Jag har precis hämtat ut en klocka som Dr Watch hjälpt mig med. En Tudor 7016 från 1968. När jag köpte klockan läckte den som ett såll och hade dessutom den nya triplockkronan vilket är helt oacceptabelt på en 68a (kolla skillnaden på bilderna nedan!). Så jag hörde både av mig till
@ROB-1832 och
@Nymans Ur 1851 för att få hjälp med att få den tät samt byta till twinlockkrona. Nymans svarade via mail att de inte kunde hitta Tudor Submariner 7016 på Tudors hemsida och därför ej kunde hjälpa mig med klockan. Rob däremot sa att de kunde försöka men troligtvis ej kunde hitta delar.
Ok tänkte jag och gav mig på jakt efter krona.
@_jonte fixade packningar (stort jävla tack!) och
@jakob.dala hade en gammal krona och kronhals (tacksomsatan!) som jag fick byta till mig mot ett gammalt spänne. Rob satte igång, tyvärr pajjade kronan under operation men som jävla tur var så hittade urmakarn där en NOS-Twinlock som jag fick köpa (tacksomfan!) men de rapporterade att baklocket gjorde att klockan ändå ej blev tät. Dessutom så var det nåt med kronhalsen som gjorde att kronan stack ut ett par millimeter för långt.
Kuken tänkte jag men den är ändå jävligt snygg och går bra... Vafan gör man då när de två verkstäderna som är auktoriserade för Rolex/Tudor i Stockholm inte grejjar biffen? Jo, man ringer Dr Watch. Hans urmakare svarvade (!!!!!) till kronhalsen så att den gamla kronan passar perfekt och säger sen att glaset är helt fel, det glappar med några millimeter och trillar i princip ut när man vänder klockan upp och ner. Wtf de måste ha glömt det på ROB. Skitsamma, glad är jag som slipper försöka skaffa nytt baklock och har ett glas hemma. Tyvärr var det av den nya kantiga modellen men ett sprillans Rolex-plexi som följt med nån bytesdeal. Efter @Aurums recept tar jag en fil och ger mig på kanten runt om och polerar sen med sandpapper och putsmedel för att få lite doomat utseende. Drar med glaset till Dr Watch och voila! Tryckt till 100 fucking meter (
@yonsson din ISO-certifierings-OCD) och redo för den stundande badsäsongen. Stor fet hiss till Dr Watch som svarvar kronhalsar och upptäcker glappande plexin!