• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

En fråga om däck. Har en Specialized Sirrus Comp Disc med 30mm landsvägsdäck. Har ganska många trevliga grusvägar här och där som lockar men med nuvarande däck känns det inte så roligt. Vill gå upp i bredd och enligt spec så klarar cykeln 35mm men efter lite mätning tror jag 38mm går bra, kanske t o m 40mm. Har ni några bra tips på däck, i första hand 35-38mm, för användning ungefär 60-70% asfalt och resten grus? Skulle vara bra om de gick bra i snö på vintern också.
Kollat runt över massor av alternativ men då jag inte är van vid att köra på grus så vet jag inte vad som kan behövas och hur mycket man ger avkall på fart när man tar grova däck. Spanat in bland annat dessa däck. (Finns så sjukt många däck så man blir ju galen o_O )

Specialized Pathfinder Pro
Panaracer GravelKing SK+, EXT+
Continental Terra Trail, Speed
Schwalbe G-One Allround
Pirelli Cinturato Gravel H, M

Hjälp! 🥺
Utav de däcken ser Specialized bäst ut för dina önskemål. Välj ett däck med jämn yta i centrum (rullar lätt, fint och vibrationsfritt på asfalt) med lite mönster på sidorna för extra grepp i terrängen. Jag kör med WTB som fungerar väldigt bra som allrounddäck trots att jag mest kör utanför asfalten. Typ denna;
 
En fråga om däck. Har en Specialized Sirrus Comp Disc med 30mm landsvägsdäck. Har ganska många trevliga grusvägar här och där som lockar men med nuvarande däck känns det inte så roligt. Vill gå upp i bredd och enligt spec så klarar cykeln 35mm men efter lite mätning tror jag 38mm går bra, kanske t o m 40mm. Har ni några bra tips på däck, i första hand 35-38mm, för användning ungefär 60-70% asfalt och resten grus? Skulle vara bra om de gick bra i snö på vintern också.
Kollat runt över massor av alternativ men då jag inte är van vid att köra på grus så vet jag inte vad som kan behövas och hur mycket man ger avkall på fart när man tar grova däck. Spanat in bland annat dessa däck. (Finns så sjukt många däck så man blir ju galen o_O )

Specialized Pathfinder Pro
Panaracer GravelKing SK+, EXT+
Continental Terra Trail, Speed
Schwalbe G-One Allround
Pirelli Cinturato Gravel H, M

Hjälp! 🥺
Jag åker på Pathfinder nästan hela året - fin, rund profil och såväl punkteringssäkert och hyfsat slitstarkt för det låga rullmotståndet.
 
Utav de däcken ser Specialized bäst ut för dina önskemål. Välj ett däck med jämn yta i centrum (rullar lätt, fint och vibrationsfritt på asfalt) med lite mönster på sidorna för extra grepp i terrängen. Jag kör med WTB som fungerar väldigt bra som allrounddäck trots att jag mest kör utanför asfalten. Typ denna;
Jag åker på Pathfinder nästan hela året - fin, rund profil och såväl punkteringssäkert och hyfsat slitstarkt för det låga rullmotståndet.

Ja, Pathfinder ser ut att passa bra för det mesta. Frågan är hur de hanterar snömodd?
Tankarna går lite hur som helst och jag ändrar mig hela tiden. Funderar om det kan vara vettigt att prova ett par ganska aggressiva däck så jag har referenser åt både slick och grovt mönstrade för att sedan hitta någon gyllene medelväg. Alla däck kommer ju rulla på asfalt men olika tungt så klart men fäste på grus vill man ju inte ha för lite av när man kommer snabbt i en sväng. Sen har vi den där snön och slasket att tänka på också. Har hittills använt en redigt tung 5-växlad gubbcykel i form av Skeppshult Arc som pendlingscykel till/från jobbet. Helt otroligt tungt och jag hoppas kunna hitta däck till min hybrid som klarar den biten bättre.
 
Ja, Pathfinder ser ut att passa bra för det mesta. Frågan är hur de hanterar snömodd?
Tankarna går lite hur som helst och jag ändrar mig hela tiden. Funderar om det kan vara vettigt att prova ett par ganska aggressiva däck så jag har referenser åt både slick och grovt mönstrade för att sedan hitta någon gyllene medelväg. Alla däck kommer ju rulla på asfalt men olika tungt så klart men fäste på grus vill man ju inte ha för lite av när man kommer snabbt i en sväng. Sen har vi den där snön och slasket att tänka på också. Har hittills använt en redigt tung 5-växlad gubbcykel i form av Skeppshult Arc som pendlingscykel till/från jobbet. Helt otroligt tungt och jag hoppas kunna hitta däck till min hybrid som klarar den biten bättre.
Ptja, det är något av ett särfall då du ändå kommer att vilja ha dubbat - framförallt i stadsmiljö.
 
Någon som har koll på de gula Rynkeby cyklar man ser lite till och från, är dessa vettiga instegscyklar eller är de ofta överprisade? Kanske skiljer mycket mellan varje år också iofs…
 
Förfular ni era fincyklar någonting? Och hur gör ni i så fall?
Jag har en sån här och även om det inte är någon värsting så drar färgen blickar till sig. Funderar på att slipa hela ramen och lacka den mattsvart. För mig spelar färgen ingen direkt roll och jag bekymrar mig inte om något värdetapp. Få den stulen för att den ser fin ut svider när man knappt får några pengar från försäkring på en 7 år gammal cykel. 🫤
145237
 
Jag brukar skölja av min räser med vattenslangen o lite tvål vid behov. Vilka produkter (om några) bör man använda på kedja drev? Kan någon skick länk?
 
Har sneglat på landsvägscykling ett tag då jag har problem med en fot som hindrar löpningen.
Har en cityhybrid som jag varit ute med några gånger men tänker att det hade passat mig bra med en endurance cykel.
Vill ha en cykel som jag kan använda mestadels på asfalt men som ändå klarar lite variation, tänker mest använda den för motionscykling på landsväg/cykelbana.
Då jag bor i Göteborg där det finns en Trek återförsäljare har jag sneglat på deras Trek Domane SL 5 Gen 4.

Kan det vara ett vettigt val eller vad tycker ni att jag borde snegla på?
Är det en lagom modell eller får man mycket mer cykel om man går upp något snäpp, "växer" man ur den modellen fort?

Tacksam för tips och råd.
Det låter som den perfekta cykeln. Jag själv har haft två Domane kolfiber. Fantastisk komfortabel och rolig cykel. Tror du kommer bli supernöjd 🙂
 
IMG_0785.jpeg
Ny grusräser! Blev till sist en cannondale efter mycket funderande. Tänker mig långa turer i obygden häromkring och cykling långt inpå hösten, så olivgrönt känns lagom skogsmulligt.

IMG_0794.jpeg

Edit: Lägger till en bild från premiärrundan också. Fin kväll!
 
Senast ändrad:
IMG_0785.jpeg
Ny grusräser! Blev till sist en cannondale efter mycket funderande. Tänker mig långa turer i obygden häromkring och cykling långt inpå hösten, så olivgrönt känns lagom skogsmulligt.

IMG_0794.jpeg

Edit: Lägger till en bild från premiärrundan också. Fin kväll!
Många detaljer på den baiken som jag går i gång på …!!
Ha det gott med den !
 
Cykeldator, hur tänker ni här?

Inser redan efter fyra rundor på grus att jag behöver koll på navigeringen här på ett annat sätt än på mtb:n, där jag oftast kan stigarna. Och att det är roligare att hålla koll på siffrorna…

Jag skulle säkert kunna uppfylla mina behov bara med en app, men det är ju aldrig fel med lite prylar. Skulle egentligen bara vilja kunna läsa in rutter och se att jag kör rätt, i övrigt har jag ju det mesta som behövs i strava. Vad använder ni, och varför?

(Eller smutsar jag ned en elegant ”visa-din-cykel-tråd” nu? I mtb-tråden pratar vi allt möjligt och jag kan såklart skapa en gravel-tråd om det är så!)
 
Cykeldator, hur tänker ni här?

Inser redan efter fyra rundor på grus att jag behöver koll på navigeringen här på ett annat sätt än på mtb:n, där jag oftast kan stigarna. Och att det är roligare att hålla koll på siffrorna…

Jag skulle säkert kunna uppfylla mina behov bara med en app, men det är ju aldrig fel med lite prylar. Skulle egentligen bara vilja kunna läsa in rutter och se att jag kör rätt, i övrigt har jag ju det mesta som behövs i strava. Vad använder ni, och varför?

(Eller smutsar jag ned en elegant ”visa-din-cykel-tråd” nu? I mtb-tråden pratar vi allt möjligt och jag kan såklart skapa en gravel-tråd om det är så!)
Jag kör Wahoo elemnt Bolt 2 och den fungerar ypperligt! Kör grävling några dagar i veckan i grannskapet. Liten skärm men det går att zooma, jag är nöjd iaf. Fick tipset från en kompetent person i en bra cykelbutik i sthlm.
 
Cykeldator, hur tänker ni här?

Inser redan efter fyra rundor på grus att jag behöver koll på navigeringen här på ett annat sätt än på mtb:n, där jag oftast kan stigarna. Och att det är roligare att hålla koll på siffrorna…

Jag skulle säkert kunna uppfylla mina behov bara med en app, men det är ju aldrig fel med lite prylar. Skulle egentligen bara vilja kunna läsa in rutter och se att jag kör rätt, i övrigt har jag ju det mesta som behövs i strava. Vad använder ni, och varför?

(Eller smutsar jag ned en elegant ”visa-din-cykel-tråd” nu? I mtb-tråden pratar vi allt möjligt och jag kan såklart skapa en gravel-tråd om det är så!)
Jag kör med en garmin 530, dock enbart på landsväg än så länge. Fungerar bra, får ut mer data än vad jag behöver. Använder garminklocka för övrig träning, och det är ju skönt att de prylarna pratar med varandra och garmin Connect. Sen synkar jag med strava också.

Så är nöjd i det stora hela :)
 
Jahopp då var det min tur att bli cyklist. Alltid hållit mig till löpning men ryggen och ena höften börjar krångla vid för långa distanser så tänkte variera mig lite med cykling. Tänkte först vara lokalpatriot och köpa en Cannondale (deras HK ligger typ 30min från där jag bor) men fick höra att Tiagra är bättre än Sora (?) så det blev en Canyon Endurace istället. Ingen värsting men kommer nog funka som en första cykel, blir väl en uppgradering längre fram 🤷‍♂️
 
Jahopp då var det min tur att bli cyklist. Alltid hållit mig till löpning men ryggen och ena höften börjar krångla vid för långa distanser så tänkte variera mig lite med cykling. Tänkte först vara lokalpatriot och köpa en Cannondale (deras HK ligger typ 30min från där jag bor) men fick höra att Tiagra är bättre än Sora (?) så det blev en Canyon Endurace istället. Ingen värsting men kommer nog funka som en första cykel, blir väl en uppgradering längre fram 🤷‍♂️
grattis till hojen och ja, det kommer en stund när du börjar fundera över om du kanske skulle vara supersnabb bara du har en supercykel och vips så sitter du där och tittar på top of the range drivlinor, funderar över djupet på hjulen, väven i kolfibern osv osv 🫣
 
Senast ändrad:
Kör wahoo bolt men

grattis till hojen och ja, det kommer en stund när du börjar fundera över om du kanske skulle vara supersnabb bara du har en supercykel och vips så sitter du där och tittar på top of the range drivlinor, funderar över djupet på hjulen, väven i kolfibern osv osv 🫣
Gick igenom en sån fas med superskor så räknar iskallt med att jag kommer göra det med supercyklar också
 
Gick igenom en sån fas med superskor så räknar iskallt med att jag kommer göra det med supercyklar också

Det är vid sådana här tillfällen som jag träder in. Det är min roll. En kass bild tagen för en liten stund sedan (becksvart och dålig belysning) men som antingen är en varning eller en uppmuntran. Det är bara att välja...

53105740785_ab7fd39b4b_h.jpg



Det finns fler...
 
Det där är en fantastisk tröja.
Hur är Enduracen? (För visst är det en sån?)
Haha tack, har en förkärlek för oseriösa tröjor som ser seriösa ut.
Japp det är en Endurace 6. Har försökt ställa in den så bra som det går själv men blir eventuellt en professionell fitting här i dagarna. Kändes dock helt ok igår, mycket cykel för pengarna!
 
2789B92A-441B-445F-8198-B97E62043860.jpeg

En S-works Tarmac.. några år på nacken med ack så snabb hon är!

Bra grejer, den påminner om min BMC på många sätt. Det är också en snabb raket som jag är otroligt nöjd med, byggd av en kille här på KS dessutom. Det är sista ramen av SLR01 som kom med fälgbroms. Det är fjärde säsongen jag cyklar på den och bromsbeläggen är långt ifrån utslitna.

Redan 2020 när jag köpte den här, kostade motsvarande grejer med skivbroms runt 30-40 % mer. Även om jag förstår fördelarna med skivbroms är nytt inte alltid bättre.

B2CA1E24-13E7-450B-BF6D-C5BCBE78D918.jpeg
 
Tillbaka
Topp