• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad har ni för yrke?

Zingo

Rolex
Inte helt rätt tråd kanske men känns onödigt att starta en ny och det ligger ju i anslutning till tråden så testar :)

Hur ser ni på klädsel vid intervju, är det full kostym som gäller eller bör man istället köra lite mer casual med kavaj. Jobbet i fråga är kontorsjobb på tillverkningsindustri (ej storstad).
Har alltid varit övertygad om att det är kostym som gäller men börjar allt mer vela kring detta :) hur tänker ni andra?
Sällan CEO, CFO etc har kostym och slips hos industriföretag ute i landet (är min erfarenhet i vart fall). Tvådelat låter spontant mer passande.
 
Jag skulle titta lite på hemsidan och se om det är bilder på kontorsanställda
Men tror full kostym/slips kanske är overkill? Beroende på position såklart
Annars kan nog byxor / kavaj fungera utmärkt

Sällan CEO, CFO etc har kostym och slips hos industriföretag ute i landet (är min erfarenhet i vart fall). Tvådelat låter spontant mer passande.

Aldrig sett någon i full mundering inom tillverkningsindustri.
Lite min fundering också som sagt. Tanken är väl att man vid intervjun klär sig något "bättre" än vad man gör en vanlig dag på kontoret men det är nog så att det kan bli lite overkill.

Vad gäller att hitta info på hemsidan så gick det tyvärr inte, det är en ganska stor koncern med utländska ägare och hemsidan är företagsövergripande så ingen lokal information att få tyvärr.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Lite min fundering också som sagt. Tanken är väl att man vid intervjun klär sig något "bättre" än vad man gör en vanlig dag på kontoret men det är nog så att det kan bli lite overkill.

Vad gäller att hitta info på hemsidan så gick det tyvärr inte, det är en ganska stor koncern med utländska ägare och hemsidan är företagsövergripande så ingen lokal information att få tyvärr.
Som tidigare svarat, så kan det inte bli så fel med byxor med kavaj. Om du efter en vecka märker att alla andra fortfarande går runt i blåställ så är det bara att skaffa ett blåställ :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Inte helt rätt tråd kanske men känns onödigt att starta en ny och det ligger ju i anslutning till tråden så testar :)

Hur ser ni på klädsel vid intervju, är det full kostym som gäller eller bör man istället köra lite mer casual med kavaj. Jobbet i fråga är kontorsjobb på tillverkningsindustri (ej storstad).
Har alltid varit övertygad om att det är kostym som gäller men börjar allt mer vela kring detta :) hur tänker ni andra?
På de flesta av mina intervjuer har jag kört på typ kostymbyxor + skjorta, oftast slips. Hade jag kört kavaj hade jag nog kört udda Chinos samt skippat slipsen, för att få det lite ungdomligare. (min åsikt om vad som är ungdomligt)

I mina fall så är det tjänsteman (konstruktör), vore det för chefsposition eller projektledare kanske man skulle köra kostym, men tveksam. Har nog faktiskt aldrig sett fullkostym tillämpas inom industrisektorn om man inte är hög chef/säljare eller inköpare. Men varierar nog väldigt från bransch till bransch, själv är jag inom fordon.
 

Hugii

Audemars
Inte helt rätt tråd kanske men känns onödigt att starta en ny och det ligger ju i anslutning till tråden så testar :)

Hur ser ni på klädsel vid intervju, är det full kostym som gäller eller bör man istället köra lite mer casual med kavaj. Jobbet i fråga är kontorsjobb på tillverkningsindustri (ej storstad).
Har alltid varit övertygad om att det är kostym som gäller men börjar allt mer vela kring detta :) hur tänker ni andra?
Är det ett kostymjobbt? Vad tror du övriga på kontoret har på sig? Klä dig så som du tror att övriga medarbetare klär sig, finns ingen anledning att överdriva.
 
På de flesta av mina intervjuer har jag kört på typ kostymbyxor + skjorta, oftast slips. Hade jag kört kavaj hade jag nog kört udda Chinos samt skippat slipsen, för att få det lite ungdomligare. (min åsikt om vad som är ungdomligt)

I mina fall så är det tjänsteman (konstruktör), vore det för chefsposition eller projektledare kanske man skulle köra kostym, men tveksam. Har nog faktiskt aldrig sett fullkostym tillämpas inom industrisektorn om man inte är hög chef/säljare eller inköpare. Men varierar nog väldigt från bransch till bransch, själv är jag inom fordon.
Det är just detta som det gäller men jag är med på din linje tror jag. Chinos och kavaj känns som en lagom nivå.
Full kostym inkl. slips är det bara väl finansfolk som har. Ingen i hela vår ledningsgrupp är ens så formell och då omsätter vi 10 miljarder...
jo det är nog så, på jobbet är det som sagt ovanligt med ens kavaj där jag är nu och det är i stort sett samma tjänst så gissar att det bör vara likadant på detta ställe.
Är det ett kostymjobbt? Vad tror du övriga på kontoret har på sig? Klä dig så som du tror att övriga medarbetare klär sig, finns ingen anledning att överdriva.
Nja det är väl egentligen inget kostymjobb, inte till vardags i varje fall. Det gäller en tjänst som strategisk inköpare.

Tack för Er input!
 

Zingo

Rolex
Efter senaste sidorna här vågar man knappt säga att man är SAP-konsult :D
IMG_0290.JPG
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
SAP är fult och användarovänligt, men det får många gånger skulden för problem som inte alls orsakas av systemet utan fanns långt innan.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
SAP är fult och användarovänligt, men det får många gånger skulden för problem som inte alls orsakas av systemet utan fanns långt innan.
Stora problemet är att man inte lägger tid på att anpassa utseendet utan låter alla användare se precis samma skärmar, oberoende av om dom ska mata en ett värde eller 40 på en sida.
Finns många sätt att göra det med användarvänligt, men väldigt få företag vill betala för det.
 
Inte helt rätt tråd kanske men känns onödigt att starta en ny och det ligger ju i anslutning till tråden så testar :)

Hur ser ni på klädsel vid intervju, är det full kostym som gäller eller bör man istället köra lite mer casual med kavaj. Jobbet i fråga är kontorsjobb på tillverkningsindustri (ej storstad).
Har alltid varit övertygad om att det är kostym som gäller men börjar allt mer vela kring detta :) hur tänker ni andra?
Brukar du vanligtvis lira hela paketet och det är helt naturligt för dig tycker jag du ska köra på det, känns det konstlat och töntigt för dig själv så kommer det säkerligen uppfattas så av andra också.
 

Hugii

Audemars
Det är just detta som det gäller men jag är med på din linje tror jag. Chinos och kavaj känns som en lagom nivå.

jo det är nog så, på jobbet är det som sagt ovanligt med ens kavaj där jag är nu och det är i stort sett samma tjänst så gissar att det bör vara likadant på detta ställe.

Nja det är väl egentligen inget kostymjobb, inte till vardags i varje fall. Det gäller en tjänst som strategisk inköpare.

Tack för Er input!
Känns som att kavaj är ett bra val, annars kör det som du är trygg med, bara det är rent och fint.
 

Edin

Panerai
Börjar som vikarierande matematiklärare på högstadiet idag. Nytt för mig men vi får väll se hur det går tills man får riktigt jobb (dvs. jobb i linje med min utbildning)...

Citerar mig själv och meddelar att jag överlevde första dagen. Inte speciellt jobbigt men det har hänt en del sedan man själv gick i grundskolan. Pennan och papper är utbytt mot datorer och nu har man inte bara pappersplan, suddi-gum, tjejer/killar som distraherar utan även mobiler, läsplattor och fel flik på datorn att kriga emot...
 
Topp