• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

poormans

Rolex
Hej,
Jag har en 116610LV från 2016 utan certifikatet. Min morfar gick bort i höstas och så hittade vi denna tillsammans med en rad andra klockor men denna var den ända
Som saknade certifikat. Jag har kvitto från service på bergströms förra året och även kollat med polisen så att den inte är stulen så han hade köpt grisen i säcken och. (Allt var grönt)

nu till min fråga, vad skulle man kunna begära för en sådan här klocka vid en försäljning? Kollat blocket men svårt.
Tack så mycket på förhand.

Hur vet du att den är från 2016 När det inte finns cert?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur vet du att den är från 2016 När det inte finns cert?
Ja, det låter orimligt att den skulle vara från 2016 om den lämnades in på service under 2019. Garantin förlängdes från tre till fem år någon gång under 2015 (?) så om den verkligen är från 2016 skulle den i så fall vara under garanti till 2021. Men @Mrniceguy kanske menade att den hade varit inne på något garantiärende?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Ja, det låter orimligt att den skulle vara från 2016 om den lämnades in på service under 2019. Garantin förlängdes från tre till fem år någon gång under 2015 (?) så om den verkligen är från 2016 skulle den i så fall vara under garanti till 2021. Men @Mrniceguy kanske menade att den hade varit inne på något garantiärende?
tror det var 2015-06 som garantin sattes upp till 5år... var väl även då grön hangtag kom?
röd tag = 3år
grön tag = 5år
har för mig detta i alla fall.
 

Shorl

Omega
Nyservad 14060M fullset. Och hur mycket skulle ni generellt säga av servicekostnaden "får man tillbaka" när man säljer en nyservad klocka kontra skriver "servicehistorik okänd"? För att förtydliga frågan, om en klocka oservad generellt går för 50.000kr, hur mycket av en 7000kr service kan man då förvänta sig få avkastning för när man säljer vidare klockan inom ett år?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Nyservad 14060M fullset. Och hur mycket skulle ni generellt säga av servicekostnaden "får man tillbaka" när man säljer en nyservad klocka kontra skriver "servicehistorik okänd"? För att förtydliga frågan, om en klocka oservad generellt går för 50.000kr, hur mycket av en 7000kr service kan man då förvänta sig få avkastning för när man säljer vidare klockan inom ett år?
Av mina erfarenheter får man inte tillbaka pengarna för en service, klockan blir nog mer lättsåld och du kan sälja klockan med gott samvete.
Du blir dock inte "av" med alla pengar men räkna inte med att du får tillbaka dem..
 

Nillepille92

Breitling
Tja! Helt ny på det här med klockor och har äntligen sparat ihop till min första. Har länge spanat på en Rolex sub, närmare 11613. Har hittat en i rätt färgsättning, alltså svart samt guld från 1990 som ser ut att vara i fint skick. Fullsett samt nyservad med 2 års garanti. Vad skulle ni säga är ett riktpris för en sådan klocka? Försöker orientera mig på nätet och här på klocksnack men det är fasen lite av en djungel. Uppskattar all fingervisning jag kan få! Känns som att man gärna vill slå till nu när Rolex höjt sina utgångspriser som jag förstår det och att de begagnade priserna snabbt kan stiga!

Extremt tacksam för svar!
 

Bilagor

  • klcoka 3.jpg
    klcoka 3.jpg
    88.2 KB · Visningar: 4
  • klocka 1.jpg
    klocka 1.jpg
    69.4 KB · Visningar: 4
  • klcoka 2.jpg
    klcoka 2.jpg
    79.7 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Tja! Helt ny på det här med klockor och har äntligen sparat ihop till min första. Har länge spanat på en Rolex sub, närmare 11613. Har hittat en i rätt färgsättning, alltså svart samt guld från 1990 som ser ut att vara i fint skick. Fullsett samt nyservad med 2 års garanti. Vad skulle ni säga är ett riktpris för en sådan klocka? Försöker orientera mig på nätet och här på klocksnack men det är fasen lite av en djungel. Uppskattar all fingervisning jag kan få! Känns som att man gärna vill slå till nu när Rolex höjt sina utgångspriser som jag förstår det och att de begagnade priserna snabbt kan stiga!

Extremt tacksam för svar!
Nu kanske du har koll på detta och skrivit fel men om inte, sök på 16613 samt 16613LN så hittar du nog mer än 11613 (som är felaktig referens) :)
 

PANI

Cartier
För att citera mig själv, han ska ha 80 k för den och från vad jag har hittat så känns det ganska rimligt. Inget superpris kanske men bra med tanke på skick samt värdeutvecklingen den senaste perioden. Tänker jag helt fel?
Är det från handlare (iom 2 års garanti, som du skrev i första inlägget) tycker jag det låter som ett rimligt pris :)
 

PANI

Cartier
Handlare från chrono24 som varit trusted sedan 2008! Tusen tack för svaret! Räddare såhär på kvällskvisten när köpfingret darrar!
Förstår det! De ex som ligger på Chrono24 och säljer 16613 från 1989-91, under 80k är alla utan tillbehör. Så får du det plus nyservad så är det bra!
De bilderna du länkade är dock lite svåra att bedöma skicket. Finns de fler kan jag hjälpa om du skickar annonsen i PM. Är handlaren från Europa, tänker så du räknat in momsen annars :)
 

Mrniceguy

Breitling
Ja, det låter orimligt att den skulle vara från 2016 om den lämnades in på service under 2019. Garantin förlängdes från tre till fem år någon gång under 2015 (?) så om den verkligen är från 2016 skulle den i så fall vara under garanti till 2021. Men @Mrniceguy kanske menade att den hade varit inne på något garantiärende?
Hej! tack för svar, den var på översyn (jag hade fel, inte någon service som gjorts) hos Bergströms 2019. Enligt Bergströms så är klockan uttagen 2016.
jag kan dessvärre inte hitta något kvitto eller någon transaktion så jag kan se köpeskillingen.
 

Nifo

Omega
Har en ca 4 år gammal Certina Diver Automat som jag funderar på att sälja. Dock inte ännu. (därav ej post i sälj-tråden). Vad får man betalt för en sådan i använt bruksskick idag? Detta är föregångaren dvs inte 80-verket. Ska väl kanske till och med vara mer stabil?
 

ScubaKing

Audemars
Har en ca 4 år gammal Certina Diver Automat som jag funderar på att sälja. Dock inte ännu. (därav ej post i sälj-tråden). Vad får man betalt för en sådan i använt bruksskick idag? Detta är föregångaren dvs inte 80-verket. Ska väl kanske till och med vara mer stabil?

En tusenlapp kanske om den är i gott skick?
 

PANI

Cartier
Fullset 114270, riktigt bra skick, servad för mindre än ett år sedan. Vad får man ge?
Sålde min för 41k i mars 2019
Nyservad och bra skick.
Box men ej cert.

Verkar som de senaste på KS gått för mellan 40-45k beroende på tillbehör + skick så ca 50k (+/- någon tusenlapp) om de är från privatperson och om skicket är så bra som du skriver :)
 

Mr.Johansson

Cartier
2-Faktor
Vad är denna värd:
Tudor 9450/0
Spansk dagtavla
Inge box
Inge cert
Trött Tudor länk med endlinks
Årtal- 87
Bra skick på tavla och visare
Inte lika bra skick på boett

20200114_071905.jpg
 
Topp