• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad läser du just nu? Stora tråden om böcker och läsvärt >>>

Ett axplock av boktips från årets bokskörd:

Torgny Lindgren - Ormens väg på hälleberget
Julie Otsuka - Vi kom över havet
Kerstin Ekman - Mordets praktik
Antel Szerb - Resa i månljus
Pär Lagerqvist - Dvärgen

Bubblare
Mario Vargas Llosas - den stygga flickans rackartyg
Blev sugen på att läsa Dvärgen igen! Gud vad ond han var den lilla jäveln :D

Precis tillbaka från en vecka semester utan surf och KS dessvärre:( , men blev i alla fall lite tid att läsa (som vanligt mest deckare)

1. Keppler - Lazarus - gillar man Jonna Linna (vilket undertecknad gör) gillar man denna :)
  2. Karin Fossum - Viskaren - har läst och gillat allt av Karin, denna var dock inte en av mina favoriter.
  3. Malin Persson Giolito - Bara ett barn. Klart läsvärd, välskriven och med otroliga personbeskrivningar.
  4. Malin Persson Giolito - Bortom varje rimligt tvivel. Se ovan :)

Jag tänkte rekommendera Paul Auster - 4321. Egentligen är allt han skrivit riktigt bra, men tidiga böcker kan vara lite snärjiga att ta sig igenom.
Och läs på originalspråk (engelska) om du har orken - det är värt det.

• Like
Reactions: jwh
precis avslutat 1793 av Niklas Dag och Natt.

Mitt inne i Lee Child - Reacher: Midnight Line (eng version) och försöker komma igenom Peter Frankopans - The Silk Roads (eng version)...

1793.JPG
silk roads.JPG
lee child.JPG

Om ni inte läst Tärningsspelaren av Luke Rhinehart så gör det! Fantastisk bok på alla sätt och vis!
Den handlar om en psykiatriker som en dag får för sig att fatta alla sina beslut efter tärningskast, där utslagen representeras av olika förutbestämda alternativ. Alternativen blir efterhand djärvare och djärvare och han börjar exempelvis fatta beslut med hjälp av tärningen om hur han ska behandla sina patienter.

Tärningsspelaren.jpg

sapiens-en-kort-historik-over-manskligheten.jpg

Lysande bok hittills, 3/5e-delar igenom. Den är tung- och lättläst på samma gång i den bemärkelse att man vill gå tillbaka och dubbelläsa saker.

Given om man är en sån som funderar över varför saker är eller om man gillar historia/evolutionsbiologi(som visserligen är ett rätt flummigt ämne):)

Vad finns det för bra måste ha böcker om stil, lifestyle, eller klockor för den delen. Jag har den där "Snyggt" som väl är okej, men vad finns det mer?

”Har döden tagit något ifrån dig så ge det tillbaka - Carls bok”, är en lika delar urstark som drabbande sorgeskildring av danska författaren Naja Marie Aidt som berättar om när hennes son under ett psykosrus hoppar från ett tak och dör. Kanske inte för alla, men en värdig bok i en lång tradition av fantastisk litteratur om döden likt Joan Didions ”Ett år av magiskt tänkande”, ”Blå skymning” eller varför inte ”Blodbok” av svenska Christine Falkenland.

IMG_20190520_222433.jpg

Senast ändrad:
Växlar mellan TV-serier, lyssna poddar och läsa böcker så det blir inte så många böcker lästa på ett år, så man får välja med omsorg.

Fick en bok i present som överraskar positivt.
Trodde det skulle vara en s k "kioskdeckare" men visade sig ev. ha nobilpris potential. (inte läst ut den än).

Kim Un Su - Den rätta tiden för ett skott i hjärtat

Kim Un Su bok.JPG

Fantasy: The Fifth Season
Bra bok om hur mänskligheten nästan utplånas när jordbävningar och vulkanutbrott skapar en "femte säsong". Protagonisterna är människor med en speciell förmåga att känna och till viss del styra marken och kontinentalplattornas rörelser. Antagonisterna är hänsynslösa människor som kan styra protagonisterna. Bra plotvändningar.

220px-The_Fifth_Season_(novel).jpg

Grafisk novell: Sex Criminals (eller den stora samlingsvolym en Big Hard Sex Criminals)
Historien om ett par som kan stanna tiden när de får orgasm. De använder detta till att råna banker för att få ihop pengar så att de kan rädda ett bibliotek. Udda och skruvat men med flera lager karaktär- och relationsutveckling.

19536001.jpg

Växlar mellan TV-serier, lyssna poddar och läsa böcker så det blir inte så många böcker lästa på ett år, så man får välja med omsorg.

Trodde det skulle vara en s k "kioskdeckare" men visade sig ev. ha nobilpris potential. (inte läst ut den än).

Kim Un Su bok.JPG
Tack den skall inhandlas!

Det här måste vara Klocksnacks ledsammaste tråd, inte sett till innehållet utan bristen därav och den låga aktiviteten.

Själv läser jag mycket om än förhållandevis långsamt. Ty om författaren har lagt ned tid och kraft på ordval och formuleringar så vill jag respektera mödan och avsikten genom att ägna dessa den uppmärksamhet de förtjänar.

Eftermiddagskaffe och postumt utgivet ofullbordat verk i väldigt fin översättning av Alva Dahl.
E34C4FBE-6CEE-496A-ABF9-1C5A407264A9.jpeg

Jag läser Katarina Frostensons K. Framför allt innehåller den mycket poesi men också hur man behåller integritet när drevet drar igång. Den handlar om skandalen i svenska akademin och om Forum som ”kulturprofilen” (hennes man) drev i 28 år. Jag tycker mycket om boken. Den känns väldigt ärlig och personlig. Kanske handlar den om hur man som individ kan bevara sin värdighet, något som ett kollektiv aldrig klarar?
4A01B338-DB57-4A78-9DBF-A636E9479B1B.jpeg

Senast ändrad:
Läser denna just nu i en regnig handelsträdgård i väntan på min fru. Trevlig skräck än så länge (boken, inte handelsträdgården.. ;) )

DSC_1386-01.jpeg

Kim Un Su bok.JPG

Den var lite udda såklart men slutet var sisådär. Vad tyckte du?

Om man vill läsa nåt Välskrivet och intressant och lära sig saker samtidigt Rekommenderar jag söndra och härska, om afrikas delning av västmakterna. Mycket intressant

Tillbaka
Topp