• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

image.jpg
Då vet du vems cykel det här är. Fast han har ju stammen "på rätt håll" iofs. Stilpoliserna nöjda? ;)

Hipstervinkeln på sadeln ser ju helt sjuk ut.

Och galen sadel-styre ratio.

Helt riktigt! Du vinner ett par korta vita cykelstrumpor, en 33cl cykelflaska och absolut inte någon sadelväska! :)

Fan! Jag blir cykelsugen!
Woho! :)

Hoppa upp på cykeln och ta en sväng då ;)

Hipstervinkeln på sadeln ser ju helt sjuk ut.

Och galen sadel-styre ratio.
Det är bara för att man ska få maximal kraft i backarna när man sitter som sadeln är i den vinkeln.

Droppet, som det kallas, är till för att man ska bli mer aerodynamisk, typ

Senast ändrad:
Det värsta som finns är folk som har åsikter om andra, och så kommer det fram att de själva använder sadelväska. "Men jag behöver en extra slang på VR/CV." Det är inte PRO, inte acceptabelt! ;)

Gillar dom inte heller, men att dom är duktiga kan man inte ta ifrån dom...
Astana är det enda som gäller! :)
Duktiga, framgångsrika men inte PRO... ;)
Astana har jag lite delade känslor inför, som egentligen gäller hela proffscirkusen. Vino var en gammal idol som ju svek en hårt. Och Alberto är en stilfull cyklist, men solkad.

Duktiga, framgångsrika men inte PRO... ;)
Astana har jag lite delade känslor inför, som egentligen gäller hela proffscirkusen. Vino var en gammal idol som ju svek en hårt. Och Alberto är en stilfull cyklist, men solkad.
Jag gillar Nibali, Landa och Aru! Riktigt starka cyklister alla tre :)

Någon jag har svårt för är Quintana, kan vara för att han är så liten och ful, men ser så gammal ut...
25 år gammal men ser ut att vara 55 år :eek:
Nairo_Quintana,_Vuelta_al_Pais_Vasco_2013_(cropped).jpg

Får erkänna att det är några år sedan jag följde Protour nu. Brukade följa etapploppen och klassikerna, men nu blir det nog max någon etapp per säsong. Jag har en lång rad av fallna hjältar, så mitt intresse har svalnat tyvärr. Roberto Heras gillade jag... :( Och Cunegos genombrott på Girot var ju fantastiskt (jag har en Caad8 (ursprungliga) i garaget), men sen kom det ju inte mer. Å andra sidan blev han ju aldrig fälld för nåt heller.
En annan häftig grej var ju när Axelsson och Lövkvist var med i Cipressa? på Milano-Sanremo -08?. Samma sak där, en blev det inte mycket med och den andra... :(

Så jag har faktiskt inga favoriter längre.

Får erkänna att det är några år sedan jag följde Protour nu. Brukade följa etapploppen och klassikerna, men nu blir det nog max någon etapp per säsong. Jag har en lång rad av fallna hjältar, så mitt intresse har svalnat tyvärr. Roberto Heras gillade jag... :( Och Cunegos genombrott på Girot var ju fantastiskt (jag har en Caad8 (ursprungliga) i garaget), men sen kom det ju inte mer. Å andra sidan blev han ju aldrig fälld för nåt heller.
En annan häftig grej var ju när Axelsson och Lövkvist var med i Cipressa? på Milano-Sanremo -08?. Samma sak där, en blev det inte mycket med och den andra... :(

Så jag har faktiskt inga favoriter längre.
Jag är dryga halva din ålder, så jag har inte varit med i svängarna så länge, utan bara kollat etapper på Girot, Touren och Vueltan fram tills förra sommaren, då jag satt inne hela sommaren och kollade på VARJE etapp på alla tre. Plus alla klassiker :)

Jag kollar dock inte på dom loppen som Vacchi inte kommenterar, för mig är det Vacchi eller ingen!

Brukar sitta på kvällar/nätter och kolla gamla klipp på Merckx dock, och vilken jävel han var :eek:

Jag är dryga halva din ålder,
Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till ditt påstående. Har jag passerat ungtuppsstsdiet och gått in i... ...medelåldern!?! Hemska tanke!
då jag satt inne hela sommaren och kollade på VARJE etapp på alla tre. Plus alla klassiker :)

Jag kollar dock inte på dom loppen som Vacchi inte kommenterar, för mig är det Vacchi eller ingen!
Hade ett par somrar när jag såg (nästan) allt på Touren, och det mesta annat. Och då är Vacchi och Adamsson ett underbart sällskap. Finns ingen (svensk) konkurrens!

Jag är dryga halva din ålder, så jag har inte varit med i svängarna så länge, utan bara kollat etapper på Girot, Touren och Vueltan fram tills förra sommaren, då jag satt inne hela sommaren och kollade på VARJE etapp på alla tre. Plus alla klassiker :)

Brukar sitta på kvällar/nätter och kolla gamla klipp på Merckx dock, och vilken jävel han var :eek:

Kolla dokumentären med Marco Pantani på Netflix. Riktig hjälte!

Håller på att se över uppgraderingsmöjligheterna inför våren på cykeln. Har en liten fråga för er:

Är det värt att uppgradera pedaler från Shimano Shimano PD-R540 (De billigaste) till Shimano 105 - 5800 Carbon SPD-SL (samma modellserie som växelsystemet på cykeln ifråga)? Cykeln är en Cannondale Synapse Carbon 105 2016. Nya pedaler kostar 670 SEK.
Om det är värt det? Korta svaret är nej.
Om du kan motivera utgiften utifrån utseende, vikt och känsla så är svaret definitivt ja!

Man får räkna på peng/sparat gram. Den kvoten blir sällan bra när man byter från Shimano till Shimano. Annars är ju pedaler roterande vikt, så det är ett av de "smarta" ställena att spara vikt. Kolla på ett par Time istället (efter att du bytt i ordning: slang, däck, kompletta hjul).

Om det är värt det? Korta svaret är nej.
Om du kan motivera utgiften utifrån utseende, vikt och känsla så är svaret definitivt ja!

Jag är inte jätteinsatt vad gäller pedaler tyvärr. Men de är kritiska för optimal kraftöverföring
Man får räkna på peng/sparat gram. Den kvoten blir sällan bra när man byter från Shimano till Shimano. Annars är ju pedaler roterande vikt, så det är ett av de "smarta" ställena att spara vikt. Kolla på ett par Time istället (efter att du bytt i ordning: slang, däck, kompletta hjul).

Håller med, känns lite halvtramsigt att bara byta upp ett steg på pedalsidan. Time verkar vara fräsiga grejer, vad är fördelen gentemot Shimanos motsvarighet?

Vad gäller däck, hjul och slang så är dessa rätt bra som det ser ut; (Schwable Lugano-däck, Mavic Aksium-hjul)

Som jag ser det ligger flaskhalsen i pedalerna och skorna. Samt givetvis i min egen feta kropp. ;)

Pedaler är pedaler. De billigaste gör jobbet på ett likvärdigt sätt som de dyraste. Det finns skillnader i Q-faktor, float, mm, men även mer praktiska som hur klossarna fungerar att gå på. Så länge du inte identifierat ett problem du försöker lösa behöver du inte fundera alls på vad du köper. Du kommer kanske bli "petigare" med tiden.

Times pedaler brukar vara betydligt lättare än Shimanos för samma peng, därav rekommendationen. Du kan också kolla på tex Look. Även om du köper de allra lättaste pedalerna kommer du inte känna någon skillnad, eller kunna mäta någon skillnad på din favoritrunda.

Däck, slang och hjul är annorlunda. Dina däck är helt ok instegsdäck för nån hundring styck och dina hjul är beprövade allroundhjul, helt ok men inte "bra" på någon punkt. Här kan du göra förändringar som du både känner och kan mäta. Köp ett par värstingdäck, tex Schwalbe One, Continental GP4000s, Michelin Pro4 och ett par lätta slangar så har du kapat säkert 100g/hjul roterande vikt (som du kan känna) och massor av watt i rullmotstånd (som du kan mäta). Beställ från tysk nätsida så blir det inga stora pengar.

Pedaler är pedaler. De billigaste gör jobbet på ett likvärdigt sätt som de dyraste. Det finns skillnader i Q-faktor, float, mm, men även mer praktiska som hur klossarna fungerar att gå på. Så länge du inte identifierat ett problem du försöker lösa behöver du inte fundera alls på vad du köper. Du kommer kanske bli "petigare" med tiden.

Times pedaler brukar vara betydligt lättare än Shimanos för samma peng, därav rekommendationen. Du kan också kolla på tex Look. Även om du köper de allra lättaste pedalerna kommer du inte känna någon skillnad, eller kunna mäta någon skillnad på din favoritrunda.

Däck, slang och hjul är annorlunda. Dina däck är helt ok instegsdäck för nån hundring styck och dina hjul är beprövade allroundhjul, helt ok men inte "bra" på någon punkt. Här kan du göra förändringar som du både känner och kan mäta. Köp ett par värstingdäck, tex Schwalbe One, Continental GP4000s, Michelin Pro4 och ett par lätta slangar så har du kapat säkert 100g/hjul roterande vikt (som du kan känna) och massor av watt i rullmotstånd (som du kan mäta). Beställ från tysk nätsida så blir det inga stora pengar.

Stort tack för råd och insikter! Halva nöjet med cyklingen ligger ju i prylarna (och fikat efter träningarna). ;)

Tillbaka
Topp