Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det går ju inte att säga annat än att Joe Hill har lite att brås på.
Jag har bara läst Locke & Key och således ingen av romanerna. Är inte klar med hans pappas böcker än, och låter dem få förtur.Har läst två böcker av honom. Nos4a2 - sög så mycket att jag bestämde mig för att inte läsa mer utav hans längre verk.
hjärtformad box är alltså läsvärd?
Däremot är hans 20th century ghost riktigt bra.
Har läst två böcker av honom. Nos4a2 - sög så mycket att jag bestämde mig för att inte läsa mer utav hans längre verk.
hjärtformad box är alltså läsvärd?
Däremot är hans 20th century ghost riktigt bra.
Jag läste precis klart hjärtbox-boken och den knyter ihop säcken väldigt bra. Jag rekommenderar den.Jag har bara läst Locke & Key och således ingen av romanerna. Är inte klar med hans pappas böcker än, och låter dem få förtur.
Nä, det är ytterst få böcker av King som håller hela vägen fram. Väldigt få. Knappt en handfull. Om ens det.Pappa Stephens böcker har en tendens att vara bra fram till slutet då allt det övernaturliga skall få sig en förklaring. Där faller han ofta på mållinjen tycker jag. Joe klarar det galant i den här boken.
+1 på Maus.För er som är mer inne på "fin-litteratur" och är nyfikna på grafiska noveller så rekommenderar jag Maus av Art Spiegelman
Denna var rätt bra. Skönt twist på Rödluvan:Nån som kan rekommendera en bra post-apocalypse bok?
Vägen är väl en självskriven kandidat.Nån som kan rekommendera en bra post-apocalypse bok?
Denna var rätt bra. Skönt twist på Rödluvan:
https://www.goodreads.com/book/show/42881101-the-girl-in-red
Denna också: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swan_Song_(McCammon_novel)
Högst personligt så klart, men slukade båda.
Vägen är väl en självskriven kandidat.
Sorry! Vilken slarver jag är. Cormac McCarthy.Vad heter författaren?
Rödluvan med en twist? Låter ju kul Ska ha den på min önskelista.
Swan Song har jag läst. Gillade den! Synd att McCammon inte verkar vara aktiv längre.
Rödluvan var faktiskt en riktig sidvändare. Kanske inte lika djup som Swan Song.
Jag skulle nog föreslå att du läser The Passage med Justin Cronin om du inte gjort. Tre böcker totalt. Innehåller hela spektrumet av känslor. Lite seg att komma igång med, men när man väl gör är det bara wow!
Många sköna tips, tackar. Önskelista tillagd.
Älskar post-apo böcker!
Samma här! Känns som man redan läst att dom är värda att läsa. Har du några tips?
På rak arm kan jag säga att jag uppskattade Rot & Ruin serien med Jonathan Maberry. Böckerna är egentligen avsedda för yngre /tonåringar men jag gillade handlingen och sättet han skriver. Bra flow. Handlar om ett post-apokalyptiskt USA med inslag av zombies (som egentligen inte får så mycket utrymme!) och en mix av överlevare som försöker leva ett vanligt liv.
Har The Crying of Lot 49 som ligger i min "skall läsas" hög, och ger mig dåligt samvete.Här fortsätter projektet med Thomas Pynchons böcker i kronologisk ordning.
The Fifth Season av N. K. Jemisin borde kunna klassa in där när apokalypsen händer om och om igen..Nån som kan rekommendera en bra post-apocalypse bok?
Det där är en väldigt delikat fråga. Många skulle nog mena att det är en ypperligt startpunkt då den är kortast, lyfts fram inom den amerikanska universitetsvärlden (det finns en hyfsad föreläsning från Yale på YT) och kan sägas vara ett Pynchon-kondensat.Har The Crying of Lot 49 som ligger i min "skall läsas" hög, och ger mig dåligt samvete.
Växlade bok något kapitel in då jag kände att den var för "udda". Och då gillar jag ändå udda. Börjar jag med fel bok av honom eller är det bara att gilla läget och läsa vidare?
Jag har visserligen inte läst vare sig Mitchell eller Carroll, men tycker att varken Pynchon eller DFW har några omedelbara likheter med Haruki Murakami. Även om den senare också är läsvärd såklart.Tack för utförligt svar! Förstår att du uppskattar författaren, eller iallafall är intresserad av hans verk.
Jag är medveten om att det spelar roll vilket "mode" jag är i när jag läser så jag skall ge Lot 49 ett ärligt försök i augusti och därefter se om jag går vidare bland verken. Thomas Pynchon blev jag tipsad om då jag uppskattar främst Haruki Murakami men även David Mitchell och Jonathan Carroll, då det enligt en vän går att finna liknelser. Kanske inte generellt men bland vissa verk.
Jag köpte alltså The Crying of Lot 49 tillsammans med David Foster Wallaces tegelsten Infinite Jess (den har du kanske läst?) och José Saramagos blindness då jag tänkte att samtliga böcker var bra som introduktion till respektive författare, och dessa skulle ha liknelser med de tidigare nämnda. Även om jag tycker de är mer lättlästa. Oavsett ska jag ge Thomas Pynchon en till chans efter ditt svar!
Lot 49 är förresten den enda av hans böcker jag helt läst både på svenska och engelska. Tycker visserligen att översättningen är bra, men Hans-Jacob Nilsson gör ett bättre jobb med de övriga då han bättre fångar rytmiken, den säregna meningsbyggnaden och ordkonsten.Tack för utförligt svar! Förstår att du uppskattar författaren, eller iallafall är intresserad av hans verk.
Jag är medveten om att det spelar roll vilket "mode" jag är i när jag läser så jag skall ge Lot 49 ett ärligt försök i augusti och därefter se om jag går vidare bland verken. Thomas Pynchon blev jag tipsad om då jag uppskattar främst Haruki Murakami men även David Mitchell och Jonathan Carroll, då det enligt en vän går att finna liknelser. Kanske inte generellt men bland vissa verk.
Jag köpte alltså The Crying of Lot 49 tillsammans med David Foster Wallaces tegelsten Infinite Jess (den har du kanske läst?) och José Saramagos blindness då jag tänkte att samtliga böcker var bra som introduktion till respektive författare, och dessa skulle ha liknelser med de tidigare nämnda. Även om jag tycker de är mer lättlästa. Oavsett ska jag ge Thomas Pynchon en till chans efter ditt svar!
Inte läst den själv men av någon anledning finner författaren mig värd att följa på Instagram (det är jag inte). Verkar vara lite postapokalyps/skräck.
EDIT: Tänkte mest att det kunde vara kul med något svenskt.
The Fifth Season av N. K. Jemisin borde kunna klassa in där när apokalypsen händer om och om igen..
https://www.goodreads.com/book/show/19161852-the-fifth-season
The Fifth Season av N. K. Jemisin borde kunna klassa in där när apokalypsen händer om och om igen..
https://www.goodreads.com/book/show/19161852-the-fifth-season
Jag har visserligen inte läst vare sig Mitchell eller Carroll, men tycker att varken Pynchon eller DFW har några omedelbara likheter med Haruki Murakami. Även om den senare också är läsvärd såklart.
Jag har inte läst Infinite Jest då jag gav upp efter att ha konstaterat att min engelska inte var tillräckligt god. Har varit på det svenska förlaget om en översättning, trots att jag är lite tudelad kring Foster Wallaces författarskap. Det finns naturligtvis guldkorn, men av det jag läst håller det inte riktigt hela vägen.
I min bokhylla är Murakami placerad tämligen perfekt mellan Sture Dahlström och Neil GaimanDu har helt rätt, det var en särskild bok som jämfördes med en av murakamis. Inte författarna, mitt misstag.
Då kan jag tipsa om de två författarna.
Jag föredrar att läsa på engelska men då och då blir man avskräckt, speciellt i fallet med ”infinite jest”, men även den ska få en ärlig chans framöver