Tidvisaren
Omega
Vill ge ett varningens finger för Kaplans. Som bakgrund har jag handlat under de senaste 6 månaderna av dem för totalt 305540kr. Med andra ord har jag handlat relativt mycket från dem totalt sett. Det hör dock inte direkt till problemet men jag återkommer till detta.
Den 03/8 vinner jag fyra auktioner för totalt ca. 52 tkr. Separerar betalningen för objekten. Vid ett av objekten gick betalningen ej igenom av oklar anledning. Detta objekts summa är drygt 10tkr och utgör 20% av den totala auktionsvinsterna just för denna dag.
Trots att betalningen ej går igenom så uppdateras objektet under “obetalda” i deras interface.
Den 24/08 får jag ett mail om att betalning är ej mottagen för objektet, och måste ske senast 29/08 annars kommer kontot att spärras.
Den 28/08 får att ett sms med liknande budskap (SMSet skickades en onsdag, men registrerades i min mobil dagen efter då abonnemanget var avstängd).
Strax efter jobbet kl 18.00 den 29/8 tänker jag göra betalningen helt enligt med den ovanstående information. Till min förvåning har mitt kontot redan blivit avstängd. Jag vet mycket väl att reglerna säger att betalningen måste ske senast 5 dagar dagar efter auktionsvinst. Men om man får en påminnelse att betalningen måste ske senast 29/8 då är det som gäller. . Skadar inte heller att de uppdaterar deras betalningssystem.
Hör av mig till kundtjänst och får som svar att objektet egentligen skulle vara betald innan kl 18.00 den 29/8. Efter att de hade lite svårigheter att förstå att 29/8 betyder 29/8 och inte innan kl. 18.00 29/8 säger att de förstår mina argument och ber mig invänta svar från deras chef (kundtjänst).
Dagarna går. Får ej ett svar. Är tvungen att påminna kundtjänst om svar. Får nästan direkt svar från chefen av kundtjänst, som bröstar upp rejält och utan att be om ursäkt, och ber mig att krypa till korset och EXPLICIT skriva ett meddelande till dem att; “jag förstår att betalning måste ske senast 5 arbetsdagar efter auktionsvinst” för att de ska låsa upp mitt konto.
Det räcker alltså inte för dem att de har förstått misstaget. De har lite problem att förstå att DE har i sin påminnelse sagt senast 29/8 och jag har helt enkelt följt detta.
Meddelar kundtjänst att jag endast agerat utefter den information jag har erhållit från dem samt att jag de senaste 6 månaderna har handlat för 305540 kr helt problemfritt, och det är varken mitt eller deras intresse att jag ska bli avstängd. Varför ska jag skriva till dem att jag förstår att betalningen ska ske inom 5 dagar?
Får inget svar. Skriver till dem att jag väntar och får omgående ett lite spydigt svar tillbaka;
Jag upprepar att jag endast har agerat efter deras information och att jag har inget problem i framtiden att betala objekt i tid (vilket känns lite löjligt pga mitt stora köphistorik hos dem, jag är ju knappast en ny medlem), såvida jag får ta del av korrekt information.
Inget svar. I ärlighetens namn känns det som att de redan bestämt sig att hålla mig avstängd. De verkar ju precis göra allt till ett motstånd. Lite tragiskt att ett så pass stort auktionshus driver med sina medlemmar på det sättet.
Den 03/8 vinner jag fyra auktioner för totalt ca. 52 tkr. Separerar betalningen för objekten. Vid ett av objekten gick betalningen ej igenom av oklar anledning. Detta objekts summa är drygt 10tkr och utgör 20% av den totala auktionsvinsterna just för denna dag.
Trots att betalningen ej går igenom så uppdateras objektet under “obetalda” i deras interface.
Den 24/08 får jag ett mail om att betalning är ej mottagen för objektet, och måste ske senast 29/08 annars kommer kontot att spärras.
Den 28/08 får att ett sms med liknande budskap (SMSet skickades en onsdag, men registrerades i min mobil dagen efter då abonnemanget var avstängd).
Strax efter jobbet kl 18.00 den 29/8 tänker jag göra betalningen helt enligt med den ovanstående information. Till min förvåning har mitt kontot redan blivit avstängd. Jag vet mycket väl att reglerna säger att betalningen måste ske senast 5 dagar dagar efter auktionsvinst. Men om man får en påminnelse att betalningen måste ske senast 29/8 då är det som gäller. . Skadar inte heller att de uppdaterar deras betalningssystem.
Hör av mig till kundtjänst och får som svar att objektet egentligen skulle vara betald innan kl 18.00 den 29/8. Efter att de hade lite svårigheter att förstå att 29/8 betyder 29/8 och inte innan kl. 18.00 29/8 säger att de förstår mina argument och ber mig invänta svar från deras chef (kundtjänst).
Dagarna går. Får ej ett svar. Är tvungen att påminna kundtjänst om svar. Får nästan direkt svar från chefen av kundtjänst, som bröstar upp rejält och utan att be om ursäkt, och ber mig att krypa till korset och EXPLICIT skriva ett meddelande till dem att; “jag förstår att betalning måste ske senast 5 arbetsdagar efter auktionsvinst” för att de ska låsa upp mitt konto.
Det räcker alltså inte för dem att de har förstått misstaget. De har lite problem att förstå att DE har i sin påminnelse sagt senast 29/8 och jag har helt enkelt följt detta.
Meddelar kundtjänst att jag endast agerat utefter den information jag har erhållit från dem samt att jag de senaste 6 månaderna har handlat för 305540 kr helt problemfritt, och det är varken mitt eller deras intresse att jag ska bli avstängd. Varför ska jag skriva till dem att jag förstår att betalningen ska ske inom 5 dagar?
Får inget svar. Skriver till dem att jag väntar och får omgående ett lite spydigt svar tillbaka;
Jag upprepar att jag endast har agerat efter deras information och att jag har inget problem i framtiden att betala objekt i tid (vilket känns lite löjligt pga mitt stora köphistorik hos dem, jag är ju knappast en ny medlem), såvida jag får ta del av korrekt information.
Inget svar. I ärlighetens namn känns det som att de redan bestämt sig att hålla mig avstängd. De verkar ju precis göra allt till ett motstånd. Lite tragiskt att ett så pass stort auktionshus driver med sina medlemmar på det sättet.