• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Här kommer svaret alla väntat på nu! Det gäller ju TH klockan som jag hade ute på annons här på KS 2018 och som nu är tillbaköpt av mig då det visade sig för några veckor sedan att klockan inte var äkta trots att jag fått det intygat av Kaplans i form av ett skriftligt värderingsintyg.

Jag var nu på möte med Kaplans innan jul med aktuell värderingsman Georgios och VD Micke. Vi gick igenom det hela och bekräftade att klockan var falsk och att dem hade begått ett misstag. Deras enda åtgärd som föreslogs var att göra retur på tjänsten (värderingsintyget), så de raderade intyget från deras databas och gav mig tillbaka de små pengar jag betalat för det. De sa att om jag inte hade ”outat” dem innan på klocksnack hade jag antagligen haft större möjligheter till kompensation, vilket är helt galet att dem säger för det första, men även så märkligt eftersom jag endast varit helt transparent om saken här i tråden, vilket är en självklarhet.

Jag blev såklart inte nöjd med att de endast låtit mig ”returnera” intyget, eftersom de har varit oaktsamma vilket till följd gjort det besvärligt för mig och resulterat i att jag lidit ekonomisk skada. Så jag kom på ett väldigt rimligt förslag som egentligen inte är så himla mycket mer fördelaktigt för mig men som hade löst situationen mycket bättre. Så jag mailade dem efter vårt möte och eftersom VD Micke tidigare uttryckt sin vilja om att kassera klockan, så föreslog jag nu att vi skulle dela på återköpskostnaden på klockan som då endast ligger på 4000 per skalle, en minimal kostnad, och att vi då tillsammans skulle kassera klockan, få bort en kopia och glömma problemet samtidigt som jag då även skulle riva mitt fysiska intyg jag har kvar från dem. Jag gav dem alltså en väldigt billig möjlighet till att göra rätt för sig, både för mig som kund men även rentvå sitt namn litegrann här på KS och visa att de hanterar sånnahär sällan förekommande men tråkiga situationer på ett bra sätt.

De tackade de nej till dumt nog och kopplade istället in sin inkompetenta advokat från DLA Piper som tar 2500 kr timmen och försökte skrämma iväg mig mer eller mindre istället för att godta eller ens diskutera min välvilliga lösning, smart val... Så där tog den sagan slut och efter att Kaplans nu inte ens försökt samarbeta med mig det minsta har de visat att de inte tar något som helst ansvar för besvär deras felaktiga intyg skapar och verkar inte besitta någon som helst välvilja.
Smart sätt att befästa sitt misstag på..... :banghead:
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag har värderat/kollat äkthet på två klockor hos dem. Efter denna historia kommer jag utan tvekan vända mig till någon annan. Senast gjorde jag det iofs via en AD vilket känns bättre. Så hanterar man inte ett ärende då de uppenbarligen är de själva som begått ett misstag.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Here we go again! Har sett det här så många gånger på nätet de senaste 25 åren och ingen verkar ha lärt sig något.
Att försöka "tysta" en kund istället för att sakligt bemöta denne och söka en lösning är så dumt att man tar sig för pannan.
Nu väntar vi bara på att Kaplans ska göra entré i tråden och skämma ut sig för tid och evigheter.
 

dicken

Omega
2-Faktor

aximand

Panerai
2-Faktor
Här kommer svaret alla väntat på! Det gäller ju TH klockan som jag hade ute på annons här på KS 2018 och som nu är tillbaköpt av mig då det visade sig för några veckor sedan att klockan inte var äkta trots att jag fått det intygat av Kaplans i form av ett skriftligt värderingsintyg.

Jag var på möte med Kaplans innan jul med aktuell värderingsman Georgios och VD Micke. Vi gick igenom det hela och bekräftade att klockan var falsk och att dem hade begått ett misstag. Deras enda åtgärd som föreslogs var att göra retur på tjänsten (värderingsintyget), så de raderade intyget från deras databas och gav mig tillbaka de små pengar jag betalat för det. De sa att om jag inte hade ”outat” dem innan på klocksnack hade jag antagligen haft större möjligheter till kompensation, vilket är helt galet att dem säger för det första, men även så märkligt eftersom jag endast varit helt transparent om saken här i tråden, vilket är en självklarhet.

Jag blev såklart inte nöjd med att de endast låtit mig ”returnera” intyget, eftersom de har varit oaktsamma vilket till följd gjort det besvärligt för mig och resulterat i att jag lidit ekonomisk skada. Så jag kom på ett väldigt rimligt förslag som egentligen inte är så himla mycket mer fördelaktigt för mig men som hade löst situationen mycket bättre. Så jag mailade dem efter vårt möte och eftersom VD Micke tidigare uttryckt sin vilja om att kassera klockan, så föreslog jag nu att vi skulle dela på återköpskostnaden på klockan som då endast ligger på 4000 per skalle, en minimal kostnad, och att vi då tillsammans skulle kassera klockan, få bort en kopia och glömma problemet samtidigt som jag då även skulle riva mitt fysiska intyg jag har kvar från dem. Jag gav dem alltså en väldigt billig möjlighet till att göra rätt för sig, både för mig som kund men även rentvå sitt namn litegrann här på KS och visa att de hanterar sånnahär sällan förekommande men tråkiga situationer på ett bra sätt.

De tackade de nej till dumt nog och kopplade istället in sin inkompetenta advokat från DLA Piper som tar 2500 kr timmen och försökte skrämma iväg mig mer eller mindre istället för att godta eller ens diskutera min välvilliga lösning, smart val... Så där tog den sagan slut och efter att Kaplans nu inte ens försökt samarbeta med mig det minsta har de visat att de inte tar något som helst ansvar för besvär deras felaktiga intyg skapar och verkar inte besitta någon som helst välvilja.
Pinsamt gjort av Kaplans. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
"Inte outat det på klocksnack" - Det är ju snarare bra att du gjort det, så man vet att de gjort ett misstag & att du agerat hedersamt genom hela processen, vilket i mina ögon är det viktigaste.
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Here we go again! Har sett det här så många gånger på nätet de senaste 25 åren och ingen verkar ha lärt sig något.
Att försöka "tysta" en kund istället för att sakligt bemöta denne och söka en lösning är så dumt att man tar sig för pannan.
Nu väntar vi bara på att Kaplans ska göra entré i tråden och skämma ut sig för tid och evigheter.
De kände ju till denna tråd så de är säkert inne och läser iaf.
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Här kommer svaret alla väntat på! Det gäller ju TH klockan som jag hade ute på annons här på KS 2018 och som nu är tillbaköpt av mig då det visade sig för några veckor sedan att klockan inte var äkta trots att jag fått det intygat av Kaplans i form av ett skriftligt värderingsintyg.

Jag var på möte med Kaplans innan jul med aktuell värderingsman Georgios och VD Micke. Vi gick igenom det hela och bekräftade att klockan var falsk och att dem hade begått ett misstag. Deras enda åtgärd som föreslogs var att göra retur på tjänsten (värderingsintyget), så de raderade intyget från deras databas och gav mig tillbaka de små pengar jag betalat för det. De sa att om jag inte hade ”outat” dem innan på klocksnack hade jag antagligen haft större möjligheter till kompensation, vilket är helt galet att dem säger för det första, men även så märkligt eftersom jag endast varit helt transparent om saken här i tråden, vilket är en självklarhet.

Jag blev såklart inte nöjd med att de endast låtit mig ”returnera” intyget, eftersom de har varit oaktsamma vilket till följd gjort det besvärligt för mig och resulterat i att jag lidit ekonomisk skada. Så jag kom på ett väldigt rimligt förslag som egentligen inte är så himla mycket mer fördelaktigt för mig men som hade löst situationen mycket bättre. Så jag mailade dem efter vårt möte och eftersom VD Micke tidigare uttryckt sin vilja om att kassera klockan, så föreslog jag nu att vi skulle dela på återköpskostnaden på klockan som då endast ligger på 4000 per skalle, en minimal kostnad, och att vi då tillsammans skulle kassera klockan, få bort en kopia och glömma problemet samtidigt som jag då även skulle riva mitt fysiska intyg jag har kvar från dem. Jag gav dem alltså en väldigt billig möjlighet till att göra rätt för sig, både för mig som kund men även rentvå sitt namn litegrann här på KS och visa att de hanterar sånnahär sällan förekommande men tråkiga situationer på ett bra sätt.

De tackade de nej till dumt nog och kopplade istället in sin inkompetenta advokat från DLA Piper som tar 2500 kr timmen och försökte skrämma iväg mig mer eller mindre istället för att godta eller ens diskutera min välvilliga lösning, smart val... Så där tog den sagan slut och efter att Kaplans nu inte ens försökt samarbeta med mig det minsta har de visat att de inte tar något som helst ansvar för besvär deras felaktiga intyg skapar och verkar inte besitta någon som helst välvilja.

Du skojar?
Det var bland det dummaste jag hört. I en bransch där förtroende är A och O väljer man alltså att skämma ut sig totalt.
Bukowskis måste ju skratta ordentligt idag...
 

marw

Panerai
2-Faktor
Här kommer svaret alla väntat på! Det gäller ju TH klockan som jag hade ute på annons här på KS 2018 och som nu är tillbaköpt av mig då det visade sig för några veckor sedan att klockan inte var äkta trots att jag fått det intygat av Kaplans i form av ett skriftligt värderingsintyg.

Jag var på möte med Kaplans innan jul med aktuell värderingsman Georgios och VD Micke. Vi gick igenom det hela och bekräftade att klockan var falsk och att dem hade begått ett misstag. Deras enda åtgärd som föreslogs var att göra retur på tjänsten (värderingsintyget), så de raderade intyget från deras databas och gav mig tillbaka de små pengar jag betalat för det. De sa att om jag inte hade ”outat” dem innan på klocksnack hade jag antagligen haft större möjligheter till kompensation, vilket är helt galet att dem säger för det första, men även så märkligt eftersom jag endast varit helt transparent om saken här i tråden, vilket är en självklarhet.

Jag blev såklart inte nöjd med att de endast låtit mig ”returnera” intyget, eftersom de har varit oaktsamma vilket till följd gjort det besvärligt för mig och resulterat i att jag lidit ekonomisk skada. Så jag kom på ett väldigt rimligt förslag som egentligen inte är så himla mycket mer fördelaktigt för mig men som hade löst situationen mycket bättre. Så jag mailade dem efter vårt möte och eftersom VD Micke tidigare uttryckt sin vilja om att kassera klockan, så föreslog jag nu att vi skulle dela på återköpskostnaden på klockan som då endast ligger på 4000 per skalle, en minimal kostnad, och att vi då tillsammans skulle kassera klockan, få bort en kopia och glömma problemet samtidigt som jag då även skulle riva mitt fysiska intyg jag har kvar från dem. Jag gav dem alltså en väldigt billig möjlighet till att göra rätt för sig, både för mig som kund men även rentvå sitt namn litegrann här på KS och visa att de hanterar sånnahär sällan förekommande men tråkiga situationer på ett bra sätt.

De tackade de nej till dumt nog och kopplade istället in sin inkompetenta advokat från DLA Piper som tar 2500 kr timmen och försökte skrämma iväg mig mer eller mindre istället för att godta eller ens diskutera min välvilliga lösning, smart val... Så där tog den sagan slut och efter att Kaplans nu inte ens försökt samarbeta med mig det minsta har de visat att de inte tar något som helst ansvar för besvär deras felaktiga intyg skapar och verkar inte besitta någon som helst välvilja.
Om ovan är korrekt så otroligt jävla osmidigt av kaplans, men just osmidigt. På vilket sätt har du lidit ekonomisk skada av kaplans felaktiga intyg?
 

JB_XII

Rolex
Jag vet inte om du missuppfattar frågan men detta är inte att lida ekonomisk skada orsakat av själva intyget. Klockan var oäkta även innan intyget skrevs.

Oavsett Kaplans hantering så håller jag med angående den ekonomiska skadan.
Kaplans inblandning avser ju bara händelserna efter intyget. Dvs. han sålde klockan och köpte tillbaka den för samma summa.

Den ekonomiska skadan ligger väl i att han köpte en kopia från början. Och där har Kaplans ingen skuld.

Men jag håller med alla ovanstående att de kunde hanterat ärendet bättre än att börja skylla på KS och sen blanda in advokater för att hävda sin rätt.
 

Herr Gås

Banned
Jag vet inte om du missuppfattar frågan men detta är inte att lida ekonomisk skada orsakat av själva intyget. Klockan var oäkta även innan intyget skrevs.
Tidigare i tråden skriver @116334/5 så här "har köpt 3 st vid samma tillfälle av en man jag kom i kontakt på på blocket 2018 där vi gick och kollade upp den ena på kaplans och skaffade intyg på, så man kännde sig ”säker”..."

Tolkar det som att de tillsammans kollade äkthet innan affär gjordes. Om de varit fejk hade troligtvis ingen affär gjorts och således ingen fejkklocka behövt bli tillbakaköpt i slutändan.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Oavsett Kaplans hantering så håller jag med angående den ekonomiska skadan.
Kaplans inblandning avser ju bara händelserna efter intyget. Dvs. han sålde klockan och köpte tillbaka den för samma summa.

Den ekonomiska skadan ligger väl i att han köpte en kopia från början. Och där har Kaplans ingen skuld.

Men jag håller med alla ovanstående att de kunde hanterat ärendet bättre än att börja skylla på KS och sen blanda in advokater för att hävda sin rätt.
Precis, klockrent sammanfattat! Kaplans ni läser detta. Ni har rätt i sak men borde byta jurist skyndsamt. Detta är så klart inte första gången något värderas som äkta men visar sig var en kopia, ofrånkomligt för er. Ni har rutiner för detta och säkert en jurist som hjälper er. Dock behöver ni analysera varje enskild situation. Ni hade läst tråden och borde fattat vad som händer efter att ni erbjuder kunden kompensation för kostnaden för intyget. Som grädde på moset börjar ni prata om själva tråden på KS i ert möte med kunden, undvik det, låtsas inte om det. Utifrån vad ni visste så skulle ni sagt att ni tar hela kostnaden, dvs för intyget och klockans värde, och kunden förbinder sig att aldrig kommentera er uppgöresle annat än att han är mycket nöjd med hur kaplans hanterade frågan, punkt och inget mer. Så otroligt klantigt hanterat.
 

JB_XII

Rolex
Tidigare i tråden skriver @116334/5 så här "har köpt 3 st vid samma tillfälle av en man jag kom i kontakt på på blocket 2018 där vi gick och kollade upp den ena på kaplans och skaffade intyg på, så man kännde sig ”säker”..."

Tolkar det som att de tillsammans kollade äkthet innan affär gjordes. Om de varit fejk hade troligtvis ingen affär gjorts och således ingen fejkklocka behövt bli tillbakaköpt i slutändan.

Om klockan köptes efter att intyget utfärdats så är det en helt annan sak.
Då är det ju ytterst märkligt hanterat av Kaplans.

Då borde ju vem som helst kunna förstå att hela avsikten med besöket och intyget var pga. osäkerheten kring klockans ursprung inför ett köp. Har man då vilselett köparen så står man ju helt klart som fullt ansvarig för alla konsekvenser.

Blir lite lustigt om man skulle kunna friskriva sig från ansvaret.
”Vi utfärdar äkthetsintyg på klockor som vi inte kan intyga är äkta”.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tidigare i tråden skriver @116334/5 så här "har köpt 3 st vid samma tillfälle av en man jag kom i kontakt på på blocket 2018 där vi gick och kollade upp den ena på kaplans och skaffade intyg på, så man kännde sig ”säker”..."

Tolkar det som att de tillsammans kollade äkthet innan affär gjordes. Om de varit fejk hade troligtvis ingen affär gjorts och således ingen fejkklocka behövt bli tillbakaköpt i slutändan.
Om du har rätt, vilket jag inte tror, så är det en annan sak. @116334 köpte du klockan efter att intyget utfärdats av kaplans eller var klockan köpt innan de skrev intyget? Dvs bad du kaplans utfärda ett intyg om att klockan var äkta för att du skulle känna dig trygg med köpet? Stod ditt namn på intyget, relevant om intyg innan köp. Detta är ju de springande juridiska punkterna.
 
Senast ändrad:

Lutte

Cartier
2-Faktor
Företag som tror att juridik alltid är att föredra framför goodwill måste missat det här med sociala medier... Sätter nästan pengar på att Kaplans pudlar i slutändan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Utifrån vad ni visste så skulle ni sagt att ni tar hela kostnaden, dvs för intyget och klockans värde, och kunden förbinder sig att aldrig kommentera er uppgöresle annat än att han är mycket nöjd med hur kaplans hanterade frågan, punkt och inget mer. Så otroligt klantigt hanterat.
Även detta är i mina ögon ganska fult spel om än bättre än hur det faktiskt hanterades. Man ska inte behöva hota med att kunderna inte får tala fritt, ett smidigt och ärligt hanterande är ett good guy-beteende som i sig skapar goodwill för varumärket och jag tror knappast att någon skulle uttrycka sig negativt om Kaplans om så var fallet. Alla gör vi misstag ibland men det är hur man hanterar eventuella problem som kan uppstå som är det viktiga.

I det här fallet tycker jag att @116334/5 var väldigt generös i sitt erbjudande om att de skulle dela på den förhållandevis låga kostnaden och se ärendet som avslutat. Det hade varit en lösning som kunden känt sig nöjd med och hade förmodligen lett till en positiv kommentar här i tråden men istället väljer man att bemöta det hela med en trist attityd och försämrar inte bara ryktet här på KS (som i sig utgör en viktig kundgrupp) men även internet i stort (tack, Google!), för 4000 spänn... :facepalm:
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Här kommer svaret alla väntat på! Det gäller ju TH klockan som jag hade ute på annons här på KS 2018 och som nu är tillbaköpt av mig då det visade sig för några veckor sedan att klockan inte var äkta trots att jag fått det intygat av Kaplans i form av ett skriftligt värderingsintyg.

Jag var på möte med Kaplans innan jul med aktuell värderingsman Georgios och VD Micke. Vi gick igenom det hela och bekräftade att klockan var falsk och att dem hade begått ett misstag. Deras enda åtgärd som föreslogs var att göra retur på tjänsten (värderingsintyget), så de raderade intyget från deras databas och gav mig tillbaka de små pengar jag betalat för det. De sa att om jag inte hade ”outat” dem innan på klocksnack hade jag antagligen haft större möjligheter till kompensation, vilket är helt galet att dem säger för det första, men även så märkligt eftersom jag endast varit helt transparent om saken här i tråden, vilket är en självklarhet.

Jag blev såklart inte nöjd med att de endast låtit mig ”returnera” intyget, eftersom de har varit oaktsamma vilket till följd gjort det besvärligt för mig och resulterat i att jag lidit ekonomisk skada. Så jag kom på ett väldigt rimligt förslag som egentligen inte är så himla mycket mer fördelaktigt för mig men som hade löst situationen mycket bättre. Så jag mailade dem efter vårt möte och eftersom VD Micke tidigare uttryckt sin vilja om att kassera klockan, så föreslog jag nu att vi skulle dela på återköpskostnaden på klockan som då endast ligger på 4000 per skalle, en minimal kostnad, och att vi då tillsammans skulle kassera klockan, få bort en kopia och glömma problemet samtidigt som jag då även skulle riva mitt fysiska intyg jag har kvar från dem. Jag gav dem alltså en väldigt billig möjlighet till att göra rätt för sig, både för mig som kund men även rentvå sitt namn litegrann här på KS och visa att de hanterar sånnahär sällan förekommande men tråkiga situationer på ett bra sätt.

De tackade de nej till dumt nog och kopplade istället in sin inkompetenta advokat från DLA Piper som tar 2500 kr timmen och försökte skrämma iväg mig mer eller mindre istället för att godta eller ens diskutera min välvilliga lösning, smart val... Så där tog den sagan slut och efter att Kaplans nu inte ens försökt samarbeta med mig det minsta har de visat att de inte tar något som helst ansvar för besvär deras felaktiga intyg skapar och verkar inte besitta någon som helst välvilja.

Jag kan bara hålla med ovanstående. Makalöst oskicklig hantering av Kaplans. Både avseende inkompetensen i att utförda ett äkthetsintyg och efterföljande kundvård.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp