste jag säga.

Sen får du gärna kika på ch24 vad de ligger på, tycker inte 76k är orimligt någonstans.
Tyckte inte 65k var dåligt alls.
Kolla vad de går för på KS. Två stycken 116233 har sålts i år för 10k mindre än din ungefär (om jag minns rätt) här på klocksnack. Dock jubilee, men oftast går ju det högre än oysterlänk.

Det är så fantastiskt när så gott som samtliga som tittar in i tråden och frågar efter en uppskattning i själva verket redan är 100% på det klara med vad som är ett ”rimligt pris”. Och om sen rekommendationerna avviker till det lägre så kommer jämförelserna med C24 som ett brev på posten vilket gör mig förundrad varför man skriver i tråden och frågar överhuvudtaget.

Hoppas man att någon limsniffare ska kasta ur sig ett ännu högre pris än det redan högsta från C24-handlaren i Långtbortistan så att man kan pressa upp priset ytterligare. Eller förresten, svaret på det är ju ett uppenbart ja.

Funderar på att sälja min smurf 116619.
Vad är ett vettigt pris för klocksnacksmeddlemmar?
Fullsett och utmärkt skick 2016.

Varför frågar vi ens om pris i något läge när vi ändå vet att köpare kommer kräva billigast senaste året och säljare kommer hävda massa konstiga grejer för att få mer betalt än handlare på C24 t.ex?
Håller med. Jag tror hårt på att man har full rätt att sätta vilket pris man vill men om man redan bestämt sig förstår jag inte varför man frågar efter hjälp här och sen käftar emot till döddagar när man inte får gehör.

Tillbaka
Topp