• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har era flickvänner för klockor?

Mässing

Omega
Jag slår ett slag för en Rado Coupole Classic, visserligen säljs den som en herrmodell men mäter 37,7mm och är/upplevs nätt. Har varit med min fru och testat den på henne och den upplevs nätt på hennes nätta handleder.
https://www.rado.com/collections/coupole/coupole-classic/R22860045
Vad gäller tålighet så borde den klara ett liv med barn och klumpighet - har safirglas samt ett verk baserat på ETA2824 som får anses vara någorlunda tåligt (har själv barn, dock bara 2 och en fru som får anses vara åt det klumpiga hållet och hennes klockor med liknande spec klarar sig).
Hoppas detta gav dig lite inspiration! Lycka till i jakten och posta gärna vad det landade i.
 

Makkaboo

Omega
Jag slår ett slag för en Rado Coupole Classic, visserligen säljs den som en herrmodell men mäter 37,7mm och är/upplevs nätt. Har varit med min fru och testat den på henne och den upplevs nätt på hennes nätta handleder.
https://www.rado.com/collections/coupole/coupole-classic/R22860045
Vad gäller tålighet så borde den klara ett liv med barn och klumpighet - har safirglas samt ett verk baserat på ETA2824 som får anses vara någorlunda tåligt (har själv barn, dock bara 2 och en fru som får anses vara åt det klumpiga hållet och hennes klockor med liknande spec klarar sig).
Hoppas detta gav dig lite inspiration! Lycka till i jakten och posta gärna vad det landade i.
Tack för tipset! Ska kolla in den. För några år sedan (några... typ åtta) köpte jag en Jacques Lemans åt henne som är 28mm, den känns rätt lagom. Problemet med den (precis som en JL som jag har) är att kvaliteten var rätt bristfällig. Den tog in vatten vid typ diskning och sedan gick dessutom glaset sönder.

Lovar att posta vad det blev! Kan dock dröja ett tag, jag är liksom ute ett halvår i förväg. (Får kanske bli julklapp...)
 

Mässing

Omega
Tack för tipset! Ska kolla in den. För några år sedan (några... typ åtta) köpte jag en Jacques Lemans åt henne som är 28mm, den känns rätt lagom. Problemet med den (precis som en JL som jag har) är att kvaliteten var rätt bristfällig. Den tog in vatten vid typ diskning och sedan gick dessutom glaset sönder.

Lovar att posta vad det blev! Kan dock dröja ett tag, jag är liksom ute ett halvår i förväg. (Får kanske bli julklapp...)

Håller med angående JL, fick en titan variant av min nuvarande fru för ja.. 15-20år sedan och den glappa upp rätt snabbt. Radon finns i dammodell och absolut värd att titta på, även om det för oss landade i annan klocka. Jag är dock lite sugen på att införskaffa en till mig :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Min honey har just nu lånat min Omega Seamaster 30 från 1963.
IMG_0240-01.jpeg
 

ZWG Vader

Omega
Annars är Rado True trevlig. 30 mm och keramisk finns både automatisk och Quartz.

Tack för tipset! Ska kolla in den. För några år sedan (några... typ åtta) köpte jag en Jacques Lemans åt henne som är 28mm, den känns rätt lagom. Problemet med den (precis som en JL som jag har) är att kvaliteten var rätt bristfällig. Den tog in vatten vid typ diskning och sedan gick dessutom glaset sönder.

Lovar att posta vad det blev! Kan dock dröja ett tag, jag är liksom ute ett halvår i förväg. (Får kanske bli julklapp...)
 

JohanHLM

Rolex
Känns som en bra tråd att fråga efter presenttips! Tänkte köpa en klocka åt min fru i 40-årspresent. Jag kör själv Speedmaster och en gammal Seamaster, skulle gärna köpa Omega men alla "riktiga klockmärken" är av intresse (dvs inte t.ex Gant men Seiko). Pris runt 10'. Ska gärna vara någorlunda tålig då hon dels är klantig och dels har vi tre ungar 3 5 7. Har bl.a kollat på c:a 15 år gamla Seamaster quartz men tar gärna emot tips av alla slag. Inte sportig, inte tantig, men gärna elegant.
Började med en 26mm datejust till min fru på den tiden de gick att hitta en beg. runt 10k. Eftersom hon inte använde den dagligen och inte är särskilt intresserad av klockor blev det omständigt med en automatisk. Bytte till en Aqua Terra quartz av den äldre generationen med slät tavla och bytte sedan upp till den nyare Aqua Terra, båda beg. och under 10k.
Tycker både Datejust och Aqua terra är bra val för den som inte är särskilt intresserad med vill ha något som passar till det mesta.
Har även kompletterat med en Piaget Tank i guldguld så hon har något som passar vid uppklädda tillfällen.
 

Makkaboo

Omega
Började med en 26mm datejust till min fru på den tiden de gick att hitta en beg. runt 10k. Eftersom hon inte använde den dagligen och inte är särskilt intresserad av klockor blev det omständigt med en automatisk. Bytte till en Aqua Terra quartz av den äldre generationen med slät tavla och bytte sedan upp till den nyare Aqua Terra, båda beg. och under 10k.
Tycker både Datejust och Aqua terra är bra val för den som inte är särskilt intresserad med vill ha något som passar till det mesta.
Har även kompletterat med en Piaget Tank i guldguld så hon har något som passar vid uppklädda tillfällen.
Jag kollade lite snabbt på Chrono24 på Aqua terra men hittade inget under 20’. När du säger äldre versionen, vad pratar vi då för ålder?
 

JohanHLM

Rolex

Makkaboo

Omega
Är 3 år sedan jag sålde den så priserna kan h gått upp lite sedan dess men ska definitivt gå att hitta under 10k fortfarande. Tror även du hittat den nyare runt 10k på någon pantauktion eller liknande. https://klocksnack.se/threads/omega-aqua-terra-ladies-2577-30.55821/
Åh fan! Helt klart värt det även om priset skulle gått upp 50%. Tack! Tur att jag inte har bråttom! :) Då väntar jag nog in en Aqua Terra och kommer det ingen så blir det troligtvis en ny Longines.
 

UncleBear

Panerai
Använde denna idag för första gången på flera år. Klagade över 34 mm och på andra sidan soffan fanns en person som tyckte den passade bättre för henne.

Klockan har efter det bytt vårdnadshavare till min fru. Lite ångest eftersom jag vet att den kommer förvaras på samma sätt som övriga smycken.:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Denna är fullset med cert och box från -66.

DBBD8904-317E-4A9E-8B31-15FBBA6C525A.jpeg
 

PabbaSparxx

Breitling
0B9E3680-7B6F-4961-81B0-4C11CCB6FB33.jpeg
Min fru kör denna gamla goingen. Köptes för några hundralappar på auktion för ett gäng år sedan. fuktskadad och trasigt glas. Nu är den någorlunda reparerad iaf. Den tickar och går, men måste ställas om titt som tätt :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Min fru har insett att klockvärlden är till stor del ensidig och den genomsnittliga KS-användaren är man i 25-45 spannet.
Hon har som första steg i en förändringsresa
startat grupp för kvinnor som är intresserade av klockor och vill sprida kunskap, glädje och samhörighet.
Spred the word!
4C71FFD3-F7E0-4715-8578-70B4AB061413.jpeg
 

Staben

KS Explorer Club
2-Faktor
Just nu har hon min alpinist med jubileelänk.
( min arm )

Men hon ska få en egen. Vet bara inte vad.
 

Bilagor

  • C6ED2311-64E1-455A-BA66-D10AD9B0872E.png
    C6ED2311-64E1-455A-BA66-D10AD9B0872E.png
    122.6 KB · Visningar: 4

Makkaboo

Omega
Det blev en sån här till slut! Hittade en från Japan på Chrono24 för c:a 5500kr inkl frakt, hade tur som slapp tull/moms. Helt klart prisvärt, det var quartz jag var ute efter och de klockor jag hittat tidigare med förra generationen AT har legat en bra bit över 10k. Tusen tack till alla tips!
IMG_4455.JPG
 
Topp