• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

v0n

Patek
2-Faktor
Så detta är vad TagHeur kan prestera för ett utpris av 27000 kr till kund ?

Ett sketet Sellita SW200-1 (ett enkelt 2824-2) som TagHeur själva ödmjukt benämner Calibre 5 !
En plastring i (för oss som läst tråden) kvalitetsplast (High end granulat ?).

Det finns liknande klockor i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/page-1329#post-3119707 för 1/10-del av priset.

Min slutsats :
När inte verkshöjden når högre än så här är det inte konstigt att vissa försöker skarva emellan.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka och det är bara ett fåtal i denna tråden som noterar den girigheten !
Visst, den handlar om kopior. Men att klockbranschen själva lägger dimridåer och benämner enkla 2824 urverk som Calibre 5 och spelar fuskarna i händerna med produkter som ber om att bli kopierade är det tyst om.

För nästan 30000 kr kan man begära mer !
Bravo. 100% enig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Så detta är vad TagHeur kan prestera för ett utpris av 27000 kr till kund ?

Ett sketet Sellita SW200-1 (ett enkelt 2824-2) som TagHeur själva ödmjukt benämner Calibre 5 !
En plastring i (för oss som läst tråden) kvalitetsplast (High end granulat ?).

Det finns liknande klockor i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/page-1329#post-3119707 för 1/10-del av priset.

Min slutsats :
När inte verkshöjden når högre än så här är det inte konstigt att vissa försöker skarva emellan.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka och det är bara ett fåtal i denna tråden som noterar den girigheten !
Visst, den handlar om kopior. Men att klockbranschen själva lägger dimridåer och benämner enkla 2824 urverk som Calibre 5 och spelar fuskarna i händerna med produkter som ber om att bli kopierade är det tyst om.

För nästan 30000 kr kan man begära mer !
För nästan 30000kr kan man iallafall begära att de sätter ett Top-Grade 2824 som de byter ut delar till högre kvalitet/ny teknik samt reglerar. Likt Tudor, Omega och t.om Longines. Men behöver man börja kräva in-house för det? In-house är inte alltid bättre än ETA. Jag gillar ETA pga av den tillförlitligheten man har, säkerheten i tillgången till reservdelar och kunniga urmakare som kan serva dessa ur till bra priser. Men för 30000kr skulle jag inte varit okej med ett "standard" 2824 utan hade då velat se ett kronometer-certifierat 2824 eller 2892-A2. Sen spenderar Tag Heuer kopiösa mängder pengar på reklam...

Jag försöker inte rättfärdiga deras prissättning, men TAG gör ett bra jobb på att sälja klockor till icke-entusiaster. Vi på klockforum är inte lika imponerade...
 
Så detta är vad TagHeur kan prestera för ett utpris av 27000 kr till kund ?

Ett sketet Sellita SW200-1 (ett enkelt 2824-2) som TagHeur själva ödmjukt benämner Calibre 5 !
En plastring i (för oss som läst tråden) kvalitetsplast (High end granulat ?).

Det finns liknande klockor i https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/page-1329#post-3119707 för 1/10-del av priset.

Min slutsats :
När inte verkshöjden når högre än så här är det inte konstigt att vissa försöker skarva emellan.

TagHeur tar 24000 kr för att sätta sitt namn på en klocka och det är bara ett fåtal i denna tråden som noterar den girigheten !
Visst, den handlar om kopior. Men att klockbranschen själva lägger dimridåer och benämner enkla 2824 urverk som Calibre 5 och spelar fuskarna i händerna med produkter som ber om att bli kopierade är det tyst om.

För nästan 30000 kr kan man begära mer !

Jag håller med dig men dra för all del Rolex, Breitling et al. Över samma kam, det är väldigt orättvisande att bara säga att det är Tag Heuer som säljer skit överprisat.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
De tar också 80 papp för en dykare Steinhart, Squale et al. Kan matcha till 95% för 8k.

Därav "Inte bara Tag tar ockerpriser".

Ok en sub är inte värd 80 tkr. Jag skulle säga att 35 kr är en rimlig summa.
Men. Man märker att du gått på myten om att en Rolex sub har samma kvalitet som en steinhart. Du har nog inte jämfört båda sida vid sida?

Plus det är främst urverket vi pratar om eller? Tags förskönande beskrivningar av generisk selittaverk, fet plastring som utfyllnad inne i klockan osv
 

Wheelie

Cartier
Av ren nyfikenhet, hur har du räknat ut att Tags kostnad för att tillverka en Aquaracer är 3000 kr? Vore intressant att veta mer detaljer kring vilka tillverkningskostnader de stora märkena faktiskt har.

Jag har kanske inte räknat, utan mer tänkt lite så här !

Jag tar en av mina Seiko-klockor som exempel. en SKX011 !
Den är tillverkad i Japan av ett vinstdrivande företag. Det sitter ett Caliber 7S26 inuti, ett inhouse och säljs ut till kund för 3000-4000 kr. Denna är (förmodligen) ganska ointressant att replikera då den varken betingar ett högt pris från början eller har ett urverk som finns att köpa på öppna marknaden.

Aquaracern har naturligtvis en högre nivå på finishen, men å andra sidan är urverket det billigaste 2824 i form av Sellitas SW200-1 (inte ens Elabore liksom). Olika människor har olika syn på vad som är viktigt, jag personligen hade tyckt att det faktiskt hade varit okej med ett 2824, men då i Top eller Chronometer grade.

I en Steinhart för 6500 spänn sitter ett Swiss Made ETA 2892/SW300 élaboré Premium.
Kom igen liksom, det fixar de för en femtedel av priset för en TagHeur ut till kund. Finishen är likvärdig (=hög)
https://www.steinhartwatches.de/en/premium-line/ocean-titanium-500-premium.html

Jag får citera @TobiasD
"För nästan 30000kr kan man iallafall begära att de sätter ett Top-Grade 2824 som de byter ut delar till högre kvalitet/ny teknik samt reglerar."


Detta blev en diskussion som tyvärr hamnade lite utanför det egentliga ämnet, det jag ville få fram var att företagen gräver sin egen grop och bjuder på öppet mål genom att saluföra en produkt till högt pris som är så enkel att tjäna snabba pengar på.
 
Senast ändrad:
Man märker att du gått på myten om att en Rolex sub har samma kvalitet som en steinhart. Du har nog inte jämfört båda sida vid sida?

Från min sida ser jag det som att du gått på myten att Rolex håller en markant högre kvalité, ett ord som för övrigt är så generellt att det knappt betyder ett smack längre.

För att klargöra så påstår jag inte att Steinhart håller samma kvalité som en rolle, jag säger att den är marginellt sämre och förmodligen med större avvikelse mellan olika exemplar. Jag skulle nog säga att 95% av alla Steinhart's är 95% lika bra som en sub.
Det enda egentligt imponerande med subben är Superlative Chronometer stämpeln, som är awesome.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Jag har ägt ett par aquaracers både med vridning i stål och keramik. Den i stål kan man köpa ny via c24 för 15k, det är ett helt klart rimligt pris för vad man får kan jag tycka. 27k som den keramiska listar är långt ifrån prisvärt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Från min sida ser jag det som att du gått på myten att Rolex håller en markant högre kvalité, ett ord som för övrigt är så generellt att det knappt betyder ett smack längre.

För att klargöra så påstår jag inte att Steinhart håller samma kvalité som en rolle, jag säger att den är marginellt sämre och förmodligen med större avvikelse mellan olika exemplar. Jag skulle nog säga att 95% av alla Steinhart's är 95% lika bra som en sub.
Det enda egentligt imponerande med subben är Superlative Chronometer stämpeln, som är awesome.

OK!
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Jag har kanske inte räknat, utan mer tänkt lite så här !

Jag tar en av mina Seiko-klockor som exempel. en SKX011 !
Den är tillverkad i Japan av ett vinstdrivande företag. Det sitter ett Caliber 7S26 inuti, ett inhouse och säljs ut till kund för 3000-4000 kr. Denna är (förmodligen) ganska ointressant att replikera då den varken betingar ett högt pris från början eller har ett urverk som finns att köpa på öppna marknaden.

Aquaracern har naturligtvis en högre nivå på finishen, men å andra sidan är urverket det billigaste 2824 i form av Sellitas SW200-1 (inte ens Elabore liksom). Olika människor har olika syn på vad som är viktigt, jag personligen hade tyckt att det faktiskt hade varit okej med ett 2824, men då i Top eller Chronometer grade.

I en Steinhart för 6500 spänn sitter ett Swiss Made ETA 2892/SW300 élaboré Premium.
Kom igen liksom, det fixar de för en femtedel av priset för en TagHeur ut till kund. Finishen är likvärdig (=hög)
https://www.steinhartwatches.de/en/premium-line/ocean-titanium-500-premium.html

Jag får citera @TobiasD
"För nästan 30000kr kan man iallafall begära att de sätter ett Top-Grade 2824 som de byter ut delar till högre kvalitet/ny teknik samt reglerar."


Detta blev en diskussion som tyvärr hamnade lite utanför det egentliga ämnet, det jag ville få fram var att företagen gräver sin egen grop och bjuder på öppet mål genom att saluföra en produkt till högt pris som är så enkel att tjäna snabba pengar på.
Jag förstår din poäng men samtidigt är det helt bortkastat att prata om "prisvärt" på lyxprodukter som klockor där marginalerna är sjukt höga (om en klocka kan reas ut för mer än 50% på Tags egna outlet-butiker undrar man ju hur höga jävla marginaler det är egentligen, 70-80%?)...

För övrigt är det inte sant att alla Aquaracer har sw200, kolla tex Bruce Williams youtube-recension av den gröna (emereld green :hungry:) där han öppnar klockan och konstaterar att det är ett 2824 med ok finis (jag vet inte vilken grade men ser inte ut som basversion iaf).

Köper inte ditt argument att företag gräver sin egen grop när produkten är enkel att kopiera. Det finns mängder med framgångsrika lyxprodukter/designvaror som har enkel/clean/stilren form/design/utförande och som är enkla att kopiera. Ska en produkt by default göras komplex för att hålla slöddret borta från att piratkopiera?
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Tråkig historia men den kommer nog inte vara unik i framtiden. Skulle bli väldigt överraskad om det inte snurrar ett antal Rolexkopior här på forumet. (Men hoppas givetvis att jag har fel.) På blocket finns de definitivt.
Jag har själv backat på en nyare sport-Rolex här på forumet för den kändes fel. Men hade inte lupp med mig så jag kunde inte granska den ordentligt.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Diskussionen om kvalité är intressant. Dels håller jag helt med @Jim Dollares syn ovan att det inte riktigt går att resonera som vi gör ibland avseende "prisvärd". Är en Porsche prisvärd? Det beror ju helt på vad som gör att man uppskattar den. Man köper ju knappast en Boxster för bagageutrymmets skull. Men vad gäller skillnaden på klockor så tycker jag ofta att man på totalen får vad man betalar för givet att man har förmågan att uppskatta det. Jag är lite av en kvalitetsnörd o gillar att grejer där man lagt sin skäl i att saker skall vara riktigt bra. Kollar man på klockor på det viset så ser man hur dyrare märken oftast har lagt lite mer omsorg om passning, ytbehandlingar, vinklar o glans i index, AR, design (har också ett värde) etc etc. Sedan finns det märken som sticker ut med en oväntat hög finish o design i fht pris. CW, Monta, Stowa etc. Men man måste nog kika på klockorna med lupp o lite eftertanke för att uppskatta skillnaderna mellan Rolex o Stenhård. Då ser man dom. Lite som diamanter. Man ser skillnad med lupp och ansträngning. Det tillsammans med vetskapen om att man faktiskt kan se det och att man valt att betala för det ger uppskattning nog att lägga hundra gånger pengarna mot ett smycke i Zirconia. (Eller inte för om man bara tittar lite på håll ser man ingen skillnad....)
 
Känner mig inte riktigt motiverad att argumentera för min sak när du hävdar att du med en knock-off i 8tkr klassen får 95% Rolex-kvalité...

Fast vad är"Rolex-kvalité"?
En Steinhart eller Squale kostar, bokstavligen, 10% av vad listpriset av en Rolex men jag har svårt att se ett område skiljt från tidshållningen där den ens är mätbar, lite dyrare stål och lume möjligen.
Tycker du att göra något 10 ggr. Dyrare för att åstadkomma en skillnad på ett par % är "kvalité"? Inte jag iaf.

Diskussionen om kvalité är intressant. Dels håller jag helt med @Jim Dollares syn ovan att det inte riktigt går att resonera som vi gör ibland avseende "prisvärd". Är en Porsche prisvärd? Det beror ju helt på vad som gör att man uppskattar den. Man köper ju knappast en Boxster för bagageutrymmets skull. Men vad gäller skillnaden på klockor så tycker jag ofta att man på totalen får vad man betalar för givet att man har förmågan att uppskatta det. Jag är lite av en kvalitetsnörd o gillar att grejer där man lagt sin skäl i att saker skall vara riktigt bra. Kollar man på klockor på det viset så ser man hur dyrare märken oftast har lagt lite mer omsorg om passning, ytbehandlingar, vinklar o glans i index, AR, design (har också ett värde) etc etc. Sedan finns det märken som sticker ut med en oväntat hög finish o design i fht pris. CW, Monta, Stowa etc. Men man måste nog kika på klockorna med lupp o lite eftertanke för att uppskatta skillnaderna mellan Rolex o Stenhård. Då ser man dom. Lite som diamanter. Man ser skillnad med lupp och ansträngning. Det tillsammans med vetskapen om att man faktiskt kan se det och att man valt att betala för det ger uppskattning nog att lägga hundra gånger pengarna mot ett smycke i Zirconia. (Eller inte för om man bara tittar lite på håll ser man ingen skillnad....)

Jag håller med om(tror jag) om att begreppet "prisvärd" är lite dött i lyxbranschen, kan lyx ens vara prisvärt?

Kvalité däremot kan diskuteras och Rolex(eller någon annan källa för den delen), har då inte publicerat något för att visa på varför deras kvalité skulle vara högre än någon annans. Halva roten till den här diskussionen är att ordet kvalite är så sönder-använt att det är löjligt.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Fast vad är"Rolex-kvalité"?
En Steinhart eller Squale kostar, bokstavligen, 10% av vad listpriset av en Rolex men jag har svårt att se ett område skiljt från tidshållningen där den ens är mätbar, lite dyrare stål och lume möjligen.
Tycker du att göra något 10 ggr. Dyrare för att åstadkomma en skillnad på ett par % är "kvalité"? Inte jag iaf.



Jag håller med om(tror jag) om att begreppet "prisvärd" är lite dött i lyxbranschen, kan lyx ens vara prisvärt?

Kvalité däremot kan diskuteras och Rolex(eller någon annan källa för den delen), har då inte publicerat något för att visa på varför deras kvalité skulle vara högre än någon annans. Halva roten till den här diskussionen är att ordet kvalite är så sönder-använt att det är löjligt.
Vi tycker alla olika. Låt oss nu sjunga we shall overcome! :p :rolex:
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ständigt dessa Steinhartmuppar som försöker rättfärdiga att de har köpt Rolexkopior för 10k... Du får inte 95 % av en Rolex av att köpa Steinhart, du får 0 %, om man inte i beräkningen ger någon procent för stulen design. Sorry :)
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fast vad är"Rolex-kvalité"?
En Steinhart eller Squale kostar, bokstavligen, 10% av vad listpriset av en Rolex men jag har svårt att se ett område skiljt från tidshållningen där den ens är mätbar, lite dyrare stål och lume möjligen.
Tycker du att göra något 10 ggr. Dyrare för att åstadkomma en skillnad på ett par % är "kvalité"? Inte jag iaf.



Jag håller med om(tror jag) om att begreppet "prisvärd" är lite dött i lyxbranschen, kan lyx ens vara prisvärt?

Kvalité däremot kan diskuteras och Rolex(eller någon annan källa för den delen), har då inte publicerat något för att visa på varför deras kvalité skulle vara högre än någon annans. Halva roten till den här diskussionen är att ordet kvalite är så sönder-använt att det är löjligt.
Asymptote_cropped.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Höj nivån nu gänget. Detta är en varningstråd för varumärkesförfalskade klockor med loggor från Tag Heuer. Diskutera Rolex vs Steinhart i annan tråd tack :)

God jul

Du har rätt men det är en intressant diskussion - i synnerhet om echo d mfl ger sin syn på kvalitetsskillnader. Kanske förtjänar en egen tråd?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp