• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Lite OT:
Ni som blir kontakade på LinkedIn.. Hur hittar dom er rent praktiskt?
Har ni stora kontaktnät eller har ni listat olika egenskaper/skills som rekryterare söker efter etcetc
Intressant hur man ska lägga upp sin sida för att få så stor exponering som möjligt :)

För att svara på frågan kan jag tillägga att jag tidigare jobbat som management konsult på större gobalt företag, nu mer egen.
Jag blir ofta kontaktad via LinkedIn. Oftast är det rekryterare som har sökt på nyckelord men de riktigt intressanta brukar vara de som har gjort hemläxan och kollat kontakter, tidigare uppdragsbeskrivningen, gruppmedlemskap, certifieringar o.s.v.
Använd beskrivningsfältet till att beskriva hur du skapar affärsvärde, snarare än att lista titel och nuvarande arbetsbeskrivning är mitt tips.

Jag jobbar som högspännings elektriker/tekniker. Mycket intressant och tillfredställande jobb.

Lite OT:
Har ni stora kontaktnät eller har ni listat olika egenskaper/skills som rekryterare söker efter etcetc
Intressant hur man ska lägga upp sin sida för att få så stor exponering som möjligt :)

För att svara på frågan kan jag tillägga att jag tidigare jobbat som management konsult på större gobalt företag, nu mer egen.

Jag spenderar rätt mycket tid på linkedin i mitt jobb
Söker på nyckelord eller titlar är väl främsta
En uppdaterad profil är väldigt bra
Och glöm inte något sätt att kontakta om man nu önskar det :)

På ledningsnivå? Låter hur som helst väldigt spännande och jag förutsätter att det är en bra arbetsplats för att skapa många kontakter.
det är väldigt blandat, ibland gör jag avslut på stora 400kv kablar och installerar ställverk, ibland är det provning och besiktning av elnät mm.
Väldigt varierat arbete med mycket möjligheter till utveckling. Det finns dessutom hur mycket jobb som helst

det är väldigt blandat, ibland gör jag avslut på stora 400kv kablar och installerar ställverk, ibland är det provning och besiktning av elnät mm.
Väldigt varierat arbete med mycket möjligheter till utveckling. Det finns dessutom hur mycket jobb som helst
Förmodar att det stundtals leder till en strid ström av spänning.

Lite OT:

Jag har blivit kontaktad 2-3 gånger via linkedin. Ingen aning hur de hittade mig men jag gjorde ingenting och är absolut inte aktiv. Gör nada! Har inget vidare större kontaktnär. Under 100 personer.

Jobbar som kvalitetsingenjör inom mekanik. Titeln på visitkortet säger Supplier Quality Assurance vilket innebär att jag ska se till att vi får hem rätt grejer med rätt kvalitet. Verkligheten är dock en annan, det blir mest brandutryckningar och inte så mycket tid för det förebyggande.. Fördelen är såklart att en mekanisk klocka (Speedy) är ett måste och att jag får jobba med spännande produkter och detaljer inom urverk

På ledningsnivå? Låter hur som helst väldigt spännande och jag förutsätter att det är en bra arbetsplats för att skapa många kontakter.

Hur kan du ha missat hur roligt inlägget var? :D

Jobbar med att räkna på flygplan, skulle föredragit att vara arbetslös men nackdelen då skulle väl varit att man ej haft råd med klockor. Men någon gång kanske man har det man behöver och kan lägga ner :) Trevligt jobb annars om än lite väl oregelbundet och stressigt.

Jobbar som kvalitetsingenjör inom mekanik. Titeln på visitkortet säger Supplier Quality Assurance vilket innebär att jag ska se till att vi får hem rätt grejer med rätt kvalitet. Verkligheten är dock en annan, det blir mest brandutryckningar och inte så mycket tid för det förebyggande.. Fördelen är såklart att en mekanisk klocka (Speedy) är ett måste och att jag får jobba med spännande produkter och detaljer inom urverk
Vad för detaljer? :) @Ozil1886

Mitt standardtips till de som står i gluggen att välja vad de ska göra med sina yrkesliv och kan tänka sig ingenjörsyrket är att kika på anläggningsbranschen. Inte hus och bygg utan anläggning.:)

Spännande, fantastiska karriärmöjligheter med bara lite sinne för ledarskap, hantering av mycket pengar och massor med personalansvar om man är lagd åt det hållet.

Branschen behöver föryngras, står inför MASSIVA projekt de kommande 10-15 åren och är inte så beroende av konjuktursvängningar som andra segment.

/gustav

Jag jobbar som kvalitetschef på ett stort franskt bolag. Ett väldigt omväxlande jobb :)
Snart landar oxå bonusen så får se om det blir en ny klocka, kanske en till frugan för jag får nog en käftsmäll om jag släpar hem en ny klocka till mig själv:confused:

Tror du får precisera lite vad för roll du är intresserad av. Det är fullständigt omöjligt att svara dig annars.
Absolut är det så, tänkte det som en öppen fråga efter någon som hade lite insyn för att därefter precisera frågeställningen. Lite omständligt förfarande kan väl tyckas i efterhand :)
Mest aktuellt är väl tjänst inom inköp/upphandlimg.

Tillbaka
Topp