• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Det blir säkert kanon - 45-50mm har blivit guldstandarden för högprofilhjul.
För triathlon hade jag nog övervägt 60 mm och ev 80 bak (vid seriös satsning ännu högre hjul).
För landsväg: Jag kör oftast 60/60 för det mesta men jag är ganska tung (runt 90kg) och kantvind påverkar inte mig lika mycket som en lätt person. Men visst, blåser det hårt påverkas man klart och det kan rycka och vingla av vindfånget. Är du kring 75kg hade jag nog tittat runt 40-50mm för allround hjul.
Tack.
Även fast jag ska köra tri så tänker jag att jag vill ha ett par hjul som fungerar ganska allround. Satsar på ca 50 +\- 5mm.
 
Bladerunner 2019 - Velodromen stängs omedelbart efter mordet på Eldon Tyrell
Bancykling var en av bara fyra sporter där gambling var lagligt i LA 2019. Eldon Tyrell var en stor bancyklingsentusist, han ägde och drev den största velodromen där tävlingar hölls varannan vecka. Alla cyklister var replikanter av senaste modell, och intäkterna från vadslagningen var en av många stora intäktskällor i Tyrelll-imperiet.

Efter mordet på Tyrell, där en replikant var den skyldiga, stängdes velodromen omedelbart. Inga replikanter tilläts över huvud taget att ha ”fria” yrken i många år efter mordet. Velodromen las i malpåse med all utrustning kvar, ingenting rördes, ingångarna spärrades och området övervakades med kameror, vakter och drönare. Byggnaderna förföll.

Bladerunner 2049 – vi tar oss in och bärgar ett par ramar
Trettio år efter Tyrells död går hans lease på marken automatiskt ut, och staden LA beslutar att den delvis raserade Veldromen ska jämnas med marken för nyexploatering.

En regnig midnatt i slutet av oktober, två veckor före rivningen. Jag och en vän tar oss in via ett avloppsrör under den västra läktaren.Vi undgår upptäckt. Verkstad och materialförråd ligger under banans mitt. Kulvertarna under den nedgångna anläggningen är delvis fyllda med vatten och bråte. Efter att ha navigerat med ficklampor och bristfälliga ritningar hittar vi cykelförrådet och verkstaden. Det finns spår av skadegörelse från tidigare besökare och det mesta av materialet är i mycket dåligt skick, rostigt, åldrat och oanvändbart. Men ett par ramar som stått uppe på en arbetsbänk har klarat sig bättre. Jag tar en gul ram med monterad aero-gaffel(!) och min vän hittar en röd. Hängande uppe på en vägg hittar jag också ett par ”NOS”, ...well, gula fälgar! Och på en krok i ett av omklädningsrummen hittar jag en matchande gul hjälm, också i ”rostfritt” ...men mycket rostigt stål.

Det är allt vi lyckas släpa med oss ut igen genom det trånga avloppsröret med hjärtat i halsgropen, vi hör röster från vakter men ingen ser oss och vi får med oss bytet hem!

Kombinerat med bättre, men periodkorrekta, delar tycker jag att resultatet blev riktigt bra ändå! Ungefär såhär såg de ut då... ...bancyklarna på Tyrell velodromen, tävlingssäsongen 2019!


rain.png

armadillo-exterior.png
blade-runner-city-02.png
deckard-apartment-02.png
blade-runner-spinner-02.png
voight-kampff.jpg
tyrell2.png

IMG_2667.JPG

IMG_2529.jpg

IMG_2530.jpg
IMG_2527.jpg

IMG_2528.jpg

IMG_0584.JPG
IMG_0614.JPG
IMG_0635.JPG
 
Senast ändrad:
Bladerunner 2019 - Velodromen stängs omedelbart efter mordet på EldonTyrell
Bancykling var en av bara fyra sporter där gambling var lagligt i LA 2019. Eldon Tyrell var en stor bancyklingsentusist, han ägde och drev den största velodromen där tävlingar hölls varannan vecka. Alla cyklister var replikanter av senaste modell, och intäkterna från vadslagningen var en av många stora intäktskällor i Tyrelll-imperiet.

Efter mordet på Tyrell, där en replikant var den skyldiga, stängdes velodromen omedelbart. Inga replikanter tilläts över huvud taget att ha ”fria” yrken i många år efter mordet. Velodromen las i malpåse med all utrustning kvar, ingenting rördes, ingångarna spärrades och området övervakades med kameror, vakter och drönare. Byggnaderna förföll.

Bladerunner 2049 – vi tar oss in och bärgar ett par ramar
Trettio år efter Tyrells död går hans lease på marken automatiskt ut, och staden LA beslutar att den delvis raserade Veldromen ska jämnas med marken för nyexploatering.

En regnig midnatt i slutet av oktober, två veckor före rivningen. Jag och en vän tar oss in via ett avloppsrör under den västra läktaren.Vi undgår upptäckt. Verkstad och materialförråd ligger under banans mitt. Kulvertarna under den nedgångna anläggningen är delvis fyllda med vatten och bråte. Efter att ha navigerat med ficklampor och bristfälliga ritningar hittar vi cykelförrådet och verkstaden. Det finns spår av skadegörelse från tidigare besökare och det mesta av materialet är i mycket dåligt skick, rostigt, åldrat och oanvändbart. Men ett par ramar som stått uppe på en arbetsbänk har klarat sig bättre. Jag tar en gul ram med monterad aero-gaffel(!) och min vän hittar en röd. Hängande uppe på en vägg hittar jag också ett par ”NOS”, ...well, gula fälgar! Och på en krok i ett av omklädningsrummen hittar jag en matchande gul hjälm, också i ”rostfritt” ...men mycket rostigt stål.

Det är allt vi lyckas släpa med oss ut igen genom det trånga avloppsröret med hjärtat i halsgropen, vi hör röster från vakter men ingen ser oss och vi får med oss bytet hem!

Kombinerat med bättre, men periodkorrekta, delar tycker jag att resultatet blev riktigt bra ändå! Ungefär såhär såg de ut då... ...bancyklarna på Tyrell velodromen, tävlingssäsongen 2019!

rain.png
blade-runner-city-02.png
deckard-apartment-02.png
blade-runner-spinner-02.png

armadillo-exterior.png

voight-kampff.jpg
tyrell2.png

IMG_2667.JPG
IMG_2530.jpg
IMG_2529.jpg
IMG_2528.jpg
IMG_2527.jpg
IMG_2522.jpg

IMG_0584.JPG
IMG_0614.JPG
IMG_0635.JPG
Än en gång; briljant!
 
Bladerunner 2019 - Velodromen stängs omedelbart efter mordet på EldonTyrell
Bancykling var en av bara fyra sporter där gambling var lagligt i LA 2019. Eldon Tyrell var en stor bancyklingsentusist, han ägde och drev den största velodromen där tävlingar hölls varannan vecka. Alla cyklister var replikanter av senaste modell, och intäkterna från vadslagningen var en av många stora intäktskällor i Tyrelll-imperiet.

Efter mordet på Tyrell, där en replikant var den skyldiga, stängdes velodromen omedelbart. Inga replikanter tilläts över huvud taget att ha ”fria” yrken i många år efter mordet. Velodromen las i malpåse med all utrustning kvar, ingenting rördes, ingångarna spärrades och området övervakades med kameror, vakter och drönare. Byggnaderna förföll.

Bladerunner 2049 – vi tar oss in och bärgar ett par ramar
Trettio år efter Tyrells död går hans lease på marken automatiskt ut, och staden LA beslutar att den delvis raserade Veldromen ska jämnas med marken för nyexploatering.

En regnig midnatt i slutet av oktober, två veckor före rivningen. Jag och en vän tar oss in via ett avloppsrör under den västra läktaren.Vi undgår upptäckt. Verkstad och materialförråd ligger under banans mitt. Kulvertarna under den nedgångna anläggningen är delvis fyllda med vatten och bråte. Efter att ha navigerat med ficklampor och bristfälliga ritningar hittar vi cykelförrådet och verkstaden. Det finns spår av skadegörelse från tidigare besökare och det mesta av materialet är i mycket dåligt skick, rostigt, åldrat och oanvändbart. Men ett par ramar som stått uppe på en arbetsbänk har klarat sig bättre. Jag tar en gul ram med monterad aero-gaffel(!) och min vän hittar en röd. Hängande uppe på en vägg hittar jag också ett par ”NOS”, ...well, gula fälgar! Och på en krok i ett av omklädningsrummen hittar jag en matchande gul hjälm, också i ”rostfritt” ...men mycket rostigt stål.

Det är allt vi lyckas släpa med oss ut igen genom det trånga avloppsröret med hjärtat i halsgropen, vi hör röster från vakter men ingen ser oss och vi får med oss bytet hem!

Kombinerat med bättre, men periodkorrekta, delar tycker jag att resultatet blev riktigt bra ändå! Ungefär såhär såg de ut då... ...bancyklarna på Tyrell velodromen, tävlingssäsongen 2019!
Bättre sent än aldrig. Det där både gjorde och skrev du galet bra! En njutning att få ta del av.
 
Bladerunner 2019 - Velodromen stängs omedelbart efter mordet på EldonTyrell
Bancykling var en av bara fyra sporter där gambling var lagligt i LA 2019. Eldon Tyrell var en stor bancyklingsentusist, han ägde och drev den största velodromen där tävlingar hölls varannan vecka. Alla cyklister var replikanter av senaste modell, och intäkterna från vadslagningen var en av många stora intäktskällor i Tyrelll-imperiet.

Efter mordet på Tyrell, där en replikant var den skyldiga, stängdes velodromen omedelbart. Inga replikanter tilläts över huvud taget att ha ”fria” yrken i många år efter mordet. Velodromen las i malpåse med all utrustning kvar, ingenting rördes, ingångarna spärrades och området övervakades med kameror, vakter och drönare. Byggnaderna förföll.

Bladerunner 2049 – vi tar oss in och bärgar ett par ramar
Trettio år efter Tyrells död går hans lease på marken automatiskt ut, och staden LA beslutar att den delvis raserade Veldromen ska jämnas med marken för nyexploatering.

En regnig midnatt i slutet av oktober, två veckor före rivningen. Jag och en vän tar oss in via ett avloppsrör under den västra läktaren.Vi undgår upptäckt. Verkstad och materialförråd ligger under banans mitt. Kulvertarna under den nedgångna anläggningen är delvis fyllda med vatten och bråte. Efter att ha navigerat med ficklampor och bristfälliga ritningar hittar vi cykelförrådet och verkstaden. Det finns spår av skadegörelse från tidigare besökare och det mesta av materialet är i mycket dåligt skick, rostigt, åldrat och oanvändbart. Men ett par ramar som stått uppe på en arbetsbänk har klarat sig bättre. Jag tar en gul ram med monterad aero-gaffel(!) och min vän hittar en röd. Hängande uppe på en vägg hittar jag också ett par ”NOS”, ...well, gula fälgar! Och på en krok i ett av omklädningsrummen hittar jag en matchande gul hjälm, också i ”rostfritt” ...men mycket rostigt stål.

Det är allt vi lyckas släpa med oss ut igen genom det trånga avloppsröret med hjärtat i halsgropen, vi hör röster från vakter men ingen ser oss och vi får med oss bytet hem!

Kombinerat med bättre, men periodkorrekta, delar tycker jag att resultatet blev riktigt bra ändå! Ungefär såhär såg de ut då... ...bancyklarna på Tyrell velodromen, tävlingssäsongen 2019!

rain.png
blade-runner-city-02.png
deckard-apartment-02.png
blade-runner-spinner-02.png

armadillo-exterior.png

voight-kampff.jpg
tyrell2.png

IMG_2667.JPG
IMG_2530.jpg
IMG_2529.jpg
IMG_2528.jpg
IMG_2527.jpg
IMG_2522.jpg

IMG_0584.JPG
IMG_0614.JPG
IMG_0635.JPG
@Roger.SWE det var det här bygget jag pratade om!

Riktigt coolt @NiklasArvid !!!
 
Tänkte köpa en billig racer och har fått tag i en Ridley Fekix SL från 2016 med Ultegra i princip oanvänd för 12000kr, är det något att ha? Sett att senaste årens Fenix fått bra omdömen men hur är det dessa tidiga modeller?
 
Tänkte köpa en billig racer och har fått tag i en Ridley Fekix SL från 2016 med Ultegra i princip oanvänd för 12000kr, är det något att ha? Sett att senaste årens Fenix fått bra omdömen men hur är det dessa tidiga modeller?
Jag tror absolut att det är en bra cykel. Jag tycker dock att du borde kunna pruta ett par tre tusenlappar på priset med tanke på åldern (och vad som finns motsvarande begagnat för dom pengarna).
 
Jag tror absolut att det är en bra cykel. Jag tycker dock att du borde kunna pruta ett par tre tusenlappar på priset med tanke på åldern (och vad som finns motsvarande begagnat för dom pengarna).
Ja lite så kände jag också, ca 10k känns mer rimligt. Tack för återkopplingen!👍
 
Äntligen NJS-premiär imorn:
IMG_2774.jpg



måste bara fixa en matchande långärmad knallröd tröja så är looken typ klar...

truman-keirin-ride-1-1000.jpg
En detalj bara (förutom att du glömt ställa vevarmen kl 3 för fotograferingen) är missmatchen vit sadel svart linda. Byt linda så har du pricken över i:et 👍
(Se bara på killen med röd tröjas cykel)
 
Jag har skruvat sönder gängan...

Måste man byta hela drevet nu, eller kan man byta baara "pinnen"?



20230620_215230.jpg



20230620_215323.jpg
 

Bilagor

  • 20230620_215230.jpg
    20230620_215230.jpg
    316.6 KB · Visningar: 11
Jag har skruvat sönder gängan...

Måste man byta hela drevet nu, eller kan man byta baara "pinnen"?



20230620_215230.jpg



20230620_215323.jpg
Har du försökt gänga i pedalaxeln i motsatt riktning som jag skrev?
Om gängan är allt för skadad så kan den inte vara skadad allt för långt in då du inte kan tvinga in axeln mot gängriktningen. Då borde det gå att rensa gångerna i vevarmen med hjälp av ett gängverktyg. Enklast är nog då att ta hjälp av cykelverkstad.

Gängan är motriktad bara för att inte pedalen skall gänga ur sig då du lägger kraft medurs när du trampar. Samma sak med gängan till vevlagret på samma sida.
 
På drivsidan (höger i färdriktningen) är pedalgängan rättgängan, på andra sidan motsatt. Har du gjort gängsallad kan du i första hand första gänga in pedalen (eller en lämplig tolk) bakifrån (och på så sätt rensa / snygga till gängan), i andra hand låta någon med lämpligt verktyg (kloppa, gängsnitt motsv) skära till gängor i det material som finns, i tredje hand sätta en insatsgänga ("helicoil") och i fjärde hand ersätta vevarm/vevparti med ett nytt.
 
Utifall någon är på jakt efter en ny bib råka jag köpa en storlek för stort..
Se annons vid intresse:
 
På drivsidan (höger i färdriktningen) är pedalgängan rättgängan, på andra sidan motsatt. Har du gjort gängsallad kan du i första hand första gänga in pedalen (eller en lämplig tolk) bakifrån (och på så sätt rensa / snygga till gängan), i andra hand låta någon med lämpligt verktyg (kloppa, gängsnitt motsv) skära till gängor i det material som finns, i tredje hand sätta en insatsgänga ("helicoil") och i fjärde hand ersätta vevarm/vevparti med ett nytt.
Tack. Det löste sig .
 
Har sneglat på landsvägscykling ett tag då jag har problem med en fot som hindrar löpningen.
Har en cityhybrid som jag varit ute med några gånger men tänker att det hade passat mig bra med en endurance cykel.
Vill ha en cykel som jag kan använda mestadels på asfalt men som ändå klarar lite variation, tänker mest använda den för motionscykling på landsväg/cykelbana.
Då jag bor i Göteborg där det finns en Trek återförsäljare har jag sneglat på deras Trek Domane SL 5 Gen 4.

Kan det vara ett vettigt val eller vad tycker ni att jag borde snegla på?
Är det en lagom modell eller får man mycket mer cykel om man går upp något snäpp, "växer" man ur den modellen fort?

Tacksam för tips och råd.
 
Domane är kanonfina maskiner för den som inte söker ett utpräglat tävlingsjärn - bekväm, stabil och gjord för många mil i verkligheten.
Toppen, låter som det jag är på jakt efter.
Hur är det med de mer påkostade modellerna i Domane, vad betalar man för och var ska man lägga sig?
 
Senast ändrad:
En fråga om däck. Har en Specialized Sirrus Comp Disc med 30mm landsvägsdäck. Har ganska många trevliga grusvägar här och där som lockar men med nuvarande däck känns det inte så roligt. Vill gå upp i bredd och enligt spec så klarar cykeln 35mm men efter lite mätning tror jag 38mm går bra, kanske t o m 40mm. Har ni några bra tips på däck, i första hand 35-38mm, för användning ungefär 60-70% asfalt och resten grus? Skulle vara bra om de gick bra i snö på vintern också.
Kollat runt över massor av alternativ men då jag inte är van vid att köra på grus så vet jag inte vad som kan behövas och hur mycket man ger avkall på fart när man tar grova däck. Spanat in bland annat dessa däck. (Finns så sjukt många däck så man blir ju galen o_O )

Specialized Pathfinder Pro
Panaracer GravelKing SK+, EXT+
Continental Terra Trail, Speed
Schwalbe G-One Allround
Pirelli Cinturato Gravel H, M

Hjälp! 🥺
 
Tillbaka
Topp