• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanligt att folk köper klockor på avbetalning?

MrPlow

Rolex
Väcker denna tråd efter många funderingar.

Jag är nyligen färdigutbildad, ung, har två jobb och är singel.

Ekonomin att slänga ut 40 lax på en klocka finns, men om jag bränner dessa pengar, så är det just vad jag bränner alla pengar på. Det är mkt annat som lockar, att spara ihop pengar till en insats BR, resa eller liknande.

Är det acceptabelt att jag köper en klocka på avbetalning, låt säga en omega speedmaster och därmed dryga 2000 spänn per månad i 2 år.
När jag sparar pengar, så går det så sjukt långsamt eftersom pengarna oftast går till "saker man behöver", detta kan vara vapen, tandläkarförsäkringar, mobilräkningar, golfklubbor, parfym eller alkohol i Tyskland.

Jag har alltid skött min ekonomi och är väl införstådd vad skulder innebär. Dock känns det fortfarande helt sjukt att köpa en rent av onödig accosiar på avbetalning.

Vad säger KS?!
Klocka, vapen och BR kan du sälja... Inte en resa eller uppdrucken alkohol.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Inte helt otroligt jagar väl förmodligen @Rojalisten . Att göra sig rolig över det besvarar inte frågan... Däremot kan man väl i allra högsta grad jämföra jakt med klockor, ekonomiskt sett. Ett dyyyrt intresse. Men helt onödigt, egentligen.
Så, för att besvara frågan, tror jag det är en dålig idé att köpa något annat än möjligen en begagnad klocka, och helst en värdebeständig sådan (läs: Rolex), på avbetalning. Men hur göra det mot en ok ränta?
Men framförallt:
Eftersom @Rojalisten hänger här, så verkar det urdumt att köpa på avbetalning eftersom du kommer att vilja flippa den långt innan den är helt avbetald. Att betala för nåt man tröttnat på är ju sjukt surt.
Så, mitt bästa tips är att skapa ett eget konto för utvalda nöjen, där du kan glädjas över att se kapitalet växa de månader du får slantar över, vilket i exemplet måste vara minst 2000 kr/mån...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
För det första; en klocka kan knappast ses som en onödig accessoar, för det andra blir det alltid dyrare att köpa på avbetalning, såvida du inte får ett räntefritt lån. Men, har du stadig inkomst över tid och beredd på fördyring, varför inte.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Väcker denna tråd efter många funderingar.

Jag är nyligen färdigutbildad, ung, har två jobb och är singel.

Ekonomin att slänga ut 40 lax på en klocka finns, men om jag bränner dessa pengar, så är det just vad jag bränner alla pengar på. Det är mkt annat som lockar, att spara ihop pengar till en insats BR, resa eller liknande.

Är det acceptabelt att jag köper en klocka på avbetalning, låt säga en omega speedmaster och därmed dryga 2000 spänn per månad i 2 år.
När jag sparar pengar, så går det så sjukt långsamt eftersom pengarna oftast går till "saker man behöver", detta kan vara vapen, tandläkarförsäkringar, mobilräkningar, golfklubbor, parfym eller alkohol i Tyskland.

Jag har alltid skött min ekonomi och är väl införstådd vad skulder innebär. Dock känns det fortfarande helt sjukt att köpa en rent av onödig accosiar på avbetalning.

Vad säger KS?!
Kör om du hittar ett schysst och inte alltför dyrt upplägg! Avbetalning, räntefria köp, kreditkort och konsumentlån är ju gjort för att folk ska kunna köpa saker. Fattar inte varför folk låter som prusiluskor och moraltanter med sparande och cashbetalning när det gäller klockor.
 

Mankebank

Cartier
Har du utrymme att lägga 2000 i månaden på ett lån har du utrymme att spara pengarna. Öppna ett separat klockkonto och lägg pengarna där. Förmodligen kommer du vara motiverad så du kommer att offra annat för att spara undan mer pengar. Festkväll eller ytterligare en tusenlapp på klockkontot? Pengarna för en fin klocka kommer att finnas på kontot fortare än du anar. Då tror jag förresten inte att du kommer att köpa en ny Speedmaster utan fortsätta spara till något ännu roligare.

När något köpt är det inte en dröm längre, bara ytterligare en pryl man äger. Det är roligare att spara till en dröm än att betala av på en pryl.

Undantagen för mig är utbildning och bostad. Jag skulle kanske kunna tänka mig att låna en del till en bil också men den senaste köptes kontant och med inbyte. Allt annat, motorcyklar, ljudanläggningar, klockor, resor, alltså sånt som jag faktiskt inte behöver betalar jag alltid kontant.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Problemet med ett klockkonto är att när jag har sparat ihop till klockan jag ville ha så inser jag att det gick rätt bra att spara mig fram till denna nivån. Det går med andra ord lika lätt att spara mig fram till nästa nivå, och nästa, och nästa... På detta sätt blir inga klockor köpta förrän jag når upp till Pateks minutrepeterare som jag egentligen har siktet inställt på. :)
 

Mankebank

Cartier
Problemet med ett klockkonto är att när jag har sparat ihop till klockan jag ville ha så inser jag att det gick rätt bra att spara mig fram till denna nivån. Det går med andra ord lika lätt att spara mig fram till nästa nivå, och nästa, och nästa... På detta sätt blir inga klockor köpta förrän jag når upp till Pateks minutrepeterare som jag egentligen har siktet inställt på. :)
Problemet? En betald Patek låter inte som ett problem.

Ett problem är mer av typen smslån till statusprylar man inte har råd med och sedan bli till åtlöje i Lyxfällan.
 

Rojalisten

Panerai
Ifråga om vapen så jagar jag, likaså med andra aktiviteter så inhandlas nytt, begnagnat, olika tillbehör etc. Smått otroligt att vissa människor inte kan koppla samman logiken där...

Stadig ekonomi har jag, men det är väl just själva sparandet som är så förbannat tråkigt. När man ser den totala summan pengar man har sparat, så blir det i mitt fall mkt tankar varför man lägger så mkt pengar på en klocka. Därför menar jag att det är lättare att motivera sig själv att betala *lite* över tiden. Det är väl inte ekonomin som är själva problemet, utan snarare motiveringen att fan komma till skott med saken. Varför köper man en iPhone med abonnemang igentligen? För att det är sjukt omotiverat att lägga 10-15 Lax direkt i handen på försäljaren?

Funderar på en fysisk spargris, blir lättare att inte röra pengarna då ;)
 

Mankebank

Cartier
Varför köper man en iPhone med abonnemang igentligen? För att det är sjukt omotiverat att lägga 10-15 Lax direkt i handen på försäljaren?
Telefon är ett typexempel på något jag aldrig skulle köpa på avbetalning, precis som all annan elektronik. Hellre ett gäng tusenlappar och gå därifrån med en ny telefon än att betala månad efter månad på något som redan känns gammalt. (Däremot kan jag tänka mig att teckna ett abonnemang och köpa telefonen lite billigare eftersom jag vet att jag kommer att vilja ha telefon i framtiden också, men jag ser till att månadskostnaden för själva telefonen är noll och att jag bara betalar ordinarie pris för abonnemanget.)
 

Oew

Rolex
Kör om du hittar ett schysst och inte alltför dyrt upplägg! Avbetalning, räntefria köp, kreditkort och konsumentlån är ju gjort för att folk ska kunna köpa saker. Fattar inte varför folk låter som prusiluskor och moraltanter med sparande och cashbetalning när det gäller klockor.
Håller helt med dig här, även om jag har pengarna till ett inköp idag, finns möjlighet till fri delbetalning i ett år eller dylikt så är det ju självklart bättre att investera pengarna och låta dem jobba.
Sunt ekonomiskt tänk innebär ju inte per automatik att man inte ska konsumera på lån..
 

Jaro62

Breitling
Intressant tråd, jag är hårt fostrad att spara först handla sen, uppvuxen i hårt arbetande arbetarhem. Å'andra sidan så har vårt samhälle ett behov av kassaflöde som inte går i takt med att samla pengar på hög. Vi erbjuds att handla "oxfilé" till vardagsmat varje dag förr att olika intressenter ska uppnå sina mål i kassaflödena, se erbjudande om datorer, telefoner, tv med sk räntefria lån eller badrumsrenovering, köksrenovering på avbetalning och rotavdrag. M.a.o. så tror jag att det köps rätt många klockor på avbetalning då det är ett mönster som återfinns i vårt samhälle. Jag tycker heller inte att det är fel att köpa på avbetalning om köpet är genomtänkt även om jag själv betalar klockan kontant och ibland drömmer om att köpa en finare klocka, drömmen ger oss ork att fortsätta leva i vardagen för ingen vet vad morgondagen har för innehåll.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Som rubrik lyder, brukar ni själva köpa dinkor på avbetalning hos t.ex AD?


Personligen tycker jag att har man inte råd bör man inte köpa..
Har man inte råd ska man inte låna. Det finns nog en hel del klockor här som belånats via utrymme bostadslån. Är det inte så Svensson får råd? Själv har jag tagit krediter om jag hittar rätt klocka vid fel tillfälle. Jag har gått in kontant med 30-50% och betalat av resten på 3-12 månader. Det har gällt klockor i spannet 50000-100000 kr. Det är inget fel i det så länge du vet att du fixar det. Nu hör till saken att jag har en trygg relativt hög försörjning så jag vet att jag löser det. Det är väl som alla lån att man lånar till det som har ett bestående värde och inte till konsumtion som t ex resor, kläder etc.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Håller helt med dig här, även om jag har pengarna till ett inköp idag, finns möjlighet till fri delbetalning i ett år eller dylikt så är det ju självklart bättre att investera pengarna och låta dem jobba.
Sunt ekonomiskt tänk innebär ju inte per automatik att man inte ska konsumera på lån..
Vissa klockor håller också oftast värdet bättre än bilar, platt-tv och datorer :D Om jag hade tagit det dyraste sms-lånet när jag köpte min första Rolex så hade jag ändå gjort en helt ok affär när den såldes ett år senare. Med senaste årets ränta så är det fan bättre att ha pengarna på armen än på banken och att låna för att köpa klockor kan vara riktigt bra. Om man inte köper en sprillans Tag Heuer till listpris förstås...
Att dra "lyxfällan-kortet" känns dumt och överdrivet ängsligt. De flesta här har nog förmågan att göra en hyfsad hushållsbudget och förmåga att handla klockor på kredit utan att hamna hos kronkalle :)
 

Mankebank

Cartier
Vissa klockor håller också oftast värdet bättre än bilar, platt-tv och datorer :D Om jag hade tagit det dyraste sms-lånet när jag köpte min första Rolex så hade jag ändå gjort en helt ok affär när den såldes ett år senare. Med senaste årets ränta så är det fan bättre att ha pengarna på armen än på banken och att låna för att köpa klockor kan vara riktigt bra. Om man inte köper en sprillans Tag Heuer till listpris förstås...
Att dra "lyxfällan-kortet" känns dumt och överdrivet ängsligt. De flesta här har nog förmågan att göra en hyfsad hushållsbudget och förmåga att handla klockor på kredit utan att hamna hos kronkalle :)
Med samma argumentation är det ibland en bra idé att ta lån och investera pengarna på börsen. Men bara ibland, olyckligtvis.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vissa klockor håller också oftast värdet bättre än bilar, platt-tv och datorer :D Om jag hade tagit det dyraste sms-lånet när jag köpte min första Rolex så hade jag ändå gjort en helt ok affär när den såldes ett år senare. Med senaste årets ränta så är det fan bättre att ha pengarna på armen än på banken och att låna för att köpa klockor kan vara riktigt bra. Om man inte köper en sprillans Tag Heuer till listpris förstås...
Att dra "lyxfällan-kortet" känns dumt och överdrivet ängsligt. De flesta här har nog förmågan att göra en hyfsad hushållsbudget och förmåga att handla klockor på kredit utan att hamna hos kronkalle :)
Fast värdebeständigheten har man ju bara nytta av om man säljer utan att köpa nya, ännu dyrare klockor för pengarna. Vilket jag nog vet exakt en person som gjort (med resultatet att han nu, fem år senare, håller på att återskapa sin gamla samling fast till ett helt galet pris). Visst kan det vara skönt att veta att det går att kränga iväg några klockor om privatekonomin verkligen skulle krascha, men för de flesta gör den ju inte det och då är det nog lika bra att se klocklådan som en minuspost trots allt...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd, jag är hårt fostrad att spara först handla sen, uppvuxen i hårt arbetande arbetarhem. Å'andra sidan så har vårt samhälle ett behov av kassaflöde som inte går i takt med att samla pengar på hög. Vi erbjuds att handla "oxfilé" till vardagsmat varje dag förr att olika intressenter ska uppnå sina mål i kassaflödena, se erbjudande om datorer, telefoner, tv med sk räntefria lån eller badrumsrenovering, köksrenovering på avbetalning och rotavdrag. M.a.o. så tror jag att det köps rätt många klockor på avbetalning då det är ett mönster som återfinns i vårt samhälle. Jag tycker heller inte att det är fel att köpa på avbetalning om köpet är genomtänkt även om jag själv betalar klockan kontant och ibland drömmer om att köpa en finare klocka, drömmen ger oss ork att fortsätta leva i vardagen för ingen vet vad morgondagen har för innehåll.

Det var väl en osedvanligt vettig sammanfattning av läget.
Tror också att det florerar mycket klockor som är på avbetalning. På ett eller annat sätt...
Alla är säkert inte rena "Nymans/Nordea Finans-avbetalningar" (eller motsvarande), utan en hel del betalas säkert av tillsammans med boendet.

Hittills(?) så har mina lån varit begränsade till hus, bil och studier.
Bilar lägger jag alltid på så pass kort tid att eventuellt andrahandsvärde inte skulle innebära något strul om man skulle bli tvungen (i samband med landsflykt eller liknande ;) ) att sälja.
Om det erbjudits helt räntefria avbetalningar hos någon av handlarna så hade jag säkert kunnat fundera på det. Men då med samma princip som bilen - d.v.s. att den betalas av i snabbare takt än eventuell värdeminskning.

Tycker absolut att man ska fundera över det innan man tar ett beslut, men om man sågar alla som köper klocka med finansiering så tycker jag att man sitter på lite höga hästar.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Med samma argumentation är det ibland en bra idé att ta lån och investera pengarna på börsen. Men bara ibland, olyckligtvis.
Min uppfattning är att folk här på KS inte är dumma i huvudet och vet någorlunda vad de pysslar med. De flesta här är nog inte är lyxfällanmaterial och många verkar ha bra näsa för affärer och stabil ekonomi. Att höja ett varnande finger och måla upp katastrofscenarier med skuldsanering känns mer på sin plats i en högstadieklass än här på KS. Här känns det rätt så överflödigt. Det är väl självklart för alla här att man bör kunna läsa det finstilta och klara av plus och minus i sin hushållsekononi innan man lånar sjuka mängder pengar och köper klockor. @Rojalisten har två jobb och verkar redig nog att klara av ett köp av av en Speedmaster för 30 papp.

@frere , när jag fick min första fasta anställning var det första jag gjorde att köpa en motorcykel på avbetalning med sopiga villkor från GE-capital (veckan innan uppkörningen :D ) och jag har fan aldrig gjort en sämre ekonomisk affär men livslustsmässigt så var det min bästa affär någonsin. Minuspost i ekonomin är inte allt vafan, köp klockor, motorcyklar eller annat onödigt och ha lite kul:happyhappy:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Håller helt med dig här, även om jag har pengarna till ett inköp idag, finns möjlighet till fri delbetalning i ett år eller dylikt så är det ju självklart bättre att investera pengarna och låta dem jobba.
Sunt ekonomiskt tänk innebär ju inte per automatik att man inte ska konsumera på lån..
En klocka, klassas den som konsumption eller investering? Är det dumt eller sumt att låna för att köpa en 5711 eller en 116500? :cool:
 

frere

Audemars
2-Faktor
Min uppfattning är att folk här på KS inte är dumma i huvudet och vet någorlunda vad de pysslar med. De flesta här är nog inte är lyxfällanmaterial och många verkar ha bra näsa för affärer och stabil ekonomi. Att höja ett varnande finger och måla upp katastrofscenarier med skuldsanering känns mer på sin plats i en högstadieklass än här på KS. Här känns det rätt så överflödigt. Det är väl självklart för alla här att man bör kunna läsa det finstilta och klara av plus och minus i sin hushållsekononi innan man lånar sjuka mängder pengar och köper klockor. @Rojalisten har två jobb och verkar redig nog att klara av ett köp av av en Speedmaster för 30 papp.

@frere , när jag fick min första fasta anställning var det första jag gjorde att köpa en motorcykel på avbetalning med sopiga villkor från GE-capital (veckan innan uppkörningen :D ) och jag har fan aldrig gjort en sämre ekonomisk affär men livslustsmässigt så var det min bästa affär någonsin. Minuspost i ekonomin är inte allt vafan, köp klockor, motorcyklar eller annat onödigt och ha lite kul:happyhappy:
Absolut, jag gillar själv minusposter och dyra köp men bäst är ju att bara ta dem med berått mod och inte gömma sig bakom förskönande omskrivningar! Självklart ska man köpa klockan (eller mc:n), men det låter trist om man först måste intala sig att man ändå ska sälja den...
 

Mankebank

Cartier
En klocka, klassas den som konsumption eller investering? Är det dumt eller sumt att låna för att köpa en 5711 eller en 116500?
Det här gällde vad jag förstår en ny Speedmaster. Värdet efter några månaders eller års användning är sannolikt lägre än värdet nu även om det förstås inte är noll. På lång sikt kan det vara en bra eller en dålig affär, men det är en fin klocka.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi pratar dock om lite olika lånevillkor nu om man tar en konsumentkredit på en klocka eller ett bolån. En konsumentkredit kostar vanligen ungefär 500kr i uppläggninskostnad och sedan ofta 50kr per månad bara i avi-avgifter. Det blir högre ränta än man tror effektivt sett på en klocka i 20 tusen kronors klassen. Lösning? Välj en dyrare klocka så minskar den relativa betydelsen av sådant :D
 

Oew

Rolex
En klocka, klassas den som konsumption eller investering? Är det dumt eller sumt att låna för att köpa en 5711 eller en 116500? :cool:
Hm intressant frågeställning, alltså om man räknar en klocka som en investering, så kan jag köpa låt oss säga en 5711 på avbetalning och sen under tiden investera i en 116500 för att få kapitalet att arbeta :greedy:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hm intressant frågeställning, alltså om man räknar en klocka som en investering, så kan jag köpa låt oss säga en 5711 på avbetalning och sen under tiden investera i en 116500 för att få kapitalet att arbeta :greedy:
Går ju inte att köpa en begagnad av dessa modeller under listpris så det är i alla fall inte kapitalförstöring. Så är kanske en investering då?
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Absolut, jag gillar själv minusposter och dyra köp men bäst är ju att bara ta dem med berått mod och inte gömma sig bakom förskönande omskrivningar! Självklart ska man köpa klockan (eller mc:n), men det låter trist om man först måste intala sig att man ändå ska sälja den...
Sålde inte hojjen, kraschade ;) Menade verkligen inte att man ska räkna med att sälja men det känns ju bättre att låna till något som är hyfsat mer värdebeständigt än en bakmaskin från ON/OFF om man ångrar sig och kommer på att finklockor inte är nåt man vill ha längre.
 

Oew

Rolex
Går ju inte att köpa en begagnad av dessa modeller under listpris så det är i alla fall inte kapitalförstöring. Så är kanske en investering då?
Helt klart! Här är saxat från en hedgefond som investerar i klockor
“By early March, we had raised €6 million for the first quotation and are looking to grow about €100 million to €250 million,”
“Our objective is to generate 15 percent returns per year in the next few years,” she added.

Composition of the fund:

70% vintage, 30% modern
80% complications, 20% simple mechanicals
50% in Patek Philippe, 30%t in other top brands, like Breguet, Rolex,
Audemars Piguet, Lange & Söhne, Vacheron Constantin and Cartier
50% gold, 35% steel, and 15% platinum
 

frere

Audemars
2-Faktor
Sålde inte hojjen, kraschade ;) Menade verkligen inte att man ska räkna med att sälja men det känns ju bättre att låna till något som är hyfsat mer värdebeständigt än en bakmaskin från ON/OFF om man ångrar sig och kommer på att finklockor inte är nåt man vill ha längre.
Ångrar sig!? Det här är ju inget som man kan börja och sluta med lite som man vill. Antingen är man med, eller så är man inte med;)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ifråga om vapen så jagar jag, likaså med andra aktiviteter så inhandlas nytt, begnagnat, olika tillbehör etc. Smått otroligt att vissa människor inte kan koppla samman logiken där...

Stadig ekonomi har jag, men det är väl just själva sparandet som är så förbannat tråkigt. När man ser den totala summan pengar man har sparat, så blir det i mitt fall mkt tankar varför man lägger så mkt pengar på en klocka. Därför menar jag att det är lättare att motivera sig själv att betala *lite* över tiden. Det är väl inte ekonomin som är själva problemet, utan snarare motiveringen att fan komma till skott med saken. Varför köper man en iPhone med abonnemang igentligen? För att det är sjukt omotiverat att lägga 10-15 Lax direkt i handen på försäljaren?

Funderar på en fysisk spargris, blir lättare att inte röra pengarna då ;)

Det låter, för mig, som att du inte prioriterar klockägande speciellt högt. Inget illa menat förstås.
Du kommer att ångra dig den dagen du "slänger" tiotusentals kronor på en klocka. Buyer's remorse är ju inget ovanligt iofs men i din situation tror jag att du skulle kunna köpa något kul för pengarna som du vet att du kommer att njuta av.
 
Topp