• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Lite plastidip och ett par riktigt feta Oddyssey Triple Trap från 90-talet... Bästa platta pedalerna jag provat.

image.jpg

Säkert en sjukt smart sak att ha om man pendlar eller så, men jag vill gärna vara rörlig i nacken när jag sitter på landsvägen, vilket man inte riktigt är med denna... Tyvärr!
I framtiden om den blir smidigare, givet att jag köper den!
Har också läst att den kan interfera med just nacken, helt klart en nackdel. ;) Skämtåsido, måste prova själv, se hur det känns.

Någon avantgarde-ist som äger/provat vårt nya svenska patent Hövding? Själv gått i tankarna.
image.jpg
image.jpg
Hövding är tämligen värdelös. Klumpig, tung, varm och dyr. Jag skulle verkligen inte rekommendera den, vi försökte sälja den i butiken men vi sålde i princip noll. Folk fick på sig den och tänkte typ "eerhm, ah. Nä." Köp en schysst racerhjälm istället, typ Giro Savant MIPS, den är säker och sitter som en smäck, med låg vikt etc. Runt tusenlappen.

On topic så beställde jag en sån här jävel idag, den kommer i mitten/slutet av september. Fatbike helt i kolfiber, hjul, styre, allt. Sram X1, Race Face NextSL-vev etc, väger in på typ 10kg i en storlek L när man tubelessat däcken. Helt mad. Kommer bli så inåt helvete roligt! 27.5"-hjul är också mumma. 3.8" breda däck är det btw.
Asset_320700
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain/trail/farley/farley_9_8/

Senast ändrad:
Navmonterad motor är inte att föredra ;)
I bakhjulet är det helt okej på såna cyklar som är 45km/h eller mer. Vi rockar en E-turn BH Nitro för typ 40 kakor, den är helt jävla underbar! Kört Scotts med bosch-system ett par år också med vevhusmonterad. Fördelen med navmonterad är ju att alla delar blir standard. Lite ryckigare, men marginell skillnad tycker jag. Såna med motor i framhjulet är dock totalt jävla värdelöst, man får ju whiplash-skador.

Hövding är tämligen värdelös. Klumpig, tung, varm och dyr. Jag skulle verkligen inte rekommendera den, vi försökte sälja den i butiken men vi sålde i princip noll. Folk fick på sig den och tänkte typ "eerhm, ah. Nä." Köp en schysst racerhjälm istället, typ Giro Savant MIPS, den är säker och sitter som en smäck, med låg vikt etc. Runt tusenlappen.

On topic så beställde jag en sån här jävel idag, den kommer i mitten/slutet av september. Fatbike helt i kolfiber, hjul, styre, allt. Sram X1, Race Face NextSL-vev etc, väger in på typ 10kg i en storlek L när man tubelessat däcken. Helt mad. Kommer bli så inåt helvete roligt! 27.5"-hjul är också mumma. 3.8" breda däck är det btw.
Asset_320700
Antar att du fick betala ganska långt under utpris för den jäveln... Är rätt sugen på att köpa en själv, men min butik tar bara in skitmärken i fatbike-väg :mad:

I bakhjulet är det helt okej på såna cyklar som är 45km/h eller mer. Vi rockar en E-turn BH Nitro för typ 40 kakor, den är helt jävla underbar! Kört Scotts med bosch-system ett par år också med vevhusmonterad. Fördelen med navmonterad är ju att alla delar blir standard. Lite ryckigare, men marginell skillnad tycker jag. Såna med motor i framhjulet är dock totalt jävla värdelöst, man får ju whiplash-skador.
Jag tycker att man känner ganska stor skillnad mellan navmonterad och mittmonterad motor! Tycker att man verkligen känner att man får hjälp när den sitter i navet medans det känns mer neutralt om den sitter i vevpartiet!

Antar att du fick betala ganska långt under utpris för den jäveln... Är rätt sugen på att köpa en själv, men min butik tar bara in skitmärken i fatbike-väg :mad:

Jag tycker att man känner ganska stor skillnad mellan navmonterad och mittmonterad motor! Tycker att man verkligen känner att man får hjälp när den sitter i navet medans det känns mer neutralt om den sitter i vevpartiet!
Har ni varken Scott, Specialized eller Trek? Alla gör ju väldigt bra fatbikes, skulle säga Trek > Scott > Specialized just nu. Och ja, bra pris om man är ninja på Trek University och platinum-dealer. :)

Asset_320700
Jävlar vad fet!!

Asset_320700

Nu har jag sedan ett ett par år tillbaka helt lagt ned MTB och multisport-tävlandet så är lite ute ur matchen. Jag var rätt oldschool sista åren, höll fast vid aluminum-ram, hardtail och 26", förstod inte grejen med de blänkande 29" kolfiber Trek-cyklar som kostade 10x min egna cykel som man varvade på tävlingar. Vad är användningsområdet för en sån där? Finns det någon som tävlar med sånna? De där däcken lär ju svälja en del men utan dämpning fram så måste man väl nästan känna sig gruppvåldtagen efter en runda i nacka?
Förklara för en föredetting ;)

Nu har jag sedan ett ett par år tillbaka helt lagt ned MTB och multisport-tävlandet så är lite ute ur matchen. Jag var rätt oldschool sista åren, höll fast vid aluminum-ram, hardtail och 26", förstod inte grejen med de blänkande 29" kolfiber Trek-cyklar som kostade 10x min egna cykel som man varvade på tävlingar. Vad är användningsområdet för en sån där? Finns det någon som tävlar med sånna? De där däcken lär ju svälja en del men utan dämpning fram så måste man väl nästan känna sig gruppvåldtagen efter en runda i nacka?
Förklara för en föredetting ;)
Grejen med fatbike är väl lösa underlag egentligen. Du kan köra sjukt lågt däcktryck vilket ger ett galet grepp på underlag som snö, sand och lera. Jag tycker att det är en sjukt nice urban-hoj, det är ju ingenting man kör de stenigaste och mest tekniska partier på, men för trail så är det riktigt nice. Bra mysgung, grymt grepp i klättringar och faktiskt förvånansvärt lättrampade. Du tar dig fram överallt i den urbana jungeln, oavsett väglag och årstid! Vet inte riktigt vad jag ska ha den till, men den är ju förbannat häftig! Det går att sätta en 100mm-slagig gaffel framtill om man vill det, vissa hävdar att det är nice för att de tycker att cykeln blir för studsig, men jag tror nog jag föredrar en styv och lätt rackare istället. Funderar på att dra dit en http://www.laufforks.com/lauf-carbonara/ kanske om jag kan få en bra deal på den om jag nu inte uppskattar en helstel gaffel.
Jag kommer använda den till pendling och ut och bara röja på skogsstigar, är det dags att dra till Järvsö eller dylikt så kan man ju alltid låna en mer AM-hoj, typ en Trek Remedy/Scott Genius/Specialized Stumpjumper FSR.

Det där med el-cykel verkar ju soft för en latmask som mig. Vad ska man sikta på? Fallgropar? Begagnat?

Grace Easy är trevlig att vila ögonen på i alla fall. Bra eller anus?
Jag är ju lite partisk men skulle satsa på en cyklel med Bosch-drivlina/batteri. Använt min i ett år nu och är mycket nöjd. Bra range och väldigt intuitivt kraftleverans plus snabbladdning.

Sen får man väl bestämma sig för hur cykeln skall användas. Pendla långa sträckor, ha plats för korg och/eller pakethållare eller mer sportigt, designens faktor, dämpat/odämpat osv.

Verkar ju ha några som jobbar i branschen som säker kan flika in.

Här är iaf en review på Grace Easy: http://electricbikereview.com/grace/easy/

Jag är ju lite partisk men skulle satsa på en cyklel med Bosch-drivlina/batteri. Använt min i ett år nu och är mycket nöjd. Bra range och väldigt intuitivt kraftleverans plus snabbladdning.

Sen får man väl bestämma sig för hur cykeln skall användas. Pendla långa sträckor, ha plats för korg och/eller pakethållare eller mer sportigt, designens faktor, dämpat/odämpat osv.

Verkar ju ha några som jobbar i branschen som säker kan flika in.

Här är iaf en review på Grace Easy: http://electricbikereview.com/grace/easy/

Vart köpte du din? Verkar vara dåligt med svenska ÅFs.. MX II lockar mer än Easy efter lite läsning :)

Har på senare tid blivit rätt sugen på att köpa en MTB och har riktat in mig på denna:
https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-camber-comp/
Men Specailized kostar rätt mycket bara för att det är just Specialized, tyvärr...
Någon som vet någon liknande cykel för en trevligare slant, eller kan man hitta denna billigare någonstans?

En tråd på Happy med samma fråga jag såg härom dagen; http://happymtb.org/forum/read.php/1/2719094
"Som tidigare nämnt Scott Spark, Specialized Epic, Giant Anthem."

Har på senare tid blivit rätt sugen på att köpa en MTB och har riktat in mig på denna:
https://www.cykloteket.se/artikel/specialized-camber-comp/
Men Specailized kostar rätt mycket bara för att det är just Specialized, tyvärr...
Någon som vet någon liknande cykel för en trevligare slant, eller kan man hitta denna billigare någonstans?
Specialized är hårda med listpriser, och Camber är en väldigt allround-hoj. Är du sugen kan jag säkert lösa något. Beror på vad du tänkt dig.

@hiller vad gäller elcyklar i 25kph-klassen så är Bosch och Shimano steps grymt bra grejor. Vad har du tänkt dig lägga för pengar ungefär?

Vet inte alls i vilken prisklass jag ska lägga mig, vad rekommenderar du? Måste man upp i 20-30tkr för att få något vettigt?

Har kollat på s-pedelec varianter och det verkar ju kul med 45kph, vad anser du om det?

Vet inte alls i vilken prisklass jag ska lägga mig, vad rekommenderar du? Måste man upp i 20-30tkr för att få något vettigt?

Har kollat på s-pedelec varianter och det verkar ju kul med 45kph, vad anser du om det?
Vet inte vad s-pedelec är. Vi har dock BH bikes Nitro från e-Turn som går i 45, dock krävs godkänd mopedhjälm och trafikförsäkring för sådana, typ 3-4k om året.
Jag anser att du börjar få vettiga elcyklar för 26-30 typ, i alla fall om du ska köpa över disk! Näthandel har jag dålig koll på

För 20tkr får du en cykel med Shimano Steps, och för 30tkr får du en med Bosch, iaf hos XXL.
Och ska man ha en el-cykel som man kan lita på och är bra, så bör man lägga minst 20tkr, enligt mig

Tillbaka
Topp