Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Vad har ni för yrke?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 7 januari 2013.

1. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Sällan CEO, CFO etc har kostym och slips hos industriföretag ute i landet (är min erfarenhet i vart fall). Tvådelat låter spontant mer passande.

2. Hoarz

Hoarz Stormtrooper

Aldrig sett någon i full mundering inom tillverkningsindustri.

3. Makkanxd

Makkanxd AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    .

Senast ändrad: 4 augusti 2017
    Renstroom gillar detta.
  4. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson X-Wing Pilot

Lite min fundering också som sagt. Tanken är väl att man vid intervjun klär sig något "bättre" än vad man gör en vanlig dag på kontoret men det är nog så att det kan bli lite overkill.

Vad gäller att hitta info på hemsidan så gick det tyvärr inte, det är en ganska stor koncern med utländska ägare och hemsidan är företagsövergripande så ingen lokal information att få tyvärr.

5. keroro

keroro Y-Wing pilot

Som tidigare svarat, så kan det inte bli så fel med byxor med kavaj. Om du efter en vecka märker att alla andra fortfarande går runt i blåställ så är det bara att skaffa ett blåställ :)

6. Nedro

Nedro Stormtrooper

På de flesta av mina intervjuer har jag kört på typ kostymbyxor + skjorta, oftast slips. Hade jag kört kavaj hade jag nog kört udda Chinos samt skippat slipsen, för att få det lite ungdomligare. (min åsikt om vad som är ungdomligt)

I mina fall så är det tjänsteman (konstruktör), vore det för chefsposition eller projektledare kanske man skulle köra kostym, men tveksam. Har nog faktiskt aldrig sett fullkostym tillämpas inom industrisektorn om man inte är hög chef/säljare eller inköpare. Men varierar nog väldigt från bransch till bransch, själv är jag inom fordon.

7. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Haha, så farligt är inte SAP. Sitter med det dagligen när jag är på kontoret på mitt jobb som säljare och tycker det funkar kanon. :)

8. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Full kostym inkl. slips är det bara väl finansfolk som har. Ingen i hela vår ledningsgrupp är ens så formell och då omsätter vi 10 miljarder...

gurta_g, Mr.Carrera och Strindberg gillar detta.
  9. Bossebäver

Bossebäver Y-Wing pilot

Jag använde SAP för att rapportera som operatör, även där gick detta helvete till program under "Hitlers hämnd".

lofgreno gillar detta.
  10. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Är det ett kostymjobbt? Vad tror du övriga på kontoret har på sig? Klä dig så som du tror att övriga medarbetare klär sig, finns ingen anledning att överdriva.

11. meijlinder

meijlinder Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Efter senaste sidorna här vågar man knappt säga att man är SAP-konsult :D

MaziK gillar detta.
  12. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson X-Wing Pilot

Det är just detta som det gäller men jag är med på din linje tror jag. Chinos och kavaj känns som en lagom nivå.
    jo det är nog så, på jobbet är det som sagt ovanligt med ens kavaj där jag är nu och det är i stort sett samma tjänst så gissar att det bör vara likadant på detta ställe.
    Nja det är väl egentligen inget kostymjobb, inte till vardags i varje fall. Det gäller en tjänst som strategisk inköpare.

Tack för Er input!

13. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

IMG_0290.JPG

Tobias Eriksson gillar detta.
  14. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

SAP är fult och användarovänligt, men det får många gånger skulden för problem som inte alls orsakas av systemet utan fanns långt innan.

15. meijlinder

meijlinder Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
  16. Doncorleone

Doncorleone Y-Wing pilot

Från:
    Söder om Söder
    En av mina kunder har SAP och jag sitter i det några ggr om dagen och skapar ordrar. Jämfört med andra system jag jobbat i är det rätt bökigt och osmidigt men man lär sig :)

lofgreno gillar detta.
  17. meijlinder

meijlinder Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Stora problemet är att man inte lägger tid på att anpassa utseendet utan låter alla användare se precis samma skärmar, oberoende av om dom ska mata en ett värde eller 40 på en sida.
    Finns många sätt att göra det med användarvänligt, men väldigt få företag vill betala för det.

18. Notorious Niklas

Notorious Niklas Stormtrooper

Brukar du vanligtvis lira hela paketet och det är helt naturligt för dig tycker jag du ska köra på det, känns det konstlat och töntigt för dig själv så kommer det säkerligen uppfattas så av andra också.

19. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Känns som att kavaj är ett bra val, annars kör det som du är trygg med, bara det är rent och fint.

Tobias Eriksson gillar detta.
  20. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Värdelös UX absolut.

21. lofgreno

lofgreno Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Näe, inte så snyggt direkt men mitt företag har kört det sen 2000 och har anpassat det rätt ordentligt under dessa år för det vi sysslar med. Så det funkar bra faktiskt. :)

22. Renstroom

Renstroom Stormtrooper

Från:
    Norrbotten
    Snyggt! Jobbar själv som operatör på ett gaseldat kraftvärmeverk uppe i norra sverige! :)

23. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Börjar som vikarierande matematiklärare på högstadiet idag. Nytt för mig men vi får väll se hur det går tills man får riktigt jobb (dvs. jobb i linje med min utbildning)...

mega, Kejsaren, MariaE och 1 annan gillar detta.
  24. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Citerar mig själv och meddelar att jag överlevde första dagen. Inte speciellt jobbigt men det har hänt en del sedan man själv gick i grundskolan. Pennan och papper är utbytt mot datorer och nu har man inte bara pappersplan, suddi-gum, tjejer/killar som distraherar utan även mobiler, läsplattor och fel flik på datorn att kriga emot...

M.L., Atnot, mega och 5 andra gillar detta.
  25. Kejsaren

Kejsaren Tie Fighter pilot

Från:
    Malmö/Lund. Typ
    Vad har du för utbildning?

Edin gillar detta.
  26. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Civilekonom.
    Söker jobb men har en mamma som jobbar som lärare och har fixat lite extra till mig nu som mattelärare. Inte helt åt skogen fel men man har glömt mycket sedan man själv satt i monsternas bänk. :)

mofo och Kejsaren gillar detta.
  27. Mazdak

Mazdak Rebel soldier

Arbetar som sakkunnig expert inom elfordon & laddinfrastruktur.

lofgreno gillar detta.
  28. wesly

wesly Rebel soldier

Är en del av ett familjeföretag inom maskin uthyrningsbranchen bl.a.

29. WilleK

WilleK Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Första arbetsdagen avbockad så numera kan jag titulera mig affärsjurist!

MariaE, MartinKalle, MaziK och 10 andra gillar detta.
  30. Sjobedan

Sjobedan X-Wing Pilot

Från:
    Malmö.
    Samma här. Ett fullkomligt under att man kan göra något som borde vara enkelt så invecklat.