• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad ska jag köpa för vintage-tråden. Fråga här!

Hej!
Skulle någon kunna rekommendera en sjysst vintage kronograf för ca 2-3k?
Existerar det?
Kan även tillägga att det helst inte ska vara seiko!
Mvh
Deddas

Köp Citizen då ;)
Finns ju massor med kul om man letar lite även om det inte var som för 5år sedan. Denna är ju rätt fin :)

https://klocksnack.se/threads/vintage-bwc-chrono-landeron-248-prisbump-3-3.45636/

Varför inte Seiko btw? Nu är jag partiskt då jag ägt en del äldre kronografen därifrån men de ger väldigt mkt pang för pengen, med fina verk och detaljer för under 2k på många. Finns både färgglada, inte färgglada, funky och stilrena ;)

Köp Citizen då ;)
Finns ju massor med kul om man letar lite även om det inte var som för 5år sedan. Denna är ju rätt fin :)

https://klocksnack.se/threads/vintage-bwc-chrono-landeron-248-prisbump-3-3.45636/

Varför inte Seiko btw? Nu är jag partiskt då jag ägt en del äldre kronografen därifrån men de ger väldigt mkt pang för pengen, med fina verk och detaljer för under 2k på många. Finns både färgglada, inte färgglada, funky och stilrena ;)
Tack så mycket den var ju verkligen härlig!
Jag är däremot jättesugen på en tissot seastar chrono :) även fast den är dyrare än 5k... Tror jag
Jag har verkligen siktet inställt på en seiko gen 1 eller gen 2 men du kanske kan tipsa om andra vintage seiko kronografer som är sjyssta?:)
Tack för ett utförligt svar:)

Funderar på en Elgin dykare. Samma boett som GP Deep Diver och Favre Leuba Deep Blue. 39mm.. gillar den..
Finns ett annat uppslag också men jag har inte förlikat mig med priset.. En Triton Spirotechnique, med den bezel konfigurationen känner man idag till 3st vad jag kunnat läsa mig till, skulle vara ett klart udda inslag :)

image3.JPG

IMG_0156.jpg

image1.JPG

Funderar på en Elgin dykare. Samma boett som GP Deep Diver och Favre Leuba Deep Blue. 39mm.. gillar den..
Finns ett annat uppslag också men jag har inte förlikat mig med priset.. En Triton Spirotechnique, med den bezel konfigurationen känner man idag till 3st vad jag kunnat läsa mig till, skulle vara ett klart udda inslag :)

image3.JPG

IMG_0156.jpg

image1.JPG
Wow, två helt klart grymma pjäser. Vad kan man förväntas få betala för en Elgin likt den du pratar om?

Funderar på om första i min bemärkelse dyra klockan blir en stålsportis, rolex eller tudor. Tips och tankar på vad som ger mest för pengen i 10-15k klassen?

image1.JPG

Hade en Triton för ett gäng år sedan, på originalgummi... Hade. Idiot...
IMAG0048.jpg

Trots sin prislapp på 12000euro.. så kan detta vara något av ett fynd för framtiden.. skulle Hodinkee lyckas fånga upp denna så skulle man nog enkelt kunna plocka ut 5-6000euro till.. detta måste vara den mest kompletta Explorer som skådats de senaste åren.

image56541.jpg

image56542.jpg

image56544.jpg
image56546.jpg
image56548.jpg

Trots sin prislapp på 12000euro.. så kan detta vara något av ett fynd för framtiden.. skulle Hodinkee lyckas fånga upp denna så skulle man nog enkelt kunna plocka ut 5-6000euro till.. detta måste vara den mest kompletta Explorer som skådats de senaste åren.

image56541.jpg

image56542.jpg

image56544.jpg
image56546.jpg
image56548.jpg
Jag är kass på rolex men den där såg ju underbar ut!

• Like
Reactions: PJW
Inget jättespännande men jag har letat efter en klassisk Speedmaster bra länge. Hittade den här hos Gripenbro och den ser helt ok ut:

http://gripenbro.se/artiklar/watches/omega-7.html

Gillar inte länk så det blir perfekt med läder, är också villig att betala ett par tusenlappar extra för att slippa köpa från utlandet.

Ska jag slå till?

• Like
Inget jättespännande men jag har letat efter en klassisk Speedmaster bra länge. Hittade den här hos Gripenbro och den ser helt ok ut:

Gillar inte länk så det blir perfekt med läder, är också villig att betala ett par tusenlappar extra för att slippa köpa från utlandet.

Ska jag slå till?
Länk är alltid ett plus om det finns, det blir ett bättre set och så kompletterar man med ett läder. Tycker klockan i sig ser trevlig ut, gissar dock på servicetavla. DON Bezeln är bra och inte särskilt vanlig att hitta på en klocka i denna prisklass. Du kan nog få ned den lite till :)

• Like

Ska jag slå till?
Lite dyr skulle jag säga, sålde min speedy från -71 som var nyservad på länk för några tusenlappar mindre här på forumet. Jag hade väntat på att något dyker upp här, kanske lägga ut en köpannons? Å andra sidan så är gripenbro en välkänd handlare och du kan vara säker på vad du får.

• Like
Lite dyr skulle jag säga, sålde min speedy från -71 som var nyservad på länk för några tusenlappar mindre här på forumet. Jag hade väntat på att något dyker upp här, kanske lägga ut en köpannons? Å andra sidan så är gripenbro en välkänd handlare och du kan vara säker på vad du får.

Marknaden tenderar att gå uppåt och i rask takt, för ett år sedan sålde jag en 145.022 för 21k och för två veckor sedan en med box för 30k.. Men jag håller med att den är lite dyr. Jag håller inte Gripenbro högt dock, men det är kanske en högst personlig uppfattning :)
DON-bezeln väger väl upp att länk saknas.

Marknaden tenderar att gå uppåt och i rask takt, för ett år sedan sålde jag en 145.022 för 21k och för två veckor sedan en med box för 30k.. Men jag håller med att den är lite dyr. Jag håller inte Gripenbro högt dock, men det är kanske en högst personlig uppfattning :)
DON-bezeln väger väl upp att länk saknas.
fast DON-bezel ska det ju inte vara efter typ 1970? Så den är ju inte "rätt" :)

Nu blir jag förvirrad!!! Kan någon vänlig förklara för mig vad en don-bezel innebär? Vad är rätt och vad är fel?
Sjukt hemligt ;)

En typ av insert till speedmasters som fanns (såvitt jag förstått) pre-69. Där pricken vid 90 är ÖVER 90 istället för BREDVID.
just-the-old-bezel-jpg.50380

Versus

starting1970bezel.jpg

Så ska man ha sin 1969 "korrekt" ska man ha pricken ovanför...

Tillbaka
Topp