• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Specialized Crux Elite. Grymt lätt och fin ram, sjukt skön att cykla på. :) Borde droppa in runt 25' nästa år, den kostade 22 i år innan prishöjning. Men var snabb, den lär ta slut snabbt, i år var den slut i början på mars.

Tack ska hålla ett öga på den när den kommer in. Brukar väl komma i höst redan?
 
Mycket nära att trycka på köpknappen nu när den är lite mindre orimligt dyr på Wiggle. Men känns det verkligen okej att ha Shimano på en Colnago?

image.jpg
 
Exakt, men samtidigt är ju 105 så fruktansvärt rimligt, lättjusterat och billigt. Hade det varit campa hade den lätt kostat det dubbla.
Så är det ju, sen är det lättare att sälja en cykel med Shimano än vad det är att sälja Campa och Sram just för att folk lättare hör talas om Shimano. Iaf i de lägre grupperna!
Det är MYCKET lättare att sälja en cykel med 105 än vad det är att sälja en med Rival eller Cantaur eller till och med Athena!
 
Du ska aldrig ha Campagnolo på någonting. Faktum är att du nog inte ska ha något italienskt eller något som låter italienskt över huvud taget. Pinarello, Cervelo etc faller under denna kategori, för att inte tala om Bianchi som kanske är mest posörmässigt av allt. På racern har man Shimano, samt ett amerikanskt märke på hoj, alternativt BMC. Inte mer med det. SRAM Red är coolt, men DA smiskar det så hårt vad gäller funktionalitet.
På MTB är SRAM jävligt mycket coolare än Shimano, precis som att Rock Shox är coolare än Fox.
 
Du ska aldrig ha Campagnolo på någonting. Faktum är att du nog inte ska ha något italienskt eller något som låter italienskt över huvud taget. Pinarello, Cervelo etc faller under denna kategori, för att inte tala om Bianchi som kanske är mest posörmässigt av allt. På racern har man Shimano, samt ett amerikanskt märke på hoj, alternativt BMC. Inte mer med det. SRAM Red är coolt, men DA smiskar det så hårt vad gäller funktionalitet.
På MTB är SRAM jävligt mycket coolare än Shimano, precis som att Rock Shox är coolare än Fox.
Campa är bra.
Pinarello och riktigt bra.
SRAM Red är bättre än DA.
Resten håller jag med om
 
Campa är bra.
Pinarello och riktigt bra.
SRAM Red är bättre än DA.
Resten håller jag med om

Handlar rätt lite om vad som är "bra" för min del. Självklart är det helt orimligt att köpa något annat än en ful tysk cykel med Shimano, men det är inte alls poängen. Man kan ju köpa en quartzseiko också men hur kul är det... Historia, tradition och stil är viktigare än funktion!
 
Handlar rätt lite om vad som är "bra" för min del. Självklart är det helt orimligt att köpa något annat än en ful tysk cykel med Shimano, men det är inte alls poängen. Man kan ju köpa en quartzseiko också men hur kul är det... Historia, tradition och stil är viktigare än funktion!
Så jävla sant!
Nu kör jag tyvärr på Shimano, men gillar det inte för att det är så fult och tråkigt
 
Du ska aldrig ha Campagnolo på någonting. Faktum är att du nog inte ska ha något italienskt eller något som låter italienskt över huvud taget. Pinarello, Cervelo etc faller under denna kategori, för att inte tala om Bianchi som kanske är mest posörmässigt av allt. På racern har man Shimano, samt ett amerikanskt märke på hoj, alternativt BMC. Inte mer med det. SRAM Red är coolt, men DA smiskar det så hårt vad gäller funktionalitet.
På MTB är SRAM jävligt mycket coolare än Shimano, precis som att Rock Shox är coolare än Fox.
Generationsfråga uppenbarligen, har två stålisar från 80-talet, italienskt och Campa i stort sett runt om.
Min nästa cykel, nyköp, blir en De Rosa Nouvou Classico, stål det med, om jag nu inte tar en Cannondale Caad 10 före det.
Steel is reel.
 
Du ska aldrig ha Campagnolo på någonting. Faktum är att du nog inte ska ha något italienskt eller något som låter italienskt över huvud taget. Pinarello, Cervelo etc faller under denna kategori, för att inte tala om Bianchi som kanske är mest posörmässigt av allt. På racern har man Shimano, samt ett amerikanskt märke på hoj, alternativt BMC. Inte mer med det. SRAM Red är coolt, men DA smiskar det så hårt vad gäller funktionalitet.
På MTB är SRAM jävligt mycket coolare än Shimano, precis som att Rock Shox är coolare än Fox.
Haha, stor humor att prata om "posörmässigt" inom en sport där 75% handlar om att posera :D. Jag menar, vem fan märker skillnaden mellan en beggad räser för 5k och en ny för 25k! Av random motionär, alltså.
 
Säger som en kompis . Det slog ju rekord på Vätternrundan i år :eek:. Med några minuter . Men rekord som var innan hade bröderna Fåglum . Vad cyklade dom på ? 10 kilos cyklar och 10 växlar . Vad har man idag . 22 växlar och 6 kiloshojar ? . Det är fasiken skitdåligt att inte cykla fortare än så . Så visst går det cykla fort på en stålhoj .
 
Senast ändrad:
Säger som en kompis . Det slog ju rekord på Vätternrundan i år :eek:. Med några minuter . Men rekord som var innan hade bröderna Fåglum . Vad cyklade dom på ? 10 kilos cyklar och 10 växlar . Vad har man idag . 22 växlar och 6 kiloshojar ? . Det är fasiken skitdåligt att inte cykla fortare än så . Så visst går det cykla fort på en stålhoj .
Hehe, här finns lite att läsa om det loppet, fascinerande...
http://dengamleochnavet.blogspot.se/2011/06/vatternminnen.html
 
Behöver råd. Har aldrig cyklat. Inte på detta sätt. Högst sporadiskt som transportmedel.
Nu har jag blivit lite sugen att bli av med den begynnande magen. Kollar på racer. Som ett fan av eBay så hittade jag sjukt feta kimaracers för 7-8000kr. Vad tror ni om dessa? Vad ska man kolla på? Vikt? Komponenter? Vet inte ens om jag kommer tycka det är kul....
 
Behöver råd. Har aldrig cyklat. Inte på detta sätt. Högst sporadiskt som transportmedel.
Nu har jag blivit lite sugen att bli av med den begynnande magen. Kollar på racer. Som ett fan av eBay så hittade jag sjukt feta kimaracers för 7-8000kr. Vad tror ni om dessa? Vad ska man kolla på? Vikt? Komponenter? Vet inte ens om jag kommer tycka det är kul....

Jag hade undvikit kinaracers. Det viktigaste är geometrin (passformen). Testa på hemmaplan. Prisvärda instegscyklar finns hos nishiki, merida, trek och scott. Vikt och komponenter är sekundärt.
 
Jag hade undvikit kinaracers. Det viktigaste är geometrin (passformen). Testa på hemmaplan. Prisvärda instegscyklar finns hos nishiki, merida, trek och scott. Vikt och komponenter är sekundärt.
Ok. Och anledningen är att man ej kan testa dem? Det gör det svårt att köpa på blocket osv också om man som jag har noll koll...?
 
Ok. Och anledningen är att man ej kan testa dem? Det gör det svårt att köpa på blocket osv också om man som jag har noll koll...?

Om du har provcyklat några från butik tidigare, så vet du hur det "ska" kännas, och då är det ganska lätt att testa en blocketcykel. Det vill du i alla fall göra så inget är galet med den. Om du dessutom hittat en modell du gillar i butik så kan du leta lite mer riktat efter märke/modell/storlek på blocket. Inom samma modellfamilj har cyklar i allmänhet samma geometri, så du kan välja mellan olika komponentnivåer och rammaterial utan att cykeln förändras nämnvärt.
Jag skulle personligen inte köpa en kinaracer, och därmed skulle jag inte rekommendera någon annan att göra det heller. Det finns säkert dugliga cyklar, men jag skulle hellre lägga lite mer pengar eller offra lite lull-lull på att få en cykel som någon vågar sätta sitt namn på. Helst någon som är mån om sitt namn också.
 
Bianchi! Jävligt posörmässigt, men det får väl vara bättre än kina-crap. Man måste börja någonstans, snart har nog du också amerikanskt! ;) Bra sätt att komma in i sporten dock, hoppas det smakar!
Haha har förstått att du inte är så förtjust i Bianchi, och det var bara därför jag köpte.. ;) Alltid retar det nån. Men som sagt, det ska bli kul att komma igång!
 
Tillbaka
Topp