• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varningens finger för Kaplans

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill ge ett varningens finger för Kaplans. Som bakgrund har jag handlat under de senaste 6 månaderna av dem för totalt 305540kr. Med andra ord har jag handlat relativt mycket från dem totalt sett. Det hör dock inte direkt till problemet men jag återkommer till detta.

Den 03/8 vinner jag fyra auktioner för totalt ca. 52 tkr. Separerar betalningen för objekten. Vid ett av objekten gick betalningen ej igenom av oklar anledning. Detta objekts summa är drygt 10tkr och utgör 20% av den totala auktionsvinsterna just för denna dag.

Trots att betalningen ej går igenom så uppdateras objektet under “obetalda” i deras interface.

Den 24/08 får jag ett mail om att betalning är ej mottagen för objektet, och måste ske senast 29/08 annars kommer kontot att spärras.
Casdfpture.PNG



Den 28/08 får att ett sms med liknande budskap (SMSet skickades en onsdag, men registrerades i min mobil dagen efter då abonnemanget var avstängd).
thumbnail_Screenshot_20190830_124413_com.google.android.apps.messaging.jpg




Strax efter jobbet kl 18.00 den 29/8 tänker jag göra betalningen helt enligt med den ovanstående information. Till min förvåning har mitt kontot redan blivit avstängd. Jag vet mycket väl att reglerna säger att betalningen måste ske senast 5 dagar dagar efter auktionsvinst. Men om man får en påminnelse att betalningen måste ske senast 29/8 då är det som gäller. . Skadar inte heller att de uppdaterar deras betalningssystem.

Hör av mig till kundtjänst och får som svar att objektet egentligen skulle vara betald innan kl 18.00 den 29/8. Efter att de hade lite svårigheter att förstå att 29/8 betyder 29/8 och inte innan kl. 18.00 29/8 säger att de förstår mina argument och ber mig invänta svar från deras chef (kundtjänst).

Dagarna går. Får ej ett svar. Är tvungen att påminna kundtjänst om svar. Får nästan direkt svar från chefen av kundtjänst, som bröstar upp rejält och utan att be om ursäkt, och ber mig att krypa till korset och EXPLICIT skriva ett meddelande till dem att; “jag förstår att betalning måste ske senast 5 arbetsdagar efter auktionsvinst” för att de ska låsa upp mitt konto.

Det räcker alltså inte för dem att de har förstått misstaget. De har lite problem att förstå att DE har i sin påminnelse sagt senast 29/8 och jag har helt enkelt följt detta.

Meddelar kundtjänst att jag endast agerat utefter den information jag har erhållit från dem samt att jag de senaste 6 månaderna har handlat för 305540 kr helt problemfritt, och det är varken mitt eller deras intresse att jag ska bli avstängd. Varför ska jag skriva till dem att jag förstår att betalningen ska ske inom 5 dagar?

Får inget svar. Skriver till dem att jag väntar och får omgående ett lite spydigt svar tillbaka;
Captdfdfure.PNG


Jag upprepar att jag endast har agerat efter deras information och att jag har inget problem i framtiden att betala objekt i tid (vilket känns lite löjligt pga mitt stora köphistorik hos dem, jag är ju knappast en ny medlem), såvida jag får ta del av korrekt information.

Inget svar. I ärlighetens namn känns det som att de redan bestämt sig att hålla mig avstängd. De verkar ju precis göra allt till ett motstånd. Lite tragiskt att ett så pass stort auktionshus driver med sina medlemmar på det sättet.
 
Klart att jag inte lyckas om de stänger ner mitt konto den 29/8? Betalningen skulle göras INNAN kl 18.00 vilket ej står med i den information de har delat med sig av. Det är först EFTER de har spärrat mitt konto de meddelar, helt plötsligt, att det egentligen skulle ha betalningen innan kl 18.00 den 29/8.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klart att jag inte lyckas om de stänger ner mitt konto den 29/8?
Du måste ju betala innan den 29/8 om de ska ha pengarna senast det datumet? Eller vad missförstår jag?
Edit, det är kanske en kortbetalning du gör? I vilket fall bör man ha lite marginal när du redan är toksen med betalningen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
”Betalning måste vara oss tillhanda senast, allra senast 29/8.”

Vad är oklart?

Sedan så förstår jag inte deras attityd men jag gissar att det inte är första gången de måste tjata på dig?
 
Nej, att betalningen görs 29/8 så att de kan bokföra betalningen till säljaren av klockan. Detta förklarar naturligt, bland annat, att om betalningen hade skett innan kl 18 samma dag så skulle problemet ej uppstå. Betalningen görs, uppenbarligen, ej via BG/PG. Om de behöver betalningen under öppningstid är det relevant att de nämner det.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nej, att betalningen görs 29/8 så att de kan bokföra betalningen till säljaren av klockan. Betalningen görs, uppenbarligen, ej via BG/PG. Om de behöver betalningen under öppningstid är det relevant att de nämner det.
De behöver betalningen på sitt konto den dagen. Vilket framgår glasklart. Inte att du betalar denna dag. Ska du göra det så får du nog parvla dig in i butiken, under kontorstid, och dra ditt kort.

Detta är väl ingen skillnad från vanliga fakturor. Pengarna ska vara på plats den dag som anges som förfallodag.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Till hans försvar så kan man betala med direktbetalning på Kaplans, vilket innebär att om betalningen genomförs den 29/8 så är även pengarna Kaplans tillhanda den 29/8.
 
"De behöver betalningen på sitt konto den dagen. Vilket framgår glasklart"
Nej, de behöver betalningen innan kl 18.00 den 29/8, ej den 29/8. Uppenbarligen en avgörande skillnad.

"Ska du göra det så får du nog parvla dig in i butiken, under kontorstid, och dra ditt kort"
På vilket sätt är det skillnad mellan att betala via kort på deras sida och en nätuppkopplad terminal? Du verkar ha koll på detta, så seså.

För att klargöra då visst folk verkar anse att de har friheten: betalningen skulle göras kontant (direktbetalning) via kort.
Måste svara på detta:
"Detta är väl ingen skillnad från vanliga fakturor."

Vilken faktura löper ut inom en viss tidsintervall under en given dag? Och ponera om så, det vore då ej lagligt om detta skulle ej anges explicit på själva fakturan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"De behöver betalningen på sitt konto den dagen. Vilket framgår glasklart"
Nej, de behöver betalningen innan kl 18.00 den 29/8, ej den 29/8. Uppenbarligen en avgörande skillnad.

"Ska du göra det så får du nog parvla dig in i butiken, under kontorstid, och dra ditt kort"
På vilket sätt är det skillnad mellan att betala via kort på deras sida och en nätuppkopplad terminal? Du verkar ha koll på detta, så seså.

För att klargöra då visst folk verkar anse att de har friheten: betalningen skulle göras kontant, via kort.
Måste svara på detta:
"Detta är väl ingen skillnad från vanliga fakturor."

Vilken faktura löper ut inom en viss tidsintervall under en given dag? Och ponera om så, det vore då ej lagligt om detta skulle ej anges explicit på själva fakturan.
Tänk alltid bankdagar när du betalar i framtiden så kommer det nog lösa sig. De ville uppenbarligen ha pengarna innan stängningsdags den dagen de specificerade och du misslyckades. Då är det bara att be om ursäkt och betala. Man lägger inte upp en varningstråd på nordens största klockforum?

Det finns alltid brytpunkter beroende på vad det är för betalning man skall göra, är man osäker läser man på eller så ser till att ha lite marginal. Det gör livet mycket enklare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den 03/8 vinner jag fyra auktioner för totalt ca. 52 tkr. Separerar betalningen för objekten. Vid ett av objekten gick betalningen ej igenom av oklar anledning.
Trots att betalningen ej går igenom så uppdateras objektet under “obetalda” i deras interface.
Den 24/08 får jag ett mail om att betalning är ej mottagen för objektet, och måste ske senast 29/08 annars kommer kontot att spärras.
Den 28/08 får att ett sms med liknande budskap
Strax efter jobbet kl 18.00 den 29/8 tänker jag göra betalningen helt enligt med den ovanstående information. Till min förvåning har mitt kontot redan blivit avstängd. Jag vet mycket väl att reglerna säger att betalningen måste ske senast 5 dagar dagar efter auktionsvinst. Men om man får en påminnelse att betalningen måste ske senast 29/8 då är det som gäller. . Skadar inte heller att de uppdaterar deras betalningssystem.
Jag ber om ursäkt för slaktande av din text, men det var enklare så här.
Du vinner den 3/8 och ett av objekten förblir obetalt, detta konstaterar du, även om objektet uppdaterats under "obetalda".
Du har alltså 5 dagar på dig att lösa detta? Alltså till den 8/8?
Den 24/8 får du mail som berättar något du redan vet men struntat i att lösa innan den 8/8?
Den 28/8 får du även ett sms med samma information?
Men du väljer alltså att betala i absolut sista sekund på dygnet, inte som @Per redan sagt, under den arbetsdagen (bankdag allmänt kallad). Om inte jag räknat fel ligger du ju 20 dagar efter att objektet ursprungligen borde varit betalt. Något du känt till hela tiden, och nu startar du en tråd för att varna andra för Kaplans?
Det känns som du startade tråden lite i affekt och glömde tänka till innan du publicerade. Det är bara gilla läget och betala i tid nästa gång :)
 
"Tänk alltid bankdagar när du betalar i framtiden"
Ej relevant om man ej gör BG/PG eller Swift betalningar och dylikt. Ska jag tänka "bankdagar" när jag betalar med kort via en nätuppkoplad terminal med?

"De ville uppenbarligen ha pengarna innan stängningsdags den dagen de specificerade".
No shit? Det vore ju bra om de faktiskt nämner det, som jag har skrivit ett par gånger nu.

"och du misslyckades"
Nej, jag gjorde precis det dom skrev att jag skulle göra. Intressant att du skriver detta men förhindrar dig själv att skriva att DE misslyckades med att skriva att betalningen måste ske innan stängning.

"Man lägger inte upp en varningstråd på nordens största klockforum?"

Enligt dig? För övrigt meddelande jag detta till dem om de ej sköter sitt. Enligt mig anser jag att jag har den rätten, med tanke på varningen och de summor jag har köpt tidigare hos dem.
 
Jag ber om ursäkt för slaktande av din text, men det var enklare så här.
Du vinner den 3/8 och ett av objekten förblir obetalt, detta konstaterar du, även om objektet uppdaterats under "obetalda".
Du har alltså 5 dagar på dig att lösa detta? Alltså till den 8/8?
Den 24/8 får du mail som berättar något du redan vet men struntat i att lösa innan den 8/8?
Den 28/8 får du även ett sms med samma information?
Men du väljer alltså att betala i absolut sista sekund på dygnet, inte som @Per redan sagt, under den arbetsdagen (bankdag allmänt kallad). Om inte jag räknat fel ligger du ju 20 dagar efter att objektet ursprungligen borde varit betalt. Något du känt till hela tiden, och nu startar du en tråd för att varna andra för Kaplans?
Det känns som du startade tråden lite i affekt och glömde tänka till innan du publicerade. Det är bara gilla läget och betala i tid nästa gång :)

Fokusera mer på det jag skrev än formatet på datumet så kanske det blir tydligare. ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fokusera mer på det jag skrev än formatet på datumet så kanske det blir tydligare. ;)
Det du skriver är att du dragit över medvetet i 20 dagar. Du vill fokusera på att ett klockslag på dygnet inte preciserats utan bara datum. Att du inte har koll på det som kallas bankdag kan knappast lastas Kaplans. Om du får lön den 25:e ska pengarna finnas på ditt konto 00:01 den 25:e, inte konstigare än så. Det är bättre att du tar ett djupt andetag och går vidare annars riskerar du snarare att tråden blir en varning för dig istället för som du avsåg, om Kaplans.
 
"dragit över medvetet"
Läs mitt inlägg. Och även OM så vore fallet så gäller det dom har skrivit - 29/8. Varför skulle det inte det?

"fokusera på att ett klockslag"
Ja, varför skulle jag inte då det visades vara avgörande?

"Om du får lön den 25:e ska pengarna finnas på ditt konto 00:01 den 25:e,
Läser du det jag skriver, eller antar du att jag skickar pengarna i ett kuvert?

" vidare annars riskerar du snarare att tråden blir en varning för dig istället för som du avsåg"

Knappast med dina eller andras argument som har hittills kommit fram. Det som framkommer är snarare att folk nästan religiöst och fårlikt skyddar Kaplans, trots argument, med noll argument eller rent av fantasier (ex. mitt betalaäningssätt).
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
"dragit över medvetet"
Läs mitt inlägg. Och även OM så vore fallet så gäller det dom har skrivit - 29/8. Varför skulle det inte det?

"fokusera på att ett klockslag"
Ja, varför skulle jag inte då det visades vara avgörande?

"Om du får lön den 25:e ska pengarna finnas på ditt konto 00:01 den 25:e,
Läser du det jag skriver, eller antar du att jag skickar pengarna i ett kuvert?

" vidare annars riskerar du snarare att tråden blir en varning för dig istället för som du avsåg"

Knappast med dina eller andras argument som har hittills kommit fram. Det som framkommer är snarare att folk nästan religiöst och fårlikt skyddar Kaplans, trots argument, med noll argument eller rent av fantasier (ex. mitt betalaäningssätt).
Tror faktiskt ingen skyddar någon. Tvärtom är forumet rätt snabba att beivra när handlare gör fel upplever jag. Kanske lite drygt beteende från Kaplans men jag tycker nog att du har ett rätt svagt case åtminstone för att varna på detta sätt. Trist läge hur som.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
"dragit över medvetet"
Läs mitt inlägg. Och även OM så vore fallet så gäller det dom har skrivit - 29/8. Varför skulle det inte det?

"fokusera på att ett klockslag"
Ja, varför skulle jag inte då det visades vara avgörande?

"Om du får lön den 25:e ska pengarna finnas på ditt konto 00:01 den 25:e,
Läser du det jag skriver, eller antar du att jag skickar pengarna i ett kuvert?

" vidare annars riskerar du snarare att tråden blir en varning för dig istället för som du avsåg"

Knappast med dina eller andras argument som har hittills kommit fram. Det som framkommer är snarare att folk nästan religiöst och fårlikt skyddar Kaplans, trots argument, med noll argument eller rent av fantasier (ex. mitt betalaäningssätt).
Nej, det som framkommer är att du är en jobbig jävel att göra affärer med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"dragit över medvetet"
Läs mitt inlägg. Och även OM så vore fallet så gäller det dom har skrivit - 29/8. Varför skulle det inte det?

"fokusera på att ett klockslag"
Ja, varför skulle jag inte då det visades vara avgörande?

"Om du får lön den 25:e ska pengarna finnas på ditt konto 00:01 den 25:e,
Läser du det jag skriver, eller antar du att jag skickar pengarna i ett kuvert?

" vidare annars riskerar du snarare att tråden blir en varning för dig istället för som du avsåg"

Knappast med dina eller andras argument som har hittills kommit fram. Det som framkommer är snarare att folk nästan religiöst och fårlikt skyddar Kaplans, trots argument, med noll argument eller rent av fantasier (ex. mitt betalaäningssätt).
Kul hur vi kan leva i olika verkligheter. Du efterfrågar argument där vi redan radat upp dem flertalet gånger, t.o.m. korrekt fakta som du anser vara fel. Tyvärr är du i minoritet så du bör överväga om du faktiskt tänkte lite fel här. I vilket fall, lycka till framöver och hoppas du lärde dig något iaf.
 
Tror faktiskt ingen skyddar någon. Tvärtom är forumet rätt snabba att beivra när handlare gör fel upplever jag. Kanske lite drygt beteende från Kaplans men jag tycker nog att du har ett rätt svagt case åtminstone för att varna på detta sätt. Trist läge hur som.
"Tror faktiskt ingen skyddar någon. Tvärtom är forumet rätt snabba att beivra när handlare gör fel upplever jag. "
Det som är relevant är vad folk tycker om Kaplans i denna tråd. När folk skriver rena fantasier (betalningar, bankdagar, eller "heja kaplans" utan som helst motivering så är det svårt att tro något annat.)

"har ett rätt svagt case åtminstone för att varna på detta sätt. "

Ok, utveckla. Mina argument ligger i tråden och jag har svarat alla här. Ingen ide att uttrycka sig på det sättet utan att förklara varför - vad är poänget? Men det är ju intressant då Kaplans har en åsikt om detta med. Se bifogade bilder.

"Nej, det som framkommer är att du är en jobbig jävel att göra affärer med."
Ok.

" Du efterfrågar argument där vi redan radat upp dem flertalet gånger, t.o.m. korrekt fakta som du anser vara fel. "
Vilka argument och fakta menar du? Att det skulle vara skillnad att gå ner till Kaplans att betala med nätuppkopplad terminal än att betala via deras hemsida? Eller att 29/8 är lika med kl 18.00 29/8 (lärare med samma uppfattning skulle nog ej vara populära med sina elever). Jag svarar på allt, med argument.

" Tyvärr är du i minoritet så du bör överväga om du faktiskt tänkte lite fel här. "
Så det är konsensus som är styrande, inte vad som sägs? Tycker du att "trial of social media" och dylikt djävulskap är lika OK? Lite kul, då även Kaplans höll med mig.
Caasdsdpture.PNG

Casdffpture.PNG



"Dum fråga, men du hörde inte av dig till dem direkt när du märker arr första betalningen inte går igenom?"
Nej, jag trodde att allt var betalt men endast 3/4 objekt var betalda. Under "Mitt konto/header" står det betald, trots att betalningen ej går igenom vilket är ett miss i deras system som de med all sannolikhet vet om. Kaplans skickar ALLTID en påminnelse innan de stänger ner för köp, vilket är den påminnelsen som jag refererar till här. Man köper inte objekt för hundratusentalskronor för att sedan medvetet bli avstäng för några få tusenlappar.
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
@Tidvisaren, är det så att du glömt ett "inte" i den här meningen?

"Trots att betalningen ej går igenom så uppdateras objektet under “obetalda” i deras interface."

Dvs, du hade inte möjlighet att se på webben att objektet var obetalt förrän vid första påminnelsen från Kaplans?
 
Ja, det stämmer. Skrev det tidigare och då fanns "Inte" med. Betalningen går igenom för 3/4 objekt men av någon anledning går det ej för det ena. I header står det ej att jag har objekt som väntar på betalning.
 
Jag fick även en orderbekräftelse till mailet med ett "Bekräftelse på beställning".
bekr.PNG


Objeket i fråga som har förfallit är alltså DPW klockan (visas även i SMS meddelandet). Det visades först EFTERÅT att betalningen ej har gått igenom för den klockan, varför jag fick påminnelse.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp