Jag har kanske inte räknat, utan mer tänkt lite så här !
Jag tar en av mina Seiko-klockor som exempel. en SKX011 !
Den är tillverkad i Japan av ett vinstdrivande företag. Det sitter ett Caliber 7S26 inuti, ett inhouse och säljs ut till kund för 3000-4000 kr. Denna är (förmodligen) ganska ointressant att replikera då den varken betingar ett högt pris från början eller har ett urverk som finns att köpa på öppna marknaden.
Aquaracern har naturligtvis en högre nivå på finishen, men å andra sidan är urverket det billigaste 2824 i form av Sellitas SW200-1 (inte ens Elabore liksom). Olika människor har olika syn på vad som är viktigt, jag personligen hade tyckt att det faktiskt hade varit okej med ett 2824, men då i Top eller Chronometer grade.
I en Steinhart för 6500 spänn sitter ett Swiss Made ETA 2892/SW300 élaboré Premium.
Kom igen liksom, det fixar de för en femtedel av priset för en TagHeur ut till kund. Finishen är likvärdig (=hög)
https://www.steinhartwatches.de/en/premium-line/ocean-titanium-500-premium.html
Jag får citera
@TobiasD
"För nästan 30000kr kan man iallafall begära att de sätter ett Top-Grade 2824 som de byter ut delar till högre kvalitet/ny teknik samt reglerar."
Detta blev en diskussion som tyvärr hamnade lite utanför det egentliga ämnet, det jag ville få fram var att företagen gräver sin egen grop och bjuder på öppet mål genom att saluföra en produkt till högt pris som är så enkel att tjäna snabba pengar på.