• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Lite Semi-Off men;

Om man som nybörjare (aldrig cyklat på en racer tidigare) vill köpa en hoj och planerar att cykla kanske 2-4st 20-30km's pass i veckan (när vädret tillåter under de varmare månaderna).

Vad ska man satsa på för cykel? Hur mycket får man räkna med att lägga? Behöver absolut ingen "värsting" :)
Skulle satsa på Scott/Trek med aluram och 105...

grymt, men du skrev att du aldrig hojat racer, så det är lite skilland mellan mtb och lvg... men iaf, gå inte bananas på all kolfiber hit och aero dit i början (finns gott om tillfällen att go whole-hog sen... ) skaffa något pris- och prestandaeffektivt från en av de stora tillverkarna. tänk klockstegen : seiko - tudor - iwc... sub

Skulle satsa på Scott/Trek med aluram och 105...

Tack, ska kika och hoppas på att hitta något vettigt :)

image.jpg

Jag byggde klar denna idag :)

Eller klar och klar, småfix kvar.

Härligt! Den där ramen förtjänar bättre komponenter!

Helt ärligt så byter jag ner mig gruppmässigt, det sitter förförra generationes Dura-Ace på nu. Så uppgradering är väl en sanning med modifikation, får en växel till och snyggare komponenter, vikten går faktiskt upp ett par gram. Men hjul förtjänar den verkligen bättre...
En bild till https://goo.gl/photos/JK644DwsZ2mwMMvd7

Senast ändrad:
Helt ärligt så byter jag ner mig gruppmässigt, det sitter förförra generationes Dura-Ace på nu. Så uppgradering är väl en sanning med modifikation, får en växel till och snyggare komponenter, vikten går faktiskt upp ett par gram. Men hjul förtjänar den verkligen bättre...
En bild till https://goo.gl/photos/JK644DwsZ2mwMMvd7
Vikten känns ytterst sekundär på en stålcross...Hade du haft en komplett grupp ink. vevparti hade jag aldrig bytt för helhetens skull på grund av det faktumet att 7800 är en klassisk växelgrupp och kompletta serier är ändå rätt gött. I hjulväg hade jag valt kingnav och reflex-fälgar samt kört paul-bromsar. Kul med hemmabyggen, och härligt att få se ritcheyramar i Sverige!

Vikten känns ytterst sekundär på en stålcross...Hade du haft en komplett grupp ink. vevparti hade jag aldrig bytt för helhetens skull på grund av det faktumet att 7800 är en klassisk växelgrupp och kompletta serier är ändå rätt gött. I hjulväg hade jag valt kingnav och reflex-fälgar samt kört paul-bromsar. Kul med hemmabyggen, och härligt att få se ritcheyramar i Sverige!

Nåja, den är relativt lätt för att vara en stålram. Nu ligger hela hojen på c:a 8 kg. Kommer ner under sju när jag är klar
Jo komplett grupp hade varit klart roligt, och hade inte bytt då, men då hade jag fått leta nya växelreglage.. Kolla bilden
Hjulen blir självklart Ritcheys egna i 40mm profil, modern cross-setup. Paulbromsarna är bra men Aviderna är lättare att justera och mer crossanpassade när det kommer till lertålighet m.m.
Tackar och bockar, ja det finns inte jättemånga.. Men snart en till om allt går som det ska..

2012-06-06 12.09.49.jpg

Min senaste som kommer behållas länge. Reglage, bakväxel, kassett och kedja ska dock uppgraderas till senaste Ultegran. Samt nya hjul..

Det där är en modern klassiker! Har varit sugen på den ända sedan den kom! Cyklar tyvärr för lite för att motivera ett inköp, speciellt eftersom både Mtb och racer nog borde uppgraderas först...

Lyllo dig, ha det så roligt!

Nåja, den är relativt lätt för att vara en stålram. Nu ligger hela hojen på c:a 8 kg. Kommer ner under sju när jag är klar
Jo komplett grupp hade varit klart roligt, och hade inte bytt då, men då hade jag fått leta nya växelreglage.. Kolla bilden
Hjulen blir självklart Ritcheys egna i 40mm profil, modern cross-setup. Paulbromsarna är bra men Aviderna är lättare att justera och mer crossanpassade när det kommer till lertålighet m.m.
Tackar och bockar, ja det finns inte jättemånga.. Men snart en till om allt går som det ska..

2012-06-06 12.09.49.jpg
Hade fan varit ännu fetare med 20/30-profil på den där! Sjukt snygg cykel, och med nya Ultegra på för lite cleanare cockpit så är du fan hemma. Vit linda? Opraktiskt men snyggt...

Kom på lite väl sent på Rea-säsongen att det är kul med MTB.

Finns ju många här som är duktiga på cyklar så det kanske finns tips att få.

Har tillgång till stökiga leder nära inpå. Så kravspec är (tror jag) heldämpat och 27,5". Ska nog ha en medium-ram.

Några tips på bra höst-dealar?

Börjar isf om efter några år utan MTB så behöver typ hela kittet...

Kom på lite väl sent på Rea-säsongen att det är kul med MTB.

Finns ju många här som är duktiga på cyklar så det kanske finns tips att få.

Har tillgång till stökiga leder nära inpå. Så kravspec är (tror jag) heldämpat och 27,5". Ska nog ha en medium-ram.

Några tips på bra höst-dealar?

Börjar isf om efter några år utan MTB så behöver typ hela kittet...
Tror vi har en 2015 specialized stumpjumper comp i grå/röd hemma, kollar pris strax...
Edit: kuken 29"

Senast ändrad:
Jag råkade anmäla mig till den där fåniga cykelvasan... Fördelen är ju att man får möjligheten att uppgradera cykeln. Var länge sen jag cyklade MTB, så har inte riktigt koll på marknaden. Men det verkar vara en 29" hardtail som gäller för mig som är 185 lång och hoppas köra på en ca 4 h. Får man något vettigt nytt för 10-12000 nu när det är rea-säsong eller ska man sikta in sig på beggat?

Jag råkade anmäla mig till den där fåniga cykelvasan... Fördelen är ju att man får möjligheten att uppgradera cykeln. Var länge sen jag cyklade MTB, så har inte riktigt koll på marknaden. Men det verkar vara en 29" hardtail som gäller för mig som är 185 lång och hoppas köra på en ca 4 h. Får man något vettigt nytt för 10-12000 nu när det är rea-säsong eller ska man sikta in sig på beggat?
Trek Superfly 6 :) 11600kr

Hjälp mig!

Ska cykla Vättern. Aldrig cyklat tidigare. Vad ska jag köpa? Lägger hellre pengarna på begagnat än nytt. Budget typ 7000:- men gärna mindre. Vet inte riktigt vad för budget jag bör ha.

185 cm 90 kg.

Hjälp mig!

Ska cykla Vättern. Aldrig cyklat tidigare. Vad ska jag köpa? Lägger hellre pengarna på begagnat än nytt. Budget typ 7000:- men gärna mindre. Vet inte riktigt vad för budget jag bör ha.

185 cm 90 kg.

För 7000:- får du en väl fungerande räcer, både ny och beggad. Nyckeln för dig utan förkunskaper är att få hjälp med storlek, och vid beg-köp även skicket. Snoka reda på erfaren cyklist i bekantskapskretsen, be om råd vilken butik du ska gå till (de flesta cykelbutiker är helt värdelösa och bör undvikas) alternativt hjälp med bedömning och besiktning av blocketfynden. Tänk på att du behöver göra plats i budget för skor, pedaler, hjälm och cykelbyxor.

Edit: Lycka till och glöm inte bort att ha roligt!

Tack för tipsen! Känns ju som att jag får mer för pengarna om der blir begagnat.

Vilka affärer rekommenderas i Stockholm?

Tror du skulle kunna gå till @Apansson men då blir det nog tight med budgeten?!? Har annars dålig koll på Sthlm.

Jag menar att du kan nöja dig med alu-ram och enkla växlar på första cykeln, blir du fast i träsket kommer du snart köpa ny cykel ändå.

XXL har blivit min nya nybörjar-rek. Priserna är bra, och de verkar ha såpass kunnande att de oftast prickar rätt storlek. Men ta med en cyklistvän som secondopinion.

Beggat kan ge mycket för pengarna, men kräver kunskap. Vanligt att folk tar alldeles för bra betalt för sina vrak. Och finns servicebehov kan det ramla iväg någon tusenlapp på bara slitdelar.

Tror du skulle kunna gå till @Apansson men då blir det nog tight med budgeten?!? Har annars dålig koll på Sthlm.

Jag menar att du kan nöja dig med alu-ram och enkla växlar på första cykeln, blir du fast i träsket kommer du snart köpa ny cykel ändå.

XXL har blivit min nya nybörjar-rek. Priserna är bra, och de verkar ha såpass kunnande att de oftast prickar rätt storlek. Men ta med en cyklistvän som secondopinion.

Beggat kan ge mycket för pengarna, men kräver kunskap. Vanligt att folk tar alldeles för bra betalt för sina vrak. Och finns servicebehov kan det ramla iväg någon tusenlapp på bara slitdelar.
Stämmer @Ejnork - på cykloteket är det från typ 10 och uppåt om du ska ha något vettigt, typ en Scott Speedster 20.
Var noga med storlek och skick när du köper beggat som sagt...
Ping @WBergdahl - ni kanske har något billigare? :p

Tillbaka
Topp