Kejdan består av länkar som sitter ihop med nitar. När kedjan böjs, blir det vikningar i länkarna, och med tid och partiklar, så blir det att nitarna nöts ner. Resultatet är att kedjan blir längre (på grund av att varje länk blir lite lite längre). Om man tänker att kedjan är oelastisk (vilket är nästan sant), så kommer den att, när kedja och drev är nya, drivas av samtliga tänder på vevpartiet. Så fort den blir lite längre, så blir det bara en eller ett par tänder som tar lasten. Det gör att - som
@jesperC säger - kedja och drev slits tillsammans. För när hela lasten ligger på en ensam tand så kommer den att nötas, tills det igen är samma avstånd mellan tänderna som mellan länkarna på kedjan. Och så fortsätter det.
Niten som jesperC pekade ut är där kedjan sattes ihop. Det syns på att skallen ser annorlunda ut jämfört med grannitarna. Glipan mellan nit och länk är troligtvis på grund av att den niten inte sitter ihop med kedjan på samma sätt som de andra. De andra länkarna ser med allra största sannolikhet likadana ut på insidan.
Det jag reagerade på var dels skillnaden i bredd på tänderna på kassetten. Dessa är breda och platta när den är ny (som minsta och i viss mån näst minsta drevet), men tittar du på de större så är de betydligt spetsigare.
Samma sak är synligt på vevpartiet, och eftersom dessa går färre varv för varje varv på dreven bak brukar de slitas långsammare. När det syns på dreven fram har det med andra ord gått ganska långt. Här är tänderna spetsiga, och har en ganska karaktäristisk våg- eller sågtandsform.
Jag skulle gissa att även rulltrissorna på bakväxeln har spetsiga tänder eller är helt runda, lite svårt att se på bilden.
De goda nyheterna är att eftersom det, i mina ögon, är bytläge på drev, kedja och frikrans (och troligan rulltrissor) så sliter du inte på något som inte ändå måste bytas. Du kan med andra ord göra som jesper föreslår - känn efter hur det lirar först. När kedjan är väldigt sliten så kommer den hoppa över när du tar i, och som det ser ut här tror jag det kommer kännas och låta ganska annorlunda på de minsta dreven bak jämfört med de lite större.
Ytterligare goda nyheter (beroende på hur du är lagd) är att 7-delade komponenter är relativt billiga idag. Till ganska stor del beroende på att det inte finns så bra kvalitet att hitta. Jag hade inte jagat 105-kvalitet till den.