JE2000 eller vad var ditt nick? Tror jag minns din trådMin resa sedan början av 80-talet... ser ut så här: 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål... Sedan blev det ett uppehåll mellan cirka 1997 och 2007. Sedan började det om igen med låt oss se.... - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål!
Reggade mig på Fixedgear 2010 och förpestade siten med - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål. En del retade upp sig rejält på mig medan andra tyckte att det var lite gulligt med en äldre man som inte kunde/ville "läsa rummet". Till mitt försvar körde jag allt i en egen tråd. Man kunde välja att läsa eller inte läsa.
Jag har letat efter rätt bancykel i många år och det har varit nära flera gånger. Nära men hitintills inget avslut. Det som gäller för mig är en helkromad Pogliaghi eller Masi. Den ska vara i min storlek och i originalskick (ramen). Därav att det inte blivit någon (än).
Däremot - jag utbildade mig i Lund och spenderade mycket tid i Köpenhamn på 80-talet. Blev påverkad av deras "rena" byggen så redan i slutet av 80-talet drog jag omkring i Stockholm på den här:
En Crescent Reynolds 531-ram som jag klädde med fake-trä och kamo-linda. Byggde ett par hjul med ett fotbromsat Duomatic-nav bak och ett Record högfläns fram. Fälgarna var Campagnolo Lambda. Record vevparti. Ideale 90 sadel. Den fick ganska mycket uppmärksamhet på den tiden. Så jag var tidig med (fake) track-stuk. Det var bara en pub-cykel. Något som kunde dängas med och om den blev stulen skulle det inte vara en katastrof. Jag har kvar den fortfarande men den blev uppsatt som trainer och fick gå som det länge. Nu är ramen strippad på plast och linda för att kanske renoveras till originalskick igen...
Har samlat på mig lite delar men letar också en passande ram för dom. Div. Campagnolo Record, Titan Luxe (Cinelli Pista liknande) stam, Rebour Ideale sadel osv. Främst hjulen som är största frågetecknet då jag inte kan ekra själv men vill ha lågprofil, gärna kromade eller högpolerade fälgar. Svårt att få tag på färdigbyggda hjul idag. Marknaden för sånt var mycket större för några år sedan. Sen så var ju kronan betydligt starkare. Och så brexit..
Senast ändrad: