• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Var hittar du trampor med läderrem?
Oklart, mina kom monterade från fabrik. Snabb googling säger att cykelkraft.se har några i sortimentet.
Nackdelen med de jag har är att tådelen är i stål, ngn lägre kvalité av rostfritt. Kör man sneakers till som jag så får man räkna med lite missfärgade skor, alt. välja tådel i annat material.

Rock Machine och på armen blir det Terroristen

Skärmavbild 2019-10-02 kl. 19.37.33.png

Vättern 2020 någon? Siktar på sub 10 med Team Halti. Får se ifall det blir ruttomläggning och förlängning av sträckan, isf får vi omvärdera insatsen....o_O

Vättern 2020 någon? Siktar på sub 10 med Team Halti. Får se ifall det blir ruttomläggning och förlängning av sträckan, isf får vi omvärdera insatsen....o_O
Jag har kört de två senaste åren (även fler tidigare år) så det ligger väl inte långt bort att det även blir nästa. Beror lite på vilken starttid vi lyckas få också. Vill inte starta mitt i natten. Kört på officiell tid 9:04 samt senast 8:52. Ska jag lyckas köra snabbare måste jag ingå i en organiserad snabbklunga från start. Nu var vi fem killar som körde ca 2/3 delar ihop innan vi splittrades.
10 h i en större grupp skall inte vara några problem, det grejar du!

F6AE9FE2-DBD1-431B-85A4-66C3CF34D6F2.jpeg

4E18388F-162E-439D-AED4-7E866C09969F.jpeg
Mitt åk

Kanske kör jag nästa år på nya projektet, en gammal Columbus Misano 2.4 Aero
03A59DC9-DC3A-49E2-8DBB-C7A7719306CF.jpeg
84AE9DE8-7577-4536-B686-2112CEB6CB8B.jpeg

F37855E4-2682-48D9-BC44-F9FDFC771AEE.jpeg

Senast ändrad:
Byggt ihop vinterprojektet efter att ha samlat delar ett tag. Byggt kring en fin lite äldre Columbus Misano ram (2011?). Lätta fina Equinox Balance RT33 (33mm höga) tubhjul, Sram Force grupp.
Tänkt att den skall vara klätterorienterad (trots lite aero i ramen). Jag blev positivt överraskad när vågen stannade på 6,68 kg! Det är ju trots allt ett riktigt budgetbygge.

640721FA-40F9-45C3-A7E0-FA26A2AC0D3B.jpeg

Byggt ihop vinterprojektet efter att ha samlat delar ett tag. Byggt kring en fin lite äldre Columbus Misano ram (2011?). Lätta fina Equinox Balance RT33 (33mm höga) tubhjul, Sram Force grupp.
Tänkt att den skall vara klätterorienterad (trots lite aero i ramen). Jag blev positivt överraskad när vågen stannade på 6,68 kg! Det är ju trots allt ett riktigt budgetbygge.

Snyggt! Vad blir det för färg på styrlindan?

Imponerande lätt, det får jag ge dig.

Jag har en svart linda med vävd kolfiberstruktur som jag tänkt till denna.
15F70AC4-C613-46C8-9EFE-D7CD24647124.jpeg

Nu har dock en idé fastnat i huvudet att skoja till det lite och sätta en guld-linda jag sett. Skulle då matcha de guldoxiderade QR (titan) jag monterat. Skulle bli lite fräckt tänker jag. Åsikter om detta?
43F34F3A-4502-49BF-984E-02889F1AC66F.jpeg
Svart blir lite väl safe tycker jag. Tycker du kan ta ut svängarna lite med guld som du är inne på.

Svart blir lite väl safe tycker jag. Tycker du kan ta ut svängarna lite med guld som du är inne på.
Lite så jag tänker. Samtidigt så blir det kanske lite väl mycket Valverde? Kan jag bära upp det? Känns som om guld förpliktigar och jag tyvärr inte är snabbast uppför bergen med tanke på min kroppsbyggnad (jag har ingen övervikt men ligger kring 90 pannor..) :D

Lite så jag tänker. Samtidigt så blir det kanske lite väl mycket Valverde? Kan jag bära upp det? Känns som om guld förpliktigar och jag tyvärr inte är snabbast uppför bergen med tanke på min kroppsbyggnad (jag har ingen övervikt men ligger kring 90 pannor..) :D
Men du är nog inte långsammast heller!? Sen matchar du med guldskor! :)
upload_2019-12-10_9-48-21.jpeg

Du har säkert en guldig Swatch också...

Tycker det är dags för egen motivlack på samlingen, man måste fokusera på de viktiga sakerna.

Fråga på det... slipade du för hand eller med maskin? Hittade en helt okey Crescent-ram i kolfiber för en tid sedan som jag lämnade till Polisen. Antagligen kommer jag få den och då kan det bli ett bygge.
Jag mattade bara upp ytan för hand, ska man ta bort ett lager färg kommer det ta ett antal timmar. Vet faktiskt inte riktigt hur mycket jobb det är, finns många ytor som är jobbiga på en ram. Är väl ofta en blandning av klistermärken och lack? Var iaf det på de lite enklare förr.

Därav slipningen... Men lämna den obelagd. Våtslipade mitt fulbygge.
Hill climbing /(Backtävlingar?) medför en hel del extrema cyklar. I denna video har dom tagit en riktigt lätt ram och slipat bort färgen och sedan lagt på ett tunt lager lack och fick så bort 250g färg och primer från ram och gaffel. Förvånansvärt mycket i mitt tycke!

Hill climbing /(Backtävlingar?) medför en hel del extrema cyklar. I denna video har dom tagit en riktigt lätt ram och slipat bort färgen och sedan lagt på ett tunt lager lack och fick så bort 250g färg och primer från ram och gaffel. Förvånansvärt mycket i mitt tycke!
Oj, det lät mycket ja. Vet inte ens om ramen behöver skydd? UV bryter ner kol men om det är ett problem på en cykel vet jag inte. På master till segelbåtar spelar det roll så där måste man ha UV-skydd. De är ju ute i solen väldigt mycket/länge.

Oj, det lät mycket ja. Vet inte ens om ramen behöver skydd? UV bryter ner kol men om det är ett problem på en cykel vet jag inte. På master till segelbåtar spelar det roll så där måste man ha UV-skydd. De är ju ute i solen väldigt mycket/länge.
Förmodligen inte då cyklarna inte exponeras like mycket hos gemene man. Jag undrar om man inte kan blanda i UV-skydd i bindplasten, det finns ju en hel del kolfiberdetaljer som ser ut att sakna skyddslack (jag tänker styren etc). Är det verkligen kolfibern som bryts ner och inte plasten?

Ja det låter som en del vikt. Läst någonstans att VU-skydd är rätt viktigt även för cykelramar. Var någon som hade sin cykel (antagligen med begränsat UV-skygg) i lägenheten, men den fick mycket sol på sig. Den ramen fick sprickbildningar.

Förmodligen inte då cyklarna inte exponeras like mycket hos gemene man. Jag undrar om man inte kan blanda i UV-skydd i bindplasten, det finns ju en hel del kolfiberdetaljer som ser ut att sakna skyddslack (jag tänker styren etc). Är det verkligen kolfibern som bryts ner och inte plasten?
Det är möjligt, alltid uppfattat det som att kolen bryts ner då de tappat i styrka. Men om bindplasten förstörs kan även det påverka styrkan.
Ja det låter som en del vikt. Läst någonstans att VU-skydd är rätt viktigt även för cykelramar. Var någon som hade sin cykel (antagligen med begränsat UV-skygg) i lägenheten, men den fick mycket sol på sig. Den ramen fick sprickbildningar.
Om deen ytsätts för mycket UV kommer den bli svagare. Tror dock inte en cykel vanligtvis får så mycket UV, men kan helt klart ha fel.

Kan berätta en rolig anekdot från min ungdom. Jag och min polare byggde windsurfingbrädor på löpande band i glasfiber, kevlar och kolfiber, oftast med epoxi som bindplast. Försökte någon enstaka gång med polyester med.
Men i vilket fall som byggde min polare ett riktigt premiumbygge, en slalombräda för fart och tävling, helt i kolfiber (vädigt dyrt i början på 90-talet) och den skulle ju bli extremt lätt och styv. I och med premium ville han även att den skulle se riktigt fin ut och vände sig till proffs, dvs en billackerverkstad. Resultatet blev fantastiskt, ett helrött moster. Det lustiga var dock att brädan plötsligt kändes väldigt tung, typ dubbla vikten. Brädan vägde väl 7-8 kg när han lämnade in den och efteråt ca 15 kg! Lackverkstaden hade gjort som dom brukade och hade spacklat med metallspackel i omgångar och sedan lagt på typ åtta lager lack för att få riktigt djup.. :nailbiting:

Tillbaka
Topp