• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

PJW

Audemars
2-Faktor
Hoppar på @Gummo och @cjperry. En klocka såld och jag har fått loss en mindre slant för nyinköp. Som ung som sparar till bostad kryper jag runt i de billigare segmenten. Jag tänkte se med er vad ni, utifrån den lilla samlingen nedan, skulle köpt för 3000 kr? Kanske en gammel 6309-7040?
image.jpeg

image.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hoppar på @Gummo och @cjperry. En klocka såld och jag har fått loss en mindre slant för nyinköp. Som ung som sparar till bostad kryper jag runt i de billigare segmenten. Jag tänkte se med er vad ni, utifrån den lilla samlingen nedan, skulle köpt för 3000 kr? Kanske en gammel 6309-7040?
image.jpeg

image.jpeg
6309-7040 är en kalasklocka! Är lurigt då det finns mycket AM-delar till dessa men väldigt kul klocka om man lyckas hitta en original.
 

Smp15

Omega
Ska köpa en vintagedressare till brorsan i födelsedagspresent. Budget 2k. Vad skulle ni ha kikat på? Helst stål och 35mm+. :D
 

PJW

Audemars
2-Faktor

Smp15

Omega
En Atlantic Världsmästare i fint skick plockar du lätt för den budgeten. Kul och snygg klocka där många modeller var stora till storleken för sin tid. Här hittar du en massa kul om dem! https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-atlantic-många-bilder.261/ Lycka till!
Tack! Ungefär i vilken prisklass är rimligt för en fin klocka?
Kul! Tänk på att gamla klockor behöver service med. Bara att gå loss på Tradera. Finns säkert fulservade ur där runt din budget.
Yes! Har räknat med det. Men det får bli till Nästa födelsedag ;) vilka märken är mest intressanta skulle du säga? Spanar mest på omega, men kollar även efter någon billig Longines.
 

Diogenes

Cartier
Det är läckert men tycker man får prioritera helheten då det finns så många varianter, hålla ett öppet sinne helt enkelt. Detta är den senaste jag fastnade för, rätt lik min:

$_12.JPG

http://www.ebay.co.uk/itm/141883204205?_trksid=p2055119.m1438.l2648&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Jag kikade faktiskt på den med men vågade inte riktigt då jag känner mig lite dåligt påläst när det gäller möjligheten att få i ordning på en sådan. Som det anges i annonsen fungerar inte klockan samt att kronan inte är helt medgörlig. Vem kan/vill ge sig i kast med att skruva och åtgärda dessa magiska skapelser? Inte är det väl ett alternativ att skicka ner till Rolex?

Mitt nästa projekt är onekligen att få fatt i en liknande men varje gång det blir skarp läge blir man nervig. Du ska inte sälja din snart @Aurum? ;)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag kikade faktiskt på den med men vågade inte riktigt då jag känner mig lite dåligt påläst när det gäller möjligheten att få i ordning på en sådan. Som det anges i annonsen fungerar inte klockan samt att kronan inte är helt medgörlig. Vem kan/vill ge sig i kast med att skruva och åtgärda dessa magiska skapelser? Inte är det väl ett alternativ att skicka ner till Rolex?

Mitt nästa projekt är onekligen att få fatt i en liknande men varje gång det blir skarp läge blir man nervig. Du ska inte sälja din snart @Aurum? ;)
Var förbi min urmakare igår å tjöta lite. Nämnde just den här men han sade att "låt den vara å köp en i bättre skick, det är ingen idé". Han har länge jobbat med Rolex, men slutat nu och fokuserar på Omega och andra gamla kul klockor.
 

Diogenes

Cartier
När jag ändå är i farten så passar jag på med en fråga till!

Sidan om letandet efter en äldre Rolex BB har jag också letat (inte lika intensivt, men ändå) efter en härlig 20-30tals tank (banan-tank) med sådana index som Franck Muller idag använder på en del av sina tavlor: index 11,12,13 samt 17, 18, 19 är "extra stora". Jag hoppas ni förstår vad jag menar?! Vad heter dessa tavlor/klockor? Hur gör man en avgränsad sökning för att hitta just dessa där ute i klockrymden? Här får jag väl än en gång pinga @Aurum då jag vet att han sitter på sådan om jag inte missminner mig...?!

Tack på förhand!
 

Diogenes

Cartier
Var förbi min urmakare igår å tjöta lite. Nämnde just den här men han sade att "låt den vara å köp en i bättre skick, det är ingen idé". Han har länge jobbat med Rolex, men slutat nu och fokuserar på Omega och andra gamla kul klockor.

På grund av att det är svårt att få tag i delar då förmodar jag, eller?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kikade faktiskt på den med men vågade inte riktigt då jag känner mig lite dåligt påläst när det gäller möjligheten att få i ordning på en sådan. Som det anges i annonsen fungerar inte klockan samt att kronan inte är helt medgörlig. Vem kan/vill ge sig i kast med att skruva och åtgärda dessa magiska skapelser? Inte är det väl ett alternativ att skicka ner till Rolex?

Mitt nästa projekt är onekligen att få fatt i en liknande men varje gång det blir skarp läge blir man nervig. Du ska inte sälja din snart @Aurum? ;)
Det är lite svårt att serva dessa, ont om delar och Rolex rör dem inte. Det som är bra är att just fina BB är eftersökta samt att basverket inte är så ovanligt så man kan få tag på de flesta delarna iaf. Min är inte till salu för ett marknadspris...
Var förbi min urmakare igår å tjöta lite. Nämnde just den här men han sade att "låt den vara å köp en i bättre skick, det är ingen idé". Han har länge jobbat med Rolex, men slutat nu och fokuserar på Omega och andra gamla kul klockor.
Förmodar du syftar på verket och där håller jag lite med, man måste iaf veta lite närmare vad problemet är. I övrigt var skicket fantastiskt! En riktig pärla och ett bra köp om man har bra urmakarkontakter
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Förmodar du syftar på verket och där håller jag lite med, man måste iaf veta lite närmare vad problemet är. I övrigt var skicket fantastiskt! En riktig pärla och ett bra köp om man har bra urmakarkontakter
Exakt så, reaktionen på klockan i sin helhet var en helt annan, tills jag förklarade vidare vad som var fel.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
När jag ändå är i farten så passar jag på med en fråga till!

Sidan om letandet efter en äldre Rolex BB har jag också letat (inte lika intensivt, men ändå) efter en härlig 20-30tals tank (banan-tank) med sådana index som Franck Muller idag använder på en del av sina tavlor: index 11,12,13 samt 17, 18, 19 är "extra stora". Jag hoppas ni förstår vad jag menar?! Vad heter dessa tavlor/klockor? Hur gör man en avgränsad sökning för att hitta just dessa där ute i klockrymden? Här får jag väl än en gång pinga @Aurum då jag vet att han sitter på sådan om jag inte missminner mig...?!

Tack på förhand!
Visst har jag en sådan, har även hittat en till min bror. Hittar man en till salu måste man hugga efter dem, de är så läckra och ovanliga att man inte kan låta bli. Min är den största varianten jag sett iaf, min brors var lite mindre. De kallas bla banana tank som du skrev. Tavlan brukar man referera till som exploding eller exaggerated numbers.
 

Diogenes

Cartier
Visst har jag en sådan, har även hittat en till min bror. Hittar man en till salu måste man hugga efter dem, de är så läckra och ovanliga att man inte kan låta bli. Min är den största varianten jag sett iaf, min brors var lite mindre. De kallas bla banana tank som du skrev. Tavlan brukar man referera till som exploding eller exaggerated numbers.

Okej, tack! Då vet jag hur jag skall avgränsa min sökning. Stort tack för svaret!
Det gick en sådan, Eterna, på tratten för ett år sedan som jag missade. Sedan dess har jag inte varit mig lik och begäret blir större för varje dag. Jag uttryckligen älskar dessa index.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okej, tack! Då vet jag hur jag skall avgränsa min sökning. Stort tack för svaret!
Det gick en sådan, Eterna, på tratten för ett år sedan som jag missade. Sedan dess har jag inte varit mig lik och begäret blir större för varje dag. Jag uttryckligen älskar dessa index.
Ja, den med silverboett och bandhorn? Högg på den med och trodde faktisk jag skulle få den. Lade klart högre bud än vad jag lade på min i guld. Så ser du en fin är det bara att hugga!
 

Diogenes

Cartier
Ja, den med silverboett och bandhorn? Högg på den med och trodde faktisk jag skulle få den. Lade klart högre bud än vad jag lade på min i guld. Så ser du en fin är det bara att hugga!

Precis den!

Jag uttryckligen skrek ut min frustration efter den missen. Är det framför allt e-bay att leta på eller finns det någon "guldgömma" du kan hinta om? ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis den!

Jag uttryckligen skrek ut min frustration efter den missen. Är det framför allt e-bay att leta på eller finns det någon "guldgömma" du kan hinta om? ;)
Ja det var surt att missa den.

Var du ska hitta din beror lite på hur extrem du vill ha. De riktigt stora som min kostar en del på ebay. Satt och följde en med ommålad tavla nyligen och den kostade en bit över 10'. Nöjer du dig med en mindre kan man nog fortfarande hitta en för vettiga pengar på ebay. Annars har jag inget bra tips, de två jag köpt har varit från sverige. Här är den senaste från min lista, men där är det ju typ inget som är rätt men ändå charmig.

$_57.JPG

http://www.ebay.co.uk/itm/Spare-or-...65sUkf486wpUFIKL5zM0c%3D&orig_cvip=true&rt=nc
 

Diogenes

Cartier
Ja det var surt att missa den.

Var du ska hitta din beror lite på hur extrem du vill ha. De riktigt stora som min kostar en del på ebay. Satt och följde en med ommålad tavla nyligen och den kostade en bit över 10'. Nöjer du dig med en mindre kan man nog fortfarande hitta en för vettiga pengar på ebay. Annars har jag inget bra tips, de två jag köpt har varit från sverige. Här är den senaste från min lista, men där är det ju typ inget som är rätt men ändå charmig.

$_57.JPG

http://www.ebay.co.uk/itm/Spare-or-repair-vintage-375-9ct-hallmarked-gold-cased-rectangular-watch-/391374063269?_trksid=p2047675.l2557&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&nma=true&si=DvKKfZ65sUkf486wpUFIKL5zM0c%3D&orig_cvip=true&rt=nc

Ok! Stort tack för din information. Din stora är fantastisk: elegant men utan att vara enkel - älskar den!

Jag är beredd att betala så länge den känns "rätt". Senaste timmen (hittade ditt gamla inlägg där du presenterar din) har jag blivit än mer övertygad i min jakt. Även om jakten är hälften av nöjet skulle jag så gärna pryda min handled med "exaggerated numbers" så det är bara att leta.
 
  • Like
Reactions: PJW

Smp15

Omega
Ännu en fråga! Vad går en sån här på? Eller liknande.
image.jpg
Frågar faktiskt åt en kompis denna gång :p

Är det samma sak med denna modell att det är bara att söka igenom Tradera, eller finns det något Bättre alternativ? Verkar vara ovanligt med svart urtavla nämligen!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ännu en fråga! Vad går en sån här på? Eller liknande.
image.jpg
Frågar faktiskt åt en kompis denna gång :p

Är det samma sak med denna modell att det är bara att söka igenom Tradera, eller finns det något Bättre alternativ? Verkar vara ovanligt med svart urtavla nämligen!
Svårt att säga. Vågar ej gissa. Svarta tavlor är ovanligare som du säger, brukar i regel dubbla priset på Seamasters iallafall.

Tycker att en liknande Seamaster är roligare. Lite veka bandhorn på den där men smaken är som baken :)

De kommer knappast upp på Tradera särskilt ofta. Du kan alltid kolla omegaforums köp och sälj.

I mitten nedan ligger min svarta Seamaster och jäser.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Integrerad länk med skarp boett? Jagar efter en Eterna kontiki royal Quartz men de växer inte på träd men så ni förstår stuket. Vilka liknande finns det i budget klassen (<5k)?
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp