• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Ibland när det nästan är vår och att det ändå vräker ned snö utanför fönstret och jag har dragit en onsdagskonjak samt kommit lite i form och struntar i om meningen blir väldigt lång kan jag tänka att visst är det väl fantastiskt hur det under en velodrom i Milano kunde böjas rör till en framgaffel så pass vackert att jag 45 år senare nästan kan få en tår i ögonvrån... (phu!). När man ser världens vackraste framgaffel undrar man varför så många har gjorts raka. En svensk segelbåtskonstruktör vid namn Gustaf Estlander sägs ha myntat uttrycket "vackra segelbåtar seglar bra". Jag tror att detsamma gäller cyklar. Och om det inte går fort kan man ändå vara säker på att man cyklar vackert...

20424997352_064ed7c797_o.jpg

20424987322_0022a7996c_o.jpg
 
Varför kan man inte bara göra saker lagom ...
Cyklar ganska mycket på nya och okända vägar runt i Sverige. Då är det ju viktigt att man har en bra cykedator med navigation så man kommer rätt! Men som vanligt kan jag inte hålla saker på rimlig nivå. Var egentligen väldigt nöjd med min Garmin 830 om det inte vore för den något långsamma navigationsdelen som inte riktigt hängde med inne i städerna. Därför så inhandlades en Wahoo Elemnt Roam som hade väldigt tydlig och snabb navigering. Men så gillade jag inte riktigt den tunna fonten i menyerna samt knapparna som var jobbiga att trycka på. Därför så inhandlades en Hammerhead Karoo 2 som jag har väldigt stora förväntningar på. Frågan är bara vad man skall köpa om inte den duger 😂

A877B872-7D5C-492D-A30B-E1AC46E87BDE.JPEG

9F6A3EA3-D5E0-40D1-8649-82690CAE8C04.JPEG
 
Varför kan man inte bara göra saker lagom ...
Cyklar ganska mycket på nya och okända vägar runt i Sverige. Då är det ju viktigt att man har en bra cykedator med navigation så man kommer rätt! Men som vanligt kan jag inte hålla saker på rimlig nivå. Var egentligen väldigt nöjd med min Garmin 830 om det inte vore för den något långsamma navigationsdelen som inte riktigt hängde med inne i städerna. Därför så inhandlades en Wahoo Elemnt Roam som hade väldigt tydlig och snabb navigering. Men så gillade jag inte riktigt den tunna fonten i menyerna samt knapparna som var jobbiga att trycka på. Därför så inhandlades en Hammerhead Karoo 2 som jag har väldigt stora förväntningar på. Frågan är bara vad man skall köpa om inte den duger 😂

A877B872-7D5C-492D-A30B-E1AC46E87BDE.JPEG

9F6A3EA3-D5E0-40D1-8649-82690CAE8C04.JPEG
Och jag som är skitnöjd med min 520 Plus..
 
Garmin är överlag väldigt bra! Det är just navigationsdelen som känns väldigt otydlig och långsam. Hade jag inte varit runt på nya vägar hela tiden så hade det räckt med min Garmin Fenixklocka 😂
Jag kör inte så mycket stadsorientering så navigeringen fungerar bra för landsväg och grus tycker jag.
 
Vad tycker du om Brothern? Funderat på att bygga en sån singlespeed till stan ett tag nu. Istället för en Surly.
Jag beställde faktiskt hem både en Straggler o en Midnight Special. Va inte nöjd med nån av dom. Geometrin samt kvaliteten på komponenterna lämnade en del att önska tyvärr.
Lät bygga en singlespeed med Brothers Allday ram istället fast med bättre komponenter i liknande prisklass som de 2 från Surly gick på.
Sjukt nöjd hittills, saknar verkligen inte växlar som jag va lite rädd för. Mycket mer cleant utan samt lättare att underhålla (kommer köra året runt).
Mitt råd är väl att snåla inte in på komponenter o släng gärna in lite färg nånstans då jag tycker att just en svart ram lätt kan se lite alldaglig (Allday) ut😊
 
Sålde min racer då jag inte orkar "ligga ner" längre. Tittar efter en hybrid som ändå har lite racer i sig. Ska användas som pendling ibland och för motionsrundor. Behöver inte ta mig snabbast mellan punkt a och punkt b. Några tips eller något specifikt märke som är prisvärt?
 
Skrivet för en internationell site så ni åker med på utrikiskan.

I have written it here before – Sweden does not have a lot of top-of-the-line vintage lightweights of international calibre. With a somewhat short season cycling has never been a really big sport over here. We have had our share of successful riders, but it is not a sport for the masses and has never been. Therefore, racing exotics when it comes to vintage bicycles are far between.

This means that for a rider and collector like me, before the internet, finding the good stuff locally was very difficult. There was, and to a certain extent still is, a big advantage though – the ones we do have are cheap. There is almost no competition in the market for high end vintage bikes. Most of my collection I have got for almost nothing thru the years (starting early to mid 1980ies).

When a local “real” auction house put up this 1987 Bianchi X4 for auction they described it as a 1970ies Bianchi with 26” wheels. They valued it to 8000 Skr (around 800 USD).I knew what it was and was prepared to pay for it. The auction ended well above the valuation but I was prepared to go a lot farther than I had to. It is the most expensive bike I have ever bought. Still, it was a bargain in my book.

From the pictures in the auction, and after I got it home today and have had the chance to have a look at it, it seems to me like it was unused for many years. My theory is that then somebody new got hold of it, got a lock for it and obviously had no idea about bikes – manifested in the over the limit raised stem and tilted saddle. And then used it for a short while. Then, for some reason it ended up at the auction house.

It is, from what I can see, totally original down to the tires, cables, straps and every other little part. Even the Super Record seatpost was specified for the bike originally according to catalogues and other sources. Cobalto brakes and Almarc leather… and it has that nice little “X4” on the brake bridge.

This one is going to be a treat to gently clean and preserve. It is my size exactly (a thing I have always had as a “cap” to limit my collecting) and I might take it for a spin before I clean it but after that it will be retired into the collection. I will keep you updated here when doing the clean-up.

I do believe this might be one of the best-preserved, original and untouched, Bianchi X4: s around.

Happy!

On to the pictures

This is after I set it up for me. Had to untangle the cables (rotate the bars to get them where they meant to be...)

52122408735_f42d65c03c_3k.jpg


Before

52122408840_2fd1c8c4f1_k.jpg


The money shot

52122408515_40cc30efe7_k.jpg


Double Reparto decals

52121906636_3a2748dac0_3k.jpg

52122407920_d9268ec510_k.jpg


52121907041_31c3da3c23_3k.jpg


Matching 1986 tubulars front and aft

52121938973_d11220d0d6_k.jpg

52122407850_1f59029d6c_h.jpg


A few extra pictures in the flickr album
 
Senast ändrad:
Länge funderar på att skaffa en sån vin-hållare som på en röda. Älskar ju tanken men svårt att de det funka praktiskt. Fast det kanske funkar svinbra?! Hoppas ju på det!
Totalt missat att du skrev, sorry! Dom man köper kan man nog lita på, exempelvis från gusti läder. Jag har sytt min själv av ett par jeans och ett skärp, så skulle jag cykla med oöppnad vinflaska skulle jag prova med PET till att börja med 😅 1C9413AF-81A0-4047-9556-FDEA17ABE4B9.jpeg
 
Första seriösa turen för i år. Blodsmak. Efter en kilometer. Känner mig gammal. Vilket inte är konstigt för jag är ju det. Talande när ens modernaste cykel är 20 år gammal och ändå är den 38 år yngre än en själv... Lite glädje finner jag i att jag fortfarande är flexibel nog att komma ned i bocken och att "drop: en" inte känns obekväm.

Jaktlabradoren Pekka sniffade hjul men då jag inte kört över något intressant återgick han snabbt till favoritbollen.

52138244353_4edae1b491_3k.jpg

52138244128_26e1c24673_3k.jpg


Record 10V förutom baknav och styrlager som är Chorus.
 
Tänker att jag ställer en fråga här och hoppas någon med koll kan svara. Jag har en Merckx San Remo 76, som stått och dammat i några år. Den är kanske 6-7 år gammal. Vad tror ni jag kan sälja den för?
 
Får man smutsa ned den här eleganta tråden med gravel-funderingar, eller borde jag starta den grova graveltråden…?

Tänker mig något för långturer, i första hand förstås för grus men det kommer ju ofrånkomligen att bli en del asfalt. Väljer man singel eller dubbel klinga fram? Jag cyklar idag XC och har spontant tänkt singel, men ju mer jag kikar inser jag att dubbel nog är vettigt. Eller..?

Tänker att man nog ska ha GRX, hydrauliska skivor och kolfibergaffel och något sånt här skulle då kanske ligga nära till hands https://www.teamsportia.se/produkt/scott-speedster-gravel-30/ , eller om det går att hitta något som även är fjäderlätt för rimlig peng…
 
Får man smutsa ned den här eleganta tråden med gravel-funderingar, eller borde jag starta den grova graveltråden…?

Tänker mig något för långturer, i första hand förstås för grus men det kommer ju ofrånkomligen att bli en del asfalt. Väljer man singel eller dubbel klinga fram? Jag cyklar idag XC och har spontant tänkt singel, men ju mer jag kikar inser jag att dubbel nog är vettigt. Eller..?

Tänker att man nog ska ha GRX, hydrauliska skivor och kolfibergaffel och något sånt här skulle då kanske ligga nära till hands https://www.teamsportia.se/produkt/scott-speedster-gravel-30/ , eller om det går att hitta något som även är fjäderlätt för rimlig peng…
Går bra här :) Mest en vanesak och vad man har använt tidigare. Hoppen mellan växlarna blir större och om man är van vid 2/3 delat så blir "sweetspoten" mindre i jämförelse. Met det sagt så kör jag själv 1x på min och har gjort sedan 2015 och det är mest innan jag är uppvärmd som jag kan sakna lite mindre hopp, innan man kommer in i rätt kadens för rätt växel osv. Mest en smaksak. Jag gillar avsaknaden av en framväxel och tycker det ser renare ut. :)

Provcykla två olika i butik och se efter vad som passar dig.
 
Senast ändrad:
Du kommer långt med singelklinga. Men med det sagt så har jag dubbel fram på CX med CX-utväxling ala Shimano. Anledningen är att jag använder cykeln till såväl Gravel som landsväg. Och pendling. Och CX.
 
22157CAB-36AB-4861-9BE1-6AA26630BE71.jpeg

apropå grus/rando/pendling så plockade jag hem denna i vintras. kör den med 650b/47 mm däck i lättare skogsterräng samt på grus och med 700/40 mm vid pendling. rando skiter jag i, det är för trist :) kul och snyggt med stålram och inte för tungt, 10,5 kg med dator-/varia-/lys- och flaskhållare plus snygg ringklocka från knog samt 650-hjulen. så bör väl bli 10 jämnt utan allt bös. sitter 1x rival på och hydraulskivor.
 
Senast ändrad:
Går bra här :) Mest en vanesak och vad man har använt tidigare. Hoppen mellan växlarna blir större och om man är van vid 2/3 delat så blir "sweetspoten" mindre i jämförelse. Met det sagt så kör jag själv 1x på min och har gjort sedan 2015 och det är mest innan jag är uppvärmd som jag kan sakna lite mindre hopp, innan man kommer in i rätt kadens för rätt växel osv. Mest en smaksak. Jag gillar avsaknaden av en framväxel och tycker det ser renare ut. :)

Provcykla två olika i butik och se efter vad som passar dig.
Ja, jag gillar också utseendet men vill ogärna ångra mig i längden. Testade scotten jag länkade till idag (kändes bra) men lite klent med andra roliga cyklar i butik även i år verkar det som…
Du kommer långt med singelklinga. Men med det sagt så har jag dubbel fram på CX med CX-utväxling ala Shimano. Anledningen är att jag använder cykeln till såväl Gravel som landsväg. Och pendling. Och CX.
Låter bra! Inser att jag kanske måste lära mig skillnaden cx - gravel också…
22157CAB-36AB-4861-9BE1-6AA26630BE71.jpeg

apropå grus/rando/pendling så plockade jag hem denna i vintras. kör den med 650b/47 mm däck i lättare skogsterräng samt på grus och med 700/40 mm vid pendling. rando skiter jag i, det är för trist :) kul och snyggt med stålram och inte för tungt, 10,5 kg med dator-/varia-/lys- och flaskhållare plus snygg ringklocka från knog samt 650-hjulen. så bör väl bli 10 jämnt utan allt bös. sitter 1x rival på och hydraulskivor.
Stilig! Är det en ruut? En
 
Tillbaka
Topp