• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Vet inte vad s-pedelec är. Vi har dock BH bikes Nitro från e-Turn som går i 45, dock krävs godkänd mopedhjälm och trafikförsäkring för sådana, typ 3-4k om året.
Jag anser att du börjar få vettiga elcyklar för 26-30 typ, i alla fall om du ska köpa över disk! Näthandel har jag dålig koll på

Vet farbror polisen att man behöver hjälm osv eller kan man "gå under radarn"? Vilken butik jobbar du i? :)
 
Är väl som att köra bil utan trafikförsäkring. Lugnt tills det händer något.
Du har uppenbarligen inte ägt någon bil utan att försäkra den. Köper du en bil utan att trafikförsäkra den blir det VÄLDIGT dyrt, då träder trafikförsäkringsföreningen in och debiterar dig för marknadens absolut dyraste försäkring för just din bil. Inte kul...
 
Du har uppenbarligen inte ägt någon bil utan att försäkra den. Köper du en bil utan att trafikförsäkra den blir det VÄLDIGT dyrt, då träder trafikförsäkringsföreningen in och debiterar dig för marknadens absolut dyraste försäkring för just din bil. Inte kul...
Ah, ja, om de har koll på det vill säga. Menar mer det här om man nu lyckas "smita under radarn" så är det ändå inte värt det, för OM det händer något. Kanske är det bättre att likställa det med att inte ha någon hemförsäkring då. :)
 
Ah, ja, om de har koll på det vill säga. Menar mer det här om man nu lyckas "smita under radarn" så är det ändå inte värt det, för OM det händer något. Kanske är det bättre att likställa det med att inte ha någon hemförsäkring då. :)
Dom har stenkoll. Råkade ut för det på en båge en gång, glömde försäkra. Blev dyrt...
 
Dom har stenkoll. Råkade ut för det på en båge en gång, glömde försäkra. Blev dyrt...
Ouch. Jag tror dock inte de kollar så mycket med såna här elcyklar, för att återgå till topic. Det krävs inte att du registrerar dem nämligen. Nåväl, jag skulle absolut inte köra en utan en godkänd mopedhjälm eller trafikförsäkring för egen säkerhets skull heller. 45 knyck på en cykel i stadsmiljö är jävligt snabbt.
 
Ouch. Jag tror dock inte de kollar så mycket med såna här elcyklar, för att återgå till topic. Det krävs inte att du registrerar dem nämligen. Nåväl, jag skulle absolut inte köra en utan en godkänd mopedhjälm eller trafikförsäkring för egen säkerhets skull heller. 45 knyck på en cykel i stadsmiljö är jävligt snabbt.
Håller med, fattar inte heller varför man inte skulle använda hjälm eller försäkra.
 
Cyklat med min i snart ett år. Blivit stoppad en gång men de hände nada, tror att än så länge är marknaden för ny. Yolo.
Men det är klart att man kan åka dit om man har oflyt.
Den ende som förlorar på att du inte använder hjälm är du själv eftersom det är din skalle som går sönder om du kör omkull. Böter är väl det minsta problemet...
 
Någon som körde Vättern i år? Jag körde min första och tyckte det var riktigt roligt! Tror att jag ska köra Velofondot i Vårgårda, något annat lopp man inte får missa?
 
Den ende som förlorar på att du inte använder hjälm är du själv eftersom det är din skalle som går sönder om du kör omkull. Böter är väl det minsta problemet...
Är med dig 100%. Dock syftade jag inte på hjälm utan på att jag inte registrerat den med tillhörande regskylt utan använder den som en 25 km/h elcykel.

Ser att jag citerat fel inlägg. My bad.
 
Något nytt på gång. Fin japansk trippelreducerad stålram med (tror jag) Tange CroMo rakt igenom. Alustolpen hade oxiderat fast, men det (eller, den) löstes enkelt med en liter lut. Alla delar var skit och hamnade i soprummet.

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Igår fick den nytt styrlager och vevlager. Lånade verktyg på verkstad och det var verkligen otroligt mycket enklare att byta styrlager med rätt verktyg än med hammare och morakniv...

image.jpg


image.jpg


Hittade också en stolpe och en stam som passar. Turbosadeln är helt fel och ska bytas mot en Flite med titanrails. Sen blir det en kul mix av klassiskakomponenter från '90-'95 ungefär. 8-delat bak med styrändsreglage, polerade XT-cantilever och Bruce Gordon Rock'n road med beiga sidväggar.

Totalt har bygget kostat kanske 600 kr.
 
Halloj! Går i tankarna att köpa ny racer till hösten, körde vättern i år och fick mersmak för cyklingen och vill ändå uppdatera materialparken.

Vad har ni för förslag? Motivera gärna! Har kikat på LaPierre Pulsium 500, Giant Propel Advanced 2 samt Cannondale synapse.
Budget: 25ksek, men det är max ;)
Jag väger 73 kg och är 184 cm lång.
 
Halloj! Går i tankarna att köpa ny racer till hösten, körde vättern i år och fick mersmak för cyklingen och vill ändå uppdatera materialparken.

Vad har ni för förslag? Motivera gärna! Har kikat på LaPierre Pulsium 500, Giant Propel Advanced 2 samt Cannondale synapse.
Budget: 25ksek, men det är max ;)
Jag väger 73 kg och är 184 cm lång.
För 25k kan jag fixa en Giant Propel Advanced 0 Ltd med Di2 åt dig om du vill (om du befinner dig i Stockholm).
Det är den absolut bästa cykel jag någonsin testat då den svara så otroligt snabbt!
Likadant med ettan och tvåan, men där har man ju inte Di2...

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/race...2-road-landsvagscykel-15-eu/p/1109672_1_style
 
Halloj! Går i tankarna att köpa ny racer till hösten, körde vättern i år och fick mersmak för cyklingen och vill ändå uppdatera materialparken.

Vad har ni för förslag? Motivera gärna! Har kikat på LaPierre Pulsium 500, Giant Propel Advanced 2 samt Cannondale synapse.
Budget: 25ksek, men det är max ;)
Jag väger 73 kg och är 184 cm lång.
Trek Emonda SL6 för 25k nu. 8kg blankt på en 56-ram typ, grymma köregenskaper i den ramen :)
 
För 25k kan jag fixa en Giant Propel Advanced 0 Ltd med Di2 åt dig om du vill (om du befinner dig i Stockholm).
Det är den absolut bästa cykel jag någonsin testat då den svara så otroligt snabbt!
Likadant med ettan och tvåan, men där har man ju inte Di2...

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/race...2-road-landsvagscykel-15-eu/p/1109672_1_style

Tack för input! Tror jag nöjer mig med propel med ultegra för 20 k i det fallet, Di2 för en amatör som mig känns lite överkurs. ;)
 
Hur är ett par zipp 60 clincher? Ligger på runt 10 lök, är mavic motsvarande bättre? Behöver ju inte finhjul egentligen men hade varit skoj!
 
Hur är ett par zipp 60 clincher? Ligger på runt 10 lök, är mavic motsvarande bättre? Behöver ju inte finhjul egentligen men hade varit skoj!
Zipp är nog trevligare skulle jag säga. Det kluriga med Zipp är att din LBS inte får meka med naven så länge garantin gäller, då garantin försvinner om någon annan än Zipp/SRAM pillar med dem. Vad har du för cykel som du funderar att sätta hjulen på, eftersom du tänker aero? Till en lättviktsram är det enda rätta ett par 202'or!
 
Tillbaka
Topp