• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Ska starta min karriär på landsvägscykel efter många års stigcykling, och försöker nu hitta en vettig cykel för 8-10 tkr. Den ska med på min premiär på Vätternrundan 2024.

Kikat runt på Blocket men har svårt att avgöra vad som är prisvärt. Funderar därför på nyköp, men svårt att hålla sig under 10 tkr då. Någon som har erfarenhet av Canyon Endurance 6 RB? :)
Du är ändå sugen på att cykla en del, och inte skruva (precis som undertecknad). Budgeten är i sammanhanget rättså begränsad.

Jag tycker det är mycket värt när det är nytt, och även skivbromsar är jäkligt trevligt.

Min första lvg hoj var en Vitus från ChainReactionCycles (superstort företag, och typ deras egna märke tror jag), jäkligt mkt cykel för pengarna. Var rätt många år sedan, och inte samma modell som här. Men här har du t.ex. en Vitus med skivor som verkar vettig.👍


Nytt så rulla förhoppningsvis problemfritt rätt länge. Blir du taggad på att byta till nåt värre så har du inte förlorat så mycket och inte behövt öppna plånboken på trista reparationer. Vill du uppgradera den här cykeln med något så hade jag lagt på fina däck, tycker det gör en märkbar skillnad.

Lycka till!
 
Du är ändå sugen på att cykla en del, och inte skruva (precis som undertecknad). Budgeten är i sammanhanget rättså begränsad.

Jag tycker det är mycket värt när det är nytt, och även skivbromsar är jäkligt trevligt.

Min första lvg hoj var en Vitus från ChainReactionCycles (superstort företag, och typ deras egna märke tror jag), jäkligt mkt cykel för pengarna. Var rätt många år sedan, och inte samma modell som här. Men här har du t.ex. en Vitus med skivor som verkar vettig.👍


Nytt så rulla förhoppningsvis problemfritt rätt länge. Blir du taggad på att byta till nåt värre så har du inte förlorat så mycket och inte behövt öppna plånboken på trista reparationer. Vill du uppgradera den här cykeln med något så hade jag lagt på fina däck, tycker det gör en märkbar skillnad.

Lycka till!
Ser onekligen ut som en mycket prisvärd cykel! Tack för input! Något sämre växlar men med skrivbromsar och 1.500 kr billigare.
 
Ser onekligen ut som en mycket prisvärd cykel! Tack för input! Något sämre växlar men med skrivbromsar och 1.500 kr billigare.
Så är det. Växelgrupp tycker jag är sekundärt i den här prisklassen. Största tekniska nackdelen på denna är väl att det är vajer till skivbromsarna istället för hydrauliska. Men allt är en kompromiss. I denna prisklassen tycker jag den är oslagbar.
 
Ingen racer men på slicks ändå. Får se om det blir kanske något rent lvg-bygge till nästa säsong. Har fortsatt kul på denna tills dess.

baaw.jpg
 
Så är det. Växelgrupp tycker jag är sekundärt i den här prisklassen. Största tekniska nackdelen på denna är väl att det är vajer till skivbromsarna istället för hydrauliska. Men allt är en kompromiss. I denna prisklassen tycker jag den är oslagbar.
Snygg ram på Vitusen, men jag hade ändå lätt valt canyonen med tiagra och fälgbromsar framför en cykel med mekaniska skivbromsar. Speciellt om man inte gillar att meka. Mekaniska skivbromsar kräver ganska mycket pyssel löpande för att fungera tillfredställande, och tillför knappast något i from av bromsförmåga. Passar bättre på en vinterpendlare.
 
Så är det. Växelgrupp tycker jag är sekundärt i den här prisklassen. Största tekniska nackdelen på denna är väl att det är vajer till skivbromsarna istället för hydrauliska. Men allt är en kompromiss. I denna prisklassen tycker jag den är oslagbar.

Snygg ram på Vitusen, men jag hade ändå lätt valt canyonen med tiagra och fälgbromsar framför en cykel med mekaniska skivbromsar. Speciellt om man inte gillar att meka. Mekaniska skivbromsar kräver ganska mycket pyssel löpande för att fungera tillfredställande, och tillför knappast något i from av bromsförmåga. Passar bättre på en vinterpendlare.

Har skrivbromsar på min stadscykel, som har strulat en del. Hovrade därför över köpknappen på Vitusen med Claris och fälgbromsar, men såg nu att den inte säljs i min storlek (XXL, 90.5 cm innerben).

Finns det någon annan tillverkare som säljer schyssta cyklar i denna prisklass? Besökte Sportson Kungsholmen och Söders Cykel, men de sålde inget under 12-14 tkr.
 
Dags att införskaffa mig en stålracer :) Tar tacksamt emot tips och vad jag ska tänka på.

Bestämt mig för en single speed, känns smidigst och lättast. Cykeln kommer användas inom tull i Stockholm främst, ev cykla sträckor 7-8km som längst. Är SS dumt då?
 
Dags att införskaffa mig en stålracer :) Tar tacksamt emot tips och vad jag ska tänka på.

Bestämt mig för en single speed, känns smidigst och lättast. Cykeln kommer användas inom tull i Stockholm främst, ev cykla sträckor 7-8km som längst. Är SS dumt då?

Hur lång är ett rep?! För att kunna svara på frågan behövs mer info... (är inte "snippy" utan är vänlig). Jmfr - "jag vill ha en klocka - är en som visar tiden dumt?"

Grattis till att vilja cykla. Det är aldrig fel.

En cykel som ska vara enkel och bara cyklas med i staden - 7-8 km och vara i stål... samt racer. Det låter som om du vill ha en estetisk cykel som är praktiskt enkel (min tolkning utifrån lämnad information och ditt nick). Under den tid som SS var som störst (sotarmössa, ångestskägg, satt surdeg och uppkavlade hipsterbyxor) var det en cykel som hade fast utväxling och inget frihjul. I realiteten en bancykel (som i velodrom). Inga bromsar - ja, precis så - inga bromsar(!). Ett arv från större världsstäders budcykelkultur. Det går att göra men kräver anal framförhållning och en stor portion dödslängtan. Det är grymt snyggt men inte det minsta praktiskt.

Vad får det kosta?

I och med att du behöver fråga så tolkar jag in att du inte är en cykelnörd (inget illa menat). Det du ska söka efter är en redan ombyggd gammal landsvägsracer i den storlek som passar din benlängd. Med frihjul och handbroms(eller -ar). Eller med ett klassiskt fotbromsnav med frihjul (den absolut vanligaste formen av nav på vardagcyklar i Sverige före cirka 1980).

En personlig favorit är Sachs/Torpedo Duomatic. Ett nav som är två-växlat - där du genom att sluta trampa och sedan rör pedalarmen något bakåt får tillgång till den andra växeln. Inget syns på utsidan, inga vajrar, etc. Rudimentär bromsverkan per fotbroms men duger om man är lite framåtplanerande.

En sökning på "fixie" på blocket ger runt 50 träffar. Börja där. (edit - en förkortning av fixed gear = inte frihjul men det är sällan en fixed är det utan mer en "stil")

På frågan om SS är dumt... Ja, om du vill köra fastnav. Om du vill ha en enkel och ren cykel med bara en växel och frihjul - samt någon form av broms är det inte dumt. Det är grymt trevligt. Stockholm - har inga riktiga uppförsbackar och det fungerar bra med en växel. Välj en bra utväxling. Beroende på hur stark i benen du är kan en bra utväxling betyda olika saker. Om den du köper inte tar dig upp för de lutningar som finns (sittande) går det att byta drev. Eller ställa sig upp och trycka på... ;-)

Köp en färdig är rådet. Ta reda på vad du behöver för ramstorlek.

Den här byggde jag på 1980-talet för just det ändamål som vi talar om. 2-pet Duomatic som jag ekrade på Campagnolo Lambda-fälg.

4564982037_25ff3e31e6_b.jpg

4564982113_e1f0ea1b49_b.jpg


Den här byggde jag åt min mor - till hennes 60-årsdag (drygt 30 år sedan) - ful sadel men hon skulle absolut ha en gel-sadel...

42971192552_f179aa0733_b.jpg
 
Senast ändrad:
Sedvanligt blindbygge på allra bästa sätt. :D Applåd!
Tack. Jo, jag har tagit lite vad jag hade/kom över. Campa är nytt för mig, spännande att testa och hade bara ett bakhjul med campa body.
Överraskad över hur lätt den ändå blev för att vara en aero. Tvingades ta en tyngre sadel då stolpen inte tog ovala (kolfiber) rails, så med lättare sadel och pedaler hade jag kunnat skala av ytligare 200 gram kanske.
 
Tack. Jo, jag har tagit lite vad jag hade/kom över. Campa är nytt för mig, spännande att testa och hade bara ett bakhjul med campa body.
Överraskad över hur lätt den ändå blev för att vara en aero. Tvingades ta en tyngre sadel då stolpen inte tog ovala (kolfiber) rails, så med lättare sadel och pedaler hade jag kunnat skala av ytligare 200 gram kanske.
Ah, just det - försökte vi inte konvertera ett Zipphjul för något år sedan? Det här vet du kanske redan, men iom att det (väl?) är elvadelat lirar även SRAM/Shimanokassetter med Campagnolosystem.
 
Ah, just det - försökte vi inte konvertera ett Zipphjul för något år sedan? Det här vet du kanske redan, men iom att det (väl?) är elvadelat lirar även SRAM/Shimanokassetter med Campagnolosystem.
Det stämmer, jag fick ju delar från dig men de var ju för moderna för mina hjul. Och nej det viste jag faktiskt inte. Däremot visste jag att Campa 11 fungerade med 11 Shimano/Sram. Därav att jag skaffade bakhjulet. Så varför inte vise versa givetvis?
Men nu med Campa så fungerade ju bakhjulet utmärkt (även om det sticker i ögonen på många med omaka hjulpar.. :p )
 
Det stämmer, jag fick ju delar från dig men de var ju för moderna för mina hjul. Och nej det viste jag faktiskt inte. Däremot visste jag att Campa 11 fungerade med 11 Shimano/Sram. Därav att jag skaffade bakhjulet. Så varför inte vise versa givetvis?
Men nu med Campa så fungerade ju bakhjulet utmärkt (även om det sticker i ögonen på många med omaka hjulpar.. :p )
Loggorna stör nog mer än formen.
 
Loggorna stör nog mer än formen.
Så är det. Dessutom 60 mm fram och 50 bak. Även ekringen. Men jag använder Zipphjulen (10-delat) med andra cyklar med, så dumt att skala av dem även om stora loggor inte är på modet just nu. Den går utmärkt ändå. När jag cyklar är det ändå ingen som kan uppfatta skillnaden.
 
Hur lång är ett rep?! För att kunna svara på frågan behövs mer info... (är inte "snippy" utan är vänlig). Jmfr - "jag vill ha en klocka - är en som visar tiden dumt?"

Grattis till att vilja cykla. Det är aldrig fel.

En cykel som ska vara enkel och bara cyklas med i staden - 7-8 km och vara i stål... samt racer. Det låter som om du vill ha en estetisk cykel som är praktiskt enkel (min tolkning utifrån lämnad information och ditt nick). Under den tid som SS var som störst (sotarmössa, ångestskägg, satt surdeg och uppkavlade hipsterbyxor) var det en cykel som hade fast utväxling och inget frihjul. I realiteten en bancykel (som i velodrom). Inga bromsar - ja, precis så - inga bromsar(!). Ett arv från större världsstäders budcykelkultur. Det går att göra men kräver anal framförhållning och en stor portion dödslängtan. Det är grymt snyggt men inte det minsta praktiskt.

Vad får det kosta?

I och med att du behöver fråga så tolkar jag in att du inte är en cykelnörd (inget illa menat). Det du ska söka efter är en redan ombyggd gammal landsvägsracer i den storlek som passar din benlängd. Med frihjul och handbroms(eller -ar). Eller med ett klassiskt fotbromsnav med frihjul (den absolut vanligaste formen av nav på vardagcyklar i Sverige före cirka 1980).

En personlig favorit är Sachs/Torpedo Duomatic. Ett nav som är två-växlat - där du genom att sluta trampa och sedan rör pedalarmen något bakåt får tillgång till den andra växeln. Inget syns på utsidan, inga vajrar, etc. Rudimentär bromsverkan per fotbroms men duger om man är lite framåtplanerande.

En sökning på "fixie" på blocket ger runt 50 träffar. Börja där. (edit - en förkortning av fixed gear = inte frihjul men det är sällan en fixed är det utan mer en "stil")

På frågan om SS är dumt... Ja, om du vill köra fastnav. Om du vill ha en enkel och ren cykel med bara en växel och frihjul - samt någon form av broms är det inte dumt. Det är grymt trevligt. Stockholm - har inga riktiga uppförsbackar och det fungerar bra med en växel. Välj en bra utväxling. Beroende på hur stark i benen du är kan en bra utväxling betyda olika saker. Om den du köper inte tar dig upp för de lutningar som finns (sittande) går det att byta drev. Eller ställa sig upp och trycka på... ;-)

Köp en färdig är rådet. Ta reda på vad du behöver för ramstorlek.

Den här byggde jag på 1980-talet för just det ändamål som vi talar om. 2-pet Duomatic som jag ekrade på Campagnolo Lambda-fälg.

4564982037_25ff3e31e6_b.jpg

4564982113_e1f0ea1b49_b.jpg


Den här byggde jag åt min mor - till hennes 60-årsdag (drygt 30 år sedan) - ful sadel men hon skulle absolut ha en gel-sadel...

42971192552_f179aa0733_b.jpg
Tack för att du lagt ner tid på att svara mig så utförligt, fick med mycket nyttigt! Kan som sagt inget om cyklar, men gillar att cykla. Får läsa på lite och sen slå till när man är lite klokare ;)
 
Skulle behöva lite hjälp här i djungeln av hjul.

Tänkte uppgradera hjulen på min Specialized Tarmac sl6. Sitter ett par rival slx24 på den nu och vill byta upp mig lite inför sommarens triathlonlopp.

Funderar mest på vilken höjd på fälgarna som känns rimligt. Har själv tänk att försöka hitta något med kanske 50mm höjd. Vad tror ni om det?
 
Skulle behöva lite hjälp här i djungeln av hjul.

Tänkte uppgradera hjulen på min Specialized Tarmac sl6. Sitter ett par rival slx24 på den nu och vill byta upp mig lite inför sommarens triathlonlopp.

Funderar mest på vilken höjd på fälgarna som känns rimligt. Har själv tänk att försöka hitta något med kanske 50mm höjd. Vad tror ni om det?
Det blir säkert kanon - 45-50mm har blivit guldstandarden för högprofilhjul.
 
Skulle behöva lite hjälp här i djungeln av hjul.

Tänkte uppgradera hjulen på min Specialized Tarmac sl6. Sitter ett par rival slx24 på den nu och vill byta upp mig lite inför sommarens triathlonlopp.

Funderar mest på vilken höjd på fälgarna som känns rimligt. Har själv tänk att försöka hitta något med kanske 50mm höjd. Vad tror ni om det?
För triathlon hade jag nog övervägt 60 mm och ev 80 bak (vid seriös satsning ännu högre hjul).
För landsväg: Jag kör oftast 60/60 för det mesta men jag är ganska tung (runt 90kg) och kantvind påverkar inte mig lika mycket som en lätt person. Men visst, blåser det hårt påverkas man klart och det kan rycka och vingla av vindfånget. Är du kring 75kg hade jag nog tittat runt 40-50mm för allround hjul.
 
Tillbaka
Topp