• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Dörren öppnas hitåt, hela väggen är ca 195 cm och cykeln runt 165 från hjul till hjul - en Giant Propel i storlek 54 . Funderade på något sånt här.. länk
Jag tror att det kan bli knöligt, cyklar är större än man tror. Det bästa är nog att försöka ställa cykeln med hjulen mot väggen (exempelvis som @repertoire visade), eftersom det annars hänger ett hjul framför dörren. Det klarnar nog med lite praktiskt testande - lyft upp cykeln (på hängaren som redan finns där) så framgår det nog hur det passar.
 
Ytterligare en cykel på ingång och behöver få upp en på väggen. Några tips på hur jag hänger upp den på bästa sätt? Tänker att den kommer hänga rätt högt upp i en relativt trång hall..

1673687526880.jpeg
Jag hade min racer på tavellist i hallen. Den är lätt att lyfta och bredast vid styret så den försvann ganska bra också. Inte min bild, men principen var denna
54A56729-EFA2-4BB5-894E-E7D8B81893CD.jpeg
 
Lite sugen på ny hoj! Rullar för tillfället 2000 ish Giant TCR med 105. Funkar bra, men lite liten i storleken för mig. Letar kanske mest en sidegrade - vet inte riktigt. Har studentbudget så håller mig gärna under 10, hellre kring 5...

Kikat lite på gamla Cannondale, made in the USA - känns som bra valuta för pengarna?
 
Lite sugen på ny hoj! Rullar för tillfället 2000 ish Giant TCR med 105. Funkar bra, men lite liten i storleken för mig. Letar kanske mest en sidegrade - vet inte riktigt. Har studentbudget så håller mig gärna under 10, hellre kring 5...

Kikat lite på gamla Cannondale, made in the USA - känns som bra valuta för pengarna?
Jag har en nyare TCR-ram (gen 6) som ska bytas ut inom mycket kort, vad behöver du i storlek?
 
Lite sugen på ny hoj! Rullar för tillfället 2000 ish Giant TCR med 105. Funkar bra, men lite liten i storleken för mig. Letar kanske mest en sidegrade - vet inte riktigt. Har studentbudget så håller mig gärna under 10, hellre kring 5...

Kikat lite på gamla Cannondale, made in the USA - känns som bra valuta för pengarna?
Jag har en caad 10, från typ 2014, grymt bra hoj och mycket för pengarna. Lika snabb som mina nyare hojar som kostar typ 10 ggr mer. 😄
Sista USA-byggda var väl Caad 9, en riktig kulthoj. Köp! 👍
 
Jag har en caad 10, från typ 2014, grymt bra hoj och mycket för pengarna. Lika snabb som mina nyare hojar som kostar typ 10 ggr mer. 😄
Sista USA-byggda var väl Caad 9, en riktig kulthoj. Köp! 👍
Känns som de har en viss je ne sais quoi kring sig. Samtidigt kan man få en sprillans Canyon Endurance AL 6 med modern mekanisk 105 för 15k, galen price to performance.

Känns lite som man slänger pengar i sjön när man är lite köpsugen och spenderar lite "för lite" på något neo-vintage. Samtidigt är man ju inte Chris Froome liksom, inte ens sådana ambitioner egentligen, utan mest cykla kvällar och helger i zon 2-3 typ.
 
Runtekring 54-56, ligger på 183cm, 85cm innerben. Kring medium typ?
Du ska nog större än så. Min är M/L-storleken av nedan som borde passa dig bra (jag är 180 och sitter på 78cm sadelhöjd):


Är det intressant, PM:a mig (jag har bara haft den som interimslösning mellan att gamla rejsmaskinen sprack och nya är klar inom kort)!
 
Känns som de har en viss je ne sais quoi kring sig. Samtidigt kan man få en sprillans Canyon Endurance AL 6 med modern mekanisk 105 för 15k, galen price to performance.

Känns lite som man slänger pengar i sjön när man är lite köpsugen och spenderar lite "för lite" på något neo-vintage. Samtidigt är man ju inte Chris Froome liksom, inte ens sådana ambitioner egentligen, utan mest cykla kvällar och helger i zon 2-3 typ.
Ja, ny hoj är ju skönt. Skall man köpa en äldre krävs det att man mekar själv, och är bekväm med att linda om styre, byta väcelvajer, kedja och kassett. Annars blir det snabbt dyrt.
 
Grusar ner tråden lite igen. Någon som har erfarenhet av mb31:s gravel? Ser onekligen ut att vara väldigt mycket pang för pengen, men är den löjligt lång för den som ser med racer-ögon? https://www.allebike-sports.com/svSE/Shop/MB31/MB31_Gravel
För egen del har del helt klart gjort jobbet. Sedan ska väl sägas att det mestadels handlar om att rulla runt området men tycker den känns gedigen och är nöjd! Är inne på att köpa av dem igen.
 

Bilagor

  • 94E7E5A7-187F-41BC-BB8C-D9F1C78EA142.jpeg
    94E7E5A7-187F-41BC-BB8C-D9F1C78EA142.jpeg
    937.7 KB · Visningar: 27
  • DEA56CB6-5C48-41D3-827D-E8114BD6E0F0.jpeg
    DEA56CB6-5C48-41D3-827D-E8114BD6E0F0.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 27
För egen del har del helt klart gjort jobbet. Sedan ska väl sägas att det mestadels handlar om att rulla runt området men tycker den känns gedigen och är nöjd! Är inne på att köpa av dem igen.
Fin som brukscykel också! Jag tänker främst för motion och långturer, med degradering till vinterpendlare på sikt. Men man blir inte riktigt klok på de där geometritabellerna, skiljer oväntat mycket mellan olika gravels och allt för få går att provcykla först…
 
Fin som brukscykel också! Jag tänker främst för motion och långturer, med degradering till vinterpendlare på sikt. Men man blir inte riktigt klok på de där geometritabellerna, skiljer oväntat mycket mellan olika gravels och allt för få går att provcykla först…
Mmm.. förstår problemet. Själv gick jag på specen, referenser och priset. Och att den är riktigt snygg😃
 
Något OT.

Vad kör ni för cykeldator? Planerar en lite längre rutt (200km plus) i sommar och letar därför efter något att ta mig denna sträcka!
 
Projekt: Bianchi specialissima årsmodell 1972 igång!

Sista modellen med integrerade styrlagerkoppar, extremt sällsynt modell eller vad säger @Räv ?
B8A513AE-4BF9-4D8E-AED6-4BB35D3E86AC.jpeg
A6852040-B3C4-49E4-91A2-8837D9476C7C.jpeg

Mycket intressant! "172-stämplad" och integrerat styrlager är klart mycket, mycket, ovanligt. Har inte sett någon med dessa dekaler tidigare vad jag kan komma ihåg. Ser ut som om den har "Campione del Mondo 1973-1974"-dekal på sadelröret. Kan betyda allt från att det är original (dvs sen lackering efter rambygget), till tidig omlackering eller att man bara har bytt dekaler. Just de här åren var det ofta vinyldekaler som inte var inlackade vilket öppnar för varianten originallack men med senare dekaler.

Ser ut att vara i riktigt bra skick! Hittat i Sverige? Köpt som komplett cykel? Historia? Ser ut som om framväxeln är av varianten utan låsbricka - pre 1971 (cirka). Är vevarmarna daterade? Vilket "Pat" har bakväxeln?

Byggtråd här eller var någonstans?

En liten fundering - det närmaste (dvs högra) sadelstaget ser ut att vara intryckt, framåt, något cirka 15-20 cm ovan bakgaffeländen. Synvilla, fotoförvrängning eller verklighet?

PS - edit

De här två kan ju illustrera ram-skiftet som skedde runt 1971-73.

42979785084_7c5196c5d3_3k.jpg
 
Senast ändrad:
Tack @Räv för inspel och att du visar dina skönheter!
Jag köpte den komplett fullt utrustad med Campagnolo Record med allt tillhörande PAT.72 delar. Enligt tidigare ägare gått som tävlingscykel i linköpingstrakten. Tyvärr kunde säljaren inte identifiera tidigare cyklist.

Har försökt rensa internet på information om 72´ modellen men har i stort sett inte funnit någonting så verkar vara ytterst sällsynt modell.
Notera att denna varken kom med öglor för skärmar eller smörjhål för styrlager vid styrhuvudet vilket de tidigare kom med.
Dekalerna verkar vara eftermonterade då det finns spår av skav och smuts sedan tidigare som har tillkommit innan dekalerna monterades. Vilket såklart väcker misstankar om att det suttit ett par andra tidigare. Jag tror däremot att den "nya" fonten av Bianchi loggan är den korrekta och som ska sitta på denna cykeln då de flesta 72/73 modeller med det nya ramsetet har den "nya"/moderna loggan. Men eftersom att jag inte kan finna dito modell kan jag inte med säkerhet veta.

Och ja, tyvärr har höger bakstag fått sig en tryckare. Ser enbart ut att vara visuellt utan teknisk påverkan, men såklart supertrist.

Ingen byggtråd ännu, men kanske kommer ;)


Efter några timmar kärlek så kan det se ut såhär istället


L1003208.jpg

L1003201.jpg

IMG_2164.jpg
L1003230.jpeg
Bifogar med bild på skadan samt säljarbild
 
En av de stora gick bort häromdagen.

Ugo De Rosa

Jag tycker den här länken är OK om man vill kika lite på hur det kommer sig att Ugo och hans familj har haft så stor roll i tävlingscykelvärlden:

När jag började med cyklar en gång i tiden drömde jag om en De Rosa. För mig var ordningen följande; De Rosa, Masi, Colnago. Det tog många år innan en De Rosa kom i min ägo och fortfarande, trots snart 40 års nördande, längtar jag och letar efter en tidig sjuttiotals De Rosa, dvs en från den tiden då Ugo själv kunde ha lagt sin hand på den under tillverkningen.

En från 1979-80

44577098011_54e949a414_k.jpg


Samma som ovan men med sin kamrat från 1984-5 - som fortfarande är obyggd...

4360195578_6e70877f52_k.jpg


Och så den vars inköp egentligen berodde på att jag ville ta några delar från den - men som sedan värmde mitt hjärta så till den grad att jag var tvungen att ha kvar den. Om än med andra och bättre delar... En av Ugos söner svetsade ihop ramen 2003. Den är 20 år gammal i år!

52138244128_26e1c24673_3k.jpg
 
Alltid tråkigt när sånna som Ugo går ur tiden. Även om jag inte är en vintagefantast så är de rosa nuovo classico något av en drömcykel. Men jag har varken tiden eller pengarna att engagera i cykelsport för att motivera det.

Men man får ju drömma lite såklart.
 
Ska starta min karriär på landsvägscykel efter många års stigcykling, och försöker nu hitta en vettig cykel för 8-10 tkr. Den ska med på min premiär på Vätternrundan 2024.

Kikat runt på Blocket men har svårt att avgöra vad som är prisvärt. Funderar därför på nyköp, men svårt att hålla sig under 10 tkr då. Någon som har erfarenhet av Canyon Endurance 6 RB? :)
 
Ska starta min karriär på landsvägscykel efter många års stigcykling, och försöker nu hitta en vettig cykel för 8-10 tkr. Den ska med på min premiär på Vätternrundan 2024.

Kikat runt på Blocket men har svårt att avgöra vad som är prisvärt. Funderar därför på nyköp, men svårt att hålla sig under 10 tkr då. Någon som har erfarenhet av Canyon Endurance 6 RB? :)
Endurace är kanonfina åk - men om du ska köpa en maskin med aluminiumram, tiodelat och fälgbroms har du har mycket goda möjligheter att köpa begagnat i närtid.
 
Endurace är kanonfina åk - men om du ska köpa en maskin med aluminiumram, tiodelat och fälgbroms har du har mycket goda möjligheter att köpa begagnat i närtid.
Då tar jag förnuftet tillfånga och köper begagnat. Tack! Då kan jag lägga pengarna på en Garmin Edge och Varia istället :)

Kan detta vara ett bra köp?

Är 194 cm med 90-91 cm innerben så finns inte överdrivet mycket i min storlek i Stockholmsområdet.
 
Då tar jag förnuftet tillfånga och köper begagnat. Tack! Då kan jag lägga pengarna på en Garmin Edge och Varia istället :)

Kan detta vara ett bra köp?

Är 194 cm med 90-91 cm innerben så finns inte överdrivet mycket i min storlek i Stockholmsområdet.
Kanske - det är ordentligt gamla grejor (men inte så gamla att det är roligt...) och när man kryper ner så långt i pris är man liksom bara ett byte av slitdelar (kedja, kassett, vajrar, däck, bromsklossar) från att nästan dubbla priset. Finns som angivet i annonsen prutmån men stämmer skicket är det säkert en utmärkt lösning för att få dig ut på vägen (så kan du fundera, fantisera och komma fram till vad du villhöver under tiden).
 
Kanske - det är ordentligt gamla grejor (men inte så gamla att det är roligt...) och när man kryper ner så långt i pris är man liksom bara ett byte av slitdelar (kedja, kassett, vajrar, däck, bromsklossar) från att nästan dubbla priset. Finns som angivet i annonsen prutmån men stämmer skicket är det säkert en utmärkt lösning för att få dig ut på vägen (så kan du fundera, fantisera och komma fram till vad du villhöver under tiden).
Stort tack för input! Har noll tid eller lust till reparation och kommer ändå bli ett antal mil denna säsong, så får nog bli något nyare ändå. Lär ju dyka upp cyklar efter Vätternrundan, synd att det är så långt tills dess!
 
Tillbaka
Topp