• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

D..S..

Panerai
Relaterad fråga, du är pluffsig och har inte cyklat på en tid. Köpt en ny cykel och ska börja igen. RAKAR DU BENEN?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Äsch vad diplomatiskt av dig.. ;)
Nä, men det behövs - det är så jävla många rövskallar (som påfallande ofta själva inte är helt rätt på det...) som är fördömande kring andra cyklister, inte minst deras utseende.

Som svar på din fråga; hade jag haft ett avbrott som åkare och gjort återtåg in i idrotten hade jag putsat benen när det vankades kortbyxväder, om än bara för att visa för mig själv att jag var tillbaka. Varken fart, massage eller skrubbsår är antagligen sådär relevant för dig, men känslan av ha hängivit sig är viktig.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Blev klar med årets bygge i går kväll. Rätt nöjd faktiskt.. Mycket special på denna. 6,8 kg som den står
742C8C6A-AB2C-4A60-BE43-F28948A5306B.jpeg
BEF2AB52-E70A-4ABE-ADA0-6382167B9BCA.jpeg
A3B222B1-B6DB-496A-B581-0FD3B215C76A.jpeg
2DEB5321-8F91-48A4-A5B4-204F105FE7DF.jpeg
8126E745-4489-4EA0-A347-E3C1CCA4DFB0.jpeg
C4CDC571-BA78-4A8C-AD2D-E6E10C549A79.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack! Gammalt/begagnat hopplock det mesta, därav att inte bromsar (och nav) blev svarta. Men ser som du säger rätt ok ut i alla fall.
Lite mer drop än vad jag brukar ha (ca 3 cm lägre) med avsikten att testa något mer raceigt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grymt bra. Gillar de små röda detaljerna. Trenden med de stora pulleyhjulen hoppas jag dock får sälla sig till ovala klingor och näsplåster på historiens sophög.
Tack! Hehe, jag kände att jag ville testa, inte för att jag tror det kommer hjälpa mig så mycket. Inte mer än att kanske psyka mina kompisar i gruppen. Och varje laglig mekanisk doping som går ;)
För vissa fungerar det tydligen..
1616071812112.jpeg
 

D..S..

Panerai
Använder någon av er cykelglasögon med styrka? ( För er som behöver glasögon i vanliga fall?)

Var köpte/beställde ni dem isof?
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Tack! Hehe, jag kände att jag ville testa, inte för att jag tror det kommer hjälpa mig så mycket. Inte mer än att kanske psyka mina kompisar i gruppen. Och varje laglig mekanisk doping som går ;)
För vissa fungerar det tydligen..
1616071812112.jpeg
MvdP är ju rätt OK ;)
Han hade hyfsad attack i Strade Bianche.

Jag skulle sätta nog behöva ett plåster över hela skallen...
 

urkronan

Omega
Hej allihopa! Hoppas det är OK att man lånar tråden lite :). Helt novis inom racercyklar men vill komma igång med någon alternativ träning till löpningen. Var runt en hel del förra året och kollade men blev aldrig att man slog till.. Jag tänker mig något OK begagnat, alternativt nytt, runt 10k. Är det något speciellt man bör tänka på vid köp? Hittat nedan som verkar stämma i storlek (jag är ca 177cm), kan vara ett OK alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/trek_emonda_alr5__56_/94709233
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej allihopa! Hoppas det är OK att man lånar tråden lite :). Helt novis inom racercyklar men vill komma igång med någon alternativ träning till löpningen. Var runt en hel del förra året och kollade men blev aldrig att man slog till.. Jag tänker mig något OK begagnat, alternativt nytt, runt 10k. Är det något speciellt man bör tänka på vid köp? Hittat nedan som verkar stämma i storlek (jag är ca 177cm), kan vara ett OK alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/trek_emonda_alr5__56_/94709233
Bättre begagnat är ett bra alternativ. Komponentgrupp nivån är rätt betydande för hur bra och skön cykeln kommer att kännas. En modern cykel har oftast en bra behaglig ram också (alu eller kolfiber) om du letar bland de etablerade tillverkarna.
Cykeln du tittar på är säkert bra. Oklart dock vilken komponentgrupp den har. Dock hade jag sagt att om du är någorlunda proportionerlig byggd är en storlek 53 eller 54 snarare din storlek.
 

urkronan

Omega
Bättre begagnat är ett bra alternativ. Komponentgrupp nivån är rätt betydande för hur bra och skön cykeln kommer att kännas. En modern cykel har oftast en bra behaglig ram också (alu eller kolfiber) om du letar bland de etablerade tillverkarna.
Cykeln du tittar på är säkert bra. Oklart dock vilken komponentgrupp den har. Dock hade jag sagt att om du är någorlunda proportionerlig byggd är en storlek 53 eller 54 snarare din storlek.
Ah okej, nu gick jag bara på tillverkarens storlekstabell. Lite detta som gör att man kanske borde gå till en bra cykelbutik och få testat ut en cykel som passar mig och ändamålet hellre än att ge sig in i begagnat snåret utan att veta typ komponentgrupp och rimligt pris..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ah okej, nu gick jag bara på tillverkarens storlekstabell. Lite detta som gör att man kanske borde gå till en bra cykelbutik och få testat ut en cykel som passar mig och ändamålet hellre än att ge sig in i begagnat snåret utan att veta typ komponentgrupp och rimligt pris..
Är det Trek som säger att du ska ha en 56:a? Dubbelkolla det. Storlekarna varierar dessutom mellan tillverkare. Titta snarare på mått och ramgeometrin.
Växelgrupp hirarkin är bra att lära sig. Tex Shimanos där Tiagra är godtagbart, 105 bra, Ultegra riktigt bra och Dura Ace proffsnivå/rolls royce. Utvecklingen är dock snabb och en modern 105 är förmodligen bättre än en tex knappt tio år gammal Dura Ace (och definitivt mindre sliten).
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej allihopa! Hoppas det är OK att man lånar tråden lite :). Helt novis inom racercyklar men vill komma igång med någon alternativ träning till löpningen. Var runt en hel del förra året och kollade men blev aldrig att man slog till.. Jag tänker mig något OK begagnat, alternativt nytt, runt 10k. Är det något speciellt man bör tänka på vid köp? Hittat nedan som verkar stämma i storlek (jag är ca 177cm), kan vara ett OK alternativ?

https://www.blocket.se/annons/skane/trek_emonda_alr5__56_/94709233
Jag är 180 och cyklar på en madone 56a, så storleken är nog ok (lite beroende på hur du är byggd såklart). Den verkar ha 150 genomgående, vilket är en bra nivå för en entusiastisk motionär, och vinsterna med ultegra/dura ace är framförallt vikten, samt att de är tidigare med ny teknik (ex. elektroniska växlar och skivbromsar). Priset är bra men inte fantastiskt, så köp inte om du inte är övertygad och se om det går att pruta - tex om pedaler kan ingå ock liknande. Emonda är deras lite aggressivare serie (domane är komfort), mest som info.
 

urkronan

Omega
Är det Trek som säger att du ska ha en 56:a? Dubbelkolla det. Storlekarna varierar dessutom mellan tillverkare. Titta snarare på mått och ramgeometrin.
Växelgrupp hirarkin är bra att lära sig. Tex Shimanos där Tiagra är godtagbart, 105 bra, Ultegra riktigt bra och Dura Ace proffsnivå/rolls royce. Utvecklingen är dock snabb och en modern 105 är förmodligen bättre än en tex knappt tio år gammal Dura Ace (och definitivt mindre sliten).

Jag är 180 och cyklar på en madone 56a, så storleken är nog ok (lite beroende på hur du är byggd såklart). Den verkar ha 150 genomgående, vilket är en bra nivå för en entusiastisk motionär, och vinsterna med ultegra/dura ace är framförallt vikten, samt att de är tidigare med ny teknik (ex. elektroniska växlar och skivbromsar). Priset är bra men inte fantastiskt, så köp inte om du inte är övertygad och se om det går att pruta - tex om pedaler kan ingå ock liknande. Emonda är deras lite aggressivare serie (domane är komfort), mest som info.
Tack så mycket för tipsen! Tror jag ska ta mig ner till någon av cykelbutikerna i närheten och se vad dem säger först. Förra året fick jag bara som svar att det mesta var helt slut så jag tröttnade.. vet ni hur det ser ut i år? Nya årets modeller kanske har trillat in för länge sedan?
 
Tack så mycket för tipsen! Tror jag ska ta mig ner till någon av cykelbutikerna i närheten och se vad dem säger först. Förra året fick jag bara som svar att det mesta var helt slut så jag tröttnade.. vet ni hur det ser ut i år? Nya årets modeller kanske har trillat in för länge sedan?
Ännu sämre iår än förra året.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tack så mycket för tipsen! Tror jag ska ta mig ner till någon av cykelbutikerna i närheten och se vad dem säger först. Förra året fick jag bara som svar att det mesta var helt slut så jag tröttnade.. vet ni hur det ser ut i år? Nya årets modeller kanske har trillat in för länge sedan?
Jag ändrar mig på en punkt. Priset är bättre än jag först tyckte.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
H*vete vad laddad man är ändå. Premiärturen är redan gjord och tack vare en del vinterträning sitter flåset i och matchvikten är lägre än i somras.

Är det någon här som håller till i Karlstad/Örebro-trakterna? Till sommaren kommer jag även att cykla en del runt Grebbestad och det vore väldigt kul att styra ihop något.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
H*vete vad laddad man är ändå. Premiärturen är redan gjord och tack vare en del vinterträning sitter flåset i och matchvikten är lägre än i somras.

Är det någon här som håller till i Karlstad/Örebro-trakterna? Till sommaren kommer jag även att cykla en del runt Grebbestad och det vore väldigt kul att styra ihop något.
Örebro här. Har inte riktigt påbörjat säsongen än men känns som att cykelpendlingen gjort gott. Nu är det bara Pollendöden man ska genomgå..
 

MH123

Cartier
Hur menar du? Köper brillor där, och lämnar till optiker sedan?
Läs vilka glasögon dom passar till👍
 
Topp