• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Vättern med mitt gäng (vi är ca 10) och förhoppningsvis de flesta vid Uppsala. Runt Siljan kanske två eller tre. De flesta tycker att det är för nära inpå Vättern. Du då?
Siljan åker jag med ett gäng från Saltis som heter något så innovativt som ”Saltis cykel”. Uppsala är jag osäker på vilka jag åker med, tänkte först att jag skulle åkt med ACSL men de skulle snitta 37-39 vilket i dagsläget känns lite övermäktigt.
 
Siljan åker jag med ett gäng från Saltis som heter något så innovativt som ”Saltis cykel”. Uppsala är jag osäker på vilka jag åker med, tänkte först att jag skulle åkt med ACSL men de skulle snitta 37-39 vilket i dagsläget känns lite övermäktigt.
Athletic Club Salt Lake? Hur många kommer ni vara med Saltis Cykel runt Siljan och vilket tempo? Vi kanske skulle haka på?
 
Athletic Club Salt Lake? Hur många kommer ni vara med Saltis Cykel runt Siljan och vilket tempo? Vi kanske skulle haka på?
Yes, Athletic Club Salt Lake men de åker för jäkla fort. Förhoppningen är att vi ska bli drygt 10 pers med Saltis, dock har vi inte sagt nåt tempo men jag skulle tippa på någonstans mellan 27-30. Vilket gäng är det du åker med?
 
Yes, Athletic Club Salt Lake men de åker för jäkla fort. Förhoppningen är att vi ska bli drygt 10 pers med Saltis, dock har vi inte sagt nåt tempo men jag skulle tippa på någonstans mellan 27-30. Vilket gäng är det du åker med?
MDFCK aka Los Bolivias! (kompisgäng)

6C827A5C-3E56-4DA3-9DE4-E9EF725D337F.jpeg

EB04E3B9-B652-48E5-BA49-600C8BCFB914.jpeg


Kommer nog satsa på snitt kring +35 på Siljan skulle jag tro
 
Hej alla! Jag fick denna gamla häck och tyckte dne var lite fulcool så vill tvätta upp och ta bort tempostyret. Men eftersom växlarna sitter där undrar jag om någon kan berätta hur jag flyttar dem till Ramen där jag antar att de ska sitta? Tänk att jag är heeeelt värdelös på att mecka så beskriv gärna mycket detaljerat om du bestämmer dig för att hjälpa ;)

När man ser vissa av de gamla hojarna från tex @Räv blir man ju väldigt sugen på en fin gammal glidarracer :)
IMG_20200314_095212.jpg
IMG_20200314_094721.jpg
IMG_20200314_095802.jpg
 
Hej alla! Jag fick denna gamla häck och tyckte dne var lite fulcool så vill tvätta upp och ta bort tempostyret. Men eftersom växlarna sitter där undrar jag om någon kan berätta hur jag flyttar dem till Ramen där jag antar att de ska sitta? Tänk att jag är heeeelt värdelös på att mecka så beskriv gärna mycket detaljerat om du bestämmer dig för att hjälpa ;)

När man ser vissa av de gamla hojarna från tex @Räv blir man ju väldigt sugen på en fin gammal glidarracer :)
IMG_20200314_095212.jpg
IMG_20200314_094721.jpg
IMG_20200314_095802.jpg
Reglagen skruvas ur med vredet i mitten, och ersätter kabelstoppen på ramen. Skippa kabelhöljet.
 
Sorry men fattar typ inget av vad du skriver :)
Jag behöver veta allt i detalj. Annars kommer jag göra ngt fel. Kapa för mycket eller lite vajer etc.
Nu får du anstränga dig lite. Kolla på bilder så förstår du nog. Tänk att vajerhöljet från ramfästet endast är en förlängning från reglagens standardposition. Så montera av reglagen genom att skruva av centrumskruven. Sedan får du dra ut vajern, är fastspänd i andra änden vid växeln, avlägsna vajerhöljet närmast reglaget och montera tillbaka allting på ramen. Då kommer du ha en för lång vajeränden vid växeln. Då återstår bara att justera in och kapa vajern.
 
Nu får du anstränga dig lite. Kolla på bilder så förstår du nog. Tänk att vajerhöljet från ramfästet endast är en förlängning från reglagens standardposition. Så montera av reglagen genom att skruva av centrumskruven. Sedan får du dra ut vajern, är fastspänd i andra änden vid växeln, avlägsna vajerhöljet närmast reglaget och montera tillbaka allting på ramen. Då kommer du ha en för lång vajeränden vid växeln. Då återstår bara att justera in och kapa vajern.
Tack!
Då tror jag att jag fattar någorlunda...
1: Ta loss själva reglaget från styret
2: Ta loss reglaget från vajern och dra av vajerhöljet
3: sätt tillbaka växeln och dra den längs vajern tills den hamnar vid dessa
Screenshot_20200314_211659_com.android.gallery3d.jpg

4: Montera dit
5: Kapa överbliven vajer - finns det någon risk här att se upp med?

Var det rätt uppfattat? Låter inte jättesvårt men kommer säkert bli fel ändå ;)
 
Sorry men fattar typ inget av vad du skriver :)
Jag behöver veta allt i detalj. Annars kommer jag göra ngt fel. Kapa för mycket eller lite vajer etc.
84F69C83-1010-4671-AD22-BE75174669A9.jpeg

Skruva loss de här. Då kommer du blotta en axel där du kan montera spakarna från reglagen på styret. Det svarta höljet blir överflödigt, och vajern behöver kortas motsvarande. Att justera växlarna är ganska lätt, men svårt att beskriva kortfattat.
 
Tack!
Då tror jag att jag fattar någorlunda...
1: Ta loss själva reglaget från styret
2: Ta loss reglaget från vajern och dra av vajerhöljet
3: sätt tillbaka växeln och dra den längs vajern tills den hamnar vid dessa
Screenshot_20200314_211659_com.android.gallery3d.jpg

4: Montera dit
5: Kapa överbliven vajer - finns det någon risk här att se upp med?

Var det rätt uppfattat? Låter inte jättesvårt men kommer säkert bli fel ändå ;)
Hehe, nästan tror jag. Reglaget och vajern behöver du inte separera. Allt kan alltid bli helt fel. Testa på ena sidan först så vet du iaf hur det nästan skall vara. Att justera in växlarna igen är däremot lite intressant. Ingen raketforskning om allt är som det skall men kan vara frustrerande.
 
Tack!
Då tror jag att jag fattar någorlunda...
1: Ta loss själva reglaget från styret
2: Ta loss reglaget från vajern och dra av vajerhöljet
3: sätt tillbaka växeln och dra den längs vajern tills den hamnar vid dessa
Screenshot_20200314_211659_com.android.gallery3d.jpg

4: Montera dit
5: Kapa överbliven vajer - finns det någon risk här att se upp med?

Var det rätt uppfattat? Låter inte jättesvårt men kommer säkert bli fel ändå ;)
Det är lite knepigt att trä en kapad vajer, och det är lite knepigt att kapa en vajer. Det värsta som kan hända om du försöker är att du måsten byta i alla fall. Lycka till!
 
Hehe, nästan tror jag. Reglaget och vajern behöver du inte separera. Allt kan alltid bli helt fel. Testa på ena sidan först så vet du iaf hur det nästan skall vara. Att justera in växlarna igen är däremot lite intressant. Ingen raketforskning om allt är som det skall men kan vara frustrerande.

Det är lite knepigt att trä en kapad vajer, och det är lite knepigt att kapa en vajer. Det värsta som kan hända om du försöker är att du måsten byta i alla fall. Lycka till!
Haha kke bäst att be en cykelmekaniker att fixa ändå.... :)
Eller så försöker jag...
 
Byggt en Single speed av ram och delar jag hade till övers. Bara drivlinan som fick införskaffas. Gammal Italiensk måttbeställd alu ram med Dedacciai rör. 7,9 kg som den står.
Tänkt till zon 2-3 turer/fasta-turer och träna tung kadens/ben. Och för att det är så himla kul och tillfredsställande att bygga..

F4337BC3-1CE5-408B-B9B6-D5C63D2A656B.jpeg
8F00E035-44E3-4D8B-8F27-16165E9B67C9.jpeg
BCC7A69B-9589-4FED-9DA2-A245C399431A.jpeg
025B59E1-B630-46AC-B638-C1ACDAFD6E89.jpeg
 
Senast ändrad:
Byggt en Single speed av ram och delar jag hade till övers. Bara drivlinan som fick införskaffas. Gammal Italiensk måttbeställd alu ram med Dedacciai rör. 7,9 kg som den står.
Tänkt till zon 2-3 turer/fasta-turer och träna tung kadens/ben. Och för att det är så himla kul och tillfredsställande att bygga..

F4337BC3-1CE5-408B-B9B6-D5C63D2A656B.jpeg
8F00E035-44E3-4D8B-8F27-16165E9B67C9.jpeg
BCC7A69B-9589-4FED-9DA2-A245C399431A.jpeg
025B59E1-B630-46AC-B638-C1ACDAFD6E89.jpeg

Nu är jag en troglodyt som ni säkert redan vet - men vad gör en Columbus-duva på den framgaffeln? Gör Columbus saker som inte är i stål nu för tiden!?

PS - guldkedja är normalt. Det är sedan gammalt...
 
Senast ändrad:
;)
Ursäkta mitt språk men... nu j-lar! Jag upprepar - nu j-lar får du nog berätta mer! Vem, var, när, varför...hur, etc. (tror att du fattar - man lägger inte ut sådana bilder helt oskyldigt.

Jag har en Centenario-ram. Jag gråter mig till sömns varje kväll när jag tänker på var resten av delarna är...


Det var precis den reaktionen jag vill ha från dig!
Ganska ny här på KS och så hittade jag denna grymma tråden och dig!!

Tror det räcker med att visa den här?


5CF94CFC-B432-41F6-9B6B-8120A46BD99C.jpeg
 
;)


Det var precis den reaktionen jag vill ha från dig!
Ganska ny här på KS och så hittade jag denna grymma tråden och dig!!

Tror det räcker med att visa den här?

5CF94CFC-B432-41F6-9B6B-8120A46BD99C.jpeg

Haha - j-la mört! Ja - det räcker. Kul att se dig här. Hur mår min gamla Cinelli - och var f-n har du hittat två fina Centenario? Du inser att om du hänger här kommer vi att börja byta klockor och cyklar i en självgående loop? Jag har 60 klockor och 30 cyklar. Du ser inbalansen...
 
:):)
Haha - j-la mört! Ja - det räcker. Kul att se dig här. Hur mår min gamla Cinelli - och var f-n har du hittat två fina Centenario? Du inser att om du hänger här kommer vi att börja byta klockor och cyklar i en självgående loop? Jag har 60 klockor och 30 cyklar. Du ser inbalansen...

ja, vi får nästan skapa en egen tråd. :D

Lyckades komma över en 60cc som är helt ny aldrig rullad och komplett med cert och väska (tyvärr saknas tröjan). Den är så ny att det inte en syns på drevens tänder att kedjan har legat på.

56an är rullad ca 15-20 mil och har andra däck, inget cert eller väska. Men bara ynnesten att komma över en centenario i detta skick är ytterst sällsynt!

Din Cinelli mår superbra tillsammans med de andra :)

Ja men vafasen, nu bor jag något mindre i sthlm och inser att utrymmet är met fördelaktigt för att samla på klockor så kom med förslag så kan vi säkert swappa cyklar mot klockor :D
 
Tillbaka
Topp