• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

Hej!

Tänkte göra ett ryck och få den här gamla Bonettin körklar, men vajern verkar ha brutits av. Pratade lite med Mioo men de kunde inte laga detta. Någon som känner till en bra cykelverkstad i Stockholm/Falkenberg?

IMG_8780.jpeg
I sthlm finns det mängder. Jag favoriserar såklart moderskeppet i västerort, sigge cykel. Men tcm söderöver, jarla i stan mfl är bra.
 
Det där borde vilken cykelmek eller t.o.m. du själv greja.
Ta bort växelvajern
Sätt in en skruvmejsel eller något och gänga ut den brustna ”skruven”/gängan
Sätt i en ny justerskruv (likt den du har på andra sidan)
Sätt dit ny växelvajer och justera växlarna
Klart
 
Oavsett vilken sadel så måste man vänja sig vid den och vänja rumpan vid cykling. Sittställning, sittbenens avstånd, kroppsfett/muskler påverkar givetvis. En sadel bör testas i ett antal mil innan man kan säga bu eller bä. Jag cyklar 8-10 000 km per säsong och jag föredrar klart dagens moderna sadlar. Mina längre rundor är över 300k.
Som sagt jäkligt viktigt det där med sadel. Tog ett tag innan jag hittade rätt. Kör bara med Fizik Arione R5 på alla mina cyklar och har aldrig problem. Kan inte alls cykla med lite bredare sadlar för då får jag ont direkt. Så det gäller att hitta rätt.
 

Ja, så är det för mig i varje fall. Mindre för "team" etc. och mer för att jag hängde hos Gefvert på Kocksgatan och suktade - i forntiden. Det är något speciellt med kombon av rött, vitt och krom - med "lug lining" i korresponderande färger, som gör den till P*rr med stort P.

Har letat i många år. Lika många som sedan forntiden. Alltid har det varit något fel - storlek, skick eller pris. Den här gången stod variablerna rätt.

En lite senare artikel (1987) och med en fruktansvärt ful sadel (hur kan man...)! Men ändå...
bicycle_guide_may_1987_road_test_bottecchia_professional_p64_75pct_8ee0168583b70d27e17e868eaee...jpg
 
köpte denna för 800 spänn min nya pendlarhoj

När jag tränar kör jag med min Trek riktigt nöjd med den! Men blir uppdatering nästa år prisklass 15-20k , funderar på en Specialized eller Giant

På vinterhalvåret kör jag Zwift med wahoo kickr Snap 🙏
Finns på Strava

IMG_5532.jpeg
IMG_5614.jpeg
IMG_5727.png
IMG_5728.jpeg
IMG_5729.jpeg
 
Senast ändrad:
Funderar på att skaffa en Apple Watch för att slippa ha med själva mobilen på cykelturen, men undrar om det är någon som vet om man kan få in pulsdata från klockan till Garmin cykeldator?
 
Har läst lite om vaxad kedja och det låter ju väldigt intressant med alla fördelar det verkar ha men är det någon här som har lite erfarenheter av det?
 
Har kört med ett Polar-band som sitter på armen de sista åren och det är mer bekvämt än band runt bröstet.
När nuvarande pulsband givit upp tänkte jag slippa köpa ett nytt och istället kombinera med pulsfunktionen i Apple Watch.
Men det verkar som Garmin kan lämna information mot Apple, men inte ta emot info som t ex pulsdata.
 
Har läst lite om vaxad kedja och det låter ju väldigt intressant med alla fördelar det verkar ha men är det någon här som har lite erfarenheter av det?
Jag kör enbart med vaxad kedja på sommarhalvåret. Detta sedan fyra år tillbaka. Bara på sommarhalvåret pga att kedjan rostar i väta och salt.
Jag ”kokar” mina kedjor i vax. En ny kedja måste först avfettas. Jag brukar lägga kedjan i bensin en stund och skaka runt den. Sedan i avfettning så att den blir helt fri från olja.
Jag läste på en massa innan jag började och insåg att vanligt paraffin i princip är lika bra som alla dessa dyra ”kakor” (Absolute black etc). Så jag tog ett blockljus från Ikea som jag smälte ner. Jag har en bunke med paraffinet som jag värmer upp i ett värmebad (dvs jag stoppar bunken i en kastrull med vatten på spisen). Jag trär upp kedjan på en krok jag gjort av kemtvättsgalje. Där i får kedjan ligga i det smälta paraffinet i 15-30 min och jag doppar den upp och ner ett par ggr för att på paraffinet skall komma åt ordentligt överallt. Lite som att stöpa ljus.
Sedan hänger jag upp kedjan (fortfarande i kroken) så att paraffinet får stelna. Sedan knäcker jag kedjan med fingrarna, länk för länk. Sedan bara montera på cykeln. En vaxad kedja kan jag cykla på ca 500-700 km på innan den till slut börjar bli ”torr” och börjar kvittra lite som en fågel, då vet jag att det är dags att vaxa om. Då har jag inte bättrat på eller adderat vax något under denna tid. Iom att vaxet inte drar åt sig smuts brukar jag bara ner kedjan i paraffinbadet igen. Vet jag med att jag nyss kört i skitiga förhållanden kan jag spola av kedjan innan omvaxning.
Förutom ett utmärkt smörjmedel så blir man inte smutsig alls från kontakt med kedjan. Men det kanske absolut bästa är att slitaget av drivlinan absolut minimeras. Den kedjan jag först vaxade sitter på den cykeln jag cyklar mest på. Fjärde säsongen nu och jag cyklar kanske 3-400 mil med denna cykeln per säsong. Med kedjemätningsverktygen visar kedjan inte på något slitage alls trots alla dessa mil. Det samma gäller ju för även resten av linan, kassetten, framdrev, trissor.
Jag kommer aldrig gå tillbaka till olja. Förutom på vintern då. Kör med enkla kedjor som jag får kassera varje vår.
 
Jag kör enbart med vaxad kedja på sommarhalvåret. Detta sedan fyra år tillbaka. Bara på sommarhalvåret pga att kedjan rostar i väta och salt.
Jag ”kokar” mina kedjor i vax. En ny kedja måste först avfettas. Jag brukar lägga kedjan i bensin en stund och skaka runt den. Sedan i avfettning så att den blir helt fri från olja.
Jag läste på en massa innan jag började och insåg att vanligt paraffin i princip är lika bra som alla dessa dyra ”kakor” (Absolute black etc). Så jag tog ett blockljus från Ikea som jag smälte ner. Jag har en bunke med paraffinet som jag värmer upp i ett värmebad (dvs jag stoppar bunken i en kastrull med vatten på spisen). Jag trär upp kedjan på en krok jag gjort av kemtvättsgalje. Där i får kedjan ligga i det smälta paraffinet i 15-30 min och jag doppar den upp och ner ett par ggr för att på paraffinet skall komma åt ordentligt överallt. Lite som att stöpa ljus.
Sedan hänger jag upp kedjan (fortfarande i kroken) så att paraffinet får stelna. Sedan knäcker jag kedjan med fingrarna, länk för länk. Sedan bara montera på cykeln. En vaxad kedja kan jag cykla på ca 500-700 km på innan den till slut börjar bli ”torr” och börjar kvittra lite som en fågel, då vet jag att det är dags att vaxa om. Då har jag inte bättrat på eller adderat vax något under denna tid. Iom att vaxet inte drar åt sig smuts brukar jag bara ner kedjan i paraffinbadet igen. Vet jag med att jag nyss kört i skitiga förhållanden kan jag spola av kedjan innan omvaxning.
Förutom ett utmärkt smörjmedel så blir man inte smutsig alls från kontakt med kedjan. Men det kanske absolut bästa är att slitaget av drivlinan absolut minimeras. Den kedjan jag först vaxade sitter på den cykeln jag cyklar mest på. Fjärde säsongen nu och jag cyklar kanske 3-400 mil med denna cykeln per säsong. Med kedjemätningsverktygen visar kedjan inte på något slitage alls trots alla dessa mil. Det samma gäller ju för även resten av linan, kassetten, framdrev, trissor.
Jag kommer aldrig gå tillbaka till olja. Förutom på vintern då. Kör med enkla kedjor som jag får kassera varje vår.
okej så du använder bara ett vanligt ljus av paraffin? Det låter ju ännu bättre, det där kedjevaxet är ju rätt dyrt så om det funkar lika bra med ett vanligt ljus är det svinbra! :)
jag är ju solskenscyklist så att vaxet försvinner i regn bryr jag mig inte om så mycket. Att det sedan inte drar åt sig smuts alls lockar väldigt mycket.
 
okej så du använder bara ett vanligt ljus av paraffin? Det låter ju ännu bättre, det där kedjevaxet är ju rätt dyrt så om det funkar lika bra med ett vanligt ljus är det svinbra! :)
jag är ju solskenscyklist så att vaxet försvinner i regn bryr jag mig inte om så mycket. Att det sedan inte drar åt sig smuts alls lockar väldigt mycket.
Vaxet försvinner inte i regn (dvs det går även utmärkt att cykla i regn) men på vintern med salt och sämre torkmöjligheter hittar rosten fram rätt snabbt.
Nej, skillnaden är högst marginell mot de dyra special produkterna från AB och Silca. Om man vill få det riktigt jämfört så kan man tydligen blanda ner teflon i paraffinet enligt;
500g parafin
50g PTFE-pulver 1.6um

Men då vi ju talar om mer PFAS i naturen så skippar jag det. Skillnaden är så minimal att en amatör som jag inte känner någon skillnad.
 
Vaxet försvinner inte i regn (dvs det går även utmärkt att cykla i regn) men på vintern med salt och sämre torkmöjligheter hittar rosten fram rätt snabbt.
Nej, skillnaden är högst marginell mot de dyra special produkterna från AB och Silca. Om man vill få det riktigt jämfört så kan man tydligen blanda ner teflon i paraffinet enligt;
500g parafin
50g PTFE-pulver 1.6um

Men då vi ju talar om mer PFAS i naturen så skippar jag det. Skillnaden är så minimal att en amatör som jag inte känner någon skillnad.
Okej jag läste att silcas vax var vattenlösligt och därför inte optimalt i regn men det är oavsett inget problem för mig. Stort tack för din input blir definitivt att testa med blockljus! :)
 
Vaxade kedjan igår, tror det blev tre omgångar i lacknafta, sista i ultraljudstvätten med lacknafta. Avslutade sedan i T-röd. Är nog väldigt mycket smidigare att vaxa en ny kedja och då inte behöva få bort gammal smuts utan bara fabriksoljan. Men överlag inte så meckigt som många vill få det till!
Nu väntar jag bara på att förkylningen ska försvinna så man kan ge sig ut och testa :)
C77CFE8C-AEE3-4E5B-A01D-900F3C2AB0F5.jpeg

32824CB9-7F10-42B7-B891-CD511C90C837.jpeg

F0DFB0C5-F81F-44D5-8095-BC045EB2228E.jpeg

7BBAC596-2AAF-4F67-B75C-6A0DD4508A77.jpeg
 
Någon som har erfarenhet av att jämföra racer med endurance?
En ”endurance” har snällare geometri så som kortare överrör, längre huvudrör (det framgaffeln sitter i) för mer upprätt bekvämare sittställning. Dessutom är axelavståndet större vilket ger mindre nervöst gång och styrning (och aningen mer dämpad). Dessutom ofta större ”clearance” för att kunna ha större däck (ger också mjukare behagligare gång).
Jag har en riktig ”endurance” i form av en lite äldre Specialized S-Works Roubaix. Skön. Men cyklar man mycket och kör lite race så skulle jag rekommendera en ”vanlig” racer. Annars är nog en endurance ett bra alternativ.
 
Tillbaka
Topp