• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Smp15

Omega
Svårt att säga. Vågar ej gissa. Svarta tavlor är ovanligare som du säger, brukar i regel dubbla priset på Seamasters iallafall.

Tycker att en liknande Seamaster är roligare. Lite veka bandhorn på den där men smaken är som baken :)

De kommer knappast upp på Tradera särskilt ofta. Du kan alltid kolla omegaforums köp och sälj.

I mitten nedan ligger min svarta Seamaster och jäser.
Jäklar va fina alla 3 va! Tack för svaret! Jag ska försöka värva kompisen till forumet så han kan ventilera sina egna tankar :D
 

Watchmania84

Cartier
Heuer 13-1 Cal 7765 :)
 

Bilagor

  • IMG_20160210_220228.jpg
    IMG_20160210_220228.jpg
    127.4 KB · Visningar: 65
Har nu bestämt mig för att lägga lite av sparpengarna i en klocka. Tänker att det är roligare att ha pengarna på armen än på ett trist bankkonto där man knappt ser dom.
Lutar nästan uteslutande åt en vintage Heuer då jag sneglat på dessa ett tag nu och har blivit fullkomligt frälst.
Behöver inte vara en klocka som är en "säker" investering (läs: stiger i värde). Utan snarare en klassiker som man kan njuta av länge. Dock är väl Heuer kronografer, eller vintage kronografer i allmänhet något av ett safecard när det kommer till behålla värde?

Åter till vad jag är ute efter. Har just nu kikat mest på Autavia 1163 samt Carrera 73453 och några pre-Carreras. Hur lägger sig de sistnämnda i pris jämfört med Carrera?
Har ni några förslag på vad mer som kan vara kul? Någon Heuer-modell jag bara måste kika på? Något annat kul märke?
Tänker allt mellan 20-35k kanske uppåt 40.
 
  • Like
Reactions: PJW

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har nu bestämt mig för att lägga lite av sparpengarna i en klocka. Tänker att det är roligare att ha pengarna på armen än på ett trist bankkonto där man knappt ser dom.
Lutar nästan uteslutande åt en vintage Heuer då jag sneglat på dessa ett tag nu och har blivit fullkomligt frälst.
Behöver inte vara en klocka som är en "säker" investering (läs: stiger i värde). Utan snarare en klassiker som man kan njuta av länge. Dock är väl Heuer kronografer, eller vintage kronografer i allmänhet något av ett safecard när det kommer till behålla värde?

Åter till vad jag är ute efter. Har just nu kikat mest på Autavia 1163 samt Carrera 73453 och några pre-Carreras. Hur lägger sig de sistnämnda i pris jämfört med Carrera?
Har ni några förslag på vad mer som kan vara kul? Någon Heuer-modell jag bara måste kika på? Något annat kul märke?
Tänker allt mellan 20-35k kanske uppåt 40.

Heuer är trevliga klockor. Pre Carrera brukar vanligtvis vara betydligt billigare än Carrera. 60-talarna har stuckit mest i pris. Förutom modellerna du nämner så gillar jag 60-tals Autaviorna och förstås Carrera. Modellerna du nämner ovan skiljer sig ganska mycket i storlek. Den manuella Carreran är smidig och automat Autavian kräver en rejäl handled. Själv gillar jag min Autavia 7763.
image.jpg
 
Heuer är trevliga klockor. Pre Carrera brukar vanligtvis vara betydligt billigare än Carrera. 60-talarna har stuckit mest i pris. Förutom modellerna du nämner så gillar jag 60-tals Autaviorna och förstås Carrera. Modellerna du nämner ovan skiljer sig ganska mycket i storlek. Den manuella Carreran är smidig och automat Autavian kräver en rejäl handled. Själv gillar jag min Autavia 7763.
image.jpg
Har förstått att Autavian är redigt bitig! Är absolut mer för smidiga klockor. Autavia 7763 är helt klart den absoluta favoriten! Din är ju to die for! Förstår att det varierar, men hur ser prisbilden ut ungefär? Går dom att klippa för under 40k? Har ingen direkt uppfattning.
 
Heuer är trevliga klockor. Pre Carrera brukar vanligtvis vara betydligt billigare än Carrera. 60-talarna har stuckit mest i pris. Förutom modellerna du nämner så gillar jag 60-tals Autaviorna och förstås Carrera. Modellerna du nämner ovan skiljer sig ganska mycket i storlek. Den manuella Carreran är smidig och automat Autavian kräver en rejäl handled. Själv gillar jag min Autavia 7763.
image.jpg
Har förstått att dom absolut går under 40k. Men hur vanligt är det att man hittar någon 7763a till försäljning?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har förstått att dom absolut går under 40k. Men hur vanligt är det att man hittar någon 7763a till försäljning?
Mycket har hänt prismässigt på sistone, så det är svårt att säga. Tror ett rimligt intervall är 30-40. På Ebay brukar det säljas ganska många Heuer. Det är nog där man ska leta. Eller internationella forum. @Donkii brukar dammsuga forumen och har nog tips på sidor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det någon kul (ej Memovox) vintage-JLC man kan köpa för max 40? Eller nåt annat liknande typ BP för samma budget?

Eller nån kul dykare som fortfarande går att få tät för max 40? Vintage SEIKO är ju bara att glömma, finns kul dykarmodeller inom budget men inget vintage som är lätt att få tätt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Äsch, inte i samma liga. Vad kostar en i stål idag? Däremot kan man klippa en Chronomat 769 och Navitimer i solitt guld för typ samma peng. Kanske dags för något kul i guld om jag blir av med Autavian.
Är väl halva priset?
Om du blir av med den? Handlar väl snarare om när du blir av med den. Du har haft den ett tag, tror inte du kommer släppa taget om den ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl halva priset?
Om du blir av med den? Handlar väl snarare om när du blir av med den. Du har haft den ett tag, tror inte du kommer släppa taget om den ;)
För en Zenith A386 eller vad de heter? Nehe du! Den kommer säljas till en fantasisumma, ska bara få någon att betala den också. Jobbar sakta men säkert ditåt.
 
Topp