Bladerunner 2019 - Velodromen stängs omedelbart efter mordet på EldonTyrell
Bancykling var en av bara fyra sporter där gambling var lagligt i LA 2019. Eldon Tyrell var en stor bancyklingsentusist, han ägde och drev den största velodromen där tävlingar hölls varannan vecka. Alla cyklister var replikanter av senaste modell, och intäkterna från vadslagningen var en av många stora intäktskällor i Tyrelll-imperiet.
Efter mordet på Tyrell, där en replikant var den skyldiga, stängdes velodromen omedelbart. Inga replikanter tilläts över huvud taget att ha ”fria” yrken i många år efter mordet. Velodromen las i malpåse med all utrustning kvar, ingenting rördes, ingångarna spärrades och området övervakades med kameror, vakter och drönare. Byggnaderna förföll.
Bladerunner 2049 – vi tar oss in och bärgar ett par ramar
Trettio år efter Tyrells död går hans lease på marken automatiskt ut, och staden LA beslutar att den delvis raserade Veldromen ska jämnas med marken för nyexploatering.
En regnig midnatt i slutet av oktober, två veckor före rivningen. Jag och en vän tar oss in via ett avloppsrör under den västra läktaren.Vi undgår upptäckt. Verkstad och materialförråd ligger under banans mitt. Kulvertarna under den nedgångna anläggningen är delvis fyllda med vatten och bråte. Efter att ha navigerat med ficklampor och bristfälliga ritningar hittar vi cykelförrådet och verkstaden. Det finns spår av skadegörelse från tidigare besökare och det mesta av materialet är i mycket dåligt skick, rostigt, åldrat och oanvändbart. Men ett par ramar som stått uppe på en arbetsbänk har klarat sig bättre. Jag tar en gul ram med monterad aero-gaffel(!) och min vän hittar en röd. Hängande uppe på en vägg hittar jag också ett par ”NOS”, ...well, gula fälgar! Och på en krok i ett av omklädningsrummen hittar jag en matchande gul hjälm, också i ”rostfritt” ...men mycket rostigt stål.
Det är allt vi lyckas släpa med oss ut igen genom det trånga avloppsröret med hjärtat i halsgropen, vi hör röster från vakter men ingen ser oss och vi får med oss bytet hem!
Kombinerat med bättre, men periodkorrekta, delar tycker jag att resultatet blev riktigt bra ändå! Ungefär såhär såg de ut då... ...bancyklarna på Tyrell velodromen, tävlingssäsongen 2019!