• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Problemet med kopior kommer ju rimligen bara att bli värre och värre, men lite oväntat kanske att man väljer att lägga energi på att kopiera Tag, är det för att det är mindre uppenbart?

Du har rätt men det är en intressant diskussion - i synnerhet om echo d mfl ger sin syn på kvalitetsskillnader. Kanske förtjänar en egen tråd?
Klart intressant. Starta!
Problemet med kopior kommer ju rimligen bara att bli värre och värre, men lite oväntat kanske att man väljer att lägga energi på att kopiera Tag, är det för att det är mindre uppenbart?
Tag är ju stora i USA och UK, antagligen där den största marknaden för kopior finns. Men jag vet inte.

Klart intressant. Starta!

Tag är ju stora i USA och UK, antagligen där den största marknaden för kopior finns. Men jag vet inte.
Jo men samtidigt så är det ju klart fler människor som har råd att köpa åtminstone Tag:s instegsmodeller såsom Aquaracer. Har man inte råd med en Aquaracer och vill köpa kopia så är väl ens drömklocka sannolikt något dyrare än en Aquaracer? I dunno..

Jo men samtidigt så är det ju klart fler människor som har råd att köpa åtminstone Tag:s instegsmodeller såsom Aquaracer. Har man inte råd med en Aquaracer och vill köpa kopia så är väl ens drömklocka sannolikt något dyrare än en Aquaracer? I dunno..
Fast poängen är ju att ägaren i många fall tror att den är äkta

Såg en som kommentera på Tags Facebooksida. Ser inte denna lite misstänktas ut? Kolla siffrorna 40 och 50 på bezeln och lika så lume pluppen har väl ingen ring. Dålig bild men iallafall.
871B14DC-FFC5-4A3D-9727-3C6D9F1ADBD5.png

Såg en som kommentera på Tags Facebooksida. Ser inte denna lite misstänktas ut? Kolla siffrorna 40 och 50 på bezeln och lika så lume pluppen har väl ingen ring. Dålig bild men iallafall.
871B14DC-FFC5-4A3D-9727-3C6D9F1ADBD5.png
Jag undrar om det stämmer att lumepluppen har en ring dock, kollat på massor av bilder på Google och jag tycker mig inte se någon egentlig ring runt lumepluppen, undrar om det inte är beroende på hur ljuset faller? Det kan möjligen vara så att det är ett smalt mellanrum mellan plupp och bezel på original?

Senast ändrad:
Jag undrar om det stämmer att lumepluppen har en ring dock, kollat på massor av bilder på Google och jag tycker mig inte se någon egentlig ring runt lumepluppen, undrar om det inte är beroende på hur ljuset faller? Det kan möjligen vara så att det är ett smalt mellanrum mellan plupp och bezel på original?
har försökt titta ordentligt och jag tror inte det ska finnas nån ring runt pluppen

har försökt titta ordentligt och jag tror inte det ska finnas nån ring runt pluppen
Vid jämförelse mellan den jag hade och en ny i butik blir skillnaden vid bezelpluppen uppenbar

Här är en bild på min gamla.
Jag är osäker på om det är en metallring, tror det är en fasning mellan pärlan och keramiken
20191219_071514.jpg

Det kanske bara är bilden men sitter inte pärlan ocentrerad?
Det är vinkeln på bilden, den är centrerad. Men om man ska vara ärlig så har Tags keramiska bezel lite att önska i finish, framförallt när man studerar den på väldigt nära håll.

Så det går även att hitta "fel" på en äkta.

EDIT.
Bifogar en till bild på min gamla och äkta :)
20191219_075901.jpg

Senast ändrad:
Det är vinkeln på bilden, den är centrerad. Men om man ska vara ärlig så har Tags keramiska bezel lite att önska i finish, framförallt när man studerar den på väldigt nära håll.

Så det går även att hitta "fel" på en äkta.

EDIT.
Bifogar en till bild på min gamla och äkta :)
20191219_075901.jpg

De där mörka partierna som syns på siffrorna på bezeln är det dåligt påmålat eller synvilla?

Haha gick tillbaka bland mina pm, mindes att någon kontaktade mig om att sälja Aquaracer billigt och hittade mkt riktigt ett pm från @116334/5 i juli 2018 som sett i Tag-tråden att jag var sugen på Aquaracer och skrev bla "den modellserien jag kan skaffa till ett bra pris grått" :D tur jag inte nappade den gången och sedan dess lärt mig att Aquaracer köper man endast nya från AD

Ja man är bra nyfiken nu!
Har varit på möte med värderaren i fråga och Kaplans VD nu tidigare i veckan, men de är inte löst ännu så jag väntar med att ge en kommentar om det tills dess att deras advokat hört av sig. Självklart skriver jag så fort jag fått svar på lösning/icke lösning så jag kan tillfredställa alla ivriga (inklusive mig själv);) Stay tuned..

Har varit på möte med värderaren i fråga och Kaplans VD nu tidigare i veckan, men de är inte löst ännu så jag väntar med att ge en kommentar om det tills dess att deras advokat hört av sig. Självklart skriver jag så fort jag fått svar på lösning/icke lösning så jag kan tillfredställa alla ivriga (inklusive mig själv);) Stay tuned..
Hur går det?

Här kommer svaret alla väntat på! Det gäller ju TH klockan som jag hade ute på annons här på KS 2018 och som nu är tillbaköpt av mig då det visade sig för några veckor sedan att klockan inte var äkta trots att jag fått det intygat av Kaplans i form av ett skriftligt värderingsintyg.

Jag var på möte med Kaplans innan jul med aktuell värderingsman Georgios och VD Micke. Vi gick igenom det hela och bekräftade att klockan var falsk och att dem hade begått ett misstag. Deras enda åtgärd som föreslogs var att göra retur på tjänsten (värderingsintyget), så de raderade intyget från deras databas och gav mig tillbaka de små pengar jag betalat för det. De sa att om jag inte hade ”outat” dem innan på klocksnack hade jag antagligen haft större möjligheter till kompensation, vilket är helt galet att dem säger för det första, men även så märkligt eftersom jag endast varit helt transparent om saken här i tråden, vilket är en självklarhet.

Jag blev såklart inte nöjd med att de endast låtit mig ”returnera” intyget, eftersom de har varit oaktsamma vilket till följd gjort det besvärligt för mig och resulterat i att jag lidit ekonomisk skada. Så jag kom på ett väldigt rimligt förslag som egentligen inte är så himla mycket mer fördelaktigt för mig men som hade löst situationen mycket bättre. Så jag mailade dem efter vårt möte och eftersom VD Micke tidigare uttryckt sin vilja om att kassera klockan, så föreslog jag nu att vi skulle dela på återköpskostnaden på klockan som då endast ligger på 4000 per skalle, en minimal kostnad, och att vi då tillsammans skulle kassera klockan, få bort en kopia och glömma problemet samtidigt som jag då även skulle riva mitt fysiska intyg jag har kvar från dem. Jag gav dem alltså en väldigt billig möjlighet till att göra rätt för sig, både för mig som kund men även rentvå sitt namn litegrann här på KS och visa att de hanterar sånnahär sällan förekommande men tråkiga situationer på ett bra sätt.

De tackade de nej till dumt nog och kopplade istället in sin inkompetenta advokat från DLA Piper som tar 2500 kr timmen och försökte skrämma iväg mig mer eller mindre istället för att godta eller ens diskutera min välvilliga lösning, smart val... Så där tog den sagan slut och efter att Kaplans nu inte ens försökt samarbeta med mig det minsta har de visat att de inte tar något som helst ansvar för besvär deras felaktiga intyg skapar och verkar inte besitta någon som helst välvilja.

Tillbaka
Topp