• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vanligt att folk köper klockor på avbetalning?

Rojalisten

Panerai
Det låter, för mig, som att du inte prioriterar klockägande speciellt högt. Inget illa menat förstås.
Du kommer att ångra dig den dagen du "slänger" tiotusentals kronor på en klocka. Buyer's remorse är ju inget ovanligt iofs men i din situation tror jag att du skulle kunna köpa något kul för pengarna som du vet att du kommer att njuta av.

Så om jag köper en porsche på avbetalning, så är jag inte bil intresserad? Konstigt tänkade om jag får tycka...
Jag skulle väl inte hängt här i ett par år med över 500 poster om jag inte prioriterar mitt klockängande. Jag har många klockor, men i andra prisklasser.
 

Zalath

Panerai
Tre saker att beakta. Konsumtion/tillgång, finansiering och risk.

Vad det är du köper spelar inte så stor roll (dock, se risk nedan). Bil, klocka, mat. Lyx eller inte är rätt egalt. Tycker du det är värt det du betalar för det så är det. För finansieringen så får du jämföra olika alternativ. Att låna istället för att spara ihop till det behöver inte vara ett dålig alternativ om du får låg ränta, osv.

Däremot när vi kommer in på risk finns det vissa delar att beakta. Hur ser din totala finansiella risksituation ut? Hur är dina tillgångar investerade? Är du totalt väldigt högt belånad? Vad händer om räntorna ökar? Med ett högt huslån kan exempelvis en ränteökning medföra att dina utbetalningar per månad ökar, samtidigt som priset på huset minskar. Vad händer då? Har du en kontaktbuffert när (inte om, när) något skiter sig? Jag tycker en åtminstone ska ha någon månadslön, egentligen ett par hundra tusen, ifall något går snett med boendet, bilen rasar eller en blir uppsagd. Det behöver inte vara att du måste lägga ut för allt, men att det exempelvis dröjer lite innan du får ersättning från försäkringsbolag och liknande, eller att du måste ställa om efter en uppsägning.
 

A.J.

Panerai
Försöker också i möjligaste mån undvika lån.. MEN.. En tanke som slog mig är att låt oss säga att rätt klocka till rätt pris dyker upp vid fel tillfälle..(Typ vintage Rolex)
Då kan det väl i teorin vara en bra affär att ta ett lån (med bra villkor;))för att ändå kunna genomföra dealen..
Jag tänker att med den värdeutveckling som varit historiskt sett på ex. vintage Rolex, kontra dagens räntor..så är det väl inte helt orimligt att tro att man ändå hamnar på plus när lånet är betalt. Ex. Om du lånar 50k till 4,5% ränta så kostar det lånet 4,5k på två år.. Alltså klockan du köper för 50k kostar i praktiken 54,5k.. Efter 2år så finns ju möjligheten att klockan är värd ex.54-56k plus att man faktiskt har fått njuta av den under tiden.. Skulle räntorna helt plötsligt rusa i höjden så kan man ju alltid sälja fort som fan;)

Bara en liten tanke i det hela..
 

Littera69

Omega
Försöker också i möjligaste mån undvika lån.. MEN.. En tanke som slog mig är att låt oss säga att rätt klocka till rätt pris dyker upp vid fel tillfälle..(Typ vintage Rolex)
Då kan det väl i teorin vara en bra affär att ta ett lån (med bra villkor;))för att ändå kunna genomföra dealen..
Jag tänker att med den värdeutveckling som varit historiskt sett på ex. vintage Rolex, kontra dagens räntor..så är det väl inte helt orimligt att tro att man ändå hamnar på plus när lånet är betalt. Ex. Om du lånar 50k till 4,5% ränta så kostar det lånet 4,5k på två år.. Alltså klockan du köper för 50k kostar i praktiken 54,5k.. Efter 2år så finns ju möjligheten att klockan är värd ex.54-56k plus att man faktiskt har fått njuta av den under tiden.. Skulle räntorna helt plötsligt rusa i höjden så kan man ju alltid sälja fort som fan;)

Bara en liten tanke i det hela..

Vi har lite tulpanlökar här hemma som jag kan sälja till dig
 

RobbanL

Breitling
Jag kan bara hålla med tidigare postare i tråden, så länge man har koll på sin ekonomi och ser jag inga bekymmer att låna till en klocka.
 

Mankebank

Cartier
På 1630-talet var tuplanlökar populära i Holland. Plötsligt påbörjades en enorm värdeökning och efter några månader kunde en tulpanlök, speciellt en ovanlig sådan, vara värd ungefär hur mycket som helst. Det spelade ingen roll eftersom den hur som helst skulle vara värd ännu mer i morgon. Folk satsade allt de hade för att vara med i ökningen. Ökningen accelererade ytterligare efter några år av stora prisökningar ökningar och naturligtvis sprack det till slut och lökarna förlorade sitt värde. En klassisk, men extrem och snabb, bubbla som påverkade ekonomin under lång tid efteråt.
 

A.J.

Panerai
På 1630-talet var tuplanlökar populära i Holland. Plötsligt påbörjades en enorm värdeökning och efter några månader kunde en tulpanlök, speciellt en ovanlig sådan, vara värd ungefär hur mycket som helst. Det spelade ingen roll eftersom den hur som helst skulle vara värd ännu mer i morgon. Folk satsade allt de hade för att vara med i ökningen. Naturligtvis sprack det efter något halvår och lökarna förlorade sitt värde. En klassisk, men extrem och snabb, bubbla som påverkade ekonomin under lång tid efteråt.

Aha! Tack för förtydligande;)
Tror dock det blir lite fel att jämföra tulpanlökar med ex.vintage Rolex..sett över lång tid!?;)
 

Littera69

Omega

Resonemanget bygger på en premiss som inte är sann, tanken om evig prisstegring på föremål som har ett begränsat nyttovärde.

En bil ramlar ner i pris när den används och nyttovärdet minskar.
En tulpanlök är bara värd fem årslöner så länge någon vill och kan betala det.
En Rolex för 100 papp är bara värd det så länge någon vill och kan betala det.
 

Mankebank

Cartier
Aha! Tack för förtydligande;)
Tror dock det blir lite fel att jämföra tulpanlökar med ex.vintage Rolex..sett över lång tid!?;)
När många köper med pengar de inte har i förvissning om att ökningen kommer att fortsätta ökar hela tiden risken för en bubbla. Oftast är det självklart efteråt att det inte skulle hålla, men under tiden det sker är det lätt att dras med i prisökningarna.

Och jag har förstås inte en aning om vintageklockor är en bubbla eller bara en sund efterfrågeökning. Det beror på hur efterfrågan ser ut i framtiden.
 

A.J.

Panerai
När många köper med pengar de inte har i förvissning om att ökningen kommer att fortsätta ökar hela tiden risken för en bubbla. Oftast är det självklart efteråt att det inte skulle hålla, men under tiden det sker är det lätt att dras med i prisökningarna.

Och jag har förstås inte en aning om vintageklockor är en bubbla eller bara en sund efterfrågeökning. Det beror på hur efterfrågan ser ut i framtiden.
Helt riktigt! Ingen kan ju veta vad som händer i framtiden, om det är en bubbla när det gäller vintageklockor får helt enkelt tiden utvisa... utgick bara från hur det är i dagsläget och hur det varit historiskt sett. Lånar inte själv till klockor men fick en fundering kring om det verkligen behöver vara en dålig affär att göra det... Förutsatt rätt klocka, rätt pris;)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Så om jag köper en porsche på avbetalning, så är jag inte bil intresserad? Konstigt tänkade om jag får tycka...
Jag skulle väl inte hängt här i ett par år med över 500 poster om jag inte prioriterar mitt klockängande. Jag har många klockor, men i andra prisklasser.

Nå. Man kan givetvis ha ett geniunt klockintresse utan att köpa dyra klockor! Du har rätt. Jag kommenterade det du skrev om att du kände dig tveksam att lägga mycket pengar på en klocka. Men det lutar lite åt att du är mer intresserad av jakt. :)
 

Rojalisten

Panerai
ska köpa mig en patek via sms lån, bara för att bevisa att det är möjligt ;) skämt åsido, pengarna finns där, jag har inga lån, men det jag försöker säga att det känns skönare på något sätt att successivt betala av något och samtidigt ha en försäkringssumma pengar kvar på banken. Än att tömma valvet, eller göra det halvfullt.

Sen flippar jag inte klockor, utan behåller dom och istället växlar mellan flera och således finns de längre i min ägo. Risken att jag tröttnar på en klocka medan en betalning återstår på denna är således inget problem för mig.

Låt säga att man lägger halva beloppet kontant, och betalar av resten under 12 månader med god ränta? Ingen som betalat en klocka via kvartal?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
På 1630-talet var tuplanlökar populära i Holland. Plötsligt påbörjades en enorm värdeökning och efter några månader kunde en tulpanlök, speciellt en ovanlig sådan, vara värd ungefär hur mycket som helst. Det spelade ingen roll eftersom den hur som helst skulle vara värd ännu mer i morgon. Folk satsade allt de hade för att vara med i ökningen. Ökningen accelererade ytterligare efter några år av stora prisökningar ökningar och naturligtvis sprack det till slut och lökarna förlorade sitt värde. En klassisk, men extrem och snabb, bubbla som påverkade ekonomin under lång tid efteråt.
Holland är igång igen, framförallt Amsterdam.
kids-cannabis.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gissar att chansen till en bra rabatt vid nyköp hänger ihop med att du betalar allt på en gång, i alla fall vid räntefria avbetalningar men jag har ingen erfarenhet av att köpa med avbetalning så någon annan kanske har facit?
 

Rojalisten

Panerai
Gissar att chansen till en bra rabatt vid nyköp hänger ihop med att du betalar allt på en gång, i alla fall vid räntefria avbetalningar men jag har ingen erfarenhet av att köpa med avbetalning så någon annan kanske har facit?
Hur ser det ut med uret? Dom kör ju 36, 24, 12 månader. Tror att 12 månader är räntefritt till och med
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Gissar att chansen till en bra rabatt vid nyköp hänger ihop med att du betalar allt på en gång, i alla fall vid räntefria avbetalningar men jag har ingen erfarenhet av att köpa med avbetalning så någon annan kanske har facit?

Kan nog ligga något i det.
Det är ju ingen superbusiness för någon (förutom konsumenten som klarar betala) att låna ut pengar helt gratis.
Inte sett detta inom klockbranschen dock (inte letat heller, iofs) ännu, men det är ju rätt vanligt på våra elektronikvaruhus.
 

Oew

Rolex
Gissar att chansen till en bra rabatt vid nyköp hänger ihop med att du betalar allt på en gång, i alla fall vid räntefria avbetalningar men jag har ingen erfarenhet av att köpa med avbetalning så någon annan kanske har facit?
Har svårt att tänka mig att det påverkar något. Det är ju inte butiken själva som står för lånet. Sen så säger man väl inte heller att du ska betala mha avbetalning förrän efter pris är diskuterat och då tror jag knappast någon ad skulle höga pris.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kan nog ligga något i det.
Det är ju ingen superbusiness för någon (förutom konsumenten som klarar betala) att låna ut pengar helt gratis.
Inte sett detta inom klockbranschen dock (inte letat heller, iofs) ännu, men det är ju rätt vanligt på våra elektronikvaruhus.
Jo, det är det. Det är ganska vanligt med kickback till företagen när köpet avser delbetalning. Bolagen som är ansvariga för delbetalningen drar in sina pengar på slarvande kunder.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo, det är det. Det är ganska vanligt med kickback till företagen när köpet avser delbetalning. Bolagen som är ansvariga för delbetalningen drar in sina pengar på slarvande kunder.
Klart företagen tjänar på finansiering. Inga konstigheter där...
Men tror du verkligen att de får någon kickback på finans helt utan ränta/avgifter?
Finansbolaget räknar givetvis med att tillräckligt många slarvar för att det ska vara lönsamt för dem - men tror du att de är så pass säkra på det att de också betalar ut kickback?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gissar att chansen till en bra rabatt vid nyköp hänger ihop med att du betalar allt på en gång, i alla fall vid räntefria avbetalningar men jag har ingen erfarenhet av att köpa med avbetalning så någon annan kanske har facit?
Spelar ingen roll. Kreditgivaren betalar butiken omgående så det försämrar inte dina förhandlingsmöjligheter.
 
Topp