• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

[Bobo]

Rolex
IMG_20230508_165109_Bokeh__01-02_052635.jpeg
IMG_20230512_200448__01-01_051031.jpeg
IMG_20230508_165215_Bokeh__01-01_050625.jpeg
IMG_20230508_165023__01-01_050346.jpeg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Bröder! Jag är här nu ni behöver inte vänta mer, och jag vill verkligen ta igen för all förlorad tid!

Jag har skrivit inlägg i de andra 99 cykeltrådarna här på Lifestyle 😄 Klocksnack liksom.. Figurs 🙏 Här kan man alltid hitta en sensei I varje kategori så finns någon som vet precis allt om just det. Forumet som binder oss alla till varandra. Hubben. Navet. Home. Borgen! Klocksnack tils we die! Visst man e medlem på dartforum och andra jävligt smala konstiga *Host besatthetRR! Oj Ursäkta mig. Jo men det vet du ju. det är jaktlaget och enduron, entusiastbil parfym raktvålen! kniven kaffet! Trädgården gymmet..
vad e det om egentlige….

Jo, ta mig FAN det har du ju jävligt rätt i förstås!
Att Jag älskar helt enkelt jävligt passionerat! Och Jäävligt mycket tydligen! En riktig jävla romantiker som dolt sig här det måste ju va så! Han med ett Hjärta stort som på en elefant, så att det alltid räcker till alla och allt det här nya roliga som luktar så bekant, Och som ger vittring igen. Det som triggar till jakt. Jakten.. jakten! Jag vill ha det jag inte har än=





=Piero zurino. nu.

Det är väl inte Folkrace. Måste finnas cyklar ifrån -87 ståendes i varenda stad ?





går inte ens hitta på youtube.
Piero zurino väl? Känner nån till. Är det en swiss made racer ? Så jag förstått. Det är stämplar och klistermärken på hojarna som säger mycket om komponenter/kvalitet osv? Framgaffel pratas det. Jag nickar instämmande och låtsas hänga med.
Samtidigt som jag innerst inne redan vet att jag ju får det jag vill tillslut. oavsett hur. Jag känner mig Vital! Leta get in there!



Mina herrar! Nu är det vintage Racers. Fan vad kul.
Nu hoppar jag på en 81sidor köttig mayhem tråd som kommer vara magisk. Dyrt, vet man redan. Resten är oskrivet. Åker vi rå. Hej ✌️
:

problem:
Google ger superskralt med information. Det verkar som ett ganska smalt område med vintage racers?
många sidor är på kodat språk ”🇩🇪?🇨🇭?🇮🇹? Jag vet inte men telefonen ville inte översätta långa stycken som verkade som matnyttig och intressant information.

Hur som helst Boys! jag söker en vintage hoj och vad säger ni om en swiss made Piero zurino) ? TRUMVIRVEL Piero zurino)(?

Jag gillar utseendet på det jag sätt. behöver lära mig vilka modeller & årtalen osv. Men Jag är nyfiken på veta mer som sagt. Jag gillar looken. Och bestämt mig och vill ha det jag vill ha. Får man tag på Delar eller är det tillverka egna grejer 😄

Har ni något på vintage åt mig.

Hemsidor lektyr dokumentärer . Vart fan ska jag dyka först?

Jag hoppar in och kör den här tråden pärm till pärm iaf! Det reder sig ska du se.


Och så får jag avslutningsvis bara Buga och tacka för er tid och denna plats.

Mvh

Vet inte om det ska finnas bilder i ditt inlägg men jag ser inga oavsett.

Om du kör den här tråden från pärm till pärm kommer du sannolikt stöta på mina inlägg - som retronörd-deluxe.

Piero Zurino är ett så kallat "shop brand" - dvs. de tillverkade inte ramar.

Uppfattar jag dig rätt i att du söker en cykel från just 1987? Vilken storlek? Dvs. hur lång är du och har du normala proportioner total längd vs benlängd?

Vill du titta på lite vintage-hojar i Sverige så har jag en sida för mina här:

Vågar nog påstå att jag kan svara på det mesta vad gäller "top of the line" tävlingscyklar mellan 1950 och 1995.

En bra plats att titta på gammalt är den här:

Och direkt till deras museum där du kan sortera på årtal eller märke:

En sida som var bra förr men som stagnerat till nästan att vara passé (om något sådant är möjligt när det handlar om gamla cyklar...) :

Och ett inlägg utan bilder är rätt tråkigt så här kommer en cykel från 1987

52122408735_5c13484374_h.jpg
 

Ccris

Omega
Köpte nyligen en Trek Domane al 2 som första racer, rätt nöjd. Köpte ett fäste på Biltemas för att sätta den på väggen i förrådet, vad kör ni för förvaringslösningar på cykeln? IMG_6880.jpeg
IMG_6925.jpeg
 

Btotheb

Omega
Köpte nyligen en Trek Domane al 2 som första racer, rätt nöjd. Köpte ett fäste på Biltemas för att sätta den på väggen i förrådet, vad kör ni för förvaringslösningar på cykeln? IMG_6880.jpeg
IMG_6925.jpeg



Satte upp en skjutdörrsskena från Jula, plats för fyra cyklar som går att skjuta fram och tillbaka beroende på viken man ska ha ut. Inte den snyggaste lösningen men enda jag kom på för att få plats då garaget är tight.


1716271155505.jpeg
 

Jimpa

Panerai
IMG_7936.jpeg
Den här blir bra! Skitsnygg! Men jag vill ha brun styre och sadel.

Kan det bli något eller? Tråkigt att Piero Zurino inte gjorde egna ramar. Vill ju ha en ifrån Schweiz på armen och mellan benen!

Tack för matnyttigt inläg. @Räv
 
Senast ändrad:

th0m

Cartier
2-Faktor
Rikigt trevlig. Svag för neo-retro. Det bästa är att det ofta går att få in 32mm däck i dessa ramar. Som gjort för 2024.

Hade en Mercxk Corsa Extra 10 år sen jag gjorde just det med. Funkade utmärkt.
14504832789_bc066b330f_o.jpg
Precis. Har 28or på denna, men skulle eventuellt kunna klämma in även 32or.

Köpte den från början med ambitionen att bara renovera upp allting, inkl. ursprungliga gruppen (8-delad Record), för allting var i väldigt fint skick. Dock spårade det ur ganska snabbt med ny Chorus-grupp, Chris King-lager, handbyggda hjul på Royce-nav osv osv. Men resultatet är definitivt roligaste cykeln jag har haft.
 

Vincent

Cartier
Jag äger en sådan Flite och kan tyvärr inte hålla med. De skönaste jag kört med är Specialized Romin Evo samt Power.
Ja där märker man hur olika det är. Jag testade bägge från specialized när jag köpte cykeln och tyckte de var värst. Den som gjorde minst ont var PRO Turnix så det var den det fick bli då.
Cyklade 18mil på den här monarken utan en enda känning så då får jag testa läder och gammal teknologi nu:)
4D6DA3B9-5CEF-4817-A0B8-CDDE12486B2F.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja där märker man hur olika det är. Jag testade bägge från specialized när jag köpte cykeln och tyckte de var värst. Den som gjorde minst ont var PRO Turnix så det var den det fick bli då.
Cyklade 18mil på den här monarken utan en enda känning så då får jag testa läder och gammal teknologi nu:)
4D6DA3B9-5CEF-4817-A0B8-CDDE12486B2F.jpeg
Oavsett vilken sadel så måste man vänja sig vid den och vänja rumpan vid cykling. Sittställning, sittbenens avstånd, kroppsfett/muskler påverkar givetvis. En sadel bör testas i ett antal mil innan man kan säga bu eller bä. Jag cyklar 8-10 000 km per säsong och jag föredrar klart dagens moderna sadlar. Mina längre rundor är över 300k.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Ja där märker man hur olika det är. Jag testade bägge från specialized när jag köpte cykeln och tyckte de var värst. Den som gjorde minst ont var PRO Turnix så det var den det fick bli då.
Cyklade 18mil på den här monarken utan en enda känning så då får jag testa läder och gammal teknologi nu:)
4D6DA3B9-5CEF-4817-A0B8-CDDE12486B2F.jpeg

Idealé 90 är kanonbra när man kört in den.

2020 07 02b.jpg
Monark färdig.jpg


Finns att köpa nya igen efter många år.

20210708_154442_resized_1.jpg
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det är bra att köra in lädersadlar under vintern - på trainern. Man sitter mest hela tiden och inte så länge - 40-60 minuter. När det är dags för längre turer ute har man vant sig och sadeln. I vintras var det en gammal Idealé 92 som fick sitt. Satte ihop vinterns trainer-cykel av delar som var över. Den har gjort sitt jobb.

20240427_155203.jpg
20231001_133709.jpg
20240427_155323b.jpg
 

Vincent

Cartier
Idealé 90 är kanonbra när man kört in den.

2020 07 02b.jpg
Monark färdig.jpg


Finns att köpa nya igen efter många år.

20210708_154442_resized_1.jpg
Verkligen! skicket på din gamla ideale är galet bra, de nya är superfina och kikade faktiskt på dem också men blev lite för snål. Körde första rundan med brooks nu i helgen och det var en sån befrielse! Från att sitta och egentligen bara tänka på hur ont det gör till att inte känna nånting och bara kunna fokusera på cyklingen känns helt sjukt efter dessa år :D
 
Hej!

Tänkte göra ett ryck och få den här gamla Bonettin körklar, men vajern verkar ha brutits av. Pratade lite med Mioo men de kunde inte laga detta. Någon som känner till en bra cykelverkstad i Stockholm/Falkenberg?

IMG_8780.jpeg
 
Topp