• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad anses om Dr Watch?

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag har köpt ett par klockor av honom, och han har varit trevlig och det har gått enkelt.
Nu är jag ingen expert som har frågat så mycket och det kanske gör saken enklare.
Vet i tusan om de varit servade, trots att det stått men priset har varit ok så jag har accepterat detta trots allt.
De gånger något har varit tokigt har jag gått tillbaka och han har fixat det omgående. Jag har aldrig fått någon box eller cert, men det har inte heller stått i beskrivningen.
 

DrDre

Patek
Jag har servat ett gang klockor hos honom och alltid varit nöjd med resultatet. Du kan nog vara helt lugn med att klockan är äkta. Han säljer inte fakes. Men sedan har man ju mer "gråzonsfrågor" som tex gradering av skick (vad exakt innebär en 9:a och hur motiveras det mot en 8:a tex) och där vet jag inte.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Till och med jag som inte är särskilt insatt på området kan ju notera att bandhornens spetsar i princip lutar åt fel håll så polerad är klockan
 

poormans

Rolex
Har redan en urmakare där jag är nöjd med servicearna, så mina funderingar rör snarare hur det är att köpa klocka av Dr Watch. Såg den här annonsen: http://www.blocket.se/stockholm/Original___Servad_Rolex_Submariner_1680__76_64150023.htm?ca=11&w=3 tycker priset verkar helt okej för denna 1680. Det går ju inte snacka bort att klockan blivit polerad, fått ny tavla samt nya visare men jag har länge varit på jakt efter en 1680 och tror inte jag kommer att flippa den inom en överskådlig framtid (har tid att invänta patina så att säga). Kan man känna sig trygg med att handla denna pjäs eller är det en uppåt väggarna dålig affär?

Eftersom jag handlar åt mig själv är det inte speciellt viktig att box är original eller att det finns cert även om det är trevligt. Är mest intresserad av att få en äkta och fungerande klocka. (Utifrån bilderna kanske den ser aningen borstad ut för min smak men det måste nästan bedömas IRL).

den är ju borta nu så det spelar väl mindre roll, men med servicekvitto ifrån 2013 samt äkthetsintyg från kaplans och schysst länk för 45k så tyckte jag det verkade helt ok ialla fall jämfört för vad man får för samma peng om man kollar runt lite på tex VRF

cheers
christian
 

DrWatch

Breitling
Min sambo köpte en klocka hos Hedens Guld som skulle varit servad hos Dr Watch, en DJ 31mm. Lämnade in den hos Bergströms för kontroll, visade sig att den var i stort behov av service. Samtalen gick fram och tillbaka och dom tog tillbaka den, servade den och skickade tillbaka den till oss varpå vi lämnade in den på en ny check hos Bergströms, och då visade det sig att den va servad.

Hade jag köpt av honom hade jag lämnat in hos en urmakare för kontroll, av anledningen ovan.

Tjena
Klockan i fråga kom tillbaka och servades inte på nytt då den redan va servad någon vecka tidigare. Efterruckning gjordes dock och nytt amplitudtest gjordes och visade 310 grader. Det intressanta är att Bergströms påstod att denna gång va tydligen klockan servad men inte första gången.
Mvh
 
Senast ändrad:

DrWatch

Breitling
Ja dom ingår ju i priset och duger utmärkt åt försäkringsbolagen. Vill någon ha intyg från tredje part ordnas det givetvis till självkostnadspris. 450:- från Kaplans tex.
 

poormans

Rolex

så du tar hellre ett intyg ifrån tex bergstöms på en 1680 efter vad de gjorde på rödsubben på göteborgspanten ??

rätt tröttsamt om allt snack om intyg/utlåtanden från AD's, de har tillgång till urmakare av varierande kompetens och till reservdelar det är allt,

nivån på kunskapen om vintage delar är tyvärr oftast pinsamt dålig, en del har inte koll på länkar, en del har inte koll på urtavlor, en del tror att bara för att det är ett märke på en verkbrygga så måste den bytas

dags för en liten reality check där kanske
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Något som ogillas å det grövsta är DrWatch's (liksom vissa andra hemsidors) publicerade lista på serienummer kopplat till produktionsår för Omega. Listjäveln har noll verklighetsförankring (åtminstone vad gäller 2000-talet) men medför att okunniga amatörer påstår att klockan till salu är producerad redan 2006 fast det inte stämmer, och därmed inte köper klockan oavsett hur mycket annat bevis för att listskrället inte stämmer man än producerar.
Ja ä int bitter..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
så du tar hellre ett intyg ifrån tex bergstöms på en 1680 efter vad de gjorde på rödsubben på göteborgspanten ??

rätt tröttsamt om allt snack om intyg/utlåtanden från AD's, de har tillgång till urmakare av varierande kompetens och till reservdelar det är allt,

nivån på kunskapen om vintage delar är tyvärr oftast pinsamt dålig, en del har inte koll på länkar, en del har inte koll på urtavlor, en del tror att bara för att det är ett märke på en verkbrygga så måste den bytas

dags för en liten reality check där kanske
Hans "värderingsintyg" är fortfarande inte värt något.
 

DrWatch

Breitling
Ska vi också utnämna oss till Rolexexperter och börja skriva ut äkthetsintyg?;)
"Rolex Schaffhausen"...löjligt

"Rolex Schaffhausen" är givetvis fiktivt namn på ett exempelintyg. Kan inte lägga ut ett intyg med riktigt namn och personnummer på nätet förstår du väl. DET vore ...Löjligt.
 
Senast ändrad:

4cie

Rolex
2-Faktor
God service av er att ombesörja intyg från Kaplans eller liknande till självkostnadspris!

Men "äkthetsintyget" är fortfarande inte värt något. Jag kan också köpa lite finare papper och skriva ett "äkthetsintyg".
Vad är det som säger att ditt intyg är bättre än mitt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
så du tar hellre ett intyg ifrån tex bergstöms på en 1680 efter vad de gjorde på rödsubben på göteborgspanten ??

rätt tröttsamt om allt snack om intyg/utlåtanden från AD's, de har tillgång till urmakare av varierande kompetens och till reservdelar det är allt,

nivån på kunskapen om vintage delar är tyvärr oftast pinsamt dålig, en del har inte koll på länkar, en del har inte koll på urtavlor, en del tror att bara för att det är ett märke på en verkbrygga så måste den bytas

dags för en liten reality check där kanske

värderingsintyg och äkthetsintyg är två skilda saker, ta tex kaplans de har bra koll på själva äktheten men tar en fast summa samt procent av deras "marknadsvärde" så det känns lite sådär med tanke på att de då tjänar på ett högt värde

Det är jag inte. Tar heller inte betalt för intygen som följer med en klocka utan cert. Och vill någon, som sagt, ha ett intyg från sådan värderingsman, typ Kaplans, så ombesörjer vi detta till självkostnadspris som en service.
Spelar väl ingen roll om man heter Jälmers Ur, Dr Watch eller Bergströms? Är man inte utsedd av handelskammaren så gäller inte intygen enligt försäkringsvillkoren och man skriver ett intyg som OM MAN HAR TUR godkänns av försäkringsbolag. Missvisande marknadsföring skulle jag kalla det även om det är kul om det hjälper någon.
 

poormans

Rolex
Spelar väl ingen roll om man heter Jälmers Ur, Dr Watch eller Bergströms? Är man inte utsedd av handelskammaren så gäller inte intygen enligt försäkringsvillkoren och man skriver ett intyg som OM MAN HAR TUR godkänns av försäkringsbolag. Missvisande marknadsföring skulle jag kalla det även om det är kul om det hjälper någon.

fast det stämmer ju inte då jag vet att tex både pantbanker samt försäkringsbolag godkänner urmakare och återförsäljares äkthets/värderingsintyg

för övrigt så hade klockan jag svarade på, 1680'n, vad jag förstod, ett äkthetsintyg ifrån kaplans, pratade ens inte om värderingsintyg men det kanske är samma sak hos dem.

sen kan ju vem som helst idag med hjälp av google få reda på ett hyfsat bra marknadsvärde så att de auktoriserad värderingsmännen får det så sjukt fel ibland är helt makalöst
 

DrWatch

Breitling
Spelar väl ingen roll om man heter Jälmers Ur, Dr Watch eller Bergströms? Är man inte utsedd av handelskammaren så gäller inte intygen enligt försäkringsvillkoren och man skriver ett intyg som OM MAN HAR TUR godkänns av försäkringsbolag. Missvisande marknadsföring skulle jag kalla det även om det är kul om det hjälper någon.

Jag har aldrig "marknadsfört" mig som varken värderingsman eller liknande. Och som sagt, inget jag heller tar betalt för. Dock har ingen kund som köpt klocka hos oss och haft oturen och blivit av med den nekats ersättning från sitt bolag vid redovisat kvitto och intyg.
Som exempel kan jag berätta om en kund som köpt en helgulds Daytona 16528 utan cert och Box på annat håll. Dock gick klockan dåligt så han lämnade in den på service hos oss. Fick kassakvitto på 5000:- och så långt va allt frid och fröjd. 6 månader senare blir killen brutalt överfallen och rånad på sin Daytona på gatan. Får givetvis problem med försäkringsbolaget då han inte har något cert och box eller papper på att han överhuvudtaget ägt klockan!! Det enda han har är ett Servicekvitto. Då vi bokför alla reparationer så kunde vi nu hjälpa honom i sin kontakt med sitt försäkringsbolag som bad oss verifiera att han ägt och reparerat klockan hos oss. Dom fick också en dagsfärsk värdering på vad liknade klocka skulle kosta att återanskaffa. Killen fick pga detta ut full ersättning och är idag djupt tacksam och glad trots traumat det är att bli rånad! Happy ending!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig "marknadsfört" mig som varken värderingsman eller liknande. Och som sagt, inget jag heller tar betalt för. Dock har ingen kund som köpt klocka hos oss och haft oturen och blivit av med den nekats ersättning från sitt bolag vid redovisat kvitto och intyg.
Som exempel kan jag berätta om en kund som köpt en helgulds Daytona 16528 utan cert och Box på annat håll. Dock gick klockan dåligt så han lämnade in den på service hos oss. Fick kassakvitto på 5000:- och så långt va allt frid och fröjd. 6 månader senare blir killen brutalt överfallen och rånad på sin Daytona på gatan. Får givetvis problem med försäkringsbolaget då han inte har något cert och box eller papper på att han överhuvudtaget ägt klockan!! Det enda han har är ett Servicekvitto. Då vi bokför alla reparationer så kunde vi nu hjälpa honom i sin kontakt med sitt försäkringsbolag som bad oss verifiera att han ägt och reparerat klockan hos oss. Dom fick också en dagsfärsk värdering på vad liknade klocka skulle kosta att återanskaffa. Killen fick pga detta ut full ersättning och är idag djupt tacksam och glad trots traumat det är att bli rånad! Happy ending!

Brukar du berätta för kunderna att du inte är av handelskammaren godkänd värderingsman?
 
Topp