• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

M021

Rolex
2-Faktor
Precis knappat hem nya däck, Continental Gp 4000ii med slang och golvpump. Förstod att Hutchinson som satt på var att be om punktering.
Nu ska jag bara lära mig tvätt och smörja kedjan. Och byta hjul/däck :cool:
Någon i Skåneland förövrigt som är ute och härjar på landsvägarna?
 

Apansson

Torpare
Precis knappat hem nya däck, Continental Gp 4000ii med slang och golvpump. Förstod att Hutchinson som satt på var att be om punktering.
Nu ska jag bara lära mig tvätt och smörja kedjan. Och byta hjul/däck :cool:
Någon i Skåneland förövrigt som är ute och härjar på landsvägarna?
Mycket behagliga däck. Se till att inte pumpa för hårt bara!
 

Apansson

Torpare
Skönt att få bekräftelse på det. 23mm sitter på men beställde 25mm då jag är 89kg lätt. Förstått att det borde bli "bättre"? Tryck till 7bar typ?
Korrekt! 25mm är bättre på alla sätt. Finns ingen anledning att köra 23 idag om man inte är masochist och gillar den hårda känslan.
Haha då skulle du inte gilla mitt diskhjul, iofs tub men kör 130-140 ;)
Längtar tills tubeless blivit bättre så man kan köra det allround, skönare åkning har jag aldrig haft men är en riktig pita just nu...
Haha, det är galet. Tub kräver visserligen lite mer, och som sagt, vissa gillar ju det där lite hårdare...
själv föredrar jag 26-28mm och typ 5.5-6 bar... smyger fram!
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
Skönt att få bekräftelse på det. 23mm sitter på men beställde 25mm då jag är 89kg lätt. Förstått att det borde bli "bättre"? Tryck till 7bar typ?

7,2 bak och 5 fram, skulle jag nog säga. Då räknar jag på att Conti 25mm brukar bli ungefär 27mm på dom flesta moderna fälgar.
 

Oew

Rolex
Korrekt! 25mm är bättre på alla sätt. Finns ingen anledning att köra 23 idag om man inte är masochist och gillar den hårda känslan.

Haha, det är galet. Tub kräver visserligen lite mer, och som sagt, vissa gillar ju det där lite hårdare...
själv föredrar jag 26-28mm och typ 5.5-6 bar... smyger fram!
Är väl framförallt att de tuber jag använder har lägst rr vid 130-140. Har bredare däck på räsern, men tempohojen har jag inte möjlighet att gå bredare än 23-24mm
 

Belfort

Omega
7,2 bak och 5 fram, skulle jag nog säga. Då räknar jag på att Conti 25mm brukar bli ungefär 27mm på dom flesta moderna fälgar.
Oj jösses, 5bar? Det räknar jag som punka :cool:
Jag kör 23mm och trycker alltid i 130psi, däcken säger max 120 men jag har alltid som ursäkt att mätaren inte kan stämma exakt så då får man ha i lite extra för att motverka felmarginalen. :happyhappy:

Jag kör Conti GP 4000s 2.
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
Oj jösses, 5bar? Det räknar jag som punka :cool:
Jag kör 23mm och trycker alltid i 130psi, däcken säger max 120 men jag har alltid som ursäkt att mätaren inte kan stämma exakt så då får man ha i lite extra för att motverka felmarginalen. :happyhappy:

Jag kör Conti GP 4000s 2.

Nu räknade jag på 25mm Conti, 5 bar är verkligen ingen punka för en normalviktig person. Jag kör 3,3 bar fram och 5,2 bar bak på mina 64kg.

Om vi tar samma vikt som personen ovan på 89kg och höftar att cykeln väger 9kg med två vattenflaskor på, så borde du med dina 23mm köra 6 bar (89psi) fram och 9,6 bar (139psi) bak. Så om du väger så mycket bör du skaffa bredare däck för att få ner trycket eftersom det är mer än dina däck klarar.

Du har ju verkligen inte samma vikt fördelad på framhjulet som bakhjulet på vanlig räsercykel. Kör du tempo med tempopinnar och plattor att fläka ut dig över så blir det mer vikt framtill.
 

Oew

Rolex
Nu räknade jag på 25mm Conti, 5 bar är verkligen ingen punka för en normalviktig person. Jag kör 3,3 bar fram och 5,2 bar bak på mina 64kg.

Om vi tar samma vikt som personen ovan på 89kg och höftar att cykeln väger 9kg med två vattenflaskor på, så borde du med dina 23mm köra 6 bar (89psi) fram och 9,6 bar (139psi) bak. Så om du väger så mycket bör du skaffa bredare däck för att få ner trycket eftersom det är mer än dina däck klarar.

Du har ju verkligen inte samma vikt fördelad på framhjulet som bakhjulet på vanlig räsercykel. Kör du tempo med tempopinnar och plattor att fläka ut dig över så blir det mer vikt framtill.
Du är medveten om att du tappar omkring 10W på att ha så lågt tryck va?
 

Oew

Rolex

Oew

Rolex
5 watt är inte 10 watt. Kroppens yta mot vinden och lite för fladdriga kläder gör mer än så.
Har aldrig sagt att 10W var för ett däck, i ditt fall blir det omkring 8W för båda vilket är omkring 10 som jag sa. Självklart gör position och kläder mer, men det gör det inte däcktryck oviktigt. Sedan lägger man till däckval så är skillnaden större. Skillnaden mellan mina 4000s som jag tränar i och mina corsa speed som jag tävlar i är omkring 6W per hjul i min fart, vet inte hur det är med dig men jag utnyttjar gärna varje W jag kan
 
Senast ändrad:

Bonumm

Panerai
Kör mellan 5,5-6bar på mina 28mm zippdäck som sitter på ett par zipp firecreasthjul. Kommer aldrig gå tillbaka till 23 eller 25mm. Väger 74kg för övrigt.
Sa Calobra utför.JPG
 

Belfort

Omega
Nu räknade jag på 25mm Conti, 5 bar är verkligen ingen punka för en normalviktig person. Jag kör 3,3 bar fram och 5,2 bar bak på mina 64kg.

Om vi tar samma vikt som personen ovan på 89kg och höftar att cykeln väger 9kg med två vattenflaskor på, så borde du med dina 23mm köra 6 bar (89psi) fram och 9,6 bar (139psi) bak. Så om du väger så mycket bör du skaffa bredare däck för att få ner trycket eftersom det är mer än dina däck klarar.

Du har ju verkligen inte samma vikt fördelad på framhjulet som bakhjulet på vanlig räsercykel. Kör du tempo med tempopinnar och plattor att fläka ut dig över så blir det mer vikt framtill.

Tack för snacket, det är kul att höra andra synpunkter. Men om du kör så lågt som 3,3bar så måste däcken ”suga fast” ordentligt i backen, tycker du det inte är segt att cykla så? Ökad risk för punka har jag fått lära mig att det är vid lågt däcktryck.
Cykeln väger in på 7,17kg och med en vattenflaska så blir det 8kg. Jag själv väger 75kg. Har du någon hemsida för att beräkna vilken vikt och bar i däcken man ska ha?
 

Skoskav

Omega
2-Faktor
Men om du kör så lågt som 3,3bar så måste däcken ”suga fast” ordentligt i backen, tycker du det inte är segt att cykla så? Ökad risk för punka har jag fått lära mig att det är vid lågt däcktryck.

Nej dom suger verkligen inte fast, tvärtom så tar det upp ojämnheter i underlaget (mycket få av oss cyklar på perfekt parkett i velodrom) och rullar över lättare. Det är nån gammal myt som hänger kvar att man ska pumpa stenhårt. Jag har effektmätare på mina cyklar så det är enkelt gjort att se hur fort det går vid olika däcktryck och samma uteffekt. Inga punkteringar på ren landsväg senaste åren.
 

Oew

Rolex
Just därför är de nya zipphjulen bra eftersom de är gjorda för breda däck.
Jo absolut, men är väl bara 303 som är gjorda för 28 om jag inte minns fel. Men helt klart att 25 är skönare att cykla på än 20/21 om vi inte snackar tubeless. Allt detta spelar ju mindre roll om man cyklar klunga och inte tempo, men för mig som kör tempo framförallt så är det mest lönt med smalt framdäck pga aero och sen bredare bak där hjulen inte träffar luften rakt på.
 

Bonumm

Panerai
Jo absolut, men är väl bara 303 som är gjorda för 28 om jag inte minns fel. Men helt klart att 25 är skönare att cykla på än 20/21 om vi inte snackar tubeless. Allt detta spelar ju mindre roll om man cyklar klunga och inte tempo, men för mig som kör tempo framförallt så är det mest lönt med smalt framdäck pga aero och sen bredare bak där hjulen inte träffar luften rakt på.
Jag har 404 och de blir mera aero med bredare däck. Speciellt i kantvind.
 

Oew

Rolex
Jag har 404 och de blir mera aero med bredare däck. Speciellt i kantvind.
Inte bredare än fälgarna, Zipp rekommenderar väl själva 23 för aero och 25 för komfort. 28 blir ju ännu mera komfort men om du inte har 303 med bredare fälgar tappar du mycket av de aerofördelarna hjulet ger från början. Man brukar prata om 105% regeln alltså att din fälg ska vara 5% bredare än däcket, och eftersom i princip alla däck är bredare än de beskrivs som, så innebär det att man ska ha lika breda däck som fälgen, eller kanske helst lite mindre.Det beskrivs i den här bilden rätt tydligt
Bontrager_CFD_grande.jpg

Om vi kollar på just dina hjul alltså 404 firecrest så ser vi här att med 23mm däck är den snabbast, och däcktryck påverkar inte så mycket utan skillnaden i drag på däcktryck mellan 6-8 bar är under 10 gram. Använder man istället 25mm däck är skillnaden i tryck betydligt större och visar på 1-9w skillnad i 10-20g yaw.
Zipp_404_25mm_Tunnel_grande.jpg
 
Senast ändrad:

Bonumm

Panerai
Tror nog att man åker snabbast ändå på 28mm på våra vägar som inte alla gånger är så bra. Jag har wattmätare på alla mina hojar och ser klar skillnad mellan olika hojar, min aero är såklart snabbast av flera skäl.
Tror nog skillnaden mellan 28 och 25 är mindre än 10W
 

Oew

Rolex
Tror nog att man åker snabbast ändå på 28mm på våra vägar som inte alla gånger är så bra. Jag har wattmätare på alla mina hojar och ser klar skillnad mellan olika hojar, min aero är såklart snabbast av flera skäl.
Tror nog skillnaden mellan 28 och 25 är mindre än 10W
Du kan tro det om du vill, men det stämmer inte. Som jag visat så är 23/25 optimalt på 404 och 25mm fälgar där även 25 är gränsfall. Sedan är 28 givetvis skönare, men det är en annan sak. I övrigt jag håller med, skillnaden är troligtvis mindre än 10W.
Allt kommer ner till hur mycket man är villig att kompromissa med bekvämlighet, för mig är det inte värt den kompromissen och jag tränar och tävlar därför med smala däck, men de flesta cyklisterna bryr sig inte om några W hit eller dit, är bara att kolla på de flesta när de är ute och vardagscyklar (och på tävling iofs) och de flesta lämnar MÅNGA W på bordet.
 

Bonumm

Panerai
Du kan tro det om du vill, men det stämmer inte. Som jag visat så är 23/25 optimalt på 404 och 25mm fälgar där även 25 är gränsfall. Sedan är 28 givetvis skönare, men det är en annan sak. I övrigt jag håller med, skillnaden är troligtvis mindre än 10W.
Allt kommer ner till hur mycket man är villig att kompromissa med bekvämlighet, för mig är det inte värt den kompromissen och jag tränar och tävlar därför med smala däck, men de flesta cyklisterna bryr sig inte om några W hit eller dit, är bara att kolla på de flesta när de är ute och vardagscyklar (och på tävling iofs) och de flesta lämnar MÅNGA W på bordet.
För mig som inte tävlar utan är snäppet under elitmotionär så tar jag komfort före 10w, jag har ändå det mesta slimmat i min utrustning. För dig som tävlar så är det ju självklart att 23 fram är att föredra. Min hoj levereras med 23 fram och 25 bak.
 
  • Like
Reactions: Oew

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du kan tro det om du vill, men det stämmer inte. Som jag visat så är 23/25 optimalt på 404 och 25mm fälgar där även 25 är gränsfall. Sedan är 28 givetvis skönare, men det är en annan sak. I övrigt jag håller med, skillnaden är troligtvis mindre än 10W.
Allt kommer ner till hur mycket man är villig att kompromissa med bekvämlighet, för mig är det inte värt den kompromissen och jag tränar och tävlar därför med smala däck, men de flesta cyklisterna bryr sig inte om några W hit eller dit, är bara att kolla på de flesta när de är ute och vardagscyklar (och på tävling iofs) och de flesta lämnar MÅNGA W på bordet.
Fast i slutändan måste man testa kombinationen på det underlaget man kör. Vibrationer och stötar kostar i energi de med. Sedan är ju aerodynamik sjukt komplicerat, omöjligt att räkna på hur det exakt blir i verkligheten. Med det sagt kan du klart ha rätt och vet mer än jag gör i detta fall.
 

Oew

Rolex
Fast i slutändan måste man testa kombinationen på det underlaget man kör. Vibrationer och stötar kostar i energi de med. Sedan är ju aerodynamik sjukt komplicerat, omöjligt att räkna på hur det exakt blir i verkligheten. Med det sagt kan du klart ha rätt och vet mer än jag gör i detta fall.
Ja och det är det som rr står för i mina inlägg. Man mäter hur många W som krävs för att vrida hjulet på ett visst underlag. Att rullmotståndet är lägre på bredare däck är det inget snack om, men luftmotståndet talar också sitt tydliga språk och där är smalare=mer aero.
Jag tycker ofta cfd tester blir missvisande, men tycker de tester som Tom Anhalt gjort ute på fält visar i princip alltid på samma siffror som på bicyclerollingresistance. Mina egna tester har också i stort sett varit likadana även om jag oftast testar annat än däck.
Men du har rätt i sak, aerodynamik är komplicerat och as kul!
 
Topp