Hur lång är ett rep?! För att kunna svara på frågan behövs mer info... (är inte "snippy" utan är vänlig). Jmfr - "jag vill ha en klocka - är en som visar tiden dumt?"
Grattis till att vilja cykla. Det är aldrig fel.
En cykel som ska vara enkel och bara cyklas med i staden - 7-8 km och vara i stål... samt racer. Det låter som om du vill ha en estetisk cykel som är praktiskt enkel (min tolkning utifrån lämnad information och ditt nick). Under den tid som SS var som störst (sotarmössa, ångestskägg, satt surdeg och uppkavlade hipsterbyxor) var det en cykel som hade fast utväxling och inget frihjul. I realiteten en bancykel (som i velodrom). Inga bromsar - ja, precis så - inga bromsar(!). Ett arv från större världsstäders budcykelkultur. Det går att göra men kräver anal framförhållning och en stor portion dödslängtan. Det är grymt snyggt men inte det minsta praktiskt.
Vad får det kosta?
I och med att du behöver fråga så tolkar jag in att du inte är en cykelnörd (inget illa menat). Det du ska söka efter är en redan ombyggd gammal landsvägsracer i den storlek som passar din benlängd. Med frihjul och handbroms(eller -ar). Eller med ett klassiskt fotbromsnav med frihjul (den absolut vanligaste formen av nav på vardagcyklar i Sverige före cirka 1980).
En personlig favorit är Sachs/Torpedo Duomatic. Ett nav som är två-växlat - där du genom att sluta trampa och sedan rör pedalarmen något bakåt får tillgång till den andra växeln. Inget syns på utsidan, inga vajrar, etc. Rudimentär bromsverkan per fotbroms men duger om man är lite framåtplanerande.
En sökning på "fixie" på blocket ger runt 50 träffar. Börja där. (edit - en förkortning av fixed gear = inte frihjul men det är sällan en fixed är det utan mer en "stil")
På frågan om SS är dumt... Ja, om du vill köra fastnav. Om du vill ha en enkel och ren cykel med bara en växel och frihjul - samt någon form av broms är det inte dumt. Det är grymt trevligt. Stockholm - har inga riktiga uppförsbackar och det fungerar bra med en växel. Välj en bra utväxling. Beroende på hur stark i benen du är kan en bra utväxling betyda olika saker. Om den du köper inte tar dig upp för de lutningar som finns (sittande) går det att byta drev. Eller ställa sig upp och trycka på... ;-)
Köp en färdig är rådet. Ta reda på vad du behöver för ramstorlek.
Den här byggde jag på 1980-talet för just det ändamål som vi talar om. 2-pet Duomatic som jag ekrade på Campagnolo Lambda-fälg.
Den här byggde jag åt min mor - till hennes 60-årsdag (drygt 30 år sedan) - ful sadel men hon skulle absolut ha en gel-sadel...