Johan S
Basic
Kul! Åker du med nåt gäng eller ensam?Inställd på att köra bägge, plus Vättern
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul! Åker du med nåt gäng eller ensam?Inställd på att köra bägge, plus Vättern
Vättern med mitt gäng (vi är ca 10) och förhoppningsvis de flesta vid Uppsala. Runt Siljan kanske två eller tre. De flesta tycker att det är för nära inpå Vättern. Du då?Kul! Åker du med nåt gäng eller ensam?
Siljan åker jag med ett gäng från Saltis som heter något så innovativt som ”Saltis cykel”. Uppsala är jag osäker på vilka jag åker med, tänkte först att jag skulle åkt med ACSL men de skulle snitta 37-39 vilket i dagsläget känns lite övermäktigt.Vättern med mitt gäng (vi är ca 10) och förhoppningsvis de flesta vid Uppsala. Runt Siljan kanske två eller tre. De flesta tycker att det är för nära inpå Vättern. Du då?
Athletic Club Salt Lake? Hur många kommer ni vara med Saltis Cykel runt Siljan och vilket tempo? Vi kanske skulle haka på?Siljan åker jag med ett gäng från Saltis som heter något så innovativt som ”Saltis cykel”. Uppsala är jag osäker på vilka jag åker med, tänkte först att jag skulle åkt med ACSL men de skulle snitta 37-39 vilket i dagsläget känns lite övermäktigt.
Yes, Athletic Club Salt Lake men de åker för jäkla fort. Förhoppningen är att vi ska bli drygt 10 pers med Saltis, dock har vi inte sagt nåt tempo men jag skulle tippa på någonstans mellan 27-30. Vilket gäng är det du åker med?Athletic Club Salt Lake? Hur många kommer ni vara med Saltis Cykel runt Siljan och vilket tempo? Vi kanske skulle haka på?
MDFCK aka Los Bolivias! (kompisgäng)Yes, Athletic Club Salt Lake men de åker för jäkla fort. Förhoppningen är att vi ska bli drygt 10 pers med Saltis, dock har vi inte sagt nåt tempo men jag skulle tippa på någonstans mellan 27-30. Vilket gäng är det du åker med?
Jag brukar cykla Uppsala 167, men inte med något imponerande resultat.Inställd på att köra bägge, plus Vättern
Säljer av pendlaren pga jobbyte. Annons i lifestyle om någon är sugen.Och här har vi Vitusen med vaktkatt. Egentligen hädelse att montera pakethållare osv på den men bekvämt vid pendling.
Där fick jag ett tips - kanske blir det en Uppsala runda.Jag brukar cykla Uppsala 167, men inte med något imponerande resultat.
Reglagen skruvas ur med vredet i mitten, och ersätter kabelstoppen på ramen. Skippa kabelhöljet.Hej alla! Jag fick denna gamla häck och tyckte dne var lite fulcool så vill tvätta upp och ta bort tempostyret. Men eftersom växlarna sitter där undrar jag om någon kan berätta hur jag flyttar dem till Ramen där jag antar att de ska sitta? Tänk att jag är heeeelt värdelös på att mecka så beskriv gärna mycket detaljerat om du bestämmer dig för att hjälpa
När man ser vissa av de gamla hojarna från tex @Räv blir man ju väldigt sugen på en fin gammal glidarracer
Sorry men fattar typ inget av vad du skriverReglagen skruvas ur med vredet i mitten, och ersätter kabelstoppen på ramen. Skippa kabelhöljet.
Nu får du anstränga dig lite. Kolla på bilder så förstår du nog. Tänk att vajerhöljet från ramfästet endast är en förlängning från reglagens standardposition. Så montera av reglagen genom att skruva av centrumskruven. Sedan får du dra ut vajern, är fastspänd i andra änden vid växeln, avlägsna vajerhöljet närmast reglaget och montera tillbaka allting på ramen. Då kommer du ha en för lång vajeränden vid växeln. Då återstår bara att justera in och kapa vajern.Sorry men fattar typ inget av vad du skriver
Jag behöver veta allt i detalj. Annars kommer jag göra ngt fel. Kapa för mycket eller lite vajer etc.
Tack!Nu får du anstränga dig lite. Kolla på bilder så förstår du nog. Tänk att vajerhöljet från ramfästet endast är en förlängning från reglagens standardposition. Så montera av reglagen genom att skruva av centrumskruven. Sedan får du dra ut vajern, är fastspänd i andra änden vid växeln, avlägsna vajerhöljet närmast reglaget och montera tillbaka allting på ramen. Då kommer du ha en för lång vajeränden vid växeln. Då återstår bara att justera in och kapa vajern.
Sorry men fattar typ inget av vad du skriver
Jag behöver veta allt i detalj. Annars kommer jag göra ngt fel. Kapa för mycket eller lite vajer etc.
Hehe, nästan tror jag. Reglaget och vajern behöver du inte separera. Allt kan alltid bli helt fel. Testa på ena sidan först så vet du iaf hur det nästan skall vara. Att justera in växlarna igen är däremot lite intressant. Ingen raketforskning om allt är som det skall men kan vara frustrerande.Tack!
Då tror jag att jag fattar någorlunda...
1: Ta loss själva reglaget från styret
2: Ta loss reglaget från vajern och dra av vajerhöljet
3: sätt tillbaka växeln och dra den längs vajern tills den hamnar vid dessa
4: Montera dit
5: Kapa överbliven vajer - finns det någon risk här att se upp med?
Var det rätt uppfattat? Låter inte jättesvårt men kommer säkert bli fel ändå
Det är lite knepigt att trä en kapad vajer, och det är lite knepigt att kapa en vajer. Det värsta som kan hända om du försöker är att du måsten byta i alla fall. Lycka till!Tack!
Då tror jag att jag fattar någorlunda...
1: Ta loss själva reglaget från styret
2: Ta loss reglaget från vajern och dra av vajerhöljet
3: sätt tillbaka växeln och dra den längs vajern tills den hamnar vid dessa
4: Montera dit
5: Kapa överbliven vajer - finns det någon risk här att se upp med?
Var det rätt uppfattat? Låter inte jättesvårt men kommer säkert bli fel ändå
Hehe, nästan tror jag. Reglaget och vajern behöver du inte separera. Allt kan alltid bli helt fel. Testa på ena sidan först så vet du iaf hur det nästan skall vara. Att justera in växlarna igen är däremot lite intressant. Ingen raketforskning om allt är som det skall men kan vara frustrerande.
Haha kke bäst att be en cykelmekaniker att fixa ändå....Det är lite knepigt att trä en kapad vajer, och det är lite knepigt att kapa en vajer. Det värsta som kan hända om du försöker är att du måsten byta i alla fall. Lycka till!
Ha, du förnekar dig inte!Byggt en Single speed av ram och delar jag hade till övers. Bara drivlinan som fick införskaffas. Gammal Italiensk måttbeställd alu ram med Dedacciai rör. 7,9 kg som den står.
Tänkt till zon 2-3 turer/fasta-turer och träna tung kadens/ben. Och för att det är så himla kul och tillfredsställande att bygga..
Centenario, tjusigt!
Vaddå, guldkedjan eller?Ha, du förnekar dig inte!
Byggt en Single speed av ram och delar jag hade till övers. Bara drivlinan som fick införskaffas. Gammal Italiensk måttbeställd alu ram med Dedacciai rör. 7,9 kg som den står.
Tänkt till zon 2-3 turer/fasta-turer och träna tung kadens/ben. Och för att det är så himla kul och tillfredsställande att bygga..
Ursäkta mitt språk men... nu j-lar! Jag upprepar - nu j-lar får du nog berätta mer! Vem, var, när, varför...hur, etc. (tror att du fattar - man lägger inte ut sådana bilder helt oskyldigt.
Jag har en Centenario-ram. Jag gråter mig till sömns varje kväll när jag tänker på var resten av delarna är...
Det var precis den reaktionen jag vill ha från dig!
Ganska ny här på KS och så hittade jag denna grymma tråden och dig!!
Tror det räcker med att visa den här?
Nuförtiden? Kolfibergaffeln är väl ca 15 år gammal (semi-vintage )Nu är jag en troglodyt som ni säkert redan vet - men vad gör en Columbus-duva på den framgaffeln? Gör Columbus saker som inte är i stål nu för tiden!?
Haha - j-la mört! Ja - det räcker. Kul att se dig här. Hur mår min gamla Cinelli - och var f-n har du hittat två fina Centenario? Du inser att om du hänger här kommer vi att börja byta klockor och cyklar i en självgående loop? Jag har 60 klockor och 30 cyklar. Du ser inbalansen...