• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

För en sådan skapelse pratar vi ungefär 30k. Men som du skriver så har det rusat enormt
Undra vad en camaroklon kostar idag... Men visst har du varit jätteduktig på sistone? Vet inte ens vad du har i lådan. Eberhard är klart koolare även om glasringen är lite smal. Man kan inte få allt.

Funderar på att plocka in en V72 igen men för första gången en Longines :)
IMG-20160411-WA0015.jpg
IMG-20160411-WA0008.jpg
Den har likadan boettform som min ref. 7970, den är som sagt 70-tals ful men mysig:)
image.jpg

Beror väl på vilken. Finns inte så mycket skoj där. Viggen, Speedy -67, Certina PH 500, Zenith Axxx & Zenith Axxx
qsmigwp.jpg
Nej, det är synd om dig!
Syftade på min DeSotos val72 med blå tavla och zontavlor i silver. Inte följt denna kategori ur direkt men är väl bättre än pengar på banken.

Jag vet inte om jag håller mig till rätt tråd nu men...
Jag har sett denna Bifora och gillar typen av klocka. Är det någon som har någon uppfattning om pris på en sådan? Jag har sökt men inte hittat någon liknande.
https://auctionet.com/sv/426861-herrarmbandsur-bifora-kronograf-1960-70-tal
hd_item_426861_ed0e8b0b1d.JPG
Rent spontant gissar jag på 70-tal, cal Valjoux 773x. Tyvärr kanske inte rostfritt. Udda tillverkare. Bra skick. Minst 2000kr. 3000 om du verkligen gillar den. 4000 den börjar bli dyr... Det är upp till dig ;)

Jag är på jakt efter en rolex rootbeer med nipple dial. det är väl så långt jag har kommit. Vilket ref ska man satsa på? Vad är skillnaden på en rootbeer tavla och tiger eye? Vad ska jag akta mig för? Finns det någonstans man kan läsa om olika refs samt vad deras för- och nackdelar är? Andra eventuella tips uppskattas under mitt letande!

Tycker den här är ascool men vet inget om märket Meister Anker. Någon annan?

4220449_xxl.jpg
Tycker den här är ascool men vet inget om märket Meister Anker. Någon annan?

Meister Anker var Tyska postordergiganten Quelles "husmerke" Produserades i DDR av VEB / GUB Glashutte och Ruhla, men såldes också under andra namn såsom Geneve och Clipper i dom flesta Tyska varuhus. Før størstadelen med øst-tyska verk, men några modeller hadde schweitsiska verk, AS och Valjoux 7730. I følge Uhrforum var dom kjend før rett usel bygg kvalitet. Har ingen personlig erfarenhet med dom, men det var/er ju endel dissing och snobberi når det gjelder tidligare kommunist prylar. Tycker klockan er snygg personligen.

Senast ändrad:
Är inte sista två siffrorna på insidan av locket årtal på dessa?
Inte alltid det stämmer med serienumret på verket. Om man beställer ett cert ifrån Omega Museum så skickar man in serienummer på urverket. Det är inte alltid det stämmer med locket då. Ibland för att det är ett ihopplock och ibland (enligt vissa) så är det för att "omega tillverkade delarna vid olika tidpunkter och var inte så noggranna". Dvs du kan ha en Speedmaster med verk från 1977 och baklock med stämpel -78. Säg att de tillverkade verket i december 1977 och baklocket i januari 1978.

Inte alltid det stämmer med serienumret på verket. Om man beställer ett cert ifrån Omega Museum så skickar man in serienummer på urverket. Det är inte alltid det stämmer med locket då. Ibland för att det är ett ihopplock och ibland (enligt vissa) så är det för att "omega tillverkade delarna vid olika tidpunkter och var inte så noggranna". Dvs du kan ha en Speedmaster med verk från 1977 och baklock med stämpel -78. Säg att de tillverkade verket i december 1977 och baklocket i januari 1978.
Ok tack för upplysningen / K

Har inget kvar i lådan :(
Men till hösten är tanken att köpa något som ska komplettera nuvarande trippel vilket är wg DD, JLC reverso och en 16700 pepsi
Budget kanske 30-40? Men behöver absolut inte köpa dyrt bara för sakens skull
Tankarna går till en speedy eller en äldre Tudor sub?
Alla förslag välkomnas :)

Tillbaka
Topp