• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad bar ni för klocka under er universitetstid?

En Certina DS Caimano som jag fått i 20-årspresent, som numera sällan används.
Då var klockintresset mycket litet!
94407A75-27D5-42E8-848C-C69F0BFBA73B.png

Läser andra året på Lunds universitet. Har burit en hel del, allt ifrån Tudor GMT, Rolex Explorer till SKX.

Själv har jag på andra studenter noterat en hel del Rolex, Omega, nån Tudor och till och med en AP Royal Oak (vare sig AP:n var äkta vet jag inte men såg så ut).

Hade under mina första 4 år ingen klocka, och inget direkt klockintresse (nyfikenhet, men inget starkt intresse). Sedan blev det en Speedmaster 321 och efter det en Speedmaster Mk III, sen var det ingen återvändo. Men likt många andra var det pengarna som satte begränsningarna, och det såldes och köptes en del i slutet av studietiden för att ha råd med de (få) utgifter jag hade då.

Är inne på mitt tredje år på LiU och har dessvärre fått start på klockintresset först nu under studierna... Ingen grym tajming direkt men ger mig motivation att jobba extra under studierna!

Själv varvar jag oftast mina två Kronaby klockor på campus, sliter på en gammal casio på fulfester och plockar fram en vintage guld longines flagship vid finsittningar. Har även en SKX007 påväg in!

Ser inte allt för mycket kul klockor på andra studenter dock, mest parfymklockor...

Hade en Navitimer 806 när jag började på KTH 2006. Jag köpte den ett år tidigare av en pensionerad pilot som skaffat den ny när han fick sin licens för kommersiella flyg.
Sålde den något senare när jag köpte en Panerai 176. Lockades av att det var något som ingen annan hade och att de flög under radarn. Då hade Nymans precis börjat sälja dem.
Den hade jag kvar ända till för några veckor sedan, köpte även en Panerai 299 under studietiden som jag ännu har kvar.
D5875B9C-A113-460C-80B0-24075875217B.jpeg
CE87D286-E03F-476A-A8EB-E1C4CC972C79.jpeg

Dagens studenter har helt uppenbart för mycket pengar! På min tid (90-tal) var det väldigt få som hade dyra klockor. Det man drömde om var Breitling, och det man kanske kunde ha råd med var SMP Bond. Själv hade jag bara Casio och Swatch.

Dagens studenter har helt uppenbart för mycket pengar! På min tid (90-tal) var det väldigt få som hade dyra klockor. Det man drömde om var Breitling, och det man kanske kunde ha råd med var SMP Bond. Själv hade jag bara Casio och Swatch.
Jag slutade plugga för några år sedan och tyckte mig heller inte se särskilt många fina klockor då. Känns som att extremerna tittar fram på detta forum och nog inte är en rättvis bild av verkligheten... Men skoj att se att vissa har det nöjet redan under studietiden :D

Jag slutade plugga för några år sedan och tyckte mig heller inte se särskilt många fina klockor då. Känns som att extremerna tittar fram på detta forum och nog inte är en rättvis bild av verkligheten... Men skoj att se att vissa har det nöjet redan under studietiden :D
Så är det helt klart. Skulle säga att 9/10 klockor som jag ser studenter bära är parfymklockor...

Pluggade 2000-2003.
Citizen Diver 200M, fick den i 15-års present.
Omega SMP, köpte den när jag började plugga i Malmö 2001.
Jean Perret, arvegods från min farfar.

Bilagor

• DDEAD2F8-667D-4BD0-8118-0BA5C94261D2.jpeg
    DDEAD2F8-667D-4BD0-8118-0BA5C94261D2.jpeg
    485.6 KB · Visningar: 24
  • 3FCD79AF-6A59-45EC-BB17-351C3F73E7DC.jpeg
    3FCD79AF-6A59-45EC-BB17-351C3F73E7DC.jpeg
    519 KB · Visningar: 29
  • C7C3709D-1FF2-4A8B-836D-9170D2A92B42.jpeg
    C7C3709D-1FF2-4A8B-836D-9170D2A92B42.jpeg
    517.4 KB · Visningar: 28
Tyvärr så fanns inte ekonomin för en mekaniskklocka vid denna tidpunkt, så körde helt utan klocka i princip.
Men däremot så hängde jag i de mörka hörnen på KS redan då....

Under mina år på ekonomihögskolan bar jag en skx007 för att sedan köpa min Breitling SOH när jag bytte utbildning.

4,5 år på universitetet och 330 hp senare är snart till ända då jag häromdagen lämnade in mitt examensarbete. Nu kvarstår endast opponering innan jag är färdig med studier för gott!

Under studietiden har jag primärt burit min Datejust ref. 16200, vilken införskaffades något år innan jag började plugga. Den är, trots sina snart 25 år, i förvånansvärt bra skick sett till hur mitt ”huliganliv” sett ut senaste åren...

Jag hade några gamla Seiko och lite läst skräp som jag trodde att jag fyndade på tradera. Hade en batteri-Tissot också tror jag. Inga bilder och kanske inte så mycket att se.

Gick dock en linje där det inte var ovanligt att gästföreläsare m. fl. hade tjusiga klockor.

Tillbaka
Topp