• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Haha! Antar att du köpte begagnat? Alltså, det är ju inte dåliga cyklar, men det finns sånt som är roligare och mer prisvärt om man ska köpa nytt. :)
Ja det blev en begagnad. Kändes mest rätt när jag inte ens vet om jag tycker det är kul. Och blev erbjuden jobbet som butikschef på Bianchi i Malmö när de skulle öppna med tackade nej, men de sålde in märket så bra att jag velat ha en sedan dess... :D

Köpte mig en "Vintage" racer i helgen, typ Audax/Cyclosportif. Custom Thorn stålram med Ultegra/105-mix. Super skick på allt och med den kortare styrstammen passar den som handen i handsken. Rullar kanske inte lika snabbt som moderna cyklar, men gud vad tyst och behagligt den rullar. Sadeln är en Brooks Swift (Ti) och min rumpa gillar den starkt. Hjulen är ett par Mavic Open Pro med Conti 4 Season däck på 23mm. Navdynamo fram med en Edelux-lampa som lyser upp otroligt bra i mörkret.

Köpte även en MTB, kommer med bilder på den sen! Och ett tjohej till säljaren som även brukar besöka KS utöver Happy :)

IMG_3242.JPG

Så kan det vara...
Har ett problem också som du kanske kan hjälpa mig med :)
Varje varv jag trampar så hörs ett ljudligt tickande. Men bara ett klick per varv! Har testat att dra åt vevpartiet och kollat så att ingenting slår i någonstans, så klart. Men idag när jag drog åt lite extra så fick jag för mig att ljudet blev högre... Vet du vad lösningen kan vara? :D

Så kan det vara...
Varje varv jag trampar så hörs ett ljudligt tickande. Men bara ett klick per varv! Har testat att dra åt vevpartiet och kollat så att ingenting slår i någonstans, så klart. Men idag när jag drog åt lite extra så fick jag för mig att ljudet blev högre... Vet du vad lösningen kan vara? :D
Byta vevlager! Är det en heldämpad hoj så kan det vara länkagebultar också.

Så kan det vara...

Klickar det när du rullar utan belastning? Testa släppa upp lite istället för att dra åt, antar att du har momentnyckel om du jobbar med cykel?

Klickar det när du rullar utan belastning? Testa släppa upp lite istället för att dra åt, antar att du har momentnyckel om du jobbar med cykel?
Bara när jag trampar...
Har testat att både släppa och dra åt, men kanske ska testa att släppa igen och kolla. Men nu är det inte så hårt åtdraget.
Alltid momentnyckel!

Cyklar, det är fina och ytterst trevliga fordon, om de har en motor :p

Ps. När jag är ute å kör hoj och som regel då i högt tempo så får jag alltid onda-blicken från dessa flämtande-cykel-fantaster, ni som nu uppenbarligen älskar att cykla, reagerar ni på samma sätt när nån "galning" blåser förbi er?

Jag har funderat på detta en aning och kommit fram till att dom avundas mig min njutning och att jag kommer mig 15 mil när dom klarat 15 kilometer och att öppförsbackarna går lika lätt på bakhjulet för mig :cool:

Cyklar, det är fina och ytterst trevliga fordon, om de har en motor :p

Ps. När jag är ute å kör hoj och som regel då i högt tempo så får jag alltid onda-blicken från dessa flämtande-cykel-fantaster, ni som nu uppenbarligen älskar att cykla, reagerar ni på samma sätt när nån "galning" blåser förbi er?

Jag har funderat på detta en aning och kommit fram till att dom avundas mig min njutning och att jag kommer mig 15 mil när dom klarat 15 kilometer och att öppförsbackarna går lika lätt på bakhjulet för mig :cool:
Du ska då snitta 150km/h medans vi snittar 15...? Du kanske kommer 130 när vi kommit 30 ;)
Jag tycker att det är kul att möta och bli omblåst av motorcyklister när jag cyklar, dock bara dom på sporthoj, då jag gärna hade haft en själv :) Älskar ljudet av långa växlingar :nailbiting:

Du ska då snitta 150km/h medans vi snittar 15...? Du kanske kommer 130 när vi kommit 30 ;)
Jag tycker att det är kul att möta och bli omblåst av motorcyklister när jag cyklar, dock bara dom på sporthoj, då jag gärna hade haft en själv :) Älskar ljudet av långa växlingar :nailbiting:

Jaja, dubbla det då :D sitta här å räkna på kvällskvisten, grr ;)

Edit: endel håller rent för öronen långt innan jag passerar?! En potent V-twin är ju rena musiken, jag njuter då varje sekund :cigar:

Sitter numera på en Cannondale Synapse 105 2016. Var en av de första i Sverige som fick 2016 års version vilket var extra kul. :)

Om någon KSare och racercyklist i norra Stockholm vill köra nån dag så skicka gärna PM. ;)
image.jpg

Sitter numera på en Cannondale Synapse 105 2016. Var en av de första i Sverige som fick 2016 års version vilket var extra kul. :)

Om någon KSare och racercyklist i norra Stockholm vill köra nån dag så skicka gärna PM. ;)
image.jpg
Fin! Cannondale är trevligt, synd bara att deras kundtjänst är tämligen värdelös, därav att vi slutade med dem. Sjukt nice cyklar dock, stor like!

Lite Semi-Off men;

Om man som nybörjare (aldrig cyklat på en racer tidigare) vill köpa en hoj och planerar att cykla kanske 2-4st 20-30km's pass i veckan (när vädret tillåter under de varmare månaderna).

Vad ska man satsa på för cykel? Hur mycket får man räkna med att lägga? Behöver absolut ingen "värsting" :)

Ja cykling är för mig

grymt, men du skrev att du aldrig hojat racer, så det är lite skilland mellan mtb och lvg... men iaf, gå inte bananas på all kolfiber hit och aero dit i början (finns gott om tillfällen att go whole-hog sen... ) skaffa något pris- och prestandaeffektivt från en av de stora tillverkarna. tänk klockstegen : seiko - tudor - iwc... sub

Tillbaka
Topp