• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Intressant cykel och setup @repertoire Berätta gärna mer om den.

Har SRAM Apex AXS 12s installerat på min 3T Exploro sedan ett par månader, fungerar oklanderligt till ett i sammanhanget konkurrenskraftigt pris. Sedvanliga "nackdelar" är högre vikt jämfört med dyrare komponentgrupper, men över åren har den aspekten rasat ner betydligt på rankingstegen över vad jag anser är viktigt för den sorts cykling jag sysslar med.

373053074_627538716150725_8025135231726615537_n.jpg
372208954_1355122742054340_6784414626873391150_n.jpg
371925885_1605186149973935_3499541239976278562_n.jpg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Intressant cykel och setup @repertoire Berätta gärna mer om den.

Har SRAM Apex AXS 12s installerat på min 3T Exploro sedan ett par månader, fungerar oklanderligt till ett i sammanhanget konkurrenskraftigt pris. Sedvanliga "nackdelar" är högre vikt jämfört med dyrare komponentgrupper, men över åren har den aspekten rasat ner betydligt på rankingstegen över vad jag anser är viktigt för den sorts cykling jag sysslar med.

373053074_627538716150725_8025135231726615537_n.jpg
372208954_1355122742054340_6784414626873391150_n.jpg
371925885_1605186149973935_3499541239976278562_n.jpg
Tack. Det är en handbyggd och måttbeställd stålram från Polen. Min fjärde i ordningen. Anpassad för singelklinga fram. Har flera olika gafflar jag kan byta mellan för olika sorts cykling. Men denna sitter oftast på tillsammans med 32-35mm däck. Skulle vara kul med en kolfiberhoj också men dagen jag köper en sån igen blir det nog en renodlad landsvägshoj. Denna lär jag aldrig sälja då den är anpassad till mig.

Din var också schysst! Skulle vara kul att testa elektroniskt.
 
Senast ändrad:

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Tack. Det är en handbyggd och måttbeställd stålram från Polen. Min fjärde i ordningen. Anpassad för singelklinga fram. Har flera olika gafflar jag kan byta mellan för olika sorts cykling. Men denna sitter oftast på tillsammans med 32-35mm däck. Skulle vara kul med en kolfiberhoj också men dagen jag köper en sån igen blir det nog en renodlad landsvägshoj. Denna lär jag aldrig sälja då den är anpassad till mig.

Din var också schysst! Skulle vara kul att testa elektroniskt.

Fin cykel, ska läsa upp om märket. Brukar en 1x-setup på en Canyon Ultimate sedan många år. Fungerar utmärkt för mig.

Har haft en rad olika komponenter på 3T:n sedan jag skaffade den, ett tag med Zipp 303S och 35 mm Pirelli Cinturato-slicks. Övergudlig gångkaraktär. Drivlinan fungerar felfritt. Växlingar sker omedelbart med ett lätt tryck på vardera knapp på bromshandtagen. Ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag enkla, tidlösa lösningar - ett tag körde jag singlespeed på landsväg - men det går inte komma ifrån att elektriska växlar fungerar mycket bra till ett minimum av input från cyklistens sida.

Men de senaste månaderna har jag använt några andra cyklar betydligt mer än italienaren. Cyklar med metallramar och mekaniska växlar som i sammanhanget kostar en spottstyver men ändå levererar den där cykliga lyckan.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Kollar runt lite på groupsets inför ev. uppdatering på allt-i-allo hojen. Rackarns vad allt är dyrt idag. :woot:
Vad är det man ska satsa på idag för 1x11/1x12 setups? Kör fortfarande på min Sram Force 1x från ~2016. Funkar riktigt bra fortfarande men sugen på något nytt.

dfhh.jpg
Srams upgrade kits finns väl även för force och rival? Eller tråla happy men det kan ta ett tag iofs att finna nåt lämpligt

edit; missade de mekaniska skivorna. Köp nytt, rival eller apex. är ju rea nu så kolla tex bike-discount och dylika
 

repertoire

Cartier
2-Faktor

Räv

Cartier
2-Faktor
Pillade lite med De Rosa: n. Campagnolo Eurus var top of the line i Campagnolos mediumfälgprofil-program 2003 och det passar ju bra då ramen är från 2003. Dock så är jag inte förtjust i stora dekaler som snurrar på hjul.

Före rengöring, service och borttagning av dekaler:

53158852592_5f0ba67cff_h.jpg


53159438686_d671587070_h.jpg


Passade på att byta till en svart gammal flite också. Mindre rörig estetiskt och bättre för min bak.

53159179172_b272299857_h.jpg


53159928223_6436a20ab5_h.jpg


Före:

52138244308_5b11cf05b2_h.jpg


En provrunda med blodsmak senare....

53158852567_1eea14a579_h.jpg
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Enduracen gav mersmak och när jag hittade en Ultimate CF SL 8 Disc di2 på rea kunde jag inte låta bli (prylgalen som man är). Insåg dock nu att min garmin mount för dator och lampa inte kommer passa på det mer platta styret. Det finns en på Canyons hemsida men hittar ingen info om det finns fäste på båda sidor? Dvs kan jag fästa både lampa och dator på den? Någon som har en som vet?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Enduracen gav mersmak och när jag hittade en Ultimate CF SL 8 Disc di2 på rea kunde jag inte låta bli (prylgalen som man är). Insåg dock nu att min garmin mount för dator och lampa inte kommer passa på det mer platta styret. Det finns en på Canyons hemsida men hittar ingen info om det finns fäste på båda sidor? Dvs kan jag fästa både lampa och dator på den? Någon som har en som vet?
Min fru har en endurace med wahoomount från Canyon. På undersidan kan man skruva på extrafäste för lampa eller gopro. Kolla med deras kundtjänst, mkt bra chatservice!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpg

vet inte hur din hoj ser ut men på endurace kan man montera en hållare för lyse (eller annat) under datorfästet. är det så att du inte surfar från sverige? isf förstår jag varför du har problem att nå den fysiska kundtjänsten i sverige.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
image.jpg

vet inte hur din hoj ser ut men på endurace kan man montera en hållare för lyse (eller annat) under datorfästet. är det så att du inte surfar från sverige? isf förstår jag varför du har problem att nå den fysiska kundtjänsten i sverige.
Nej jag bor i USA… Löste det med att köpa en ett annat fäste från Amazon 🤷‍♂️
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Nu när det börjar bli lite kyligare, runt 10-12 grade, vad cyklar ni i?
Köpte GripGrab armvärmare och handskar, mid season. Var lite kyligt om framförallt fötterna nu, skoskydd?
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Nu när det börjar bli lite kyligare, runt 10-12 grade, vad cyklar ni i?
Köpte GripGrab armvärmare och handskar, mid season. Var lite kyligt om framförallt fötterna nu, skoskydd?
Ja nu börjar det bli lite svalt. Men jag välkomnar det. Det är något speciellt med att cykla i mörkret på ensliga landsvägar i kylan.
Kör än så länge vanliga skoöverdrag. Långa bibs med sån där fleeceaktig insida. Tunt kortärmat baslager, långärmad jersey och vindjacka. Handskar.
När det blir ännu svalare så åker merinobaslagret fram tillsammans med tjockare jerseys och buffen.

Finns ju fulknep som att linda in tårna alternativt toppen på skorna i aluminumfolie men ibland känns det mer som placebo än något annat.
Annars ett enklare par vinterskor i en storlek större som ger utrymme för tjockare sockor. Dedikerade vinterskor som är bättre isolerade. Eller bara härda ut med tjockare skoöverdrag.
 
Senast ändrad:

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ja nu börjar det bli lite svalt. Men jag välkomnar det. Det är något speciellt med att cykla i mörkret på ensliga landsvägar i kylan.
Kör än så länge vanliga skoöverdrag. Långa bibs med sån där fleeceaktig insida. Tunt kortärmat baslager, långärmad jersey och vindjacka. Handskar.
När det blir ännu svalare så åker merinobaslagret fram tillsammans med tjockare jerseys och buffen.

Finns ju fulknep som att linda in tårna alternativt toppen på skorna i aluminumfolie men ibland känns det mer som placebo än något annat.
Annars ett enklare par vinterskor i en storlek större som ger utrymme för tjockare sockor. Dedikerade vinterskor som är bättre isolerade. Eller bara härda ut med tjockare skoöverdrag.
Jag håller med, riktigt fint igår på min vanliga 3-milsrunda. Lite väl kyligt i skuggan bara :)

Känns som att jag hade behövt någon bättre jersey för årstiden.
Med vanliga skoöverdrag menar du vindtäta bara? Tror inte jag kommer att cykla under vintern tyvärr så jag tänkte nog inte skaffa dedikerade vinterskor.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Några mellansäsongsfavoriter är ullstrumpor och tåvärmare som ger väldigt mycket fotkomfort för pengarna. Värt att tänka på är att händer och fötter blir kalla när resten av kroppen "stjäler" värmen, så klä dig ordentligt framförallt på bålen. Merinounderställ är kanon, likaså en väst. Långärmad (ullblandnings-)tröja är fint, men du får nästan samma sak med kortärmad och värmare.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Några mellansäsongsfavoriter är ullstrumpor och tåvärmare som ger väldigt mycket fotkomfort för pengarna. Värt att tänka på är att händer och fötter blir kalla när resten av kroppen "stjäler" värmen, så klä dig ordentligt framförallt på bålen. Merinounderställ är kanon, likaså en väst. Långärmad (ullblandnings-)tröja är fint, men du får nästan samma sak med kortärmad och värmare.
Låter som att jag borde kunna skrapa ihop något av allt som finns hemma, behöver fot eller tå-värmare dock. Får se om man får arga blickar när man kör med mtb-tröjan som är vindtät på bröstet o_O
 

Sgte

Omega
Sålde min Merckx för några år sedan. Kände att den var för begränsad (gillar offroad).
 

Bilagor

  • DSC_0118.JPG
    DSC_0118.JPG
    1.1 MB · Visningar: 7
Topp