• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Ja, jag gillar också utseendet men vill ogärna ångra mig i längden. Testade scotten jag länkade till idag (kändes bra) men lite klent med andra roliga cyklar i butik även i år verkar det som…

Låter bra! Inser att jag kanske måste lära mig skillnaden cx - gravel också…

Stilig! Är det en ruut? En
Ruut st1
 
Efter att ha cyklat landsväg ett tag, köpte jag min första gravelhoj nyligen, men har ett problem jag hoppas någon vet lite mer om!
När jag svänger går tån på skon i framhjulet. Det krävs inte mycket till hjulutslag för att det ska ske, och det känns ju inte säkert.
Pratade med butiken som sålde cykeln, och de menar att det är vanligt på gravelhojar, men stämmer det verkligen?
Bilden visar skon i pedalen, och vad jag menar.
322B55C3-C868-41DE-88BC-D400866EAF8E.jpeg
 
Efter att ha cyklat landsväg ett tag, köpte jag min första gravelhoj nyligen, men har ett problem jag hoppas någon vet lite mer om!
När jag svänger går tån på skon i framhjulet. Det krävs inte mycket till hjulutslag för att det ska ske, och det känns ju inte säkert.
Pratade med butiken som sålde cykeln, och de menar att det är vanligt på gravelhojar, men stämmer det verkligen?
Bilden visar skon i pedalen, och vad jag menar.
322B55C3-C868-41DE-88BC-D400866EAF8E.jpeg

Det där är nog väldigt vanligt och jag har svart att se att det blir ett problem, förutsatt att man inte ska köra åttor kring konor, typ.

Vad är det för hoj du har köpt? :)
 
Det där är nog väldigt vanligt och jag har svart att se att det blir ett problem, förutsatt att man inte ska köra åttor kring konor, typ.

Vad är det för hoj du har köpt? :)
Köpt en Bianchi Impulso Allroad, instegs gravel med alu-ram, GRX 810 och tyngre hjul.
Tanken är väl att komplettera med kolfiberhjul vad det lider för att få ned vikten.
Tänkte främst att ha den till trainern, men man vill ju ut i gruset också!:)
Nej, tänker väl inte köra åttor direkt, men eftersom det inträffar när jag svänger såpass lite känns det som en risk ute på vägen.
Har googlat mig fram till att det inte är helt ovanligt, men det känns konstigt...
 
Köpt en Bianchi Impulso Allroad, instegs gravel med alu-ram, GRX 810 och tyngre hjul.
Tanken är väl att komplettera med kolfiberhjul vad det lider för att få ned vikten.
Tänkte främst att ha den till trainern, men man vill ju ut i gruset också!:)
Nej, tänker väl inte köra åttor direkt, men eftersom det inträffar när jag svänger såpass lite känns det som en risk ute på vägen.
Har googlat mig fram till att det inte är helt ovanligt, men det känns konstigt...
Tåöverlapp är jättevanligt, men ett problem som kanske inte är oundvikligt men iallafall svårt att komma ifrån eftersom det är individuellt; en kombination av skostorlek och -uppbyggnad, fotposition på pedalen, däckstorlek/ev skärmar, vevarmslängd och annat gör att det är svårt att i alla fall bygga bort det med säkerhet. Det påverkar en minimal del av cyklingen men skulle om man konstruerar cykeln för att undvika det negativt påverka åkegenskaperna hela tiden, så det är en kompromiss de flesta konstruktörer väljer att göra.

För att banta en relativt enkelt specad hoj som din hade jag nog kikat på bättre aluminiumhjul. Viktskillnaden mot kolfiber är liten om man inte tvunget villhöver högre fälgar och det är rätt mycket som skiljer i pris.
 
Tåöverlapp är jättevanligt, men ett problem som kanske inte är oundvikligt men iallafall svårt att komma ifrån eftersom det är individuellt; en kombination av skostorlek och -uppbyggnad, fotposition på pedalen, däckstorlek/ev skärmar, vevarmslängd och annat gör att det är svårt att i alla fall bygga bort det med säkerhet. Det påverkar en minimal del av cyklingen men skulle om man konstruerar cykeln för att undvika det negativt påverka åkegenskaperna hela tiden, så det är en kompromiss de flesta konstruktörer väljer att göra.

För att banta en relativt enkelt specad hoj som din hade jag nog kikat på bättre aluminiumhjul. Viktskillnaden mot kolfiber är liten om man inte tvunget villhöver högre fälgar och det är rätt mycket som skiljer i pris.
Tack för svar!
Då kanske det är nåt jag helt enkelt får leva med, men det känns inte speciellt bra och säkert.
Troligtvis kommer cykeln att stå i trainern mycket av tiden, men jag får fundera på saken och om (och hur) frågan med överlappningen kan lösas tillsammans med säljaren.
 
Tack för svar!
Då kanske det är nåt jag helt enkelt får leva med, men det känns inte speciellt bra och säkert.
Troligtvis kommer cykeln att stå i trainern mycket av tiden, men jag får fundera på saken och om (och hur) frågan med överlappningen kan lösas tillsammans med säljaren.
Det är inget problem i praktiken - dels för att du i praktiken aldrig gör så stora styrutslag, men också för att muskelminnet ganska snabbt löser det där av sig själv. Låt inte just den detaljen begränsa ditt cykelval.

Om du ska smyga i geometritabeller är det relevanta måttet för dig i det här fallet det som kallas front-center.
 
Behöver tips på prisvärd cykel för pendling. Bor i Västerort och jobbar i Stockholm city så cirka 15 km enkelväg. Har läst mig till att gravelbike är populär för pendling, alternativt någon landsvägscykel antar jag.

Får man något vettigt begagnat för 5 tusen? Tips på modell/märke?
 
Får man smutsa ned den här eleganta tråden med gravel-funderingar, eller borde jag starta den grova graveltråden…?

Tänker mig något för långturer, i första hand förstås för grus men det kommer ju ofrånkomligen att bli en del asfalt. Väljer man singel eller dubbel klinga fram? Jag cyklar idag XC och har spontant tänkt singel, men ju mer jag kikar inser jag att dubbel nog är vettigt. Eller..?

Tänker att man nog ska ha GRX, hydrauliska skivor och kolfibergaffel och något sånt här skulle då kanske ligga nära till hands https://www.teamsportia.se/produkt/scott-speedster-gravel-30/ , eller om det går att hitta något som även är fjäderlätt för rimlig peng…
Jag skulle säga att det beror på hur du vill cykla. Jag är lansvägscyklist som vill kunna köra vinterväglag, grusväg och någon enstaka single track som kan uppkomma. Min gravel är mer som en CX, lite racigare och med dubbla klingor fram. Vanligt lite bredare bockstyre.

Vill du ha mer MTB inspirerad cykling eller ”adventure” (massor av packväskor och bekvämare sittställning) så väljer du en gravel med snällare geometri, singelklinga och jättebrett styre med ”flair”.
 
Behöver tips på prisvärd cykel för pendling. Bor i Västerort och jobbar i Stockholm city så cirka 15 km enkelväg. Har läst mig till att gravelbike är populär för pendling, alternativt någon landsvägscykel antar jag.

Får man något vettigt begagnat för 5 tusen? Tips på modell/märke?
En begagnad CX kanske går att hitta för den pengen, men du får vara beredd att meka och byta slitdelar själv, annars försvinner 5000 till snabbt i servicekostnader.
Skärmar är en bra grej på en pendlare, så kolla att ramen har riktiga skärmfästen.
 
Har tagit första turen på mitt lilla projekt, en vintage Bianchi av enklare men trevlig modell. Så här långt har jag skruvat av tolv kilo pakethållare, bytt sadelstam, däck, riktat framfälgen, ny kedja, avfettat och smort upp och justerat växlar och bromsar.
Slängde på en Brooks-sadel som jag hade liggande som jag tycker passar riktigt bra. Vad tycker ni, bruna styrlindor kanske?

Före:
bianchi 1.jpg


Så här långt:
bianchi 2.jpg

bianchi 3.jpg

bianchi 4.jpg
 
En begagnad CX kanske går att hitta för den pengen, men du får vara beredd att meka och byta slitdelar själv, annars försvinner 5000 till snabbt i servicekostnader.
Skärmar är en bra grej på en pendlare, så kolla att ramen har riktiga skärmfästen.
Tack för tips. Har läst på lite och givet att det är pendling på asfalt som är primärt användningsområde känns CX rimligare än Gravel.

Är okunnig på att serva cyklar och hoppades köpa en bättre begagnad för kring 5k. Merida cyclocross verkar finnas för överkomligt pris på blocket, vettigt köp?


 
DSC_0345.JPG

Ingen snygg bild, men har en Colnago Master Olympic -94 med 12-delad Campa Chorus, Royce-nav, Chris King-styrlager osv som jag byggde ihop som corona-projekt. Min ögonsten.

Hade en jävligt rejsig BMC Teammachine med ENVE-komponenter, Ultegra/Dura-Ace Di2 och Zipp 303 förut, men bytte inriktning. Colnagon är betydligt roligare att glida fram på, speciellt nu efter man blivit med barn och lagt på sig X antal sambokilon. Inte lika viktigt med hastigheten längre.
 
DSC_0345.JPG

Ingen snygg bild, men har en Colnago Master Olympic -94 med 12-delad Campa Chorus, Royce-nav, Chris King-styrlager osv som jag byggde ihop som corona-projekt. Min ögonsten.

Hade en jävligt rejsig BMC Teammachine med ENVE-komponenter, Ultegra/Dura-Ace Di2 och Zipp 303 förut, men bytte inriktning. Colnagon är betydligt roligare att glida fram på, speciellt nu efter man blivit med barn och lagt på sig X antal sambokilon. Inte lika viktigt med hastigheten längre.
Ksk skulle göra samma resa och köra långsamma lördagsgruppen framöver 🧐 är ju ändå fikat man vill åt!
 
DSC_0345.JPG

Ingen snygg bild, men har en Colnago Master Olympic -94 med 12-delad Campa Chorus, Royce-nav, Chris King-styrlager osv som jag byggde ihop som corona-projekt. Min ögonsten.

Hade en jävligt rejsig BMC Teammachine med ENVE-komponenter, Ultegra/Dura-Ace Di2 och Zipp 303 förut, men bytte inriktning. Colnagon är betydligt roligare att glida fram på, speciellt nu efter man blivit med barn och lagt på sig X antal sambokilon. Inte lika viktigt med hastigheten längre.

Menar du den här? ;)

227621DC-3E7D-4DD8-94EF-082A4F990BDD.jpeg


Bilden är tagen igår och den är fortfarande rätt snabb, när man vill.
 
Haha, jamen precis! Riktigt härligt att se att den används! Du har varit modig nog att slamma stammen ser jag ;)

Sjukt fin cykel det där. Ångrar dock inte att jag bytte. Har liksom andra behov nu för tiden.
Kul att hitta dig här ändå; jag visste inte att du var medlem här (obs: mitt minne kan svikta rejält).

Ja, att jag slammade stammen har jag inte ångrat en sekund. Den används väldigt mycket och är den fortfarande väl omhändertagen. Jag ska snart ut på en sväng.

Och riktigt häftigt Colnago, det märks att du har rätt känsla för det här med cyklar!
 
Kul att hitta dig här ändå; jag visste inte att du var medlem här (obs: mitt minne kan svikta rejält).

Ja, att jag slammade stammen har jag inte ångrat en sekund. Den används väldigt mycket och är den fortfarande väl omhändertagen. Jag ska snart ut på en sväng.

Och riktigt häftigt Colnago, det märks att du har rätt känsla för det här med cyklar!
Tror inte vi kom in på klockor, blev mest bara cykelsnack? 🤔 Jag jobbar hur som helst som urmakare, så ganska låga odds att jag skulle vara medlem här, även om jag inte är särskilt aktiv.
 
Tror inte vi kom in på klockor, blev mest bara cykelsnack? 🤔 Jag jobbar hur som helst som urmakare, så ganska låga odds att jag skulle vara medlem här, även om jag inte är särskilt aktiv.

Wow, vad kul att höra! Nu ska jag inte gå allt för mycket off topic här.

Slänger in detta för att gå on topic igen: är det någon här som cyklar i närheten av Grebbestad och vill ha sällskap? Jag är här en vecka till.
 
@th0m och jag har haft Campagnolo-affärer ihop tidigare... Mycket trevligt!

För övrigt har jag till slut knäckt bakgrunden till varför Masi gjorde sina kedjestag som de gjorde. Genom bra försänkningar i Belgien och kontakt med Eddy kan jag nu avslöja att hålen är för att montera en puttersmälla i. Man väljer hål efter vilken profil banan har och vilken tonart som psykar motståndarna mest.

Bildbevis (alla andra bilder har de retuscherat bort "ljudkortet" på). Det här är originalbilden.

51969901854_e1b3dbb837_o.jpg


Frågade Alberto och det visar sig att alla mina hål är stämda i dur. Vilken tur!

20407742636_ac8295d0b0_o.jpg
 
Kanske lite OT, men vart brukar ni beställa cykeldelar? Tänkte fräscha upp en äldre cykel och har lite svårt att avgöra vilka sidor som är bäst att handla från
 
Kanske lite OT, men vart brukar ni beställa cykeldelar? Tänkte fräscha upp en äldre cykel och har lite svårt att avgöra vilka sidor som är bäst att handla från
Beror på lite vad man söker, men har mest blivit från följande:

 
Beror på lite vad man söker, men har mest blivit från följande:

Tack!
 
Jag skulle säga att det beror på hur du vill cykla. Jag är lansvägscyklist som vill kunna köra vinterväglag, grusväg och någon enstaka single track som kan uppkomma. Min gravel är mer som en CX, lite racigare och med dubbla klingor fram. Vanligt lite bredare bockstyre.

Vill du ha mer MTB inspirerad cykling eller ”adventure” (massor av packväskor och bekvämare sittställning) så väljer du en gravel med snällare geometri, singelklinga och jättebrett styre med ”flair”.
Bra synpunkter! Inser att gravel-segmentet är ganska brett, allt från "MTB med bockstyre" till landsvägscykel med lite bredare däck verkar ju rymmas. Jag tänker primärt grus och småvägar, mycket för att förlänga cykelsäsongen (och slippa gå på spinning) när det börjar bli för mycket höst i skogen. Fantiserar om att cykla de 15 milen till stugan nästa år när resten av familjen tar bilen, men skippar nog den största packningen. Kanske att det bör bli åt det racigare hållet ändå, men det finns inte jättemycket kul att provcykla i butikerna..
 
Bra synpunkter! Inser att gravel-segmentet är ganska brett, allt från "MTB med bockstyre" till landsvägscykel med lite bredare däck verkar ju rymmas. Jag tänker primärt grus och småvägar, mycket för att förlänga cykelsäsongen (och slippa gå på spinning) när det börjar bli för mycket höst i skogen. Fantiserar om att cykla de 15 milen till stugan nästa år när resten av familjen tar bilen, men skippar nog den största packningen. Kanske att det bör bli åt det racigare hållet ändå, men det finns inte jättemycket kul att provcykla i butikerna..
Då låter det som min cykling ungefär. Jag har en Cube CX Race med aluminium ram som jag tycker fungerar väldigt bra. Känns inte som om kolfiberram är något måste iom att du har så feta däck som dämpar det mesta. Vikten på min efter lite modifieringar är strax under 10 kg. Känns som om min är mer gravel än CX trots namnet (rätt snäll geometri och klarar tex däck upp till ca 50 mm etc).


280AD3A1-20F8-4465-9D81-06007F942BBA.jpeg

Från senaste gravelturen uppe i Jämtland, 85 km där den fick bekänna färg på allt från fina grusvägar, asfalt som genom bäckar, myrar och tuffa MTB -stigar
 
Senast ändrad:
Då låter det som min cykling ungefär. Jag har en Cube CX Race med aluminium ram som jag tycker fungerar väldigt bra. Känns inte som om kolfiberram är något måste iom att du har så feta däck som dämpar det mesta. Vikten på min efter lite modifieringar är strax under 10 kg. Känns som om min är mer gravel än CX trots namnet (rätt snäll geometri och klarar tex däck upp till ca 50 mm etc).


280AD3A1-20F8-4465-9D81-06007F942BBA.jpeg

Från senaste gravelturen uppe i Jämtland, 85 km där den fick bekänna färg på allt från fina grusvägar, asfalt som genom bäckar, myrar och tuffa MTB -stigar
Fint, och precis som man vill cykla! Noterar att geometrin verkar ganska lik scott speedster gravel men att t ex orbea terra och canyon grail är mycket längre, det skiljer 4-5 cm i både reach och hjulbas i stl 58. Borde nog prova båda typerna - kanske risk att man blir ängslig på en nästan-racer i terräng när man kommer in från MTB-hållet och är van vid en jättelång cykel...
 
Fint, och precis som man vill cykla! Noterar att geometrin verkar ganska lik scott speedster gravel men att t ex orbea terra och canyon grail är mycket längre, det skiljer 4-5 cm i både reach och hjulbas i stl 58. Borde nog prova båda typerna - kanske risk att man blir ängslig på en nästan-racer i terräng när man kommer in från MTB-hållet och är van vid en jättelång cykel...
Såvida det inte är en extrem tävlings CX tror jag de flesta gravel är snällare än de flesta landsvägscyklar
 
Vet inte vad som hänt men jag har fått ett extremt sug efter att bygga en trackbike igen. 10 år och säkert 30 cyklar sedan sist. Kanske har man gått full circle?

Resan:
Fixie/SS > Trackbikes > 80-tals landsvägshojar > Randonneur > MTB > Landsvägscykel Stål > Landsvägscykel Kolfiber > Gravel Kolfiber > Gravel Stål > Nu Fastnav/Trackbikes igen?

Sneglat lite på eBay efter delar och tydligt att det finns färre grejer ute till salu än när den scenen var som mest popular ~2008-2012.
Fler här som cyklat fastnav och kanske hängt på Fixedgear.se?

gitane-pista-5774_1.jpeg
 
Min resa sedan början av 80-talet... ser ut så här: 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål... Sedan blev det ett uppehåll mellan cirka 1997 och 2007. Sedan började det om igen med låt oss se.... - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål!

Reggade mig på Fixedgear 2010 och förpestade siten med - 70-tals landsvägshojar i stål, 80-tals landsvägshojar i stål, 90-tals landsvägshojar i stål. En del retade upp sig rejält på mig medan andra tyckte att det var lite gulligt med en äldre man som inte kunde/ville "läsa rummet". Till mitt försvar körde jag allt i en egen tråd. Man kunde välja att läsa eller inte läsa.

Jag har letat efter rätt bancykel i många år och det har varit nära flera gånger. Nära men hitintills inget avslut. Det som gäller för mig är en helkromad Pogliaghi eller Masi. Den ska vara i min storlek och i originalskick (ramen). Därav att det inte blivit någon (än).

Däremot - jag utbildade mig i Lund och spenderade mycket tid i Köpenhamn på 80-talet. Blev påverkad av deras "rena" byggen så redan i slutet av 80-talet drog jag omkring i Stockholm på den här:

4564982037_25ff3e31e6_b.jpg


En Crescent Reynolds 531-ram som jag klädde med fake-trä och kamo-linda. Byggde ett par hjul med ett fotbromsat Duomatic-nav bak och ett Record högfläns fram. Fälgarna var Campagnolo Lambda. Record vevparti. Ideale 90 sadel. Den fick ganska mycket uppmärksamhet på den tiden. Så jag var tidig med (fake) track-stuk. Det var bara en pub-cykel. Något som kunde dängas med och om den blev stulen skulle det inte vara en katastrof. Jag har kvar den fortfarande men den blev uppsatt som trainer och fick gå som det länge. Nu är ramen strippad på plast och linda för att kanske renoveras till originalskick igen...

4564982113_e1f0ea1b49_b.jpg

52261678812_f0602f5d88_b.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp